Gå till innehåll

Licensieringen 2019 - officiell diskussionstråd (nytt trådnamn)


valterego

Recommended Posts

[quote=rasmus88;1866646]Finns det något att glädjas åt här? Kommer väl inte förändra eller påverka någonting? Hade det varit år 97 hade det kanske varit kul att man hade fler spelbutiker att välja på.[/quote] Vad gäller spel utan ansikten (dvs online) så är det ju ingen förändring som ger nåt. Den förändring som är nåt att ha är just det att det kommer kunna gå arrangera SM i Sverige (om man vill). Det kan ju bidra till ökad uppmärksamhet kanske, men eftersom poker i princip är stendött ändå numer, så vetekatten om det gör varken till eller från. Framförallt kansek nån moralidkare tycker det är skönt att det nu blir lagligt att dra homegames med polarna.... Illegala klubbverksamheten live kommer sannolikt rulla vidare som det ser ut idag, med klubbar som serverar alkohol ändå, cashgames etc....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote=rasmus88;1866646]Finns det något att glädjas åt här? Kommer väl inte förändra eller påverka någonting? Hade det varit år 97 hade det kanske varit kul att man hade fler spelbutiker att välja på.[/quote]Well, man kan glädjas åt att regleringen faktiskt blev gynnsam så att vi kommer få en markand som sajterna är intresserade av att verka på. 18% skatt är överkomligt, det hade kunnat vara 45% som i Frankrike dvs inga sajter hade sökt licens. Skattepliktigt för spelarna på de sajter som inte har licens hade kunnat vara mycket värre, exempelvis IP-blockering.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skummade igenom utredningen lite snabbt och läste om pokerturneringar live. Som jag förstod det så fick inte insatserna vara speciellt höga, inte avgiften heller. Turneringarna får bara anordnas 1 gång per år av en arrangör? Glöm att vi kommer att få spela pokerturneringar lagligt på andra ställen än CC. Det finns ingen arrangör som kommer att vilja anordna pokerturneringar. Arrangören ska anställa dealers som ska ha lön. Eller är det tänkt att spelarna ska deala själva? Det finns ingen chans att göra vinst på poker om man inte får arrangera cashgames. Jag får känslan att för oss livepokerspelare är utredningen ingen höjdare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote=freddex1989;1866653] Jag skummade igenom utredningen lite snabbt och läste om pokerturneringar live. Som jag förstod det så fick inte insatserna vara speciellt höga, inte avgiften heller. Turneringarna får bara anordnas 1 gång per år av en arrangör? Glöm att vi kommer att få spela pokerturneringar lagligt på andra ställen än CC. Det finns ingen arrangör som kommer att vilja anordna pokerturneringar. Arrangören ska anställa dealers som ska ha lön. Eller är det tänkt att spelarna ska deala själva? Det finns ingen chans att göra vinst på poker om man inte får arrangera cashgames. Jag får känslan att för oss livepokerspelare är utredningen ingen höjdare.[/quote] Håller inte alls med om detta. Jag tror att det är just för de som idag spelar turneringar på Cosmopol som detta kan vara ett lyft. Sajterna kommer att få ta rake på sin årliga turnering, och jag tror att flera sajter kan tycka att det är intressant att arrangera en 5500 SEK-turnering med större fält en gång per år.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote=ovechkin;1866651]Vad gäller spel utan ansikten (dvs online) så är det ju ingen förändring som ger nåt. [/quote] För de som spelar högre blir nog den positiva förändringen i bästa fall högst marginell. För småspelare kan det nog iaf temporärt bli positivt med många nya kampanjer och övervärden för att nå ut för sajterna på en nylicensierad marknad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote=valterego;1866656]För de som spelar högre blir nog den positiva förändringen i bästa fall högst marginell. För småspelare kan det nog iaf temporärt bli positivt med många nya kampanjer och övervärden för att nå ut för sajterna på en nylicensierad marknad.[/quote] Ja, en poäng helt klart, och med så låga intressen för pokerspel som det är idag, så är just den typen av möjlighet till vinst en av de största faktorerna faktiskt. Men tyvärr går ju sådant över också, dvs på sikt så kommer det vara lika bra/illa som det är idag tror jag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick reda på att spelmarknaden skulle omregleras först idag. Det är en riktig skitnyhet för oss som väntar på att de stora DFS-sajterna (T. ex. DraftKings) ska komma till Sverige. Dom skaffade nyligen en Malta-licens och i och med det trodde jag de hade allt på plats för att expandera till Sverige. Men nu kommer det ta flera år till, om dom ens fortfarande är intresserade d.v.s. Sverige som är en så liten marknad bör inte hålla på med sånt här. För mig personligen så är den öppna spelmarknaden det enda som är bra med EU.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Den nya spelregleringen kommer ju innebära en klar försämring för nätpokern för oss i Sverige?
 
Förslaget är efter 1 jan 2019 att "aktörer utan licens kommer inte få tillhandahålla spel." Många stora operatörer lär ju då strunta i Sverige eftersom det helt enkelt är för liten marknad. SvS kommer få ännu starkare monopolställning än tidigare då internationella aktörer väljer att inte tillhandahålla spel i Sverige. Ta PokerStars.EU som exempel; om svenskar vill fortsätta spela där kommer uttag beskattas (med 30%?). Troligast är dock att svenskar förbjuds spela där då operatören respekterar regleringen. PokerStars.SE kan ju bli aktuellt, men åter igen - för liten marknad innebär mycket svalt intresse både från operatör och spelare. Det hade varit annorlunda om Sverige ingår i någon redan etablerad marknad, alternativt formar något med t.ex. de nordiska grannländerna. Men som jag tolkar det ska Sverige stå själv och stänga "gränserna".
 
