Gå till innehåll

Stora matlagningstråden - vad äter vi ikväll?


diazo

Recommended Posts

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En viktig fråga är osten, här velar jag lite, har kört allt från västerbotten via herrgård till cheddar till de där halvfabrikatiga hamburgeostarna i fyrkanter. kan inte bestämma mig för vad som är mest explo

 

en tjock jävla skiva Chevré är riktigt guld, dem körde de på hardrock i barca senast jag var där, har en bild därifrån:

 

1OmXnn4l.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en tjock jävla skiva Chevré är riktigt guld, dem körde de på hardrock i barca senast jag var där, har en bild därifrån:

 

 

Där har vi ett bekymmer, jag kan inte lukta på chevre utan att få kväljningar... nån som prövat whiskyost, dansk ost eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör lite back to basics ikväll och gör en falukorv i ugn fylld med senap ketchup och tomat, kommer steka lite gul lök att ha över samt göra en egen mos, absolut inget fancy men en enkel och billig rätt som är lätt att göra och blir (i min mening) ganska god, lägger upp en bild sen :)

 

bild:

 

ZvMox5ml.jpg

 

recept: ta falukorv i lagom längd för vad man äter, snitta nästan hela vägen igenom, fyll med skivad tomat, ketchup & senap över, samt finhackad gul lök, in i ugnen 25min på 225 grader, lägg samtidigt i potatis i gryta (jag skär dem på mitten för att minska koktid) kör dem runt 20min kokandes, töm ut vatten, tillsätt lite grädde, rör runt, krydda efter behov (salt, peppar, cayenne) ta lite grönsaker, servera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör lite back to basics ikväll och gör en falukorv i ugn fylld med senap ketchup och tomat, kommer steka lite gul lök att ha över samt göra en egen mos, absolut inget fancy men en enkel och billig rätt som är lätt att göra och blir (i min mening) ganska god, lägger upp en bild sen :)

 

Gjorde en likadan igår, billigt och helt okej smak! Kör gärna med nån smakrik senap (t.ex Dijon) och skivade äpplen =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör lite back to basics ikväll och gör en falukorv i ugn fylld med senap ketchup och tomat, kommer steka lite gul lök att ha över samt göra en egen mos, absolut inget fancy men en enkel och billig rätt som är lätt att göra och blir (i min mening) ganska god, lägger upp en bild sen :)

 

Med rätt falukorv, dvs inte en smaklös scanring eller dyl, kan ju detta vara en av de mest magiska rätterna som finnes på denna jord. Hoppar dock själv över senapen men det är väl en smaksak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lätt o billig rätt är annars italienska färsbiffar.

 

Gör smet av följande

 

Nötfärs

Vitlök

Lite fond

Riven rödlök

Hackad chili

(Parmesan)

(soltorkad tomat)

 

Gör en röra av följande

Turkisk youghurt

Vitlök

Massvis med basilika

 

Servera med klyftpotatis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

recept: ta falukorv i lagom längd för vad man äter, snitta nästan hela vägen igenom, fyll med skivad tomat, ketchup & senap över, samt finhackad gul lök, OST ÖVER, in i ugnen 25min på 225 grader, lägg samtidigt i potatis i gryta (jag skär dem på mitten för att minska koktid) kör dem runt 20min kokandes, töm ut vatten, tillsätt lite grädde, rör runt, krydda efter behov (salt, peppar, cayenne) ta lite grönsaker, servera :)

 

fyp :mrgreen:

 

 

Back to topic.

 

Enkelt, gott, nyttigt.

 

Lägg i önskad mängd lax i en ungsfast form (Jag brukar köpa de frusna filèrna som kommer i 4-pack) och över med frusen spenat (stuvad är godast) och skiva i en paprika. Krydda med massa citronpeppar och ev något salt, gärna med någon fräck smak.

 

In med det i ugnen. Ibland kan det vara bra att köra laxen lite först innan paprikan och spenaten tillkommer för att ej bränna grönsakerna.

 

Till detta kokar du broccoli och/eller haricot verts.

 

Servera med keso.

 

Ingen bild atm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka höfta en curry ikväll, har drygt ett kg fläskfilé, sen tänkte jag slaska i curry, peppar, salt, paprika, färsk basilika, färsk citronmeliss, grädde, creme fraiche, lök, vitlök sen skiva lite gurka till, har gäster över med, bära eller brista...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper färdiglagad lax ganska ofta, antingen "varmrökt honungsmarinerad" eller straight up gravad lax, och mixar med nån påse färdig sallad (här ska inte något lagas ;)) till lunch. Finns det några schyssta såser att rekommendera till som inte drar iväg allt för mycket i onyttighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper färdiglagad lax ganska ofta, antingen "varmrökt honungsmarinerad" eller straight up gravad lax, och mixar med nån påse färdig sallad (här ska inte något lagas ;)) till lunch. Finns det några schyssta såser att rekommendera till som inte drar iväg allt för mycket i onyttighet?

 

Kanske inte nyttig, men denna är guld på lax:

http://www.rydbergs.se/produkter.asp?pId=110&cId=17&pageID=18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som sitter inne på nåt gott kyckling-i-stekpanna recept? =)

 

Halvår sen jag lagade så har inte riktigt receptet i minnet men det är trots allt bara en marinad så är ju bah o slänga ihop lite hipp som happ imo. Ramsey gråter väl sig till sömns när han hör detta men.

 

300gram kyckling marinerat i

 

Ett par matskedar jordnötssmör, lite ingefära, 2 msk soja, brukar ösa på med honung och någon msk olivolja. Funkar kanonbra som grillspett och i ugnen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som sitter inne på nåt gott kyckling-i-stekpanna recept? =)

 

Strimlad med lite sesamfrön och Blue Dragon Teriyaki-marinad. Går lika bra med lax istället för kyckling.

 

Sen kan du ladda på lite paprika och sugarsnaps (ärtor) precis innan du serverar. Jag tycker inte om att ha med dom på värmen för länge för då tappar dom krispigheten.

 

Cashewnötter (ej rostade och söndersaltade) är också trevligt tycker jag.

 

Sen kan man ha lite nudlar till eller nåt om man vill fylla ut det lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Curry med kyckling eller fläskfilé, recept för 4 pers:

 

2dl creme fraische

4dl grädde

en halv burk gul curry

1-2 gula lökar (storlek)

1-2 röda paprikor

en burk minimajs (jag glömde)

någon skiva gurka

kycklingfilé eller fläskfilé i lagom mängd beroende på hur mycket kött man vill ha, drygt 800g-1kg?

 

Stek köttet, värm samtidigt grädde, creme fraische osv samt hacka lök & paprika, i med allt, koka upp, i med köttet, koka ris samtidigt, låt grytan ligga på låg värme sen servera när riset är klart, riv lite färsk basilika och citronmeliss över, mums

 

bild:

 

tOArpenl.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...