Gå till innehåll

Imfromsweden

Members
  • Innehåll Antal

    1 608
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Imfromsweden

  1. Fan vad jag springer in i problem när jag ska försöka göra detta grafiskt =]
  2. Vad är det för slags matteproblem ens dator löser om man minar? Någonting användbart eller är det bara problem för problemens skull?
  3. Om man ändrar från def HämtaLista('sökväg') till HämtaLista(sökväg) så funkar det ! Yay, tack Mecklenburgare! Nu måste jag bara göra detta grafiskt sen är jag klar med grund-uppgiften!
  4. def HämtaLista('namn','sökväg'): namn=[] global name tmp=[] for i, line in enumerate(open(sökväg)): if i % 4 == 0 and tmp !=[]: namn.append(tmp) tmp = [] if len(line.strip())>3: tmp.append(line.strip()) return name HämtaLista('PositivLista','PositivLista.txt') HämtaLista('NegativLista','NegativLista.txt') Detta ger error direkt
  5. Arbetet med P-uppgiften går mördande långsamt, men framåt! Man får inte hårdkoda vad som är bra kombinationer och vad som är dåliga kombinationer i skriptet, det måste läsas från en text-fil. Min text-fil ser ut så här: festa sova tenta -- festa sova sova -- sova tenta festa -- osv Och min kod ser ut så här: PositivLista=[] global PositivLista tmp=[] for i, line in enumerate(open('PositivLista.txt')): if i % 4 == 0 and tmp !=[]: PositivLista.append(tmp) tmp = [] if len(line.strip())>3: tmp.append(line.strip()) Problemet blir ju dock att jag måste göra en massa kod-upprepning, när jag te.x. ska skapa min negativa lista så ser den ju ut likadan, förutom att jag byter ut Positiv mot Negativ, och byter text-fil från PositivLista.txt till NegativLista.txt (pratade med läraren och han sa att det var helt OK att använda två text-filter). Någon som har några ideer på hur man kan undvika denna kodupprepning? Kan man skriva en funktion som har (namn på lista) och (namn på text-fil) som argument? Det blir dock problem att använda saker både som en global variabel och som parameter i vår funktion Finns det ett bättre sätt?
  6. De företag jag sett kör med ThinkPads som ser ut att komma med Windows 98 förinstallerat...
  7. right då förstår jag, ska göra det, tack! ah då förstår jag, hasning känns lite överkurs atm Jag kämpar för att förstå det allra mest grundläggande fortfarande förstår inte riktigt tbh, känner inte igen index-yttrycket och inte heller sequence, li eller egentligen vad som händer här Oj, ja, känns inte som nåt som är direkt applicerbart bara sådär, måste nog lära sig konceptet. Jag gör helt enkelt så att jag går på labben nästa gång och frågar en asse vad som kan tänkas vara en rimlig metod.
  8. jo jo men det är ju minimum minimum, egentligen vill man väl ha någon respons för så många sekvenser som möjligt, dessutom är dålig datastruktur att använda if-satser även om man nu bara vill göra för fyra sekvenser
  9. Blir ju [tenta,festa,plugga], [tenta,festa,sova],[tenta,plugga,festa],[tenta,plugga,sova] osv osv. Det blir ju ganska många möjliga kombinationer. med 4 möjliga val i tre olika positioner.
  10. jaa, nu förstår jag Men det blir ju problem ändå, jag vill ju exempelvis att ['festa','sova','plugga'] ska vara en bra kombination, men det får värdet 012, som är lägre än ['sova','plugga','sova'] som är en dålig kombination. Det är i sin tur lägre än ['sova','plugga','festa'] som också ska vara en bra kombination. Så jag tror inte att detta automatiskt löser våra problem såvida jag inte missat något. join verkar inte fungera för mig? "NameError: name 'join' is not defined". Jag tror att jag kanske gör så att jag gör två listor, en som ger ökning av storlek, och en som ger minskning. Dessa två listor lägger jag i en text-fil som mitt program öppnar och läser in. På så sätt så ser det hyfsat neat ut samtidigt som det bör utan tvekan fungera.
  11. Ja det är problemet, hur gör man om sin lista till en sträng då? För när vi valt tre saker, [plugga, sova, festa] så hamnar de ju i en lista (och de måste hamna i en lista, annars kan man inte appenda och remova nya val som knappas in). Finns det någon funktion som gör om en lista till en sträng av typen 'plugga, sova, festa' istället? Ja, får alternativt slänga upp frågan där sen om jag inte kommer fram till någon bra lösning Oj, låter komplicerat. Förstår dock inte riktigt hur detta löser vårt ursprungsproblem dock, att ABC != CBA?
