Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena!

Jag har spelat poker i drygt ett halvår nu och tänkte att det kunde vara kul att starta en blogg här på forumet. Just nu lirar jag NL5 cashgame och försöker helt enkelt ta mig framåt, ett steg i taget.

Jag tar spelet seriöst – har en coach, pluggar GTO regelbundet och kollar en hel del kurser. Men jag har också ett heltidsjobb (07–16), så pokern får plats där det går. Oftast grindar jag 2–3 timmar efter jobbet och kör 4 bord åt gången. Siktar på att få in minst 15 000 händer per månad.

Jag spelar mest på Svenska Spel och PokerStars, och fokuset ligger helt klart på cashgame. Det är där jag vill utvecklas och ta mig uppåt. Ibland hoppar jag in i någon mindre MTT bara för att varva ner – tycker ofta de är lite sömniga, men det kan vara rätt skönt att bara sitta och nöta ibland. Har du mött mig där så säg gärna hej!

Målet? Att en dag kunna säga upp mig från mitt 07–16-jobb och leva på poker – eller åtminstone ha friheten att välja. Det lär ta tid, men jag har inget emot att nöta.

Jag kommer uppdatera bloggen med hur det går – både vecka för vecka och månad för månad. Bankrullen kommer redovisas regelbundet tillsammans med grafer, resultat och tankar längs vägen. Jag kommer också skriva ut mina spews, varför jag tog dom, och hur jag tänkte i stunden – även när det känns pinsamt. Det här ska vara en ärlig resa.

Med start i juli

• Like 5
Postad (redigerade)

Hej och kul att du vill berätta om ditt spelande.

1 timme sedan, säger Nittileaks69 :

Målet? Att en dag kunna säga upp mig från mitt 07–16-jobb och leva på poker – eller åtminstone ha friheten att välja. Det lär ta tid, men jag har inget emot att nöta.

Det kommer nog att bli svårt. Allt fler tar hjälp av RTA (Real Time Assistance) alltså olika former av AI (Artificial Intelligence), vilket gör att din uppförsbacke blir allt brantare. När alla presterar GTO (Game Theory Optimal) kommer alla att stå och stampa (eller snarare gå back i takt med raken). Bara turen avgör från gång till gång vem som vinner.

Jag önskar lycka till, men att vinna på poker blir allt svårare.

Redigerad av Folke Rosvall
  • Like 1
Postad

Jag kanske borde tillägga att det jag skrev gäller spel på nätet. Där kan ju folk ha vilka hjälpmedel som helst utan att det upptäcks.

Vid livespel, alltså att man sitter runt ett bord och spelar med riktiga kort, är läget betydligt ljusare.

• Like 1
Postad

Lugn nu Folke. Det är än så länge inget som tyder på att pokern håller på att dö ut online. 

Lycka till till TS, med rätt inställning kan du ta dig långt. 

• Like 4
Postad
6 timmar sedan, säger Zanka :

Lugn nu Folke. Det är än så länge inget som tyder på att pokern håller på att dö ut online. 

Lycka till till TS, med rätt inställning kan du ta dig långt. 

Ja så länge det kommer nya spelare som inte använder elektronisk hjälp så går det att vinna. Men på lång sikt kommer det nog att bli allt svårare. 

Det ligger mycket i talesättet: "Poker is a tough way to make an easy living."

Postad
22 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag kanske borde tillägga att det jag skrev gäller spel på nätet. Där kan ju folk ha vilka hjälpmedel som helst utan att det upptäcks.

Inkorrekt. 

Postad

Senaste turneringsresultat – Svenska Spel
Med tanke på det begränsade bagaget jag har inom turneringspoker är jag riktigt nöjd med mina senaste placeringar på Svenska Spel. Det känns som att spelet börjar falla på plats och att den tid jag lagt på att utveckla mitt tänk börjar ge resultat

turrar.png

• Like 1
Postad (redigerade)

Dagens grind – 600 händer ren disciplin

Idag var en sån dag man lever för när man grindar microstakes.

