-
Innehåll Antal
1 608 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Profiler
Forum
Articles
Allt postat av Imfromsweden
-
Fick tillbaka algebra tenta idag, blev ett B, så många B'n verkar det som för min del! Det är över förväntan så klagar inte. Misstänker dock att jag kuggade ekonomin idag hehe
-
Indek precis. T-kontering är så efterblivet imo. Framför allt hur det överförs till en slutgiltig resultat-räkning där helt plösligt intäkter ska vara på höger sida av någon outgrundlig anledning. Att upprätta en korrekt resultaträkning verkar för övrigt också vara en vetenskap i klass med astrologi mm Och ang ekonomer, ja de har säkert sina ljusa sidor Men tycker att behöva en formel för "pris/st" när man har "pris" och "styck" känns minst sagt överflödigt.
-
haha! Hade algebra tenta igår, jävlar va svår den va den här gången. Spenderade halva tiden på de tre första uppgifterna, och hann bara göra halva näst sista uppgiften o inte ens kolla på sista. Näst sista var dessutom helt jävla brutal-svår. Kan beskriva i korthet; tänk dig ett paralellogram ABCD. Mitt mellan A o B finns en punkt E. Mellan CD ligger en punkt F, och den är placerad 4:1 (närmare C alltså). Dra nu linjen från A till F, och C till E. Till vilket förhållande skärs linjen AF av CE? Nu äre bara ladda om för ekonomi på torsdag. Måste plugga in hela kursen på två dagar, hehe. Jaja, ekonomi klarar ju till och med civil-ekonomer av så hur svårt kan det vara? =] Angående pokerfronten så går det faktiskt inte helt horribelt trots en upptagen januari. Har lyckats få in 13k händer redan och har dessutom lyckats tura mig till 30 pannor vinst, så ska inte klaga på den fronten åtminstone!
-
hoppas det går åt helvete Ipoker är så j***a dåligt jämfört med microgaming
-
jaha, ja då har jag väl bara dumma vänner då
-
sorry på sidenote - men är varians ett riktigt ord? Finns så många termer som jag anser är självklara men som jag misstänker kanske kommer från pokern när ingen i min umgängeskrets verkar veta vad det betyder. Expected Value är också ett sånt typiskt exempel.
-
hade redovisning av tamaguchi-programmet idag och oj oj oj, globala variabler är verkligen ingenting som assar uppskattar dessa dagar. Fick ett svagt E! (dock med invändningen att jag kan komma tillbaka när jag fixat till mina globala variabler så skulle jag få ett B )
-
Jag anser, som du säger, att alla människor bör ha en grundläggande rättighet att få göra som de vill med sina egna kroppar, vill man ha sex mot betalning av egen fri vilja - fine!, vill man röka på varje dag av egen fri vilja - fine! Känns märkligt att jag eller någon annan skulle ha rättighet att säga vad någon annan får och inte får göra med sina kroppar (så länge de inte skadar någon annan vilken ingetdera gör). MEN. Det där är den grundläggande filosofin som vi bör leva efter i de flesta sammanhang, men man kan inte heller vara en blind idealist, vi lever i verkligheten inte "på pappret". Om vi ser att en viss företeelse (såsom droger/prostitution/vapenhandel/etc) leder till ett omänskligt humant lidande, och man inte kan se några direkta åtgärder för att förbättra den situationen, då bör man se över om det ska göras ett undantag mot vår grundläggande filosofi ändå. Detta borde vara självklart om man bara tänker efter en sekund, men många socialister har svårt att förstå logiskt tänkande och många liberalister har svårt att förstå att det är orimligt att hålla på en princip till kostnad av omänskligt humant lidande. Den enda diskussionen som jag ser det är var denna gräns går, och var de olika områdena hamnar på skalan. Utan att verkligt känna till prostituions-branschen, så misstänker jag att det området ligger ganska så långt under smärt-gränsen för var vi bör tänka på ett förbud på vår skala. Det finns inget tvivel om att det inte ligger bra till på skalan heller, det är ju inte potatis-odling vi pysslar med här direkt, men man bör nog ändå försöka förbättra och legalisera situationen, istället för att införa förbud. Dessutom bör man ha alternativ-kostnaden i bakhuvudet! Även om vi förbjuder prostituion är det naivt att tro att det skulle upphöra. Istället kommer det drivas av kriminella osv. Så även om en legalisering kommer leda till visst mänskligt lidande, är det troligt att ett förbud kommer leda till visst mänskligt lidande också. Detta driver upp smärt-gränsen för prostition på "mänskligt lidande"-skalan imo
-
måste nog +1a detta (minus sista raden, tycker ofta människor som upprörs av sådana saker tenderar att vara väldigt naiva/snälla, inte något fel med det imo)
-
Dags för lite linjär algebra =] Kört fast på en tenta-uppgift: Bestäam standardmatrisen för den linjär avbildning f : R2 ! R2 vars matris med avseende till basen B, B = ([1 1] ; [0 2]) är: ([-1 11] ; [2 -8]). Jag tänker instinktivt att vi ska använda denna metod: https://www.khanacademy.org/math/linear-algebra/alternate_bases/change_of_basis/v/lin-alg--alternate-basis-tranformation-matrix-example Vi har ju basen redan. Det är vårt C. Vi har även förändrings-matrisen med avseende på basen. Detta är vårt D. A (standard-matrisen), borde rimligtvis bli C^-1*D*C. Detta blir dock tydligen fel, och facit säger någonting väldigt random. Hur tänker jag fel här?
