-
Innehåll Antal
5 807 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
110
Innehållstyp
Profiler
Forum
Articles
Allt postat av Ola Brandborn
-
Spelare A är jättejättevärdefulla för nätverket. Spelare Ö är inte värdefulla alls, kan till och med vara nettoskadliga. Nu skrev jag medvetet nätverket, det är inte säkert att ett skin ser det på samma sätt. Jag hade gärna sett att spelarbas A "blev omhändertagna" på nätverksnivå/tekniknivå, typ mer som en propspelare - ge denna spelargrupp hög rakeback från bruttonivån för att de är så goa gubbar som håller igång spelet, spelar mot allt och alla, och inte bumhuntar. Och på motsvarande sätt straffa spelargrupp Ö för att de agerar spelförstörande. Du skulle ju aldrig kunna överleva i "klubbscenen" genom att gå in och (extrem)bumhunta, knappa någon, rat-holea etc. Det är svårt att introducera "spela minst en timme annars får du inte spela" online, men man blir ju våt i byxan på tanken att det skulle göras... Så det borde inte vara så svårt för nätverken (inte sajterna) att belöna de som verkligen bidrar, men svårt att straffa de som "förstör". Flygbolagen har loyalitetsnivåer ovanför sina vanliga flygklubsprogram. SAS har ju Pandion-nivån ovanför Silver-Guld-Diamant. AB har en speciell lista med värdefulla resenärer (vet inte vad den heter). Nätverket borde ha motsvarande för de bästa kunderna. Och "bästa" mäts inte här i rakade pengar, utan andra parametrar som du själv var inne på, om du håller spelet igång eller ej. Och precis som flygbolagen är det inte officiellt hur man kommer dit, hur man blir inbjuden, eller hur man blir utkastad från VIP-klubben.
- 76 svar
-
- 5
-
-
Nu har jag tid: Men det blir kanske rörigt. Missta inte Pokerforum för att vara någon snittspelare. De som hänger (och framför allt hängde) här är outlliers. Normala spelare spelar ett bord, på en sajt. Känner de sig riktigt modiga så spelar de två turrar samtidigt. Dessa spelare bryr sig inte om att vi just nu har Spring Series på nätverket med 10M guaranteed (see what I did there?). Och den lilla klick spelare som spelar massor med turrar har redan koll när Stars kör sina serier och när iPoker kör sina serier. Att göra extern annonsering om turreserier är alltså bortkastade pengar (undantaget Poker-SM tror jag). Turreserier kan eventuiellt användas som återaktiveringsverktyg, inte nykundsreklam. Och att göra reklam om cashgame är ju omöjligt. Om ni har någon idé så släpp den gärna här, då har ni kommit på något som ingen annan kommit på tidiagre. Ett tag tänkte man ju att "om vi gör reklam för rakeback så blir det super med cashgamespelarna" men det hoppas jag att jag slagit hål på i inläggen tidigare. Så hur får vi spelare då? Jo våra live-event (både egna och externa som exempelvis Live-SM och The Festival är viktiga. En spelare som vi träffat live (gäller inte bara Poker, utan även tex Bingo) är mycket mer trogen Paf än en random snubbe. Och dessa spelare talar om för sina polare att Paf är bra. Om jag står och säger att "Kom och spela hos Paf" så är det ingen som bryr sig (well, i Sverige funkar jag, men ingen finne eller est lyssnar på mig). Om en polare säger åt dig att Paf är bra, eller en streamer säger det/spelar hos oss, eller du läser hos Svenska Pokerförbundet en vinnarintervju som säger att Paf är nöten, så är det däremot äkta, och spelarna lyssnar. Live-event är därför viktiga för oss, så viktiga att vi tackar nej till många. Det kanske lät motsägningsfullt? Ja när iPoker planerar att köra satelliter för att skicka 10 