Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Håller nu på att lära mig NL genom att spela NL100 på FT. Har ett parallellt litet rullebyggarprojekt på Stars, där jag börjar med $250 och försöker komma upp i $1000. Nedan dagbokens början från då jag spelade 3/6 FL 6-max.

 

Bakgrund finns i mina äventyr från 2/4. När jag klarat av den nivån försökte jag mig på 5/10. Där hade jag inte kraft att stå ut med svängningarna, det var helt enkelt för rikt för mitt blod. Efter 5/10-äventyret (som jag ska ta upp igen när jag känner mig redo) dök det upp lite Party-bonusar som jag klippte med 4 bord 1/2 6-max. Då jag inte hade spelat så himla mycket 6-max tidigare (några tusen händer och inte fokuserat) märkte jag att jag gillade det. Och spelarna var inte särskilt duktiga.

 

Kombinationen av för höga nivåer på 5/10, för låga på 2/4 och roligt att spela 6-max gav den ganska enkla slutsatsen att det får bli 3/6 6-max ett tag framöver.

 

Det dyker upp ganska intressanta kombinationer som jag inte funderat på så mycket tidigare. Dels mörkförsvar (vad ska jag t.ex. försvara med från SB?), men även funderingar på vad jag ska syna med från BB när flera personer har synat en höjning från UTG. Jag har inte något svar, men det är sånt man ser ganska ofta.

 

Spelet på 3/6 jämfört med 1/2 är ungefär likadant, en skillnad är dock att inte lika många händer tas till showdown. Om det har varit viktigt med read tidigare är det nu helt avgörande för hur jag spelar mina händer. Det är ofta HU och om fi är en synstation eller en galning är ganska viktigt.

 

För tillfället spelar jag 2 bord samtidigt på 3/6. Statistiken just nu är:

 

Antal händer: 1655

VPIP: 22,11%

PFR: 17,16%

 

Aggression på

flop: 4,84

turn: 4,49

river: 1,82

 

Jag har hamnat i ett bra stim och ligger på 3,5BB/100. Planen är att bli komfortabel med fyra bord samtidigt och spela ihop till något kul till jul.

 

Och slutligen en graf på hur det har gått än så länge. Det svänger bra:

 

3-6-1655-2.png.xs.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

tycker VPIP: 22,11% e lite högt. Men de e bara jag kanske.

 

För 6max är det inte specielt högt, nästan andra hållet, givetvis beror antalet händer man kan spela på hur bra man är postfopp, men en hyffsad postflopp-spelar kan utan problem spela så här många händer och många fler för den sakens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker VPIP: 22,11% e lite högt. Men de e bara jag kanske.

 

Jag trodde faktiskt att jag var ganska tight. Min VPIP på fullbord ligger runt 16% och jag spelar i princip samma händer på 6-max som jag spelar i mellan och sen position på fullbord.

 

Jag synar aldrig en PF-raise och limpar aldrig först in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker VPIP: 22,11% e lite högt. Men de e bara jag kanske.

 

Jag trodde faktiskt att jag var ganska tight. Min VPIP på fullbord ligger runt 16% och jag spelar i princip samma händer på 6-max som jag spelar i mellan och sen position på fullbord.

 

Jag synar aldrig en PF-raise och limpar aldrig först in.

 

Du spelar AXs och KJ o sådan från utg, utg+1 då va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar AXs och KJ o sådan från utg, utg+1 då va?

 

Från UTG+1, ja, men aldrig från UTG (där håller jag ganska hårt på mig).

 

Från CO spelar jag som sämst 33, 87s och JTo om jag är först in. Alltid med en höjning.

 

Enkelt sagt följer jag Abduls guide för öppningshänder utom UTG där jag är lite tajtare än hans rekommendation för spel 3 från knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på feglir från min sida som också straffar sig.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is MP with 4h, 4s.

1 fold, morberg raises, CO calls, 1 fold, SB 3-bets, BB caps, morberg calls, CO folds, SB calls.

 

Först in med mina fyror höjer jag, sen blir det tuffa bananer från SB och BB. Eftersom jag har så pass många med mig synar jag ändå och hoppas träffa set.

 

Flop: (14 SB) 6h, 8c, Jd (3 players)

SB bets, BB calls, morberg calls.

 

Men det gör jag inte. Talar sist och tänker att det var ganska billigt att få se ett kort till i en så stor pott. FEL! Här måste jag höja. Ligger jag efter vill jag veta det. Ligger jag före vill jag veta det. Skulle jag ligga efter kan en del mjäkon skrämmas till att ge gratiskort på turn. Visserligen har jag dåliga odds för att träffa mitt set, men jag vet inte att jag är slagen.

 

Både BB och SB kan ha AQ eller något annat bra ess; de måste inte ha ett högre PP. SB kan ha träffat floppen med AJ, men det är inte säkert.

 

Turn: (8.50 BB) 8h (3 players)

SB bets, BB calls, morberg folds.

 

Och nu lägger jag mig eftersom det är för dyrt att dra.

 

River: (10.50 BB) 2c (2 players)

SB checks, BB checks.

 

Final Pot: 10.50 BB

 

Usch. Denna handen är jag inte stolt över, men nu vet ni det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hand. Tycker det är lite oroväckande att det är SB som står för bettande på floppen och inte BB, som cappade pf. Om det var BB som bettade istället håller jag med om en raise eftersom det är stor chans att han missat floppen med överkort och kör ett obligatoriskt uppföljningsbet. När nu SB väljer att betta in i er blir situationen mer besvärlig.

