Gå till innehåll

Stora matlagningstråden - vad äter vi ikväll?


diazo

Recommended Posts

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ang burgare så:

Blanda lite mjölk och ströbröd i en bunke, låt stå en liten stund.

Släng i 1kg 10% nötfärs som är helt tinad.

1 ägg.

Lite soja.

Krydda väl.

Halv gullök som är väldigt finhackad.

Blanda väl och gör 4-6 stora burgare.

 

Stek på i en räfflad panna.

In i ugnen en liten stund medan man steker upp lite svamp och sina friscobröd.

 

På burgaren kör man lite god ost (mögel el dylikt) sen svampen, gurka, kerre, lite rostad lök.

Blir mycket bra och värdena är ok eftersom man kör mkt kött v bröd ratio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde soppan nedan för nån vecka sedan, blev sjukt gott. Orkade dock inte göra egen aioli.

 

Fisk och kräftsoppa.

 

1 gul lök

1 purjolök

1-2 vitlöksklyftor

1 liten fänkål

1 morot

1 liter fiskbuljong (vatten + tärning)

1 tsk salt

1 tsk timjan

1/2 kuvert saffran

1 burk hela tomater

400g djupfrysta fisktärningar: lax, torsk, sej

1 1/2 dl grädde

1 ask kräftstjärtar i lag

 

Aioli:

2 dl majonnäs

1-2 pressade vitlöksklyftor

1/2 tsk paprikapulver

 

1. Skala och hacka löken, Ansa och strimla purjolöken. Skala och finhacka vitlöken. Ansa och strimla fänkålen. Skala och skär moroten i fina stavar.

 

2. Fräs alla grönsakerna i lite matfett. Späd med buljong och tillsätt salt, timjan, saffran och tomater. Låt soppan småpuffra under lock i 8-10 minuter.

 

3. Tillsätt fisktärningar och grädde. Låt soppan småkoka i ytterligare 5 minuter. Smaka av och rör ner kräftstjärtarna utan sin lag. Nu får inte soppan koka mera, den ska bara bli genomvarm.

 

4. Rör samman alla ingredienserna till aiolin. Servera med bröd

 

9_N891_8y_9uk_Jodx_SHUAKSd_Sxfmm78nd_TEj_MCl_MPh60.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hungern tog över efter alla hamburgare...

 

Mitt bidrag är relativt enkelt, nötfärs blandas till biffar utan några konstigheter alls. Pressar färsen i "hamburgerjärn".

Kryddningen i form av salt & peppar sker först då hamburgaren är färdig.

Grillas med fördel först på aluminiumfolie på grillen tills den blivit fastare, därefter på slutet utan för att få "grillsmaken".

 

Dressing bestående av:

1,2 dl Majonnäs

1 tsk -> 1 msk hackad gurka (Boston gurka)

1 msk ketchup

1 msk gul senap

0,25 tsk vitlökspulver

0,25 tsk paprikapulver

En nypa cayennepeppar

 

Utöver detta sallad som legat i blöt för att få den krispig.

Lök

Tomat

Cheddar

 

20120802170000.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grillas med fördel först på aluminiumfolie på grillen tills den blivit fastare, därefter på slutet utan för att få "grillsmaken".

 

En annan option är att frysa burgarna, på så sätt håller de ihop mycket bättre och går att grilla utan alufolie.

 

För att portionspacka i frysen använder man plastfolie emellan burgarna så är de lätta att ta isär och plocka ut en och en.

 

Vill också säga ett big no no till ägg i smeten, ägg är för amatörer som är rädda att smeten inte binder ordentligt, den tillför inget till smaken och hör hemma i det förgångna. Det enda som ska tillföras färsen är smakförstärkare, alltså kryddor i diverse former.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir besviken av att se era recept på "burgare". Var likadan förut, innan jag såg det här klippet där Jon Widegren (Flippin' Burgers) visar hur man lagar riktiga burgare och snackar allmänt om burgare!

 

Sedan dess har mina burgare blivit bra mycket godare! och enklare! ;-)

 

 

EDIT; starfitter, testa köpa vanliga nybakta frallor i butik. Finns massa olika och man hittar nog något man gillar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det en snabb wok som slängdes ihop.

 

Skär quornfiléerna (alt kyckling om man är en sån där köttätare) i bitar, cutta upp en hel gul lök och en paprika i stora bitar (Ju större desto godare). Fräs i pannan och häll i en good ol' halvfabrikerad wokpåse av valfri sort. Jag föredrar findus classic. Woka ett tag tills allt blir varmt och gött. Poppa i en burk kokosmjölk, en valfri wok-kryddpåse (Jag valde green curry), tillsätt en stor sked sambal oeleeoeroeroeoek, lite currypasta, chili och låt puttra medans riset kokar färdigt. Barnsligt lätt, snabbt och enkelt!

 

Servera med en skvätt sweet chilisås på. Muuuumma!

 

9e4ff2c2a2a811e286a922000a1fb703_7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är matlagningsfisk så ha överseende med det...

 

Snabb googling på recept gav något åt det här hållet http://www.ica.se/recept/klassiska-hamburgerbrod-714618/

Har du några tips?

 

Skriver från telefonen så länkar inte, men en bekant till mig bloggar på hamburgare.org, och hans recept på potatorolls är det bästa brödet jag någonsin serverat mitt kött emellan. Han är t.o.m mer kunnig på området än Jon på flippin' så där finns mycket läsvärd kunskap på bloggen.

 

OBS! gå inte in på siten hungrig vad du än gör. Ren tortyr! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det en snabb wok som slängdes ihop.

 

Skär quornfiléerna (alt kyckling om man är en sån där köttätare) i bitar, cutta upp en hel gul lök och en paprika i stora bitar (Ju större desto godare). Fräs i pannan och häll i en good ol' halvfabrikerad wokpåse av valfri sort. Jag föredrar findus classic. Woka ett tag tills allt blir varmt och gött. Poppa i en burk kokosmjölk, en valfri wok-kryddpåse (Jag valde green curry), tillsätt en stor sked sambal oeleeoeroeroeoek, lite currypasta, chili och låt puttra medans riset kokar färdigt. Barnsligt lätt, snabbt och enkelt!

 

Servera med en skvätt sweet chilisås på. Muuuumma!

 

 

Ser stört gott ut! Minuspoäng på att det inte innehåller dött djur dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...