pers tot till Amsterdam så nobbar vi, för då riskerar vi ju ha en vinnare. Jag vill inte skicka en spelare till Amsterdam. Jag vill skicka 10 pers med fru/polare till Malta, jag vill skicka 70 pers till Åland, jag vill skicka 30 pers till Poker-SM. För då kan vi motivera att skicka med vår Club Paf-representant (oftast Linda J, någon enstaka gång jag) för att ta hand oom spelarna, lösa eventuella hotellstrul/anmälningsstrul (senast i Irish Open var det fel startdatum på en spelare som hon snabbt löste) och hon kan bjuda spelarna på något att äta och kanske göra en stadsvandring eller annan trevlig aktivitet. För detta bygger relationen med spelarna. Man måste också inse att poker i det stora hela är en pytteliten produkt (nuförtiden, annat var det för 20 år sedan) i vår del av världen. Men poker och Bingo har fördelen av att vara produkter där vi kan träffa kunderna fysiskt. Jag har skrivit det tidigare, men den kundgruppen vi vill ha är inte storspelarna, de är den gruppen som bettar på AIK och Manchester för några 100-lappar i veckan när de sitter framför matchen på teve, och dessa gillar att spela ett par pokerturrar i veckan också. Betting är en tiopotens större produkt än poker. Slots är en tiopotens större produkt än Bingo. Men jag vet, tror och hoppas att vi är viktiga delar av pusslet. Och tacksam att kvartalsekonomisajter inte inser detta. Svenska Spel grundades 1934 i dåvarande Tipstjänst. De är över 90 år gamla. Finska motsvarigheten Veikkaus rundades 1940 Paf fyller 60 bast i övermorgon. Ingen av oss ska någonstans med spelarnas pengar. Ingen av oss sysslar med kvartalsekonomi. Ingen av oss försöker blåsa upp spelarantalet genom rakebackkriget för att sedan försöka sälja oss till någon som inte kan räkna. Det finns inte många pokernätverk kvar att spela på. Det finns ännu färre pokersajter kvar av de som knäckte nätverken i rakebackkrigen. Vi tre har funnits i en mansålder, och vi kommer finnas kvar lika länge till. Sedan kan man ju, som jag, merd rätta avsky Svenska Spel av andra skäl.
- 76 svar
-
- 5
-
-
Och där jinxade jag ligan: Mancheter City ledde planenligt matchen mot Everton med ett mål i halvlek. Då gjorde Everton tre mål i 68, 73 och 81 minuten. Men Mancheter gav inte upp utan nätade i 83 samt i sjunde övertidsminuten. Nån som såg matchen får gärna skriva vad fan som hände...
-
På tal om fotboll: Bundesliga är avgjord med några matcher kvar, Bayern München vinner för 13:de gången på 14 år. Serie A: Inte avgjord, men Inter kommer vinna La Liga: Barcelona kommer vinna Ligue 1: PSG kommer vinna Premier League: Mycket talar för att det kommer avgöras på målskillnad mellan Arsenal och Mancheter City Bra att det finns spänning kvar i någon av ligorna i alla fall.
- 997 svar
-
- 1
-
-
Jag får ett erbjudande varje år att byta jobb ungefär. Det bygger alltid på att flytta till antingen Malta, London eller USA. Det finns tre ställen jag verkligen inte skulle kunna tänka mig att bo: Malta, London eller USA. Dessutom har jag absolut inga som helst ambitioner att "göra karriär". Konsulta åt andra sajter kan jag såklart inte göra. Byta arbetsgivare kan jag såklart göra, men jag kommer inte göra det. Vill Paf bli av med mig så får de skjuta mig. Jag har hittat mitt himmelrike på jorden. Åland är som Sverige var när Sverige fortfarande var Sverige. Men det är klart, ringer ett fysiskt kasino från Nya Zeeland så kan vi kanske ta ett snack.
- 76 svar
-
- 3
-
-
Lärdom tre: Poker är en svår produkt att marknadsföra Hinner inte ta denna nu. Återkommer!
