Gå till innehåll

ARTIKEL: A. Hurtig - Poker handlar om skicklighet!


Elvis

Recommended Posts

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

När jag mönstrade noterades jag för en IQ i nivå med en förståndshandikappad. På det första testet missuppfattade jag tiden (hur puckad kan man bli...) och hann inte med 60 procent av frågorna, nåt annat test gick ut på att kolla en massa konstiga figurer och sen säga vad som var fel eller rätt eller hur det nu var. I vilket fall som helst är jag helt värdelös på den här typen av tester och får alltid bottenresultat.

 

Lustigt nog har jag en hyfsad karriär inom ett väldigt intellektuellt yrke på en rätt hög nivå och plussar dessutom stadigt på pokern. Teori någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag mönstrade noterades jag för en IQ i nivå med en förståndshandikappad. På det första testet missuppfattade jag tiden (hur puckad kan man bli...) och hann inte med 60 procent av frågorna, nåt annat test gick ut på att kolla en massa konstiga figurer och sen säga vad som var fel eller rätt eller hur det nu var. I vilket fall som helst är jag helt värdelös på den här typen av tester och får alltid bottenresultat.

 

Lustigt nog har jag en hyfsad karriär inom ett väldigt intellektuellt yrke på en rätt hög nivå och plussar dessutom stadigt på pokern. Teori någon?

 

Min teori är att du är normalbegåvad eller intelligentare och att alla typ av tester är SKIT!!!

 

När jag skulle testas vid 6 års ålder var det ingen som förklarade frågorna

och jag placerades i hjälpklass. Väl där så fattade lärarinnan inte vad jag hade där att göra och tack vare hennnes försorg flyttades jag sedan över till en vanlig klass. Senare i livet klarade jag av att genomgå högskoleutbildning i matematik och datavetenskap...

 

En klasskamrat till mig på universitetet hade motsvarande historia och idag så är han doktor i matematik...

 

Senare i livet så har jag vägrat att genomgå test i samband med att jag har sökt jobb vilket trångsynta arbetsgivare har haft svårt att förstå...

Jag kan tillägga att jag idag jobbar som systemutvecklare vilket väl bevisar att jag har klarat mig bra...

 

Jag har också sett exempel på personer som har klassats som begåvade med hög IQ men som i vardagssammanhang kan vara rent ut sagt godtrogna och dumma i huvudet!

 

Slutsats: jag håller med den som sa att tester säger mer om den som har utformat testet än den som ska testas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att jag idag jobbar som systemutvecklare vilket väl bevisar att jag har klarat mig bra...

 

Du har uppenbarligen inte sett systemutvecklarna (eller systemen) på mitt jobb.

 

Annars är min (visserligen begränsade) erfarenhet att testerna säger mer om konstruktörerna än om utförarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag mönstrade noterades jag för en IQ i nivå med en förståndshandikappad. På det första testet missuppfattade jag tiden (hur puckad kan man bli...) och hann inte med 60 procent av frågorna, nåt annat test gick ut på att kolla en massa konstiga figurer och sen säga vad som var fel eller rätt eller hur det nu var. I vilket fall som helst är jag helt värdelös på den här typen av tester och får alltid bottenresultat.

 

Lustigt nog har jag en hyfsad karriär inom ett väldigt intellektuellt yrke på en rätt hög nivå och plussar dessutom stadigt på pokern. Teori någon?

 

Man kan ju fråga sig vad ett intelligenstest mäter egentligen. Uppenbarligen mäter det ju hur duktig man är på att lösa den typ av problem som finns i intelligenstester. Men hur det korrelerar till hur man lyckas i yrkeslivet eller samhället i stort är väl inte helt klart. Det finns uppenbarligen många egenskaper som inte mäts i ett intelligenstest men som ändå är väldigt viktiga i yrkeslivet och samhället.

 

Det där testet med att vika ihop lådor som du talar om, testar väl den spatiala förmågan, eller "rumstänkandet", och att du har dåligt resultat i det testet visar nog mer om du har svårt att hitta ut när du gått vilse i snabbköpet än hurvida du är en duktig pokerspelare eller framgångsrik i yrkeslivet.

