Gå till innehåll

Stora matlagningstråden - vad äter vi ikväll?


diazo

Recommended Posts

  • Svars 152
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Såg förjävla gott ut det där diazo. Blir definitivt att prova, fast byta kyckling mot quorn eller tofu. MMmmm!

 

Du kallar mitt spya och sedan säger att det där ser förjävla gott ut. Douchébag!

 

Det ser inte överdrivet gott ut diazo, men jag tror helt klart att det är svingott! Just när det blir såsaktigt så ser det ganska vidrigt ut (vet det själv när jag brukar göra thaimat) men blir jävligt gott!

 

Just nu är thaimaten på spisen, pic anysec!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vegetarisk pizza som går jäkligt fort:

 

Degen:

 

4 dl mjöl

2 tsk bakpulver

½ tsk salt

1/2 dl olivolja

1 ½ dl mjölk

 

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll i mjölken och olivoljan och rör snabbt till ihop tills den lossnar från bunken. Gå lös med dina pizzabagarskills och snurra runt/kavla/knåda ut den på en plåt med bakplåtspapper. Tänk på att bakpulvret fluffar upp den så gör den ganska tunn!

 

Toppingen:

 

Här kan du i princip ha på vad som helst men jag valde:

 

Ett lager med tomatpuré

1 paprika

1 zucchini som man skalar och sedan strimlar upp med en potatisskalare!

En halv rödlök

Jalapeños

Fetaost

Ett par ananas-skivor

Strimlade soltorkade tomater

Riven ost

Peppar

Pizzakrydda

 

Grädda i ugnen på 200 grader i 12-15 min tills osten ser muy bien ut!

 

Till det styrde jag ihop en standard sås med creme fraiecahskasafsdjhfakaadshshgcgche, ett par pressade vitlöksklyftor (yttepyttelite)salt och peppar, samt lite sallad!

 

3cb9ad4eaab611e2968922000a1fbe74_7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu mina vänner ska ni få matlådetips.

 

lök, morötter, fina burktomater. vitlök. chili etc..you know the drill

timjan är gott i köttfärssås.

 

är lat, matar ner allt i mixern.

 

köttfärs, jag tog 3kg. bryna och sedan ta största kastrullen och kasta allt i densockra, salta, peppra smaka av med vinäger.

koka ett par timmar. häll i mjölk/grädde om du tycker om det

 

serverar den idag med en enkel persiljesallad (sharlottenlök, blodapelsin, sardeller, persilja) och kokta potatisar och riven ost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kyckling och pasta!

 

Beslöt mig för att testa en ny variant av kyckling och pasta!

 

1. Skiva kycklingen i små filébitar. Släng ner all kyckling i en plastpåse och häll i lite olja, sönderskivad basilika, vitlök, salta, peppra. Låt stå i kylen x minuter/timmar/dagar! Jag körde på 30min.

 

2. Börja koka pastan, jag kör med pappardellepasta!

 

3. Börja stek kycklingen på hyfsat låg värme och tillsätt charlottenlök och ÄNNU MER VITLÖK!

 

4. Häll i lite matlagsningsgrädde i en kastrull, tillsätt Philadelphiaost (jag körde med vitlöksphiladelphoaost). I med lite kryddor och en kycklingbulljong.

 

5. Gör iordning en liten sallad på tallriken. Jag körde på ruccola samt tomater och soltorkade tomater!

 

6. Häll över pastan och häll lite god olja över (jag tog oljan från soltorkade tomaterna). Häll sedan över pastan på tallriken med salladen, häll sedan kycklingen på tallriken och häll sedan lätt såsen överallt. Toppa med parmesanost!

 

 

20130426125340-83.183.119.139.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll äts det det näst norskaste som ätas kan, nämligen Pizza. Det norskaste av allt norskt är Grandiosas pizza men ikväll ska det lyxas till lite extra med personalmöte och vad passar då inte bättre än Peppes amerikanska panpizza.

 

Denna pizza kommer i 100 olika varianter men gemensamt för alla är att vad du än gör, säger eller önskar så kommer den ALLTID medels ett ton burkmajs på. Om du så säger "ABSOLUT INGEN NORSK BURKMAJS" så kommer den med burkmajs. Och vitlökssås samt en tomatsås vid sidan. För att även norrmännen skall förstå har man gjort det så enkelt att man helt enkelt bara kallar det vita vitlökssåsen för VITSAUS och den röda tomatsåsen för RÖDSAUS. För att skölja ned detta i strupen kommer vi serveras öl i stora saftbuteljer och för att alla giriga baggar skall kunna koooose seg til max så kommer avdelningschefen slinka förbi och dra kortet i baren innan kvällen är slut 8-)

 

God helg folkens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll ska de lagas storkok, på menyn står:

 

Pannbiffar

Köttbullar

Köttfärssås

Röd Curry

Grön Curry

Grönsakssoppan (från förstasidan)

kanske något mer, köpte mat för 1500:- på coop och planerar att laga allt, kommer recept och bilder allt eftersom, vi kommer köra lite avsmakning per rätt också.