- 76 svar
-
- 1
-
-
Lärdom två: Nätverksmodellen med olika skin är väldigt bräcklig och måste kureras rätt Vi älskade alla 24h-pokernätverket eller hur? Det dog för att vem som helst fick starta ett skin, ett kompisgäng eller till och med om du var en högrejkande spelare så kunde du i proncip ha ett eget skin (med då enkel rakeback). Större affilliates med ett eget onlineforum kunde bli affilliates. Det fungerade bra så länge pokern växte så det knakade, men sedan funggerade det inte längre. Pokern var skitstort tills det inte längre var stort. Ja, det är ju svaret själv som du var inne på här: För att få vara med i ett nätverk så måste du komma med något till bordet. De sajter som fungerar väldigt bra, och som överlevt alla åren, är dels sajter som har en fysisk verksamhet. Tänk Svenska Spel med alla sina spelombud, tänk Paf med vår verksamhet på båtarna, tänk alla engelska bookmakers med massa fysksika bettingshoppar, tänk fysiska kasinon som exempelvis Genting. Pokern för denna grupp är inte huvudprodukten, utan det är en produkt som är till för att "hobbyspelaren" ska kunna ha något nytt, kul, att göra med sina pengar hos det brand som han älskar. Det vill säga nya pengar in i nätverket. För det är så att spelare som spelbolaget mött fysiskt, i shoppar eller hos spelombud eller ombord båtarna är mycket mer lojala kunder än en random Internetkund. Den andra gruppen som passar bra i nätverket är stora online sportsbettingsajter. Tänk Betssongruppen. Jag skrev det tiigare, men en storspelande pokerspelare spelar bara poker. En storspelande bettingspelare bettar bara betting. Men det finns en stor grupp spelare som bettar för några 100-lappar i veckan på sina favoritlag och spelar några pokertävlingar med samma kassa. En stor grupp, som inte jagar det absolut bästa oddset på AIK eller Manchester City, utan som är nöjd med att kunna spela på ett och samma ställe. Även detta ger nya spelare och nya pengar in i nätverket. ATG borde för övrigt "skaffa poker" imho. Perfekt kundkategori, spelare som är analytiskt lagda, har en stor fysisk närvaro, där poker är ett litet komplement till huvudprodukten. Det hade verkligen gett nya stålar och nya spelare in i nätverket. Tala bara inte om för iPokernätverket att de ska approacha dom. Dåliga sajter för ett pokernätverk är alltså, väldigt icke-intiutivt, sajter som har poker som huvudfokus. Om de inte har något annat att bidra med, som exempelvis WSOP (men där är de ju tillbaks i att de har den viktiga fysiska närvaron)... Poker-only sajter ger bra med trafik så länge poker är nytt i landet, alla springar omkring och skriker all-in åt varandra osv, men det är lite som att kissa i byxorna, det går jättebra tills det inte går så bra längre.
- 76 svar
-
- 2
-
-
Lärdom ett: Rakeback kan vara bra, men är generellt katastrof för ett nätverk I pokerns barndom så började man ge lite kickback till de vinnand espelarna på deras rake, de betalade ju en massa i avgifter. Helt rimligt. Sedan började man annonsera om rakeback, och var och varannan tjomme skulle ha 10%-20%-40%-60% av sina avgifter tillbaks. Helt orimligt. Tanken var god: Om vi ger hög rakeback så kommer spelarna flytta från Pokerstars till vår fina sajt KalleAnkaPoker (som ligger på X-nätverket. Men vad som skedde i praktiken var ju att spelare som spelade på X-nätverket och gillade det nätverket flyttade över från sin nuvarande sajt till KalleAnkaPoker. * Ingen ny spelare skapades, bara en gammal spelare flyttades från en sajt till en annan * Inga nya pengar sattes in Sajterna slutade tjäna pengar på pokern och slutade därmed att marknadsföra pokern. Affilliaten slutade tjäna pengar och slutade marknadsföra sajterna. Inga nya spelare och inga nya pengar kom in i nätverket. Spelet dog långsamt ut. En ny sorts affilliate kom till, rakebackaffilliaten, som enbart var en blodsugare som tjänade pengar på ett flytta spelare från olika sajter inom nätverket. Rakeback är bra om den sköts på "toppnivå", det vill säga hos den tekniska leverantören (antingen som en procent, eller på andra sätt som bad beat jackpots, pengaregn, kistöppningar och andra mer eller mindre slumpmässiga saker). Rakeback är dåligt om den kommer