Folke Rosvall Postad 3 Maj Rapport Postad 3 Maj Jag tittade på V75 idag och i V75-4 blev det fyra omstarter (alltså totalt fem försök) innan hästarna kom iväg. Naturligtvis handlade det om voltstart. ☹️ Startbilen kom till Sverige 1960 och jag förstår inte varför man fortfarande kör med voltstart i vissa lopp. Ok, på någon enkel bana på landet kan det väl accepteras, men i V75? Jag ser ingen poäng med det. In med startbilen i alla lopp så vi slipper krånglet. Det är 2025 nu. 1 Citera
Lobo Postad 3 Maj Rapport Postad 3 Maj (redigerade) Jag håller med, det krävs inte mycket för en omstart. Ett vanligt scenario numera är 4 autolopp och 3 voltstarter, så det har blivit fler. Dessutom gillar ST att lägga ett voltstartslopp som första avdelning – finurliga som de är. Det finns även förespråkare som vill ha ännu fler voltstarter. 🙋♂️ Annars var det fin travsport idag. Ibland känns Gocciadoros hästar som rena monster. Borups Victory såg väldigt fin ut idag. San Moteur gör det bra – men det är tufft att gå utvändigt. A Fair Day klart godkänd som femma. Redigerad 3 Maj av Lobo 1 Citera
Markus8000 Postad 4 Maj Författare Rapport Postad 4 Maj 13 timmar sedan, säger Folke Rosvall : Jag tittade på V75 idag och i V75-4 blev det fyra omstarter (alltså totalt fem försök) innan hästarna kom iväg. Naturligtvis handlade det om voltstart. ☹️ Startbilen kom till Sverige 1960 och jag förstår inte varför man fortfarande kör med voltstart i vissa lopp. Ok, på någon enkel bana på landet kan det väl accepteras, men i V75? Jag ser ingen poäng med det. In med startbilen i alla lopp så vi slipper krånglet. Det är 2025 nu. 11 timmar sedan, säger Lobo : Jag håller med, det krävs inte mycket för en omstart. Ett vanligt scenario numera är 4 autolopp och 3 voltstarter, så det har blivit fler. Dessutom gillar ST att lägga ett voltstartslopp som första avdelning – finurliga som de är. Det finns även förespråkare som vill ha ännu fler voltstarter. 🙋♂️ Annars var det fin travsport idag. Ibland känns Gocciadoros hästar som rena monster. Borups Victory såg väldigt fin ut idag. San Moteur gör det bra – men det är tufft att gå utvändigt. A Fair Day klart godkänd som femma. Volt är tudelat för mig. Det är roligare spelmässigt eftersom loppscenarion är svårare att förutspå, men det blir sämre som underhållning på grund av omstarterna. Borups såg riktigt fin ut men vis av tidigare år vet man ju att svenska hästarnas framgång i Elitloppet beror mycket på vilka franska som kommer. Man kan ju också konstatera att Nordström och Ginman dukade upp rätt fint där. Tror det var så att ingen vunnit Paralympia från spår 1 tidigare så det var nog något sånt som krävdes. Angående EL så ser jag mycket fram emot att se Ettonant igen men den är väl knappt topp 10 i Frankrike idag. East Asia var riktigt rå igår. Trasig vagn och utvändigt om Daim Brodda, som innan loppet spekulerades bli Norges bidrag till EL, och i princip över hela loppet. Jösses. 1 Citera
Folke Rosvall Postad 4 Maj Rapport Postad 4 Maj Något som var ganska lustigt att höra var vad Nybrink tyckte om open stretch när det infördes på Åby 2007. "Harva upp skiten." Men nu har han bytt åsikt och accepterar open stretch. För egen del var jag entusiastisk. Inga hästar ska väl behöva sitta fast med krafter kvar på upploppet. Alla ska väl ha en chans att vinna. Jag blev ledsen när dom stängde open stretch på Halmstad och Eskilstuna. Men det behölls dessbättre på Åby och Skellefteå. Jag tyckte jag hörde något om att ännu en bana har skaffat open stretch, var det möjligen Åmål? Är ej säker. Mycket bra. Solvalla borde gå före och införa open stretch. Framför allt på Elitloppet borde man kunna erbjuda vad som är en självklarhet på många andra banor utanför Sverige. Citera
Ola Brandborn Postad 4 Maj Rapport Postad 4 Maj Personligen så tycker jag Open Stretch förstör taktikmomentet i travet, att köra på ett sådant sätt så moståndaren blir inlåst (eller ska man chansa att ta en rygg och kanske inte komma loss, eller köra för ledning och behöva vara hare)? Open Stretch gynnar bättre hästar på bekostnad av bättre kuskar. Citera
