Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet

Recommended Posts

Postad

Eftersom jag trodde att du bara skojade förut så kommenterade jag inte vidare, men det ska jag göra nu:

Jag tycker liksom Psatiw att din dagbok är en av de mest läsvärda. Vill minnas att din FL-dagbok var en av de första jag började läsa och du var en av de första jag lärde mig respektera på forumet. So keep it up!

• Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Eftersom jag trodde att du bara skojade förut så kommenterade jag inte vidare, men det ska jag göra nu:

Jag tycker liksom Psatiw att din dagbok är en av de mest läsvärda. Vill minnas att din FL-dagbok var en av de första jag började läsa och du var en av de första jag lärde mig respektera på forumet. So keep it up!

Tack, jag kör vidare här ett tag till. Som jag nämnde var min tidigare kommentar nog en släng av allmänt missnöje med motgångar på vad som borde vara världens enklaste nivå.

Snart borde jag i alla fall kunna kliva upp till 1/2 (streckad linje i grafen). Hoppas att det sker innan 10k händer i alla fall, nu när jag inte klarade det före 5k.

734_2114_medium.png

Postad

Sådär, nu var jag klar med 0,5/1-nivån. Det tog 5.605 händer att skrapa ihop 100BB. Nästa nivå blir 1/2 där jag antingen ska få ihop till $800 totalt (dvs. vinna 200BB) och därmed ha 200BB på 2/4 eller tillbaks till 0,5/1 om jag sjunker ner till $300 (-50BB).

Nuvarande Stars-rulle: $423, +$71

Nuvarande nivå: FL 1/2

Kvar till nästa nivå: $377 (eller -$123)

Kvar till slutmål: $577

Händer spelade på 0,5/1: 5.605, +567

Händer spelade på 1/2: 0

Postad

När jag ändå var igång körde jag några varv 1/2.

Nuvarande Stars-rulle: $431, +$8

Kvar till nästa nivå: $369 (eller -$131)

Kvar till slutmål: $569

Händer spelade på 0,5/1: 5.605

Händer spelade på 1/2: 208

Postad

Imponerande självdiciplin att kunna spela så många händer på en så låg nivå efter att under lång tid ha spelat tio gånger högre! Något jag antagligen inte skulle klara av. Hoppas 1/2 går snabbare!

När blir det NL igen?

Postad
Imponerande självdiciplin att kunna spela så många händer på en så låg nivå efter att under lång tid ha spelat tio gånger högre! Något jag antagligen inte skulle klara av. Hoppas 1/2 går snabbare!

Tyckte det kändes som ett kul litet projekt. Har plockat ut en hel del av rullen och har bara 3-4k kvar så jag vill veta att jag fortfarande kan hämta pengar på lägre nivåer om det behövs. Sen var det riktigt kul att spela FL igen (när det väl lossnade nu på slutet i alla fall).

När blir det NL igen?

Nu. Har precis suttit en session på FT. Först en fråga. Visst är det detta som är ett squeezeplay från BB?

Pre-flop: (6 players) morberg is Button with 8:spade: A:heart:

3 folds, morberg raises to $3, SB calls, BB raises to $12, morberg folds, SB folds.

Uncalled bets: $9 returned to BB.

Och sen en (möjligen lurigare) fråga. Hur spelar jag den här handen? Fi är ny för mig. Har tittat på honom, men inte kunnat identifiera något. Det enda jag har är siffrorna 40/10/2,5 efter 35 händer. Lite lös-passiv pre mao, men mycket mer än så kan man nog inte säga.

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50/$1

4 players

Converter

Stack sizes:

morberg: $187.75

Button: $115.95

SB: $28.15

BB: $43.50

Pre-flop: (4 players) morberg is UTG with K:diamond: Q:spade:

morberg raises to $3, Button calls, SB calls, BB calls.

Inget konstigt. Kanske borde jag öka min standardraise något, eller?