på spelsajtnivå, då man bara skyfflar runt spelare. Rakeback kan dock vara bra på denna nivå om den görs rätt, exempelvis om spelaren får en kickback i form av marker att hämta ut hos spelsajtens fysiska kasino (det finns exempel på detta). Här blir det ju en kickback till "rätt spelargrupp" utan att det blir en konkurrens. Du snor inte en spelare från Europa för att du ger ut spelmarker i ditt kasino i Brasilien. Rakeback är jättejättedåligt om den delas ut genom rakebackaffilliates. Rakebacken var en stor del i att 24h-pokernätverket gick under, att Ongame gick under, att Microgaming lade ner (orsaken där var en annan, men rakebacken tidigare hindrade tillväxten). För 20 år sedan fanns det massvis med olika pokernätverk. Rakebacken var en stor del av deras öde. Daniel Negreanu sade en gång "Higher rake is better" för hobbyspelare. Givetvis har han fel, men en välvillig tolkning är att han tänkt på allt detta ovan men kommit fram till fel slutsats. Det är antingen okej med en hög rake men med en hög kickback från toppninvån (tekniska nivån), så att den faktiska nettoraken blir låg. Eller så ska raken från start vara så låg som möjligt, och ingen annan rakeback ska förekomma. En sidenote här: Reloadbonusar är däremot gynnsamt på ett helt annat sätt än rakeback. Då kommer det in nya pengar, förvisso från gamla kunder, in i spel i systemet. Reloadbonusar är ett av de verktyg jag kan sakna i den svenska spelregleringen. Ett annat verktyg jag saknar är frirullar / added moneyturrar, som var ett effektivt sätt att stoppa in pengar på låga nivåer som sedan sakta steg upp i nivå tills de antingen plockades ut som vinster eller omsattes i rake.
- 76 svar
-
- 1
-
-
Allt nedanstående hänger ihop, så det kan bli rörigt, men jag ska försöka bena ut det ur lite olika "perspektiv". Lärdom ett: Rakeback kan vara bra, men är generellt katastrof för ett nätverk Lärdom två: Nätverksmodellen med olika skin är väldigt bräcklig och måste kureras rätt Lärdom tre: Poker är en svår produkt att marknadsföra Innan jag går igenom varje punkt lite mer så behöver jag beskriva hur ekosystemet fungerar på en pokersajt eller ett pokernätverk. Vi har dessa aktörer: * Den tekniska leverantören. Det är denna som gör pokermjukvaran, ansvarar för säkerhet och de flesta supportärenden "när något skiter sig". Deras uppgift är att ha en bra pokerprodukt till en rimlig rake. * De olika spelsajterna. Dessa kan vara olika "skin" som är anslutna till den tekniska leverantören, typ SvS, Paf, Betsson och Bet365 som alla är anslutna till iPoker/Playtechnätverket. Det kan också vara samma aktör som den tekniska leverantören som i fallet Pokerstars, som är sin egen tekniska leverantör. Eller ett mellanting. Sajternas uppgift är att dra in nya spelare och/eller nya pengar till spelet. * Affilliates: Affilliates är samarbetspartners till spelsajterna och är någon som kan hjälpa dessa att få in spelare till sajterna. Dessa får betalt av spelsajterna, i vissa fall väldigt bra betalt. En bra affilliate är guld värd. En dålig affiliate är katastrof för nätverket (kommer till detta under rakebackdiskussionen) Affilliatens uppgift är att dra in nya spelare och/eller nya pengar till spelet. * Spelarna: Deras uppgift är att ha roligt och omsätta pengarna. Varje krona som stoppas in i spel via spelsajterna kommer tas ut som endera vinster av de vinnande spelarna (eller turande förlorande spelare) eller i form av rake. Värst att notera är också hur pengarna flödar i pokersajten. En spelare stoppar in en slant och börjar spla på en nivå, där han antingen vinner eller förlorar. Vinner han så tenderar han att gå upp i nivå. Förlorar han så tenderar han att sätta in nya pengar. Pengarna flödar alltså uppåt i nivåerna, aldrig nedåt! Pust, det var en lång introduktion, nu tar jag lärdom 1-3 i olika inlägg nedan. Det kan ta ett tag, men det kommer.
- 76 svar
-
- 3
-
-
Vilka pokersidor finns för svenska spelare 2026?
Ola Brandborn svarade på Pokeeer ämne i Onlinepoker
Notera ordet "skattefria".- 10 svar
-
- 1
-
-
Hade det enbart hanslat om vinnar/plats så hade man säkert kunnat lösa det på det sättet. Men med olika streckspel inblandat så kan det bli en jävla soppa.
