Gå till innehåll

Stora matlagningstråden - vad äter vi ikväll?


diazo

Recommended Posts

Matlagningstråden: samling för recept, matlagning, tips och trick för hur man får till en bra och ibland nyttig måltid hemma. Inget enormt genomtänkt för tillfället men tanken är väl att vi kan samla det under förslagsvis 3 kategorier: träningskost, vardagskost och lyxkost. Sen förslagsvis har vi någon form av underkategori med tips och tricks på hur man kan underlätta vardagen i köket, har gjort 10 posts i tråden för att kunna samla alla recept. Hade varit trevligt om vi haft bilder på alla rätter med då det personligen underlättat att se vad det är man ska äta i förväg om man planerar att laga något, särskilt om man är oerfaren i köket. Hoppas detta blir uppskattat och givande annars ser jag det som min personliga receptbok om ingen bidrar. Kommer strukturera och utveckla förstainlägget mer men för tillfället får det se ut såhär. ska börja lägga till lite recept jag har liggandes nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Recept: Lax med cashewnötter och blomkålsris.

 

Ingredienser för 1 person:

 

300g rygglax eller valfri bit (går att använda vanliga frysta filéer men blir bättre om man köper den i fiskdisken färsk.)

150g cashewnötter med valfri smak (rekommenderar lime & chilli smaken)

Dijonsenap

1 blomkålshuvud

1 citron

1 lime

1 chilli

pepparrot

valfria tillbehör

valfri kryddning (använder personligen santa marias seafood mix med saffran peppar och en del annat)

 

1) lägg laxen i ugnssäker form, täck med dijonsenap

2) täck laxen med dijonsenap, snåla inte, mycket av senapssmaken försvinner i ugnen, för 6 personer använder jag en hel burk.

3) riv citronskal och limeskal på rivjärn. Hacka chilli, riv pepparrot, använd mer pepparrot för en starkare rätt, samma sak med chilli. pressa citron och lime över blandningen av citronskal, limeskal, pepparrot och chilli som har samlats i en liten skål. mixa. strö över laxen.

4) krossa cashewnötter, strö över laxen.

5) Lägg laxen i ugn på 175¤, låt stå i ungefär 15-25 beroende på hur röd man vill ha laxen, även något beroende på hur tjock laxen är. 15min blir den något röd, 25min så är den extremt genomstekt/kok? och man riskerar att bränna nötterna något, smakar ändå bra. Smaksak.

6) Riv blomkål, stek i olja på hög värme, skaka pannan ofta och ge de jämn fin yta, går att byta ut mot ris om man är lat/inte gillar blomkål. Rivet blomkål blir ungefär samma sak som ris men innehåller inte kolhydrater för de som följer LCHF, jag anser även att blomkålsris är godare. Behöver runt 2-6min på pannan beroende på vilken utrustning man har, om det börjar brännas så är man definitivt färdig.

 

Som tillbehör rekommenderar jag broccoli och rydbergs hollandaise, gör sig bra överlag till rätten och tycker de har väldigt bra såser, jag serverar den varm, går säkert bra kall också.

(länk till sås: http://www.rydbergs.se/produkter.asp?pId=68&cId=16&pageID=18)

 

sen är det bara att ta ur laxen ur ugnen, försök timea det så blomkålsriset är klart ungefär samtidigt som laxen, samma sak med broccoli.

 

servera och förhoppningsvis njut.

 

Bild på rätten:

 

RzuszZLs.jpg

 

(direktlink: http://i.imgur.com/RzuszZL.jpg )

 

 

------------- ---------------- --------------- ----------------- ----------------

 

 

Torskrygg Bourguignon

 

Rödvinssås till fisk hör inte till vanligheterna, men testa detta! Ni kommer garanterat inte ångra er!

 

1. Gör en god rödvinssås.

 

2. Knaperstek finhackad bacon, svamp och lök som garnering ovan på fisken.

 

3. Palsternackspuré, går fint att fylla ut med några potatisar. Salt, peppar, grädde. Vispas lättast med en vanlig elvisp.

 

4. Rimma torskryggen i 1-1.5h innan tillagning. 1dl salt, 0,5 dl socker som man löser i ca 2 l vatten. Låt sen fisken ligga i detta i kylen.

 

5. Stek torsken i mkt smör i ca 4 min på varje sida på relativt låg värme så det inte bränns vid. Ös hela tiden med smör.

 

6. Servera och njut! Enkel rätt med lyxig känsla!

 

Bild: http://img41.imageshack.us/img41/9896/torskisi.jpg

 

 

 

------------- ---------------- --------------- ----------------- ----------------

 

 

Oxrullader med potatismos.

 

1. Stek vad ni gillar som fyllning. Svamp och lök är alltid gott att ha i.

 

2. Bre på philadelphia ost på rulladerna. Vitlök/örter är god.

 

3. Fyll rulladerna och rulla in dem, håll ihop med en tandpetare.

 

4. Bryn rulladerna en stund runt om och slå sen på grädde, fond, soja. Har aldrig något fast recept utan brukar experimentera. Låt sen rulladerna puttra på svag värme i 30-40 min.