 

Planerad tid: 18-24

Förväntat utfall: 75kg mat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll blir det

En oxifile fylld med med philadelfiaost och provencalska örtkryddor, är förstekt och precis urplockad ur i ungnen för att få vila till 18:00 innan den ska in i ugnen i 20 min

Serveras med potatisgratäng al'a Crappy

 

Men behöver veta lite mer om det här röda

Georges Duboeuf morgon 1997, jag är inte hundra på vad det är. Risken att servera ett matlagningsvin är jag inte bered att ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tärnar högreven och kokar bara?

 

Tärnar och bryner. Slänger sen ner i gjutjärnsgrytan tillsammans med grovhackad vitlök och hackad chilli. I med chillipulver/mjöl-blandningen - gegga runt och slå på två öl (ta en öl själv). Koka upp och låt småputtra tills lagom konsistens infinner sig. Kan reda med mer öl om köttet inte hunnit falla sönder (tar en 3-5 timmar).

 

Ät med en klick gräddfil och hackad avokado.

 

Vad för slags chillifrukter man använder är upp till hur överjävlig man vill ha grytan. Senast jag käkade StBjorns chilli bröt svetten fram i pannan efter andra tuggan - väldigt god chilli alltså :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sås:

4 schalottenlökar hackas och åker ner i en kastrull med lite smör för att bli mjuk.

Täck löken med äppelcider, i med en burk plommontomater och en tärning grönsaksbuljong.

En skvätt äpplecidervinäger och en nypa socker. Detta får puttra tills det är dags att servera.

 

Kycklingfiléer delas på längden (så att snittytans storlek maximeras). Filéerna får känna på en köttklubba innan de vänds i mjöl, följt av ett uppvispat ägg och slutligen en panering bestående av finriven ost och ströbröd.

Stek kycklingen i smör på svag värme och låt dem bli färdiga i ugn.

 

Serveras med basmatiris, gurkstavar, apelsinfiléer och lite randomgrönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tråd!

 

Beundrar tålamodet ni måste ha för att göra alla dessa vackra rätter, samt alla ingredienser ni måste inhandla.

 

Brukar inte tycka det är värt tiden och mödan att laga något gott så nöjer mig oftast med makaroner och ketchup. Får hoppas det är något som kommer med tiden, börjar bli lite less på pasta.. :-?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och gränshanldade igår och ramlade över vad jag tror var ett riktigt klipp gällande fläskkarré. Vill minnas att detta ska kunna gå att få riktigt gott på grillen (?), någon som sitter inne på en bra marinad till gris? Gärna ett som involverar massvis med vitlök :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och gränshanldade igår och ramlade över vad jag tror var ett riktigt klipp gällande fläskkarré. Vill minnas att detta ska kunna gå att få riktigt gott på grillen (?), någon som sitter inne på en bra marinad till gris? Gärna ett som involverar massvis med vitlök :-D

 

Har 2 marinader jag gillar.

 

1.

x antal vitlöksklyftor (jag tar mycket)

häll i så mycket olja du behöver

finhacka färsk basilika och häll i

finhacka lite ingefära och häll i

peppra

 

2.

Häll så mycket olja som behövs

x antal vitlöksklyftor

1 matskedar sambal oelek

häll i en hel del http://www.bakersandlarners.co.uk/uploads/images/products/product_2182_large.jpg

stänker i några cl av Jack Daniels

diverse kryddor, gärna chilikryddor

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Blev riktigt sugen på korvgryta igår (hur man nu kan bli det?!)

Galet lätt och mycket gott

 

1 paket av scans kryddiga korvar

Paprikor

Röd lök

Purjolök

Färsk chili

Mörötter

 

Skärv ovanstående i valfria former. Innehållet kan variera till vad man tycker om, hade fungeringar på rödbetor som är gott att ha i men vit skjorta och rödbetor är NO GO.

 

I med vatten i en gryta och valfri form av buljong, jag körde grönsaks, och i med ovanstående.

 

Fyll på med en brusk krossade tomater. Krydda med Cayenne/Chiliflakes/Örtsalt och så hade jag i lite thailändsk curry.

 

Låt koka en stund. Smaka av och öka dosen med chili och/eller jalapenos om det inte är starkt nog.

 

Servera med en klick kvarg i skålen och njut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och gränshanldade igår och ramlade över vad jag tror var ett riktigt klipp gällande fläskkarré. Vill minnas att detta ska kunna gå att få riktigt gott på grillen (?), någon som sitter inne på en bra marinad till gris? Gärna ett som involverar massvis med vitlök :-D

 

klassisk, soja morötter och vitlök

vitlök honung soja,

vitlök, timjan rödvin

vitlök, ingefära, mirin

vitlök, rosmarin, lagerblad

vitlök, dragon, senap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...