- 997 svar
-
- 1
-
-
Jakob Hellman har varit min absoluta favorit hela livet.
- 997 svar
-
- 1
-
-
Vilka pokersidor finns för svenska spelare 2026?
Ola Brandborn svarade på Pokeeer ämne i Onlinepoker
Han bad om sajter med antigen svensk licens eller licens inom EU/EES för skattefria vinster och du gav som enda förslag en skattepliktig sajt som är registrerad i Panama med en fin-fin "licens" från "the Government of the Autonomous Island of Anjouan, Union of Comoros". Skickligt på något sätt- 10 svar
-
- 2
-
-
-
Jag har inte glömt bort dina andra frågor, men just nu är det stressigt med Pokerlandskampen, så de får fortsatt vänta lite. Men halva denna kan jag ta så länge Betallösningar i Skandinavien som banköverföringar och Swish (och andra länders motsvarigheter) är i princip gratis (kostar någon krona). Andra länder med inte lika välutvecklad betalinfrastruktur där man tex förlitar sig på kreditkort kan kosta flera procent på beloppet och kräva manuell hantering dessutom, och då blir det lätt dyrt. Microstakes är också ett sätt att få in spelare som testar att spela lite. De allra flesta i vår del av världen finner inget större nöje av att spela NL2 resten av livet, utan kommer söka sig till lite högre nivåer. I andra delar av världen finns det å andra sidan spelare som är fullt nöjda att sitta och harva på NL2 - För oss är microstakes mest "reklamkontot". Ett annat, kanske relevantare exempel: Vi har en klick spelare som några gånger i veckan spelar €5 eller €10 subkval till våra livetävligar (och det går bra för dom, mer om dettakanske i mitt andra svar till dig senare). Vi kanske drar in en eller två euro i veckan på dessa spelare i rake. Är det värt att ha denna kundgrupp? Ja! För samtidigt så spelar de slots för €50 eller sportsbettar på favoritlaget till helgen. När man pratar med dom så ser de sig som pokerspelare (slotsen är ju bara förströelse medan de spelar poker). I alla våra interna rapporter så tror vi att dessa är slotskunder eller sportsbettingkunder, men sanningen är att hade vi inte haft denna pokerprodukt (livekval till våra event) så hade de spelat någon annanstans än hos Paf - inte bara poker utan allt sitt spelande. Däremot så kommer de flesta "onödiga supportfrågor" från microstakes och lågvolympelare. När å andra sidan en högvolymspelare klagar så är det oftast relevanta klagomål. De är medvetna om att shit happens, tappar de internetkontakten mitt i en pott så får det skrivas upp på olyckskontot, det är sådant som händer, medan man kan få orimliga krav från en annan spelare som vill ha kompensation för att en €50 freerooll med 1000 deltagare har crashat. Ang å andra sidan Highstakes så är det en del av mitt andra svar på dina andra frågor, så cliffhangern är att "det återkommer jag med då".