Som vanligt ligger Sverige efter i utvecklingen här, och länder som Frankrike och Spanien har ju efter en liknande reglering för många år sedan nu insett att det inte fungerade så bra, och istället börjat öppna upp och skapat en landsöverskridande marknad. Förs det inga diskussioner om hela frågan i Bryssel för alla länderna i EU? Ett möjligt mål kan ju vara en marknad för hela EU.
 
En intressant slutsats från utredningen (om hur regleringen ser ut i Danmark):
 
"För att attrahera spelare vill spelföretag, framför allt när det
gäller poker online, erbjuda så stora spelarpooler som möjligt. Spelarna
kanaliseras in från olika länder och kan spela ”vid samma bord”.
Syftet är inte att erbjuda högre vinster utan att få tillräckligt antal
spelare och mer likvida system. Genom detta kan man erbjuda fler
valmöjligheter. Om man inte tillåter öppna nätverk av detta slaget
med ett attraktivt utbud anser Spillemyndigheden att det finns risk
för att spelarna söker sig till illegala sajter." (s.239)
 
Jag har inte hunnit läsa om skattefrågorna mer i detalj, och de är på vissa områden fortfarande oklara, men följande frågeställningar vore intressanta att reda ut:
 
  1. Hur blir det med beskattning på nätpokerspel från ej licensierade operatörer?
  2. Hur blir det med beskattning från livepoker, exempelvis EPTs? Skillnad mot WSOP-vinster..?
  3. Hur fungerar beskattningen idag för t.ex en fransman, som vinner från lite EPTs och WSOP?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Varför ser alla citeringar i tråden så konstiga ut?

http://www.dagensjuridik.se/2018/04/licenskrav-och-brottet-spelfusk-infors-regeringen-vill-aterta-kontrollen-over-spelmarknaden
Jag hajade till när jag läste....

Citat

 

Betalningar kan blockeras
Det handlar enligt regeringen om att "återta kontrollen". Därför ska alla som agerar på den svenska spelmarknaden göra det med behöriga licenser och aktörer utan licens ska stängas ute och betalningar ska kunna blockeras.

Det blir också brottsligt att göra reklam för olicensierade spelföretag.

Skatt med 18 procent
Skatt på licenspliktigt spel ska tas ut med 18 procent. Spel för allmännyttiga ändamål ska fortsatt vara skattebefriat. Om en spelare vinner pengar på en olicensierad spelsida online ska vinsten också beskattas.

 

Känns lite obehagligt det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
1 timme sedan, säger Crappy :

Är det någon som fått riktig koll på vad som kommer att gälla?
Hur kommer det fungera för klubbpokern, skillnader för de stora och de små?
Vad kommer det kosta?
Kommer det ens vara möjligt för klubbar att bli lagliga?

 

https://poker.se/proffsbloggar/32/kjell-johansson/77964507/valet-aer-enkelt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är så dumt att jag vägrar tro att det är sant? (Vilket det såklart är) Men det dyker upp ett antal följdfrågor

Jag har letat efter utredningen och sökt på LI's sida men jag hittar inget

Men först och främst, vad är kraven för att få licens. Förutom att det inte får vara något CG?
Finns det krav på lokalen, måste det finnas personal?
Hur är det med, medlemsavgifter? Eftersom man inte får ta ut avgifter, får man då ha en medlemsavgift/entreavgift som gäller i ett dygn?

Kan man skaffa en målvakt som står för licensen, eftersom licensinnehavaren inte själv får spela, eller måste licensinnehavaren vara i lokalen, får det ens finnas ett ombud?

Är det ens möjligt för microklubbar att få licens? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, säger valterego :

Sajter som inte söker licens i Sverige kommer inte att bli skattefria. PartyPoker och PokerStars bör vara safe, Winamax mer tveksamt.

Men är det bara skatt vi pratar om ? Lät ju lite som att de var totalförbud att spela på andra siter? 18% skatt tar jag ju gärna om det är det det står och faller på på den enskilda siten.

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, säger killerwolf2 :

Men är det bara skatt vi pratar om ? Lät ju lite som att de var totalförbud att spela på andra siter? 18% skatt tar jag ju gärna om det är det det står och faller på på den enskilda siten.

18% är nog bolagsskatten. Blir nog snarare 30% på nettovinst per sajt och år. Ligger nog även i farans riktning att man blockerar överföringar via svenska kort och banker också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, säger valterego :

18% är nog bolagsskatten. Blir nog snarare 30% på nettovinst per sajt och år. Ligger nog även i farans riktning att man blockerar överföringar via svenska kort och banker också.

Erik har rätt. Spel på icke-licensierade sajter kommer beskattas med (minst) 30% (troligen kommer icke-licensierade sajer i stor utsträckning att blockera svenskar, om de är någorlunda seriösa, för att inte stöta sig med de länder där de faktiskt har licens). Undantaget är rövarbolagen i Curaco typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2018-09-26 kl 10:54, säger Ola Brandborn :

Erik har rätt. Spel på icke-licensierade sajter kommer beskattas med (minst) 30% (troligen kommer icke-licensierade sajer i stor utsträckning att blockera svenskar, om de är någorlunda seriösa, för att inte stöta sig med de länder där de faktiskt har licens). Undantaget är rövarbolagen i Curaco typ.

Så detta borde Mao gynna svenska spel ganska mycket då folk bör vara sugna spela mer hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är extremt luddigt att följa med i både tråden och nyheterna. Mina frågor är

1) Kommer pokerstars ändras på något vis öht för oss? Om jag tolkar det rätt så kommer allt vara som vanligt, men man kommer tvingas skatta på mindre siter som inte kommer söka licens?

2) Hur mycket har klubbats igenom av det här egentligen? Och hur mycket är fortfarande en sweat?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...