Folke Rosvall Postad 4 Maj Rapport Postad 4 Maj 18 minuter sedan, säger Ola Brandborn : Open Stretch gynnar bättre hästar på bekostnad av bättre kuskar. Som jag ser det är det viktigare att bästa hästen vinner än att bästa kusken vinner. Citera
Lobo Postad 4 Maj Rapport Postad 4 Maj Jag är inte en förespråkare av open-stretch, men numera är det inget man lägger särskilt stor vikt vid. Att Halmstad tog bort extraspåret berodde delvis på påtryckningar från de aktiva, samt på att Halmstadtravet skulle vara känt för Sprintermästaren och inte för det "snikspåret". Om det inte hade funnits open-stretch på Åby igår, hade Per Nordström inte släppt ledningen med Önas Prince. Då kanske Wäjersten hade tvingats välja dödens, och då vinner kanske San Moteur istället. Det finns förstås på kartan att Wäjersten ändå hade kunnat svara upp ledningen genom att vara mer aktiv. Citera
Folke Rosvall Postad Onsdag kl 07:12 Rapport Postad Onsdag kl 07:12 Att avsiktligt försöka stänga in en häst och hindra den från att ha chans att vinna påminner om det som i poker brukar kallas "angle shooting". Med open strech minskar vi risken. Citera
Ola Brandborn Postad Onsdag kl 09:43 Rapport Postad Onsdag kl 09:43 (redigerade) 2 timmar sedan, säger Folke Rosvall : Att avsiktligt försöka stänga in en häst och hindra den från att ha chans att vinna påminner om det som i poker brukar kallas "angle shooting". Med open strech minskar vi risken. Nej då, inte alls, ska man dra en pokerparallell så påminner det om att höja för att isolera sig mot en motståndare, i stället för att limpa med i en flervägspott. Att köra Open Stretch påminner om att spela poker utan att ha några satsningsrunder, låt bäst kort vinna. Redigerad Onsdag kl 09:43 av Ola Brandborn Citera
Folke Rosvall Postad Onsdag kl 15:33 Rapport Postad Onsdag kl 15:33 5 timmar sedan, säger Ola Brandborn : Nej då, inte alls, ska man dra en pokerparallell så påminner det om att höja för att isolera sig mot en motståndare, i stället för att limpa med i en flervägspott. Att köra Open Stretch påminner om att spela poker utan att ha några satsningsrunder, låt bäst kort vinna. Tja, så kan man ju också se det. Du har kanske en poäng där. Hur som helst, i mänsklig löpning försöker man inte stänga in någon. Skulle så ske kan det resultera i diskvalifikation. Jag tycker att bästa hästen ska vinna. Som när människor tävlar. Citera
Lobo Postad Onsdag kl 21:15 Rapport Postad Onsdag kl 21:15 5 timmar sedan, säger Folke Rosvall : Hur som helst, i mänsklig löpning försöker man inte stänga in någon. Skulle så ske kan det resultera i diskvalifikation. Jag tycker att bästa hästen ska vinna. Som när människor tävlar. Att vinna från open stretch betyder inte att man är den bästa hästen – långt därifrån. Det handlar snarare om att man fått en konstgjord fördel, inte att man presterat bäst. Dagens travhästar är så pass jämna att det ofta är positioner och löpningsförlopp som avgör. Citera
Folke Rosvall Postad Torsdag kl 07:09 Rapport Postad Torsdag kl 07:09 9 timmar sedan, säger Lobo : Att vinna från open stretch betyder inte att man är den bästa hästen – långt därifrån. Det handlar snarare om att man fått en konstgjord fördel, inte att man presterat bäst. Dagens travhästar är så pass jämna att det ofta är positioner och löpningsförlopp som avgör. Må så vara, men det ökar chansen att bästa hästen vinner. Om jag inte minns fel finns det statistik på hur ofta en häst vinner från open stretch. Det är ungefär 5% så att få fritt spår gör ingen stor, men trots allt en liten, skillnad. Utomlands är nog open stretch ganska vanligt. Citera
Lobo Postad Torsdag kl 09:00 Rapport Postad Torsdag kl 09:00 1 timme sedan, säger Folke Rosvall : Må så vara, men det ökar chansen att bästa hästen vinner. Om jag inte minns fel finns det statistik på hur ofta en häst vinner från open stretch. Det är ungefär 5% så att få fritt spår gör ingen stor, men trots allt en liten, skillnad. Det kan jag hålla med om – får bästa hästen tillgång till open stretch så vinner den i regel, även om de flesta hästar presterar bättre när de får gå om på utsidan. Citera