 

Nu verkar ju båda suttit på överkort, men du fick ju iaf ner din AF på floppen så jag är nöjd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar ju båda suttit på överkort, men du fick ju iaf ner din AF på floppen så jag är nöjd ;)

 

Menar du att jag spelade rätt i handen? Det håller jag inte med om.

 

10BB back idag f.ö.. Började reta upp mig på en table coach och hamnade nog i lite småtilt (får kolla nu efter sessionen hur illa det var). Ovanligt för min del, men så har det varit en ganska ovanlig dag utanför pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, här har vi en hand mot table coachen. Han är aggressiv post-flop och har hackat mycket på min BB från SB.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 4 handed) converter

 

Preflop: morberg is BB with 6c, Kh.

2 folds, SB raises, morberg calls.

 

Flop: (4 SB) Tc, Js, 5s (2 players)

SB bets, morberg raises, SB 3-bets, morberg calls.

 

Turn: (5 BB) 4h (2 players)

SB checks, morberg checks.

 

River: (5 BB) Ks (2 players)

SB checks, morberg bets, SB raises, morberg calls.

 

Final Pot: 9 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här kommer en hand till mot vår table coach. Vi kan ju kalla denna hand 2 för enkelhets skull:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 4 handed) converter

 

Preflop: morberg is UTG with 5h, Ah.

morberg raises, 2 folds, BB calls.

 

Flop: (4.33 SB) 2s, 9c, Td (2 players)

BB checks, morberg bets, BB raises, morberg 3-bets, BB caps, morberg calls.

 

Turn: (6.16 BB) 8c (2 players)

BB bets, morberg calls.

 

River: (8.16 BB) 2d (2 players)

BB bets, morberg calls.

 

Final Pot: 10.16 BB

 

Här spelade jag inte bra. Borde nog avslutat sessionen något tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var angående min tidigare oro för din AF.

 

Med tanke på att potten är stor samt det relativt låga brädet så kan nog en höjning vara på sin plats. Men man kanske kan folda tom? Risken för överpar, parad J samt utdragning av överkort kanske är för stor för att investera mer i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första handen tycker jag var bra spelad. Andra handen ser väldigt tiltaktig ut. Men när man mot en spelare som man har en historia med kan det ju bli lite spel som ser konstiga ut utifrån så att säga. Men det känns som att den ska kastas på floppen, om inte då så absolut när han har cappat floppen, du har synat och han bettar ut när du fortfarande inte har träffat nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar AXs och KJ o sådan från utg, utg+1 då va?

 

Från UTG+1, ja, men aldrig från UTG (där håller jag ganska hårt på mig).

 

Från CO spelar jag som sämst 33, 87s och JTo om jag är först in. Alltid med en höjning.

 

Enkelt sagt följer jag Abduls guide för öppningshänder utom UTG där jag är lite tajtare än hans rekommendation för spel 3 från knappen.

 

Ok kan va en läcka nämligen.. jag påstår inte att de e rätt. men de har besparat mig en hel del huvudvärk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 handen, varför inte folda den på floppen?

Det ligger 3 överkort (visserligen låga) och SB bettar in i capparen med två motståndare i potten, hur ofta har du de båda slagna här och de inte drar ut på väg till showdown? I den monsterpotten lär de ju knappast folda sina överkort.

 

Första handen mot table coachen är väl ok, andra handen hade jag nog släppt på turn, han cappar trotts allt floppen ur position, de händer som du har slagna han möjligtvis kan cappa (om han inte är ubermanic-delux) är väl stegdragen typ, QJ, J8 och 78 och alla dessa slår dig på turn när 8 kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kan va en läcka nämligen.. jag påstår inte att de e rätt. men de har besparat mig en hel del huvudvärk.

 

Tack för tipset; jag ska vara uppmärksam. Än så länge har jag spelat för få händer för att kunna dra några slutsatser. (Sett på 1/2 och 3/6 tillsammans ligger jag t.ex. plus på A3s, men back på A9s räknat i BB.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad roligt det är att träffa hårt:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is CO with Kh, Ks.

UTG calls, 1 fold, morberg raises, 2 folds, BB calls, UTG calls.

 

Flop: (6.33 SB) Qc, Qd, Kd (3 players)

BB checks, UTG checks, morberg bets, BB folds, UTG calls.

 

Turn: (4.16 BB) 5s (2 players)

UTG checks, morberg checks.

 

River: (4.16 BB) 9h (2 players)

UTG bets, morberg raises, UTG 3-bets, morberg caps, UTG calls.

 

Final Pot: 12.16 BB

 

Undrar om jag missade ett bet på turn...

 

Åter till lite mer traditionell redovisning. Jag kommer att redovisa det totala antalet händer på 3/6 6-max och det totala resultatet. Båda siffrorna inkluderar även förändring från förra gången jag redovisade (första posten i dagboken i detta fallet):

 

Händer: 2.073 (+418)

Resultat: 68,7BB (+10,7BB)

 

Antalet bord samtidigt är två tills jag säger något annat. Förhoppningsvis ska ett tredje vara igång innan 5.000 händer. Jag sätter det som ett första delmål i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...