 

Hela det testet man gjorde när man mönstrade var nog ganska smalt, även för att vara ett intelligenstest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einstein hade lägre IQ än vår vän Hurtig. Det säger väl en del.

Själv har jag väldigt lätt för IQ test och får höga resultat men jag känner mig ganska dum i huvet ofta ändå :lol:

 

Samma sak här. Enligt en massa IQ-test så tillhörjag top 5% av populationen. Jag anser mig inte vara smartare än snittet... bara att jag har förmågan att tycka sådana test är enkla och i viss mån roliga att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog har jag en hyfsad karriär inom ett väldigt intellektuellt yrke på en rätt hög nivå och plussar dessutom stadigt på pokern. Teori någon?

Ja, att folk alltid blir väldigt provocerad av IQ och tror att det är en massa saker som det inte är.

 

Min teori är att du är normalbegåvad eller intelligentare och att alla typ av tester är SKIT!!!

Det varierar lite med test (en del är verkligen skit) men att det finns tester med bevisad effekt är helt enkelt inget som vetenskapligt går att argumentera emot. Det går att debattera ganska mycket kring vad det är som mäts (se exempelvis Gardner) men att det är en effekt som korrelerar starkt med logisk och verbal förmåga samt att det är en av de starkaste faktorerna för att förutse framgång inom olika karriärer (dock inte särskilt stark med absoluta mått).

 

Det säger dock inget om ifall man ibland beter sig som ett totalt miffo eller inte.

 

Senare i livet så har jag vägrat att genomgå test i samband med att jag har sökt jobb vilket trångsynta arbetsgivare har haft svårt att förstå...

Om jag har förstått det hela rätt så gjorde du ett test i 6-års åldern, fick ett jättelågt resultat och har sedan dess lackat helt. Har du genomgått en "svår" utbildning och jobbar med logik dagligen så är det i stort sett 100% att du kan lära dig att testa rätt högt över snittet.

 

IQ tester mäter ju inte iq hur gärna man än skulle vilja, de mäter tyvärr bara hur bra man är på sådana tester.

Nu har du missuppfattat vad IQ är.

 

Einstein hade lägre IQ än vår vän Hurtig. Det säger väl en del.

Tror inte Einstein tog något IQ-test och oavsett så blir variansen sjukt hög i övre och undre änderna på testerna, så Hurtigs exakta resultat är antagligen inte helt tillförlitligt. Nästan alla IQ-tester är utformade för att testa folk som inte ligger mer än någon standardavvikelse från snittet och gör det bra, men är väldigt trubbiga för höga och låga resultat då bara någon poäng hit och dit kan göra stor skillnad. Vet inte riktigt om det finns tester som är specifikt utformade för folk som presterar väldigt högt, problemet där är ju att hitta en testpopulation eftersom sådana människor inte är så vanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag mönstrade noterades jag för en IQ i nivå med en förståndshandikappad. ........ Teori någon?

 

Jag har två teorier.

 

Den ena är att du kanske inte gick in för testen vilket resulterade i att du inte hade ett resultat som motsvarade din normala förmåga.

 

Den andra är att du har missuppfattat vad det var du gjorde, för vad jag vet har dom aldrig gjort IQ tester i samband med mönstringen. Det är en annan form av av lämplighetstest som görs där. Alla tester är ju inte IQ tester. Men men, jag har haft fel förr och kan säkert ha det igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einstein hade lägre IQ än vår vän Hurtig. Det säger väl en del.

Själv har jag väldigt lätt för IQ test och får höga resultat men jag känner mig ganska dum i huvet ofta ändå :lol:

 

Einstein var ganska smart ändå. Han hade toppbetyg i de flesta ämnen i skolan. Däremot hade de ett skumt betygssytem på den skolan där 1 var högsta betyg och 5 lägsta, så de flesta som sett hans betyg har missförstått allting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv gjort en massa sådana test och har väldigt lätt för dem. Jag placerar mig bland 2% med högst enligt de jag gjort. Men å andra sidan har jag ett rätt kasst minne (exklusive sifferminne). Skulle gärna byta lite av IQn mot ett riktigt bra minne... Som sagt så varierar ju testerna väldigt men en hel del av dem ger en bra bild av personens IQ tror jag. Sedan är ju IQ rätt irrelevant mått i de flesta sammanhang.