-
stön, tröttnar de inte på att skriva öppna brev mot SD någon gång? Det finns ju tusen saker som är mer intressanta att diskutera än flyktingpolitiken. Men SD verkar vara det enda som alla dessa personer bryr sig om, för det gör de sannerligen, med en evigt brinnande passion.
-
fp omnämns inte ens? Tycker de verkar ha rätt vettiga åsikter i många frågor imo
-
blev väl nånstans mellan 400-500k, beroende på om man räknar börs/staking osv. För mycket slaskande på högre stakes som höll tillbaka resultaten. I 2014 kör vi seriöst =]
-
Haha, detta går skit! Har suttit typ hela dan, och denna är min senaste version: https://gist.github.com/imfromsweden/8173594 Som uppenbarligen inte gör några rätt alls i princip Ska dedikera morgondagen också och se om jag kommer på nåt, annars skiter jag i programmeringen och håller tummarna för att min b-lösning håller
-
Har laddat upp den nuvarande koden hit: https://gist.github.com/imfromsweden/8172070 Ser det där bra ut kod-mässigt eller? Men om man kör en knapp som man kan klicka på för att skapa fler tamaguchis, då måste ju varje ny tamaguchi sparas som ett objekt och förmodligen ner i någon lista. Men hur gör man sedan för att den ska loopa igenom alla tamaguchis i listan och köra programmet för alla dem? Jag provade som sagt "for tamaguchi in tamaguchi-list" och sedan köra main-loopen för alla, men då loopade den bara igenom samma tamaguchi om och om igen. Dessutom är det hård-kodat saker som "Poäng :"+str(tamaguchin.size)"!" med mera, och allt detta faller väl när vi inte längre har ett tamaguchi-object som vi leker med? Blir så mycket huvudvärk när det är flera
-
På A-uppgiften står det; "Inför möjligheten att ha flera tamaguchis samtidigt. OBS! Användaren får ange antalet, och det ska kunna varieras (flexibilitet)." Hur tolkar ni detta, får man införa knappar i tamaguchi-fönstret som är numrerade te.x. 1-5, eller måste det vara så flexibelt att användaren får skriva in ett nummer helt fritt? Isåfall, får det skrivas i det vanliga fönstret med hjälp av en input-funktion eller ska även det skötas via tamaguchi-fönstret? Vad tror ni? När jag väl listat ut det tänker jag att man på något sätt lägger alla tamaguchis i en lista, kalla den tamaguchi-listan. Sedan kör man bara typ en: for tamaguchi in tamaguchi-list: root.mainloop() Då borde den väl typ köra hela spelet som vanligt, fast för alla tamaguchis i tamaguchi-listan. Tankar?
-
så! Klar upp till B! Koden har blivit allt mer grisig, men det funkar trots allt precis som det står för B!
-
edit: löste sig Nu måste jag bara komma på något sätt att jämföra två tidsangivelser med varandra, men det kommer!
-
Såååååååå, klar med uppgiften ända upp till C! Bara lite eventuell kod-förbättring/kommentarer kvar men det torde inte utgöra några större hinder! Tack så mycket för hjälpen!, ska börja klura på B också men tror inte det borde vara omöjligt. Spara ner all data på en fil när använder trycker "exit" bara och öppna upp datan varje gång man kör programmet igen. A ser klurigare ut, men den dagen den sorgen
-
åh det ser ju helt fantastiskt ut! En mycket mer elegant lösning än min, det kan jag lova! Gillar verkligen hur du lagt upp det där, och update display är exakt vad jag vill ha. Ska jobba in det där i min också, tusen tack!!
-
Härlig läsning, gratulerar till vad som verkar som ett mycket bra år Spelar du bara HU förresten?
-
Nej tyvärr inte, har alltid lyckats komma in strax kort på ett eller annat spektakulärt sätt, vanligtvis involverande nå i mål och backa tillbaka en antal gånger
-
[] 240k händer [] Snitta B [] Träna (en gång åtminstone, kom igen för fan) [] bostad! [] Bli mer lag [] Skotta mer (ej snö) [] 500k+? En gång? [] Göra saker som gör mig lyckig [] Antingen nå 1800 för gott eller lägga av med HoN
-
lol Finns det något smart sätta att hantera var knapparna hamnar? Detta är ju inte så estetiskt tilltalande: Har försökt sitta och pillijocksa med row och column men det blir bara rätt random. Dessutom vill jag att rutorna ska vara lika stora, och framförallt större. Typ som de har gjort i exemplet här: http://img196.imageshack.us/img196/1414/2jc0.png Någon som vet?
-
Ja det är det jag använder. Börjar få lite koll på det nu, tänker att det ska se ut lite såhär: from tkinter import * list1 = ['sleep','party','sleep'] root = Tk() root.title("test!") root.geometry("500x200") class Application(Frame): def __init__(self,master): super(Application,self).__init__(master) self.grid() self.create_widgets() def create_widgets(self,value=None): Label(self, text = "Welcome to the game!" ).grid(row = 0, column = 0, sticky = W) self.btn1 = Button(self, text = "study", command =self.update_text, self.value = "study") self.btn1.grid() self.btn2 = Button(self, text = "party", command = self.update_text, self.value = "party") self.btn2.grid() self.btn3 = Button(self, text = "exam", command = self.update_text, self.value = "exam") self.btn3.grid() self.btn4 = Button(self, text = "sleep", command = self.update_text, self.value = "sleep") self.btn4.grid() def update_text(self): message = "Your choice was " message += value print(message) lista1.append(value) app = Application(root) app.grid() root.mainloop() Men funkar inte riktigt alls atm
