Gå till innehåll

Hybrisboken - oklart


minibiff

Recommended Posts

Suck. Hade inne en ganska trött kund precis.

 

Han ville köpa den absolut billigaste datorn vi hade för hans hade gått sönder. Han hade köpt en för drygt ett år sedan för 2990:- och ville inte betala mer. När jag förklarade att den billigaste vi hade kostade 3990:- så blev han helt rasande och sa att han ville att jag skulle fixa fram exakt den han hade för samma pris. När jag förklarade för honom att inga av våra datorer är äldre än ett par månader och att en dator aldrig tillverkas i ett år blev han sur och började tjafsa emot och dumförklara mig för att hans dator faktiskt funkade perfekt (förutom de faktum att den hade gått sönder :lol: )

 

Iallafall så säger jag att han kan få köpa ett returex för 3290kr som orginalpris var 3990kr. Det lät klockrent tyckte han och vi gick bort till datorn för att skriva in allt. Då säger han "Men du, den har ju varit använd.. då vill jag ha något gratis". När jag förklarar för honom att den är prissänkt 700kr av den anledningen så säger han att han ändå vill ha någonting gratis och när jag säger nej tyvärr så börjar han säga att jag ska kalla in chefen och min överman. Jag står på mig och säger att det spelar ingen roll du kommer ändå inte få något på köpet. Tillslut så går han med på detta och han beger sig bort mot kassan.

 

Där står en hyfsat ny tjej och han visar sitt leg (som förövrigt var ett ganska okänt leg) så frågar hon mig om det är ett godkänt leg. Då börjar han skrika och fråga om tjejen är helt dum som inte fattar att det är ett godkänt leg och tjafsar på osv.

 

Fan vilka idioter det finns.

För övrigt så gillar jag att ge bort rabatter osv till kunder, men då ska det vara en trevlig kund :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ju så att det är idiotkunderna man kommer ihåg. Minns en idiot som kom med en tom PET-flaska till kassan, när jag jobbade i en livsmedelsbutik, och sa att den inte gick att panta. Kändes som en logisk följd att konstatera att den saknade streckkod, men hade ändå tänkt ge han en krona, om det inte vore för att han direkt skulle gå i försvarsställning och göra sig lustig: "MAN KAN INTE PANTA EN SVENSK FLASKA HÄR SOM ÄR KÖPT I SVERIGE!?". Då jag precis gett han ett pantkvitto för allt det andra kunde jag replikera "uppenbarligen går det, eftersom du precis pantat?". Slutade med att en mjäkig kollega som hörde samtalet tog en krona från min kassa och gav till han. :mrgreen:

 

För mig är det stor skillnad på ingångsattityden "du, maskinen kunde inte ta denna" och "och så SKA JAG ha..."

 

Vissa tror ju de har massa rättigheter och förstår inte att mycket av kundservicen är oskrivna lagar. I ditt exempel ordnar du både en dator som ni egentligen inte säljer, samt rabatterar trots att butiker enligt lag får sälja returex under samma villkor som oöppnade varor. Ändå greppar han alltså inte att han precis fått god service. PLZ.

 

En annan komisk händelse var en gubbe som handlat en hel kundvagn full, betalar, packar in allt i bilen och kommer tillbaka in i butiken med kvitto samt reklamutskick. "Du, jag har betalat 1 kr för mycket för den här falukorven". Kollade på bilden och kan snabbt se att han tagit helt fel korvpaket.

 

Kanske kan förstå om folk stör sig på ouppdaterade hylletiketter och upptäcka att de betalat för mycket. Men går man in för att kvittera ut en enkrona kan man ju först se till att man har rätt i sak. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyfan vad jag älskar mitt "madrassrum" :lol:

Gick upp och la mig där igår och skulle se på film, men däckade tidigt (runt 22.00) och vaknade nu! Helt utvilad inför jobb som börjar om 1h och ännu friskare än vad jag var igår!

 

Nu väntas 6h jobb och sedan ledig tills torsdag! SWEET

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw, någon som har tips på videos/strategiartiklar att läsa?

Känner att jag har stått och stampat på pokern utan att utvecklas.

 

En stor anledning till det är att jag aldrig har tagit pokern riktigt seriöst och att när det har gått bra en period (läs: sprungit bra) så får jag hybris och skottar och repeat for infinity. Samt det att jag alltid har haft en ganska kass inställning till pengar och knappt har någon respekt för dom.

 

Jag har i princip sett 0 videos i mitt liv och läst 0 artiklar (har väl lollat runt lite på pokerstrategy när jag var som fiskigast). Enda jag gör är att kommentera händer osv. Men känner nu att när jag försöker flytta hemifrån så kommer jag på samma sätt inte ha samma stabila ekonomi som jag har nu (betalar i princip ingenting hemma).