Flop: J:diamond: J:club: 7:heart: ($12, 4 players)

SB checks, BB checks, morberg checks, Button checks.

Här känns det lite för svettigt att CB mot tre motståndare. Borde jag gjort det?

Turn: K:club: ($12, 4 players)

SB checks, BB checks, morberg bets $8, Button calls, 2 folds.

När jag nu träffar turn slänger jag ur mig 2/3-pott och får en syn.

River: 5:diamond: ($28, 2 players)

morberg ?

Vad gör jag nu och varför?

Postad
Sådär, nu var jag klar med 0,5/1-nivån. Det tog 5.605 händer att skrapa ihop 100BB.

Variansen är f.ö. helt otrolig. Efter 4.800 händer med break-even-poker avslutar jag med 800 händer där det mesta träffar och slutar på hyfsade 2,43BB/100 i snitt över alla händer.

FL-first-level.png.xs.jpg

Postad
Nu. Har precis suttit en session på FT. Först en fråga. Visst är det detta som är ett squeezeplay från BB?

3 folds, morberg raises to $3, SB calls, BB raises to $12, morberg folds, SB folds.

Ja. Eller iaf om han inte har vad han representerar. Annars är det nog bara en reraise. Vad det nu har för betydelse. :)

Full Tilt Poker

4 players

Converter

Stack sizes:

Jag pottar alltid. Tycker 3 BB är lite i underkant. Men antagligen spelar det ingen större roll. 3,5 om du vill potta alltså.

Här känns det lite för svettigt att CB mot tre motståndare. Borde jag gjort det?

Nej. Bra check.

Funkar även att checka en andra gång här, eftersom knappen nästan kommer autobetta där när det rundcheckats två gånger.

morberg ?

Har måste ju vara riktigt dålig om han ska syna dig med sämre händer än din, så jag tycker c/c eller c/f, lite beroende på hur stort bet och feelingen du har. Vet vi att han är JÄTTEKASS och/eller synig så funkar det att betfolda.

Postad
Har måste ju vara riktigt dålig om han ska syna dig med sämre händer än din, så jag tycker c/c eller c/f, lite beroende på hur stort bet och feelingen du har. Vet vi att han är JÄTTEKASS och/eller synig så funkar det att betfolda.

Tycker det är ett värdebett jag. Du skrev själv i dig dagbok att spelarna på NL200 betalade av med sämre händer man själv aldrig hade gjort, och denna handen är på NL100 så jag antar att det gäller även här. Och så som knappen spelar har jag svårt att se en knekt.

Hans stats säger fisk, få händer visst, men alla på NL100 är fiskar ändå :)

Betta typ ~20 och få syn av alla hans kungar.

Postad
Tyckte det kändes som ett kul litet projekt. Har plockat ut en hel del av rullen och har bara 3-4k kvar så jag vill veta att jag fortfarande kan hämta pengar på lägre nivåer om det behövs. Sen var det riktigt kul att spela FL igen (när det väl lossnade nu på slutet i alla fall).

Och sen en (möjligen lurigare) fråga. Hur spelar jag den här handen? Fi är ny för mig. Har tittat på honom, men inte kunnat identifiera något. Det enda jag har är siffrorna 40/10/2,5 efter 35 händer. Lite lös-passiv pre mao, men mycket mer än så kan man nog inte säga.

Full Tilt Poker

4 players

Converter

Stack sizes:

morberg ?

Om du betar kommer du bara få syn av en bättre hand. Jag gissar på att han har Jx. Checka och hoppas att han inte betar.

Postad

Nu får jag hoppa in här och föreslå en blockbet. Vi har ofta den bästa handen men kommer ha svårt att syna ett betydande bet om vi checkar. Genom att checka reducerar vi därmed vår rätt så fina hand till en bluffångare då en bet på mellan halv och hel pott i stort sett alltid kommer att betyda stål eller luft. Satsa 10-15 dollar så vågar han inte bluffa lika ofta (speciellt om han är kass och inte kan se att det är ett blockbet), vi kan lugnt lägga för omslag samt han kan hitta synen med sämre händer.

