Gå till innehåll

ARTIKEL: A. Hurtig - Poker handlar om skicklighet!


Elvis

Recommended Posts

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Få se om ni knäcker den här då:

 

Vad kommer efter: 3 1 4 1 5 ?

Vad tänker jag på?

 

Det kommer en nia. Du tänker på pi.

 

Det kan tyckas så men jag tänker på ett.

Varannan siffra stegras med ett och varannan

siffra är en etta.

 

Idiotiskt resonerat? Javisst. Det är det som är min poäng...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer allvarligt: De socialt obegåvade snillena - varför? Jag vet inte, men eftersom Einstein har varit på tal så lär det ju ha varit så med honom att han hade något som gränsade till en Aspergerdiagnos.

Det är ju inte så där jättebra datapunkter.

 

En poäng skulle iofs kunna vara att de uppfattas som socialt inkomptenta eftersom de har svårt att kommunicera med människor vars logiska förmåga ligger långt under deras egen. Ligger man så långt över snittet så blir det lite som för en normalbegåvad människa att kommunicera med en handikappad. Har för mig att amerikanska armén har som regel att det inte ska skilja mer än ett sigma (15 poäng för det mesta) mellan befäl och närmast underlydandes snitt. Men där är det ju orättvist att säga att problemet ligger på endera sidan, det är ju lika svårt för vardera personen att sätta sig in i den andres perspektiv.

 

Tänk dig själv att prata med någon som inte direkt förstår att 2+2 = 4, antagligen så skulle du då uppfattas som lite dryg om du hela tiden glömde bort det.

 

3 2 5 4 15 8 75 16 ?

Dubbla de jämna talen och multiplicera de ojämna med närmast föregående ojämna tal. 1125 är alltså nästa.

 

Fast det är ju inget snyggt sätt att inleda serien på direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer allvarligt: De socialt obegåvade snillena - varför? Jag vet inte, men eftersom Einstein har varit på tal så lär det ju ha varit så med honom att han hade något som gränsade till en Aspergerdiagnos.

Det är ju inte så där jättebra datapunkter.

 

En poäng skulle iofs kunna vara att de uppfattas som socialt inkomptenta eftersom de har svårt att kommunicera med människor vars logiska förmåga ligger långt under deras egen. Ligger man så långt över snittet så blir det lite som för en normalbegåvad människa att kommunicera med en handikappad. Har för mig att amerikanska armén har som regel att det inte ska skilja mer än ett sigma (15 poäng för det mesta) mellan befäl och närmast underlydandes snitt. Men där är det ju orättvist att säga att problemet ligger på endera sidan, det är ju lika svårt för vardera personen att sätta sig in i den andres perspektiv.

 

Tänk dig själv att prata med någon som inte direkt förstår att 2+2 = 4, antagligen så skulle du då uppfattas som lite dryg om du hela tiden glömde bort det.

 

Å andra sidan så har jag sett superintelligenta människor som har en förmåga att förstå HUR man ska kommunicera med mindre begåvade för att de ska förstå.

 

Det är ju också en slags intelligens,tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torsus, det tycker jag också.

 

Hjort, den typ av intelligenta som har svårt att kommunicera med ointelligenta tror jag är ungefär de där gränsaspergarna jag tänker på.

 

Att hitta nivån på kommunikationen vilar ju liksom på den som har bredast register.

 

Och den sortens begåvning; att förstå vad andra inte förstår och hur du kommunicerar med dem och får dem att kommunicera med dig, den har också förvisso somliga av de som är superintelligenta. Men inte alla. För att bli en bra pokerspelare tror jag att man ska ha den. Kan du inte sätta dig in i hur korkade andra är så kan du inte läsa dem vid pokerbordet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rivern på hold'em.

 

Spelare A har: TT+,AQs+,AcJc,KQs,QJs,AQo

Spelare B har: QQ-88,AQs,AcJc,AcTc,Ac9c,Ac8c,Ac7c,KQs,KcJc,AQo,KQo

Brädan är: 5c 7h Qc 2c 2h

Pott: 4,5 stora bet.

Spel: Fixlimit.

 

Spelare A sitter först. Vad är vardera spelarens optimala strategi?

 

Jag får väl höfta till något lite snabbt.

 

Skulle tippa på att, eftersom A sitter först, så borde hans optimala strategi vara att checka givet att det är så pass många händer som B kan ha som slår A jämfört med de händer som A slår och som B måste betala på rivern med.

 

B's optimala strategi bör vara att beta, då hans handdistribution innehåller så pass många händer som slår A jämfört med de händer som slår honom, samtidigt som potten kommer ge A väldigt bra odds att syna med många av händerna som B slår.

 

A's optimala strategi efter B's bet är således att syna på grund av pottoddsen.

 

Nu kanske jag har helt fel, men jag drog bara till med något snabbt som verkade hyfsat rimligt, det var väl det som var meningen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag har helt fel, men jag drog bara till med något snabbt som verkade hyfsat rimligt, det var väl det som var meningen :)

Nej det var inte det som var meningen, det finns en exakt matematisk lösning till det här problemet. Och jag tänkte illustrera att det inte är supertrivialt att applicera matematik på spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag har helt fel, men jag drog bara till med något snabbt som verkade hyfsat rimligt, det var väl det som var meningen :)

Nej det var inte det som var meningen, det finns en exakt matematisk lösning till det här problemet. Och jag tänkte illustrera att det inte är supertrivialt att applicera matematik på spelet.

Vad är den exakt matematiska lösningen och var kan man hitta såna här exempel? Gjorde du det själv? Finns det någon bra litteratur som beskriver sånt här med direkt inriktning på poker? Jag är ganska mycket OT nu men svara gärna ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är den exakt matematiska lösningen och var kan man hitta såna här exempel?

Bland annat rgp. Bill Chen löste något liknande exempel för 7S.

 

Vill du ha litteratur kan du söka på scholar.google.com på "Ferguson poker".

 

Gjorde du det själv?

Det är ett rätt oanvändbart exempel (orealistisk situation, mm) och det tar tid, så nej jag har inte löst det själv. Men alla sådana situationer har en exakt lösning och ingen avvikelse från den optimala strategin kan löna sig mot en optimal motståndare, däremot kan de ofta straffa sig rejält. Att lösa sådana här problem kan ge väldigt bra insikt i riverspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...