 

Har även funderat på coachning men känner att jag hellre jobbar lite själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var medlem på deucescracked ett tag, rekommenderas! Finns ganska blandat med videos med olika coacher på olika nivåer etc. Testade även pokercampus gratis någon vecka eller vad man kan göra, fungerar väl också någorlunda. Har dock för mig att majoriteten av videosen är rätt gamla, dock är det ju skönt med 200bb-videos :)

 

The mental game of poker är en läsvärd bok, kommer/har kommit en uppföljare också som jag inte har läst än. Men den är nog säkert också rätt bra. Let there be range är också intressant. Dock föredrar jag nog coaching mer, tycker det är skönare att kunna diskutera och ställa frågor än att någon bara säger : Si och så ska du göra!

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Wow stört vad peppad man blev av att läsa den! Bokmärkte den och ska försöka läsa igenom den inför varje session! :-D

 

Som jag har fattat det så är böckerna "out of date" typ som när 3bet betydde AA och TP alltid var nöten!

 

Vilken sida är "bäst" tycker ni?

Jag kör ju endast 100bb!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att jag suger på poker.. knappat har lagat mat så fortsätter jag att skriva lite om jobbet! Inte för att jag tror att någon bryr sig men om 50 år när jag tvingar mina barnbarn läsa igenom detta kanske det kan vara intressant... eller?

 

Men ivf! Vi stängde 17.00 i butiken och 17.03 så är samtliga kunder ute ur butiken förutom ett äldre par, mannen verkade vara något påverkad. De ville inte ha någon hjälp och vi fortsatte förbi och ställde oss vid entrén. Sista mannen som gick "rundan" runt varuhuset såg då att mannen höll på att bryta upp ett bluetooth headset för mobiler. Vi ringde väktarna och de kom och gick fram till killen som nu hade börjat gå ifrån stället där han hade brutit upp förpackningen. De går fram till killen och frågar efter headsetet och han säger "Ah jag har den ska gå och betala nu." Då går de fram till stället han stod och bröt upp förpackningen och tog fram förpackningen (som var tom) och sa "Men denna då? Skall du inte ha de?" men den tyckte han tydligen var onödig även fast det var där streckkoden fanns :mrgreen:

 

Men efter de gick han till kassan, betalade och vi skrev på kvittot att det ej var öppet köp.

 

Hade vi väntat och låtit honom gå förbi kassan så hade man kunnat ta honom för stöld men eftersom ingen av oss orkade vänta kvar ~1h och göra anmälan, vänta in polis osv så "tvingade" vi honom att betala varan istället :mrgreen:

 

På väg ut ur affären så hörde man han säga "Oj så fel de kan bli" :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte mycket om Unconvetional Wisdom, Duck Soup, Parallels, pr1nnyraiding... sen några fler jag inte kommer ihåg.

 

Okej tack! Skall titta på de senare! :-D

 

Jag kan försäkra dig om att BalugaWhales's videos i kombination med hans bok "Easy Game" är det enda du behöver. Det är en värld för sig. Du skulle inte bli besviken.

 

Tack för tipset! Började faktiskt titta på Coaching Kristy av BW igår! Hur "up to date" är hans bok?

 

Sigh, jobbat varje dag sedan i måndags och skulle äntligen vara ledig måndag, tisdag och onsdag. Men nu ringde jobbet och de var kris på jobbet och de kunde inte få in någon annan så nu måste jag dra och jobba.. fml :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar Blahs senaste real life part no limit grinder.

Sen måste du ju även se Mathematics of NL hold em om du känner att du har dålig koll på matten.

 

http://www.deucescracked.com/videos/27-Mentor/20211-Sthief09-6-Deepstack-50NL-and-100NL

http://www.deucescracked.com/videos/27-Mentor/20311-Sthief09-7-Deepstack-50NL-and-100NL-Part-2

 

Där har du två videos från svs kan ju vara lite roligt :)

Så som kepsen sa så är balugawhales videos bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack! Skall titta på de senare! :-D

 

 

 

Tack för tipset! Började faktiskt titta på Coaching Kristy av BW igår! Hur "up to date" är hans bok?

 

Sigh, jobbat varje dag sedan i måndags och skulle äntligen vara ledig måndag, tisdag och onsdag. Men nu ringde jobbet och de var kris på jobbet och de kunde inte få in någon annan så nu måste jag dra och jobba.. fml :evil:

 

Han har uppdaterat den två gånger, senast 2011, och jag tycker absolut att den är up to date. Den senaste utgåvan är 3rd edition.

 

Den är mycket klarspråkig och det är väldigt lätt att ta till sig allt. Den innehåller många tidlösa koncept som inte kan förklaras på ett bättre sätt.

 

Jag tycker absolut att det är den du ska ge på dig först av allt, sedan tittar du på alla hans videor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...