Markus8000 Postad 8 timmar sedan Författare Rapport Postad 8 timmar sedan Den 2025-05-07 kl 17:33, säger Folke Rosvall : Tja, så kan man ju också se det. Du har kanske en poäng där. Hur som helst, i mänsklig löpning försöker man inte stänga in någon. Skulle så ske kan det resultera i diskvalifikation. Jag tycker att bästa hästen ska vinna. Som när människor tävlar. Kan se poängen här men att det å andra sidan är helt enligt loppens förutbestämda regler. I ishockey får man till och med knuffa sin motspelare i syfte att skaffa sig fördelar. Den som är snabbast på skriskorna får sen anpassa sig för att på bästa sätt kunna använda färdigheterna. Om man sen i ishockey knuffas för hårt eller på fel ställe blir man utvisad och eventuellt bötfälld. Travsporten gör lite samma men bötesbeloppen korrelerar inte med vinstpengarna. En vanlig böter är 1500 kronor och det betalar man säkert gladeligen om regelbrottet gör att det blir vinst (220 000 v75-final). Jag har ett fint system att visa från i helgen. Det blev förvisso väldigt bra rankat men själva systemkonstruktionen blev räddningsplankan då två singelstreck egentligen är standard. 1 Citera
Folke Rosvall Postad 2 timmar sedan Rapport Postad 2 timmar sedan 5 timmar sedan, säger Markus8000 : bötesbeloppen korrelerar inte med vinstpengarna. En vanlig böter är 1500 kronor och det betalar man säkert gladeligen om regelbrottet gör att det blir vinst (220 000 v75-final) Detta sticker verkligen i ögonen. Tacka för att kuskarna ligger på gränsen till det tillåtna när risk och reward inte står i proportion till varandra. 5 timmar sedan, säger Markus8000 : Jag har ett fint system att visa från i helgen. Det blev förvisso väldigt bra rankat men själva systemkonstruktionen blev räddningsplankan då två singelstreck egentligen är standard. Vadå? Systemet kostade 25 000 kronor och gav 500 000 kronor. Har någon lämnat in det? Citera
Folke Rosvall Postad 1 timme sedan Rapport Postad 1 timme sedan Jag har tittat lite närmare på systemet. Hade dom tagit med dom tre främsta i rankingen i varje lopp så hade det bara kostat 1000 kronor och ändå gett 500 000 kronor. 1 Citera
Lobo Postad 47 minuter sedan Rapport Postad 47 minuter sedan 1 timme sedan, säger Folke Rosvall : Vadå? Systemet kostade 25 000 kronor och gav 500 000 kronor. Har någon lämnat in det? Systemet är reducerat, vilket syns på procenten bredvid hästnumren. Avdelning 5 är dock matematisk, eftersom det finns lika många streck på varje häst. Jag förmodar också att det till sist blev 7 rätt – i så fall grattis, Markus! 1 Citera
Markus8000 Postad 42 minuter sedan Författare Rapport Postad 42 minuter sedan 1 timme sedan, säger Folke Rosvall : Detta sticker verkligen i ögonen. Tacka för att kuskarna ligger på gränsen till det tillåtna när risk och reward inte står i proportion till varandra. Vadå? Systemet kostade 25 000 kronor och gav 500 000 kronor. Har någon lämnat in det? Det är mitt system men ca 85 % av raderna är bortreducerade. Du ser att det är % vid varje häst och de visar vilka som var utgångshästar. Behövde tre stycken så det var spännande mot slutet. Citera
Folke Rosvall Postad 31 minuter sedan Rapport Postad 31 minuter sedan 10 minuter sedan, säger Lobo : Systemet är reducerat, vilket syns på procenten bredvid hästnumren. Avdelning 5 är dock matematisk, eftersom det finns lika många streck på varje häst. Jag förmodar också att det till sist blev 7 rätt – i så fall grattis, Markus! Ok, jag borde ha sett det. 6 minuter sedan, säger Markus8000 : Det är mitt system men ca 85 % av raderna är bortreducerade. Du ser att det är % vid varje häst och de visar vilka som var utgångshästar. Behövde tre stycken så det var spännande mot slutet. Du fick alltså inte in systemet? Hur många rätt fick du? Och vad kostade det? Citera
Recommended Posts