- 76 svar
-
- 5
-
-
1. Hur ser du på framtiden för onlinepoker (AI, botar etc). Kommer onlinepokern behöva förändras på något vis för att öka motståndskraften mot teknologins krafter? Allt går i vågor, men just nu i alla fall så har AI varit positivt för spelarna och sajterna, då iPoker/playtech blivit betydligt bättre än tidigare på att avslöja fuskare och stäng av dessa i ett tidigare skede. 2. Hur fungerar spellagstiftningen på Åland kontra Sverige och vilka delar i den svenska regleringem tycker du är bra respektive dåligt? Första delen är inte så relevant, Finland håller precis på att reglera sin spelmarknad som typ bland de sista länderna i Europa, och det kommer såklart ge förändringar på Åland med, på ett eller annat sätt, så skriver jag något nu så är det ointressant om ett halvår. Låt oss återkomma efter den finska regleringen med det svaret Andra delen: Man måste komma ihåg att poker är en pytteliten produkt i det stora hela. Om vi har slotsspelarna i fokus för vårt svar, så tycker jag faktiskt att regleringen är riktigt bra. Exempelvis den där en-timmespopupen kan nog få en del slotsspelare att "vakna upp". Enbart en uppsigningsbonus är ju bra med, för att slippa all jävla spelreklam i teve. Spelgränder etc är bra. Men pokerprodukten hamnar ju i kläm: Du blir utkastad/kan inte logga in till en tävling du kvalat till, för att din speltid råkat gå ut. Du missar popuppen och blir utkastad. Vi kan inte erbjuda exempelvis freerolls. Spelbolagen riskerar höga böter för minsta lilla fel. Spelpaus är ett riktigt bra verktyg, det borde fler länder ha. Men det skulle kunnats gjort bättre: I stället för att man ska ha olika insättningsgränser per sajt, så skulle det kunna skötas centralt via Spelpaus - annars hoppar en spelare bara över från sajt X till sajt Y när han satt in för mycket på sajt X. Använd Spelpaus till detta med. Ett annat önskemål från många spelare är att stänga av sig från exempelvis slots men kunna spela poker och sportsbetta. Vi har den funktionen hsos Paf, men den skulle såklart vara jättebra att bygga in i Spelpaus med, att du kunde stänga av ditt spelande på enbart vissa produkter. Många vill ju spela på "långsamma spel" som V86 (travet) hos ATG eller Stryktipset hos Svenska Spel utan att behöva frestas att förlora sina slantar på snabba spel som slots. Det största problemet med alla nationella regleringar är att de är nationella. Varje spelinspektion hittar på egna dumheter, som är unikt dumt för just det landet. Det här är en av få saker som borde bestämmas på EU-nivå, en (stor) påse verktyg som sedan varje land kan välja ett (mer eller mindre) antal verktyg ur. För som det är nu så är det väldigt dyrt att modifiera klienter och sätta upp landsspecifika rapporteringskrav när man ska in i ett nytt land. Se bara på Partypoker exempelvis som lämnar alla mindre marknader så fort dessa regleras- varför ska de programmera klienten så att den visar kronor och ören och har en störande popup för en sådan liten marknad som Sverige (liten ur deras ögon sett).
- 76 svar
-
- 5
-
-
* I vilka länder erbjuder PAF online-spel? Sverige, Finland, Estland, Lettland och Spanien. Vi driftar också tekniken åt sajt(er) i andra länder. * Vilka olika spel-siter driver PAF och vilka är aktiva i respektive land? Vi har många olika varumärken, för många att jag ska hålla koll på alla, men i ett pokerperspektiv är det bara Paf Sverige, Finland och Estland. Inom ett år tippar jag att vi har poker på ett annat varumärke också i Sverige. * Erbjuder ni rakeback, reload-bonusar och liknande till kunder i länder vars spelinspektioner inte förbjudit detta? Nej. Däremot reloadbonusar och liknande för casino och bettingkunder i de länder där man får. * Har ni kontor i fler länder än Åland, Sverige och Malta? Ja, Estland, Spanien och Lettland * Planerar ni att öppna upp landbaserade casinon igen med bordsspel, poker och andra live-casino spel? Jag tror inte att de planerna finns, men det är over my paygrade. Däremot har vi ju fysiskt spel på väldigt många båtar i Östersjön och runt omkring, både maskiner, livebingo och bordsspel. Räknas det?
- 76 svar
-
- 1
-
-
Helt fel. Nu kan jag ju inte svara på hur GG eller andra fristående sajter har sitt ekosystem, men är du med i ett nätverk så är highstakes iskallt om du inte råkar ha just de vinannde spelarna. Och den kundgruppen har vi inte. Low och Midstakes är där man tjänar pengarna. Microstakes är lönsamt om du har bra betalningslösningar (som vi har i vår del av världen).
- 76 svar
-
- 1
-
-
Ska klura lite och återkommer
- 76 svar
-
- 1
-
-
Kul med en fråga jag faktiskt inte kan svara på, efetrsom jag inte vet - vi har optat ut från dessa höga nivåer. Våra spelare hade exakt precis noll chans att vara vinnande på höga nivåer, det var ett direkt utflöde. Vi fick endast ett klagomål när jag tog bort dessa bord. Koppling mellan casino och poker finns, men den är svag. Koppling mellan poker och sportsbetting är däremot tydlig: Stora sportsbettare spelar bara betting. Stora pokerspelare spelar bara poker. Men den kundgruppen som vi framför allt vänder oss till spelar några turrar och lite cashgame i veckan och har några favoritlag de spelar på i hockyn och fotbollen.