600 händer. Fokus hela vägen. Inga autopilotsessioner, inga dumma bluffar "för att se vad som händer". Bara disciplinerat spel, beslut för beslut, hand för hand. Resultatet? Ett solitt uppsving – både i EV och i verkliga kronor. Den gröna linjen talar sitt tydliga språk.

Men viktigast är inte plusset. Det är känslan av kontroll. Att spelet inte spelade mig – utan att jag faktiskt styrde skeppet från första handen till den sista.

Det är den här typen av sessioner som bygger självförtroende. Inte för att allt gick perfekt, utan för att jag gjorde jobbet. Och när man gör jobbet, gång på gång, då kommer resultaten att följa. Det handlar inte om att vinna varje dag – det handlar om att vässa verktygen varje dag.

Ps får se om jag uppdaterar för varje dag eller veckovis :)

(Grafen är BB inte kronor, så jag drog in cirka 6 inköp)

Dagens blogg.png

Redigerad av Nittileaks69
  • Like 1
Postad

Dagens största förlust.
Floppade set i SB mot BB men spelade handen alldeles för passivt. Borde ha börjat bygga pott direkt på floppen – antingen med ett lead eller en check-raise. Istället blev det en passiv linje genom hela handen och en dyr syn på river efter att brädan runnat ut riktigt illa.

Trots det skakade jag av mig handen och fortsatte grinda.

spew.png

Postad

Så får jag in pokerstudier i vardagen – även på jobbet

Att kombinera heltidsjobb med målet att klättra i cashgame-stakes är en utmaning. Men det går – om man är smart med sin tid. Jag har hittat ett sätt att få in lite poker varje dag, även när jag är på jobbet.

Under kortare pauser eller mellan arbetsuppgifter kör jag Anki flashcards. Det är ett snabbt sätt att repetera koncept och hålla viktiga detaljer färska i minnet. Det tar bara ett par minuter – men gör stor skillnad i längden.

När jag har lite mer tid, som under en lugn fika, öppnar jag GTO Wizard i mobilen och kör några drills. Det hjälper mig att nöta igenkänning och korrigera misstag i specifika spots jag jobbar med. GTO Wizard har verkligen blivit en nyckel i min vardagliga träning.

Är jag ensam i fikarummet, händer det också att jag kollar på en kort video – antingen något jag själv känner att jag behöver fördjupa mig i, eller något som min coach tycker jag ska lägga fokus på just nu.

Det kanske inte låter som mycket, men de här små mikro-sessionerna gör att jag hela tiden rör mig framåt. Kontinuitet > intensitet, speciellt när man har ett långsiktigt mål.

Postad
47 minuter sedan, säger Babushka1 :

Känns som du chatgpt:ar alla dina inlägg innan du publicerar! 

Ja får hjälp av det, har dyslexi. Skriver det jag vill ha med så hjälper den att få en finare text för er. Ser inget fel i det, är väldigt nöjd med resultatet. 

• Like 2
Postad
20 minuter sedan, säger Nittileaks69 :

Ja får hjälp av det, har dyslexi. Skriver det jag vill ha med så hjälper den att få en finare text för er. Ser inget fel i det, är väldigt nöjd med resultatet. 

Absolut inget fel i det❤️

Postad

Dagens

Blev strax över 500 händer idag. Tyckte att jag hade helt okej fokus under större delen av sessionen och spelet kändes stabilt. Däremot märkte jag att jag dalade av mot slutet – både i fokus och i resultat. Tror mycket av det beror på att jag dras med ett nackproblem (typ nackspärr) som gör det jobbigt att sitta för länge.

image.png.f792e49246b5d6b0bc67dc34a6e62c49.png

Dagens största förlust, men EV-mässigt plus.
Den här handen förändrar inget – jag följde min plan hela vägen. Fick in det riktigt bra med triss mot ett A-högt backdoor flushdrag.

image.thumb.png.49dbafb73a8e52b9d0fadbb488139999.png

• Like 1
Postad

🃏 Dagens session – 630 händer @5NL
📈 Resultat: +170bb
📉 EV: +60bb

Idag var en frustrerande dag vid borden. Resultatet ser okej ut, men spelet var långt ifrån det. Gjorde två rejäla misstag som kostade både fokus och bb:

1. Iso-situationen – råkade klicka in ett isolationshöj som jag inte borde gjort, och sen spelade jag handen passivt och klantigt därifrån. Tiltade lite.