 

5. Under tiden har ni kokt potatis och gör en god mos av det.

 

6. Dra ut tandpetarna innan servering.

 

7. Servera med någon god sallad.

 

Bild: http://img28.imageshack.us/img28/6389/oxrullader.jpg

 

 

 

 

------------- ---------------- --------------- ----------------- ----------------

 

 

Potatis och purjolökssoppa

 

1. Skala och tärna potatisen i lagom stora bitar.

2. Hacka grönsakerna. Tips på fina grönsaker att ha i: Purjolök (obv), broccoli, blomkål, paprika, morötter.

3. Koka upp vatten, häll i alla grönsaker + grönsaksbuljong.

4. Låt koka tills potatisen är mjuk. Brukar ta ca 15-20 min.

5. Krydda med lite salt, peppar, <insert random god krydda>

6. Servera med ett par ostmackor och ett redigt glas mjölk.

7. Njut av en busenkel god lunch!

 

0001ca14827811e2bbe722000a9f1253_7.jpg

 

 

------------- ---------------- --------------- ----------------- ----------------

 

 

1. Koka upp pasta. Tillsätt rikligt med smör eller olja.

2. Häll i Varma Koppen (ost & broccoli) tillsammans med hett vatten efter behov. Jag använde mig av tre påsar.

 

20130410140647-81.230.96.202.jpg

 

3. Peppra och salta efter smak. Jag valde att servera med plommontomater och nånna skivor gurka.

4. Bon appetit!

 

20130410140709-81.230.96.202.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torskrygg Bourguignon

 

Rödvinssås till fisk hör inte till vanligheterna, men testa detta! Ni kommer garanterat inte ångra er!

 

1. Gör en god rödvinssås.

 

2. Knaperstek finhackad bacon, svamp och lök som garnering ovan på fisken.

 

3. Palsternackspuré, går fint att fylla ut med några potatisar. Salt, peppar, grädde. Vispas lättast med en vanlig elvisp.

 

4. Rimma torskryggen i 1-1.5h innan tillagning. 1dl salt, 0,5 dl socker som man löser i ca 2 l vatten. Låt sen fisken ligga i detta i kylen.

 

5. Stek torsken i mkt smör i ca 4 min på varje sida på relativt låg värme så det inte bränns vid. Ös hela tiden med smör.

 

6. Servera och njut! Enkel rätt med lyxig känsla!

 

Bild: http://img41.imageshack.us/img41/9896/torskisi.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oxrullader med potatismos.

 

1. Stek vad ni gillar som fyllning. Svamp och lök är alltid gott att ha i.

 

2. Bre på philadelphia ost på rulladerna. Vitlök/örter är god.

 

3. Fyll rulladerna och rulla in dem, håll ihop med en tandpetare.

 

4. Bryn rulladerna en stund runt om och slå sen på grädde, fond, soja. Har aldrig något fast recept utan brukar experimentera. Låt sen rulladerna puttra på svag värme i 30-40 min.

 

5. Under tiden har ni kokt potatis och gör en god mos av det.

 

6. Dra ut tandpetarna innan servering.

 

7. Servera med någon god sallad.

 

Bild: http://img28.imageshack.us/img28/6389/oxrullader.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Potatis och purjolökssoppa

 

1. Skala och tärna potatisen i lagom stora bitar.

2. Hacka grönsakerna. Tips på fina grönsaker att ha i: Purjolök (obv), broccoli, blomkål, paprika, morötter.

3. Koka upp vatten, häll i alla grönsaker + grönsaksbuljong.

4. Låt koka tills potatisen är mjuk. Brukar ta ca 15-20 min.

5. Krydda med lite salt, peppar, <insert random god krydda>

6. Servera med ett par ostmackor och ett redigt glas mjölk.

7. Njut av en busenkel god lunch!

 

0001ca14827811e2bbe722000a9f1253_7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pasta med ost & broccolisås

 

 

 

1. Koka upp pasta. Tillsätt rikligt med smör eller olja.

2. Häll i Varma Koppen (ost & broccoli) tillsammans med hett vatten efter behov. Jag använde mig av tre påsar.

 

20130410140647-81.230.96.202.jpg

 

3. Peppra och salta efter smak. Jag valde att servera med plommontomater och nånna skivor gurka.

4. Bon appetit!

 

20130410140709-81.230.96.202.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar in en liten fråga angående en av mina personliga favoriträtter, burgare <3

 

Hur brukar folk göra här? Är ju en enkel men ändå väldigt mångsidig rätt, vilka tillbehör kör ni? Köper ni biffarna, gör ni egna? Recept på bra egen biff?

 

Brukar själv åka till coop och köpa de färdiga 200g biffarna med pepparkant, ren magi om man är lat, bröd blir det alltid, oavsett vad Max frisco bröd, älskar dem, men det kanske finns bättre där ute?

 

För tillbehör så brukar jag göra ost (cheddar eller chevré), bacon, tomat, gurka (här kan de mixas ibland med, tycker om både vanlig och saltgurka) paprika, sallad, chilli, ja de blir oftast ganska mycket här.

 

kanske har missat någon magiskt ingrediens att ha till, eller så kanske någon uppskattar en riktigt maffig burgare, oavsett, såhär brukar mina se ut:

 

07kWufIl.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar in en liten fråga angående en av mina personliga favoriträtter, burgare <3

 

Hur brukar folk göra här? Är ju en enkel men ändå väldigt mångsidig rätt, vilka tillbehör kör ni? Köper ni biffarna, gör ni egna? Recept på bra egen biff?

 

 

 

Min hambugersmet ser ut ungefär så här:

 

400g nötfärs och lite fläskfärs(ca 20-30%)

ett ägg

salt

peppar

chipotle pasta

paprika pulver

liquid smoke

ghost pepper sås

 

Det är svårt att skriva hur mycket krydda man ska ha i,så det är bara att prova sig fram.Dom godaste burgarna är dom som man gör på känsla.

 

Tillbehör som jag brukar ha:

bröd

bacon

mozarella

sallad

jalapeno

tomat

hemmagjord dressing,majonäs,bostongurka,tomatpuré,chipotle pasta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...