Gå till innehåll

Imfromsweden

Members
  • Innehåll Antal

    1 608
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Imfromsweden

  1. Värst vad bitcoin faller idag! Någon som har lite mer substans än vilda teorier om varför?
  2. Beror på hur varians-sugen du är. Har väl historiskt sett alltid lönat sig EV mässigt att slänga in allt direkt, dock blir variansen mycket högre. Speciellt idag känns det som att vi har hög fallhöjd (dock är jag övertygad om att det finns orosfaktorer för varje given investerings-tidpunkt så ta det med salt osv).
  3. haha känner lite samma sak
  4. Tyvärr har du nog gått med på villkoren i användaravtalet skulle jag gissa. Fortfarande förfärligt dåligt av SvS såklart.
  5. Tycka GMO är bra != Tycka staten borde tvångsmata sina medborgare med GMO
  6. +1!
  7. Tror SD under 17%, villig att satsa en slant till rimliga odds
  8. +1 Förstår inte hur du resonerar alls Heltok
  9. ankor är väl den minst utilitaristiska gruppen? De tenderar att hålla stenhårt på några få regler såsom människans rätt till frihet & egendom och sedan ta alla konsekvenser utifrån det, oavsett hur fel det ibland kan bli.
  10. Om du vänder din all-time plo graf upp-och-ner har du min all-time plo-graf. Samma antal händer o allt! Måste ha varit trevligt att redan inledningsvis vinna i ett nytt spel =]
  11. haha, "dö nitdöden" vilket härligt uttryck för att lägga sig
  12. Någon på forumet som bränt sig så det svider?
  13. Personligen hoppas jag på att bubblan spricker så att jag kan komma in billigt, det där är väl ett bra första steg! Ur ett ideologiskt perspektiv anser jag att det är upp till varje bank att själva avgöra vilka villkor de vill ge till varje specifik kund.
  14. Allas våran sosse har vågat sig tillbaka till forumet efter några veckors omgruppering! Välkommen tillbaka!
  15. Så vi har en sinnesförvirrad framtidsminister. Jaja, ingen hade väl förväntat sig att den posten skulle utföra något arbete ändå. Intressant artikel om nordkorea.
  16. Det är ju ändå svårt att få jobb idag om man inte har en högskoleutbildning, så det är nog bäst om den blir obligatorisk också. För då får alla jobb.
  17. Att införskaffa ny TV låter instinktivt som ett -EV beslut, prova att ringa support eller reparatör först
  18. Och ännu en sosse bekräftar nidbilden av vänstermänniskor - vem var förvånad?
  19. Det måste ändå ha funnits en anledning till att man från början införde datasystemen (alltid någon form av effektivitetsförbättring!). Att hävda att datorer inte har effektiviserat upp även den medicinska branschen verkar tveksamt som bäst. Att man håller patienterna vid liv längre innebär bara att man tagit ut effektivitetsförbättringarna i form av bättre välfärd i det fallet.
  20. Alternativ 1 skulle leda till lägre och lägre kostnader över tid med bibehållen välfärd. Alternativ 2 skulle leda till mer och mer välfärd över tid med samma relativa kostnad. Pick your poison T.o.m. offentlig verksamhet upplever effektivitetsvinningar förr eller senare, och då är det oundvikligt att man förr eller senare får en av dessa, oavsett hur inkompetent sektorn är. Sveriges mest övervärderade yrkesgrupp?
  21. Jag menar att priset på te.x. medicinsk utrustning går ner över tid, det sker effektiviseringar inom administrationen med datorernas intråg, bättre & flexiblare datasystem, bara för att nämna några exempel. Kostnaden för samma kvalitet av välfärd måste gå ner över tid!
  22. Är det justerat för inflation? Sen är det väl dessutom att vänta att intäkterna går upp över tid allt annat lika, eftersom vi ökar vår effektivitet över tid. Det är också naturligt att skatterna går ner över tid, om vi vill att kvaliten på välfärden ska vara konstant, av samma anledning. Så om 30 år till borde skatten ha sjunkit ytterligare, kanske 5-10 procentenheter, mtp att välfärden är på en rimlig nivå idag.
  23. grattis, inte dåligt det!
  24. Det där var nog det bästa resultatet man realistiskt kunde hoppas på. En handfallen rödgrön regering som inte kommer att kunna genomföra några förslag under fyra års tid.
  25. Jag misstänker att det kan vara så att i andra länder är lärare bättre avlönade eftersom det är en tuffare utbildning, där det ställs större krav än den svenska lärarutbildningen. Det skulle isåfall naturligt leda till att de är bättre avlönade än länder där utbildningen är lättare. Det skulle isåfall innebära att höja lärarlöner i Sverige artificiellt skulle göra absolut ingenting, utan man skulle istället behöva titta på utbildningen, hur gör man för att attrahera intelligenta människor och göra så att inte alla som får 0,1 på högskoleprovet kan bli lärare? En sosse skulle lätt kunna läsa artikeln och direkt dra fel slutsatser.
×
×
  • Skapa nytt...