- 76 svar
-
- 1
-
-
Sample use case: 2 players go all-in on the Flop. The pot of the hand is 100 EUR. “Player 1” has a 70% chance of winning the hand, and “Player 2” has a 30% chance of winning, respectively. “Player 1” decides to cash out and receives 70 EUR minus the fee for cashing out regardless of the hand’s outcome. The hand proceeds as usual resulting in one of the following outcomes: ▪ Outcome 1: “Player 1” wins the hand and receives only 70 EUR, the remaining part of the pot goes to the “Cash out Fund”. ▪ Outcome 2: “Player 2” wins the pot and receives 100 EUR; “Player 1” receives 70 EUR from the “Cash out Fund”. ▪ Outcome 3: The players split the pot. “Player 1” receives 20 EUR from the “Cash out Fund” and 50 EUR from the pot; “Player 2” receives 50 EUR from the pot. Note: The rake and cash out fees are not taken into consideration in the possible outcomes for simplicity. Min kommentar: Personligen anser jag att nätverket borde ta en fee, inte för att vara giriga utan för att jag ser en risk att "vissa proffs" annars tar cashout i varje hand (då det är matematiskt ointressant, men de kommer göra fler spelteoretiskt bra beslut i händerna fram till cashouten än motståndarna). Det kan då uppfattas som spelförstörande och tråkigt hos motståndarna...
- 76 svar
-
- 2
-
-
Bra fråga! Run It Twice är ett spelarönskemål (personligen när jag själv spelade frekvent live så vägrade jag RIT för att jag inte ville bli synad. Andra spelare som "alltid har bra när de får in degen" vill gärna köra RIT för att "generera lösare syner". Spelsajterna gynnas av att det blir [stora] potter som splittas. Panka spelare genererar ingen rake. Insättningar (och uttag) kostar pengar (beroende på marknad upp till riktigt mycket i avgifter). När man väl förlikat sig med RIT så är ju steget till All-in Cash Out inte stort, det är ju matematiskt lika i det väldigt långa loppet. I formeln för All In Cash-Out finns det en parameter för avgift. Den parametern är i dagsläget (enligt uppgift från ansvarig hos nätverket, men inget jag lovar livet på) satt till noll (det är nätverket som styr detta, inte operatörerna). Det är bra att iPoker insett att de långsiktigt tjänar pengar på att hålla spelarna nöjda och glada, inte kräma ut vart enda öre kortsiktiigt.
- 76 svar
-
- 3
-
-
-
Tillslag mot Krukan
Ola Brandborn svarade på Folke Rosvall ämne i Övriga diskussioner om pokersajter
Okej: -
Behöver jag en introduktion? Hoppas inte det, men jag är i alla fall Head of Poker på det åländska spelbolaget Paf (som har flera varumärken) där jag jobbat i över 15 år. Jag har fyra SM-titlar i livepoker (PLO, Amerikana, Texas och HORSE). Jag kan pokerbranchen från både spelarperspektivet och spelbolagsperspektivet. Jag törs säga att det finns ingen svensk som kan mer (men säkert några som kan lika mycket). Fråga mig vad ni vill om pokerbranschen! (Edit: Jag kan inte lösa supportärenden på ett publikt forum etc blah blah blah).
- 76 svar
-
- 3
-
-
Hade Arsenal gjort första målet och Manchster det abdra, så hade kanske båda lagen pustat ut sedan och varit nöjda med 1-1... Å andra sidan blir det riktigt spännande i ligan nu. Om Manchester vinner mot Crystal Palace i den uppskjutna matchen så står båda lagen på samma poäng. Arsenal har i mina ögon ett något lättare motstånd. Kan bli riktigt spännande, vilket lag har bäst pannben?
- 997 svar
-
- 1
-
-
Tillslag mot Krukan
Ola Brandborn svarade på Folke Rosvall ämne i Övriga diskussioner om pokersajter
Tänk om någon visste svaret