 

Frågan som ligger och gnager under ytan här kanske är ifall vår vänn Hurtig nu är någon slags oövervinnerlig pokerspelare då han ju har så hög IQ och dessutom fotografiskt minne. I det fallet så tror jag nog att det fotografiska minnet hjälper honom mer. Det är jag riktigt avis på :). Han kanske har en del fördelar över oss vanliga dödliga på vägen till att bli riktigt bra, men jag tror inte att det är så stor skillnad mot någon som har normal IQ och normalt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

En intelligent person skulle ha tagit reda på vad som menas med IQ och intelligens innan han/hon börjat gnälla över sina barn- och ungdomstrauman.

 

 

Intelligens yttrar sig i många former. Ett gemensamt drag hos intelligenta människor brukar dock vara att de sällan känner något behov av att göra tarvliga och irrelevanta påhopp på personer som försöker berätta någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte Einstein tog något IQ-test och oavsett så blir variansen sjukt hög i övre och undre änderna på testerna, så Hurtigs exakta resultat är antagligen inte helt tillförlitligt. Nästan alla IQ-tester är utformade för att testa folk som inte ligger mer än någon standardavvikelse från snittet och gör det bra, men är väldigt trubbiga för höga och låga resultat då bara någon poäng hit och dit kan göra stor skillnad. Vet inte riktigt om det finns tester som är specifikt utformade för folk som presterar väldigt högt, problemet där är ju att hitta en testpopulation eftersom sådana människor inte är så vanliga.

 

Stämmer bra, och det är därför exempelvis Mensas test inte mäter någon IQ högre än motsvarande den översta percentilen av befolkningen. Sen finns det ett gäng sällskap för personer med extremt hög IQ, men det är svårt att ta dem på allvar eftersom det är i princip omöjligt att konstruera rättvisande frågor för den nivån. I de fallen tror jag också att "frågorna säger mer om den som konstruerat dem än de som löst den".

 

Hela det testet man gjorde när man mönstrade var nog ganska smalt, även för att vara ett intelligenstest.

 

Det testet går nog under benämningen "test av intellektuell förmåga", "begåvningstest" eller liknande. Det är inte ett IQ-test, och det är i själva verket ganska brett jämfört med de flesta sådana. Om jag minns rätt var det väl ~8 olika områden med allt från ordförråd till spatial förmåga och logiskt tänkande. Jämför med ett klassiskt IQ-test som endast innehåller frågor av typen "Här är åtta rutor. Hur ser den nionde ut?"

 

Einstein var ganska smart ändå. Han hade toppbetyg i de flesta ämnen i skolan. Däremot hade de ett skumt betygssytem på den skolan där 1 var högsta betyg och 5 lägsta, så de flesta som sett hans betyg har missförstått allting.

 

Hela det tyska skolsystemet har än idag ett betygssystem där 1 är högsta betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det testet går nog under benämningen "test av intellektuell förmåga", "begåvningstest" eller liknande. Det är inte ett IQ-test, och det är i själva verket ganska brett jämfört med de flesta sådana. Om jag minns rätt var det väl ~8 olika områden med allt från ordförråd till spatial förmåga och logiskt tänkande.

 

Jag är ganska säker på att det inte var så många kategorier när jag mönstrade. Det är ju iofs många år sedan nu, och testet ser säkerligen annorlunda ut nu. Alternativt har jag bara glömt hur det egentligen var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som vill testa sig lite så brukar mensa har ett par provtest på deras sida. Själv ser jag ingen mening i att ens försöka gå med i mensa eftersom det mest verkar vara en klubb för inbördesbeundran. Alla de som jag har träffat som är med där brukar ha svårt att inte berätta det i de tre första meningarna de säger :?

 

Hur jag brukar placera mig på IQ-test känns inte så viktigt men jag har iaf lätt för att se mönster i siffror och bilder och det underlättar när man gör de flesta IQ-test.

 

Sen är det värre med människor som har lågt EQ än IQ ;)

 

Folk som berättar vad de har för IQ brukar ha rätt lågt EQ ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...