2. KQo-katastrofen – blev för kär i handen och valde att bluffa i ett läge där det var uppenbart att motståndaren antingen hade stege, set eller färg. Hade kunnat spara en hel del genom att bara syna ner eller lägga mig tidigare.

dagens blogg3.png

Skärmbild 2025-07-03 202103.png

Skärmbild 2025-07-03 202231.png

• Like 2
Postad
12 timmar sedan, säger Nittileaks69 :

🃏 Dagens session – 630 händer @5NL
📈 Resultat: +170bb
📉 EV: +60bb

Idag var en frustrerande dag vid borden. Resultatet ser okej ut, men spelet var långt ifrån det. Gjorde två rejäla misstag som kostade både fokus och bb:

1. Iso-situationen – råkade klicka in ett isolationshöj som jag inte borde gjort, och sen spelade jag handen passivt och klantigt därifrån. Tiltade lite.

2. KQo-katastrofen – blev för kär i handen och valde att bluffa i ett läge där det var uppenbart att motståndaren antingen hade stege, set eller färg. Hade kunnat spara en hel del genom att bara syna ner eller lägga mig tidigare.

dagens blogg3.png

Skärmbild 2025-07-03 202103.png

Skärmbild 2025-07-03 202231.png

KQ-handen tycker jag du spelade bra post flop. Men mot en min 3bet så vill jag nog 4bet rätt ofta med KQo.

A4o kan du ganska enkelt folda på turn eller river. Typ en srp, behöver inte spänna pungen här.

• Like 1
Postad
5 minuter sedan, säger Babushka1 :

KQ-handen tycker jag du spelade bra post flop. Men mot en min 3bet så vill jag nog 4bet rätt ofta med KQo.

A4o kan du ganska enkelt folda på turn eller river. Typ en srp, behöver inte spänna pungen här.

Inte tänkt på att 4b kqo innan i e min raise. 

A4 är bara ren spew hahaha

Postad

Ingen poker idag – spenderar tiden med vänner!
Hoppas ni alla får en riktigt fin helg.
Från och med nu kommer jag att uppdatera veckovis med en graf över veckan istället.

Ville rivstarta bloggen här med lite inlägg på hur jag kör 😎

Postad

Veckans graf (5NL)
Ca 3800 händer spelade. Missade fredagen p.g.a. annat, men i övrigt en bra vecka.

Kommer framöver bara posta veckouppdateringar istället för dagliga. Mindre spammigt och lättare att få en bättre överblick.

Tanken är att jag varje vecka också lägger upp 1–3 av mina största spews och vad jag gjorde för fel i dem.

3800 månad.png

• Like 4
Postad

Transparens är nyckeln

Här är grafernas brutala verklighet. Har haft en ordentlig downswing senaste tiden – både känslomässigt och spelmässigt. Egot har verkligen satts på prov. Två gånger lyckades jag kravla mig upp från djupet, bara för att kastas ner igen. Men idag tog jag tillbaka kontrollen.

Det är lätt att känna sig som världsmästare när det går bra, men det är i motvinden man växer som mest. Jag vet vad jag behöver göra, och jag blickar bara framåt nu.

Ikväll kanske det blir någon MTT för att koppla av lite.

Gjorde en del spews men återkommer med dom jag minst gillar /nittileaks69

turbulent.png

Postad

Här är mina spews som ja inte är glada över,

A10s, borde ge mig varingsignaler vid turn. 
JJ blir jag för kär i korten och ren spew efter turn..
66 när raisar min raise på rivern ska ja bara folda... 

image.png

image.png

image.png