Postad

Med lite distans gillar jag Wagghos linje (sen är skillnaden mellan hans $15-blockbet och Gyres $20-värdebet inte sådär superstor).

Tack psatiw för att du orkade kommentera hela handen (jag är fortfarande lite lost ibland i NL-händer, även om jag kände mig ha hyfsad kontroll fram till river i just denna).

Jag valde att checka, fi betar $20 och jag synar.

Postad
Tycker det är ett värdebett jag. Du skrev själv i dig dagbok att spelarna på NL200 betalade av med sämre händer man själv aldrig hade gjort, och denna handen är på NL100 så jag antar att det gäller även här.

Vet inte i exakt vilket sammanhang jag skrev det, men har jag skrivit det är det förstås facit-ish. ;)

Varför jag tror att det är bättre att checksyna/checkfolda i just den här handen är för att ett bet kommer signalera en jättestark hand från vår sida, när bordet är parat sådär. Samtidigt fanns det en gazzillion drag på turn han kommer älska att bluffa nu när de missat, av samma anledning som vi inte bettar - att bordet är parat, och hans linje skulle kunna stämma fint överens på en sandbaggad äcklig knekt. Jag tror att hans bluffvilja med missade drag här kommer att vara mer värd än de gånger han orkar ta synen med en sämre hand än vår om vi skjuter för värde.

Postad
Vet inte i exakt vilket sammanhang jag skrev det, men har jag skrivit det är det förstås facit-ish. ;)

Har för mig du skrev det nån gång i början av din dagbok, hittade det dock inte nu när jag skummade igenom.

Varför jag tror att det är bättre att checksyna/checkfolda i just den här handen är för att ett bet kommer signalera en jättestark hand från vår sida, när bordet är parat sådär. Samtidigt fanns det en gazzillion drag på turn han kommer älska att bluffa nu när de missat, av samma anledning som vi inte bettar - att bordet är parat, och hans linje skulle kunna stämma fint överens på en sandbaggad äcklig knekt. Jag tror att hans bluffvilja med missade drag här kommer att vara mer värd än de gånger han orkar ta synen med en sämre hand än vår om vi skjuter för värde.

Kan nog köpa det resonemanget. Jag märker ofta att jag stirrar mig blind på möjligheterna att värdebetta och inte väga in det faktum att folk faktiskt bluffar när man checkar till dem :)

Postad
OT: Gyre, varför har du en sån äcklig signatur? Var kommer den ifrån?

Sylwester har rätt, South Park. Den må vara äcklig, men ack så genial!

Kolla avsnitt s10e10 så får du se den "live" :)

Postad

Kört lite FL 1/2 igen på Stars och bonusen på $150 trillade ut. Den hamnar direkt i min Starsrulle. Oetiskt? Det bryr inte jag mig om; det är mitt projekt. Jag har fått pengarna för att jag spelat FL på Stars och projektet visar på hur lång tid det kan ta att bygga upp $250 till $1000 med FL-spel.

Det som är lite trist nu är att jag måste spela ihop resten av pengarna ärligt...

Nuvarande Stars-rulle: $644, +$213 varav $150 bonus

Kvar till nästa nivå: $156

Kvar till slutmål: $356

Händer spelade på 0,5/1: 5.605

Händer spelade på 1/2: 632, +424

Postad

Fi har suttit vid bordet hela sessionen. Han bluffar för mycket. Han gillar att försöka sno potter på turn om de checkats igenom på floppen. Stats efter 120 händer är 32/17/3,75.

Full Tilt Poker

6 players

Converter

Stack sizes:

UTG: $235.90

UTG+1: $99

CO: $70

Button: $74.20

morberg: $132.70

BB: $140.05

Pre-flop: (6 players) morberg is SB with 7:diamond: 6:diamond:

2 folds, CO calls, Button calls, morberg calls $0.5 (pot was $3.5), BB raises to $5, 2 folds, morberg calls $4 (pot was $7).