  12. Detta är uppgiften: Så jag har inte blivit förbjuden att använda lexikon, det enkelt fungerar inte i python att lägga in listor i lexikon. Och som jag förstår det spelar ordningen roll, alltså ABC != CBA. Därför tänkte jag kanske lägga in en lista med alla listor som gör att den växer, och en annan lista med alla listor som gör att den minskar i storlek och sedan matcha vår aktuella lista mot dessa listor med listor i sig, men är som sagt öppen för andra förslag, men misstänker att det här med att ge varje möjligt val en nummer-representation blir väldigt krångligt.
  13. Funderade också på det, men tror att det blir svårt, eftersom festa te.x. inte alltid har ett negativt värde. Det är negativt om man gör det innan man pluggar, men positivt om man gör det efter att ha pluggat en del osv. Å andra sidan funderade jag på kanske skapa två listor istället? Vi skapar en lista som heter IncreaseList som innehåller alla kombinationer som gör att tamaguchin växer och vice versa. Sen kör vi: if list in IncreaseList: tamaguchin.increasesize elif list in DecreaseList: tamaguchin.increasesize else: print('It was not very effective') Tankar? Räknas detta som fulkod att dela upp listan i en positiv och negativ del?
  14. Så jag försöker jobba med min p-uppgift, långsamt som det går. Lyckades få till en lösning med cirka 200 if-satser, men det var tydligen en ful-lösning Tillbaka till ritbordet. Nu har jag gjort så att de tre senaste valen alltid sparas i en lista som heter just "lista". Så jag tänkte om man kanske kunde använda något liknande? if lista in listor: tamaguchin.increasesize tamaguchin.decreasesize Där listor helt enkelt är en lista där jag matat in massor med olika kombinationer. Dock så vill jag ju att den ska increase i size för vissa kombinationer, och decreasa i storlek för vissa andra. Så jag tänkte att man kunde lägga in lista-kombinationerna i ett uppslagsverk istället, så att varje kombination blir kopplat till ett tal. För då är det ju enkelt sen att säga om talet är x så increasar den, annars decreasar den i storlek. Men till min besvikelse upptäckte jag att man inte ens får lägga in listor i uppslagsverk. Så nu har jag verkligen ingen ide hur jag ska lösa detta huvudbry Nån som har nåt förslag?
  15. jaha haha, fortfarande lite oklart men jag har hört att den inte är det, så jag avhåller från att spela där åtminstone
  16. Ja, kom på att det är för att vi anropar en funktion inte ett attribut. I te.x. sten1.name så skriver den ut namnet eftersom namnet är ett attribut i __init__, men om vi har en till funktion, te.x. test, så måste vi skriva sten1.test() för att det ska fungera (jag glömde ())! Har förresten fått min slut-uppgift i programmeringen Den går ut på att man ska skapa en tamaguchi som ska simulera studentlivet. Man får hela tiden välja om den ska plugga, sova, eller festa, och beroende på de tre senaste valen man har gjort kommer den antingen att växa eller minska i storlek. Te.x. "sova","plugga","festa" är en bra kombination och gör så att den växer, medan "festa","plugga","plugga", är en dålig kombination och gör så att den minskar i storlek. Sitter och funderar hur man ska lösa detta på ett begåvat sätt, till råga på allt ska det vara grafiskt så att man ska kunna klicka på skyltarna "fest", "plugga" och "sova", inte behöva skriva in dem.
