Hammar98 Postad Tisdag kl 13:44 Författare Rapport Postad Tisdag kl 13:44 Den 2025-10-16 kl 03:04, säger Vladi : Läst att det ska vara superdupermegaenkelt att fixa (och behålla) residency i Paraguay, stämmer det? Är det Asuncion som gäller? Aa är hyfsat enkelt men tar lite tid med alla papper+sydamerikansk byrotakri (med rätt kontakter får man det snabbare). Bor i Asuncion och är nöjd, har spenderat några dagar i mindre städer å tyckt det var trevligt också (men ingen koll på hur det hade varit att bott där) Sen beror det nog också på om man kan spanska elr inte, då man är hyfsat handikappad om man inte kan spanska i asuncion men man skulle nog ändå kunna klara det, men skulle gissa att man är helt handikappad i mindre städer. Citera
stefanovic Postad Tisdag kl 16:17 Rapport Postad Tisdag kl 16:17 2 timmar sedan, säger Hammar98 : Aa är hyfsat enkelt men tar lite tid med alla papper+sydamerikansk byrotakri (med rätt kontakter får man det snabbare). Bor i Asuncion och är nöjd, har spenderat några dagar i mindre städer å tyckt det var trevligt också (men ingen koll på hur det hade varit att bott där) Sen beror det nog också på om man kan spanska elr inte, då man är hyfsat handikappad om man inte kan spanska i asuncion men man skulle nog ändå kunna klara det, men skulle gissa att man är helt handikappad i mindre städer. Hur upplever du att det är med kriminalitet? Kan du gå runt själv på natten etc och känna dig trygg som gringo? Citera
brusig1 Postad igår kl 17:55 Rapport Postad igår kl 17:55 Den 2025-11-04 kl 13:44, säger Hammar98 : Aa är hyfsat enkelt men tar lite tid med alla papper+sydamerikansk byrotakri (med rätt kontakter får man det snabbare). Bor i Asuncion och är nöjd, har spenderat några dagar i mindre städer å tyckt det var trevligt också (men ingen koll på hur det hade varit att bott där) Sen beror det nog också på om man kan spanska elr inte, då man är hyfsat handikappad om man inte kan spanska i asuncion men man skulle nog ändå kunna klara det, men skulle gissa att man är helt handikappad i mindre städer. Upplever ang spanska-delen att det är lite paradoxalt. Av min erfarenhet har folk mer tålamod ang knackig spanska. Medan i större städer är folk lite mer bittra även om många pratar bättre engelska. Mitt i mellan städer är imo lättast då folk har tålamod och förstår lite engelska. Citera
brusig1 Postad igår kl 17:59 Rapport Postad igår kl 17:59 Den 2025-11-04 kl 16:17, säger stefanovic : Hur upplever du att det är med kriminalitet? Kan du gå runt själv på natten etc och känna dig trygg som gringo? Ninjasvarar här, den mörka verkligheten är att västvärlden har kommit ikapp av min erfarenhet. Är rätt så likgiltig över att vara i en osäker del av sydamerika och västvärlden. 1 Citera
stefanovic Postad 20 timmar sedan Rapport Postad 20 timmar sedan (redigerade) 7 timmar sedan, säger brusig1 : Ninjasvarar här, den mörka verkligheten är att västvärlden har kommit ikapp av min erfarenhet. Är rätt så likgiltig över att vara i en osäker del av sydamerika och västvärlden. Absolut jag håller med. Västvärlden är likvärdig på många sätt nu mer. Jag har ingen större erfarenhet av Sydamerika generellt men av den lilla upplevelse jag har när jag tex besökte staden Recife i norra Brasilien så kände jag mig väldigt utpekad som vit västerlänning. Blev rekommenderad att ta taxi vart jag än skulle ist för att ta en promenad både på ljusa dagen och på natten då risken för rån är hög pga att man är en vit västerlänning och kan ses som ett bra rån utbyte för favela kidsen. Redigerad 20 timmar sedan av stefanovic Citera
Zanka Postad 4 timmar sedan Rapport Postad 4 timmar sedan Tuffar på bra, får in okej med volym. Den stora grejen är väl sömnen som är riktigt riktigt bra atm. Har skruvat bit för bit på rutiner och börjar hitta hem. Snittat över 8h/natt senaste 2v och det är enorm skillnad i måendet. Har legat kring 6.5h fram till i sommras, nu efter sommaren har jag legat på drygt 7h. Börjat vara strikt med att inte äta för sent, går och lägger mig samma tid varje dag och lägger undan telefonen i god tid innan läggdags. Pokern lyfter mer och mer vilket känns otroligt bra, har hållit med marginal 6 siffrigt/månad under höstterminen och om jag tittar realistiskt ser det ut som om det kommer gå att ta några steg till framöver. Känner det största är stabiliteten och att jag kan sätta mig ner varje jobbdag och prestera 90% A-game väldigt ofta. Känns som om jag verkligen kan börja casha in från alla 100tals timmar av studier och teoretiskt tragglande (jag är 0% naturbegåvning gällande den biten). Utöver det är tjejen en klippa som stöttar mer och mer på alla plan och tror det är en väldigt stor del i att jag kan må bra genom grinden, jag har ett ganska dåligt lämpat psyke för poker egentligen (lol). Träningen ligger jag efter i men kommer köra på hårt nu framöver för att komma ikapp. Fastar en vända till atm och fick verkligen ordning på magen förra vändan, tror jag mår bra av att låta hela systemet vila lite då och då och tror jag kommer landa in i något i stil med 1dygn/veckan eller något sådant. Det var i samband med fastan min sömn tog ett stort språng också så kör på. Tror inte det behövs att köra 5dygns och sådana mer extrema grejer (men kommer nog prova det också framöver). 1 Citera
brusig1 Postad 3 timmar sedan Rapport Postad 3 timmar sedan 17 timmar sedan, säger stefanovic : Absolut jag håller med. Västvärlden är likvärdig på många sätt nu mer. Jag har ingen större erfarenhet av Sydamerika generellt men av den lilla upplevelse jag har när jag tex besökte staden Recife i norra Brasilien så kände jag mig väldigt utpekad som vit västerlänning. Blev rekommenderad att ta taxi vart jag än skulle ist för att ta en promenad både på ljusa dagen och på natten då risken för rån är hög pga att man är en vit västerlänning och kan ses som ett bra rån utbyte för favela kidsen. Sen kan man också iofs ifrågasätta hur otroligt icke street smart västerlänningar är. Citera
Recommended Posts