Fi brukar höja 4xBB och höjer nu 5xBB med tre limpare inne. Jag tror att han har två stora kort.

Flop: 2:heart: 3:club: 7:club: ($12, 2 players)

morberg checks, BB bets $7, morberg calls $7 (pot was $19).

Jag har TP och tror att fi har missat. När han bara betar ut $7 känner jag mig hyfsat säker på att jag har bäst hand och vill se SD om inga äckliga kort dyker upp.

Turn: 8:spade: ($26, 2 players)

morberg checks, BB bets $15, morberg calls $15 (pot was $41).

Tror knappast att detta förändrar situationen.

River: 5:club: ($56, 2 players)

morberg checks, BB bets $35, morberg calls $35 (pot was $91).

Men ett klöver som sista kort är ju lite halväckligt. Tror dock att han hade checkat turn med färgdraget och bestämmer mig för att syna.

Results:

Final pot: $126

Får man lov att spela som jag gör med en så pass svag hand, eller är det spöstraff och utvisning?

Postad
Får man lov att spela som jag gör med en så pass svag hand, eller är det spöstraff och utvisning?

Jag gör det själv emellanåt (särskilt tiltad), men det slutar nästan alltid med att jag hatar mig själv när han viker upp sin hand. Nej, jag tycker man helt kan skita i de här spelen. Hur vekt det än känns så tror jag man gör bäst att folda floppen rakt av där, mtp hur mycket omvänt implicita man har. Han ÄR en bluff-fisk, men sitt inte och betala av med skit till honom, det är det han lever på. Låt honom ta för många småpotter, och fånga honom när du är loaded istället.

Här tycker jag för övrigt dessutom att varje bet är SÅÅÅÅ mycket värdebets-size på också.

Postad

Vet inte om det är så vettigt att gissa hans hand ganska snävt utifrån hans preflopraise och sen utgå från att den gissningen stämmer trots att ny information tillkommer. Du vinner ju bara om båda gissningarna är rätt - han har två höga oparade kort och han bluffar. Även om han bluffar för mycket betyder det sannolikt inte att han bluffar mer än han värdebettar, i alla fall inte tre gator i rad. Säg som en lös uppskattning att det är 70 % chans att han har två höga kort och 30 % chans att han bluffar varje gata, om vi håller oss till riverbeslutet så har du då 21 % vinstchans och således långt ifrån tillräckliga odds att syna.

EDIT: Det finns förstås specialfall där han t ex har ett par <77 och bluffar, men i princip måste båda gissningarna stämma.

Postad

76s-handen skulle jag nog släppt, tack för oberoende analys. Att jag postar beror såklart på att jag vann handen och han visade upp AQo utan klöver varpå jag kände mig toknöjd.

Nu till något mer grundläggande. Hur spela färgdrag? Spelet på bordet har varit rätt tight (med ett undantag), men jag har bara suttit några varv och har inga siffror på någon. SB är bordets fisk och synade tidigare stor höjning pre med 55, synade sig sedan all-in (med halv stack) på turn mot KK och satte sin 2-outare på river.

Full Tilt Poker

6 players

Converter

Stack sizes:

UTG: $71.95

UTG+1: $41.40

morberg: $98.30

Button: $181.35

SB: $113.10

BB: $41.80

Pre-flop: (6 players) morberg is CO with A:spade: J:spade:

UTG raises to $4, UTG+1 calls, morberg calls $4 (pot was $9.5), Button folds, SB calls, BB folds.

UTG har då verkat hyfsat tight tidigare, så även UTG+1 - men visst måste jag se floppen?

Flop: 2:spade: T:spade: 6:club: ($17, 4 players)

SB checks, UTG bets $14, UTG+1 folds, morberg ?