  17. I envarre menar du? Fick B där
  18. Eftersom bitcoins hela tiden verkar försvinna iochmed att wallets försvinner av mänsklig faktor, kommer inte det innebära att det blir färre och färre bitcoins (eftersom det finns ett tak vid 21 miljoner)? Och angående en helt annan sak, ponera att man är 20 bast och vill köpa egen lägenhet i Stockholm. Är det en jättedålig ide i dagens läge? Räkna även med det life +ev som fås utav att komma bort från föräldrarnas lya
  19. Skulle personligen säga att de löjligt dåliga resultaten bland mina samåriga beror på tre saker; 1) Dålig lärar-prestation i klassrummen, dels på sjunkande krav och stolpskott till lärare (som i sin tur beror på en rad orsaker), dels på löjeväckande befogenheter bland lärare och bristande stake (eftersom de blir anmälda om de tar av mössan från en elev). De måste också spendera onödig tid på att skriva en jävla massa åtgärdsprogram och diverse andra papper som tar tid från sådant som är viktigt. Finns inte heller något direkt incitament för att göra ett bra jobb ifrån sig, din lön grundar sig inte direkt på hur du presterar och det finns ingen kontroll på om du gör ett dåligt jobb, så länge du lyckas undvika att bli anmäld! Dessutom finns det ingen karriär inom läraryrket, de är hårt styrda kring lön och annat eftersom de är en statlig enhet, så även om du nu mot förmodan skulle uppmärksammas som en bra lärare kan du inte få nämnvärt mer i löneökning än dina idioter till kollegor. 2) Dålig elev-prestation i klassrummen, överlag bristande motivation bland elever känner jag. Alla ska daltas med, ingen får vara bättre än någon annan, alla ska kunna bli astronaouter om de så vill, så länge de har roligt! Släng in lite ifånar på det så får du ungdomar som inte förstår/är motiverade att jobba hårt. De få som är någorlunda naturligt begåvade flyger igenom grund/gymnasie utan någon som helst stimulans, och tror att de är guds gåva till mänskligheten med deras intellekt. De får ju aldrig stöta på en vägg, så det är väl inte så konstigt. Finns heller varken morot eller piska att lyckas med sina studier, en doktorand tjänar inte så mycket bättre än en mcdonalds plats-chef ändå. 2) Dålig kursplan (driven av skolverket). Var femte år är det någon ny trend, eleverna ska ha totalt inflytande över (eventuellt) arbete, frihet & grupparbete framför allt, osv osv. Jag tror inte att någon på skolverket någonsin har faktiskt sett en skola med sina egna ögon, då finns det inte en snöbolls chans i helvetet att de skulle vara så här extremt inkompetenta. De har inte gjort ett enda bra beslut på 30 års tid. Måste ha haft variansen på fel sida också, jag menar t.o.m. en jätteval borde få några korrekta beslut under ett sådant stort sample-size. Det jag kom att tänka på on the top of my head Allla dessa är ju dock kopplade till en övergripande samhällsförändring imo. Ingen i denna generation har någonsin upplevt svåra tider, man måste gå tillbaka flera generationer för att hitta sånt. Man upplever alltså att allt kommer "ordna sig", och "äsch, det där kan jag fixa när jag blir äldre." I dag fokuserar istället mycket på att man ska "hitta sig själv", "uppfylla sina drömmar" och jaga lyckan. Ingenstans i någon motiverande text för att bli lycklig som människa nämns någonting om att jobba i den konventionella skolgången eller rätta sig i led inom systemets ramar. Detta är naturligtvis en logisk följd av den goda tid vi lever i, och det är ingens direkta fel, som sagt det blir en logisk följd av liv i överflöd. Misstänker att samma utveckling kommer att ske var som helst i världen där levnadsstandarder är goda under en längre tid. Men tror hursomhelst att det är åtminstone en av de bakomliggande orsakerna till varför saker och ting går som de går i flera av skolväsendets delar.
  20. Vet inte om jag missförstår texten här men om de insinuerar att det är någon skillnad på olika folkslags hjärnkapacitet så håller åtminstone jag absolut inte med. Tror inte det är någon skillnad i folk från afrikas hjärnor, snarare är det väl som så att om man inte växer upp i en kultur som främjar intellektuellt arbete osv så är det inte så konstigt att man presterar sämre på ett iq-test. Det är ju löjeväckande att påstå att IQ-test inte beror (nästan enbart) på hur mycket man har tränat och stött på liknande slags problem tidigare. Vem som helst kan förbättra sin IQ resultat avsevärt genom att helt enkelt träna några gånger på dem.
  21. Någon som vet om PaddyPoker är skattepliktig eller inte? Står varken listad som skattepliktig eller inte på skatteverkets hemsida.
  22. Ja jag var lite bättre på den tiden
  23. Då var det denna tid på månaden igen. Whip 'em out boys & girls, don't be shy! Blev en månadslön i vanlig ordning häröver. +37k för att vara exakt. Bra volym för första gången sen jag började på universitetet! http://img40.imageshack.us/img40/2019/fi83.png Bara en månad kvar nu då, gogo!
  24. sjukt
×
×
  • Skapa nytt...