Gå till innehåll

High/Love - Med sikte mot stjärnorna


Sunbird88

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Vart iväg på kurs denna veckan och inte hunnit grinda så mkt. Stannade till i Sthlm en natt på vägen hem för att möta en tjejkompis som också va på genomresa. Jag tog på mig hotellbokningen och lyckades ju få ett rum med relativt öppen planlösning. Tur hon inte va blyg :P

 

Kungasäng och duschen mitt i vardagsrummet :)

image.jpg

 

1image.jpg

 

Pokermässigt har det blivit en del kortare sessioner med ganska meh resultat. Laddade upp mitt ipokerkonto inför denna månaden men fick inte igång klienten på laptopen. Konstigt. Hade iaf tänkt att spela ganska mycket denna månaden och hoppas på att många tar långledigt över jul för att mysa lite på H/L-borden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad rekommenderar du för material om man är sugen på att lära sig hilo? :-)

 

Mycket bra fråga!!

 

Det finns i princip ingenting av värde att läsa om big bet o8. Jag har då aldrig hittat en bok eller instruktionsvideo som går in på djupet, utan allt material är väldigt väldigt basic där den röda tråden är att kunna läsa en låg hand, förstå att man kan bli kvartad och att TJ86 inte är en bra hand.

 

Tror det bästa är att spela och få erfarenhet. Finns många vinklar att attackera H/L med och vissa är bättre än andra. Jag har valt den enkla ABC-vägen som funkar hyffsat och är ganska oslagbar längre ner i nivåerna där gamsen är väldigt enkla. Dock funkar den inge vidare högre upp i nivåerna..Fan, måste ta tag i det där o bli lite bättre på att jobba vid sidan av borden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick förbi Musikhjälpenburen på vägen hem från jobbet idag och gav en tusenlapp. Kändes riktigt bra i hela kroppen att ge lite, rekommenderar det starkt till alla syndare där ute. Min önskelåt va givna LCTRIC-Sunbird så håll utkik efter den. Va riktigt riktigt skön stämning utanför buren där alla stod o gunga till sköna Elliphant - Live Till i Die. Blir garanterat ett burbesök till innan dem slutar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite det senaste kring min inställning till spelet. Varför spelar jag? Vad får jag får jag ut av de? Hur gravt beroende är jag? Hur dras gränsen mellan att ha kontroll och inte. Och så vidare. Känner för egen del att jag behöver fräscha upp mina mål och definiera mitt spelande mer i klartext. Speciellt nu inför nya året.

 

Gått sämre än vanligt sedan jag börjar jobba och en del av problemet ligger troligtvis i..

 

1) Bryr mig för lite. Hamnar ofta i tankebanor som "5-10k extra i månaden, vad spelar det för roll. Att vinna så lite i månaden gör ingen skillnad".

Jävligt amatörmässig inställning egentligen. Fråga vilken familj eller person som helst som inte spelar om dem vill ha en hög med extrapengar i månaden. Många hade väl inte trott det va sant. Skall sluta med det och bara hämta de extra 100k som kommer ligger och skräpar på onlineborden under 2014. För SÅ enkelt är det. Sitter bara i huvudet.

 

2) Svårt att acceptera att mindre speltid = mindre vinst.

Elementär matematik som jag inte greppar. Timlön*timmar=vinst. Mindre timmar= mindre vinst. Under studietiden spelade jag mer än den dubbla volymen jag gör nu. Inte så konstigt att jag vann mer då. Vill fortfarande vinna lika mycket som förr och blir ganska otillfredställt av "dåliga" resultat (som egentligen inte är så dåliga).

 

3) Spelar inte ut sessionerna tillräckligt.

Ofta när jag sätter mig på kvällen för att spela går det inga bord. Tar ungefär en timme att starta upp en session och få igång bord, och min speltid är i snitt 2.5h innan jag måste lägga mig. Betyder att sessionerna blir jävligt korta och ofta måste jag lämna under tiden som det rullar bord. Ganska värdelöst.

 

På gymmet igår precis när jag skulle lyfta av stången i knäböjen tänkte jag -varför i helvete spelar jag inte bara poker 4 dagar i veckan och kör 5-6h pass varje gång. Då hinner jag både spela ut sessionerna, få in hyffsad volym, få upp suget mellan sessionerna och slippa tänka på skiten de dagarna jag inte spelar.

 

Har ganska stor frihet på jobbet. Behöver bara vara där 9-15 varje dag, resten av tiden får jag göra som jag vill. Tänkte att två dagar i veckan kör jag längre jobbpass. De dagarna spelar jag ingen poker. Lägger även in gym och matlagning och allt annat de dagarna. Samt att träffa kompisar och allt det sociala.

 

Dagarna jag kör poker på kan jag dra från jobbet typ 15.30 och ha mina löppass på (löpning går snabbare än gym). Då är jag igång med grinden runt 18 och kan spela till midnatt. Hinner även in före många av regsen som brukar kommer in runt 21-tiden (då jag vanligtvis startar). Gör alltför många en tjänst när jag startar massa bord som jag måste gå ifrån en timme senare. Dem kan starta sina egna bord nu i fortsättningen ist :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånad över att ingen har gnällt över detta i Svs-tråden än..

 

namnlos.png

 

Ok att kicka om jag är sitout men fattar inte vf dem ska börja kicka folk från borden medan man sitter och väntar?

 

 

Nu får du allt ta och läsa lite mer noga mannen ;) finns ett flertal inlägg om detta

 

Edit: sidorna 582-585

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får du allt ta och läsa lite mer noga mannen ;) finns ett flertal inlägg om detta

 

Edit: sidorna 582-585

 

Hehe, missade de! Så jävla mkt gnäll i den tråden om allt möjligt så inte lätt att se =) Suttit två timmar nu. Ingen action och fort inte blivit kickad. Fixat det nu?

 

Kommer börja lägga till HU sngs nu. På tok för lite action i cashgames och sngs är ju ofta ganska soft. Tänkte $60 turbo på stars/ftp för att få lite volym. Hittar ingen som tokgrindar dem på sharkscope iaf, fast låsta konton där är väl mer regel än undantag. Kan man ha 5% ROI i dem pre rakeback tro??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart. Orka göra det lätt för sig liksom ;)

 

Kopplar inte ;) Dock inte så snabbtänkt nu heller. Dagen har mest gått ut på att jaga trötta panträttshavare och dricka fyra sorters julte. Den med mintsmak va bäst och gifte sig fint med Coop Extra-pepparkakor.

 

Ang stejk så visa ett hyffsat bedömningsunderlag bara. Kör ju enbart på h/l då jag kan komma med input (dock ej coaching).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör vi på rivern?

 

Full Tilt Poker Game #33679206416: Table Regal (6 max) - PL Omaha H/L - $0.50/$1 - 15:31:39 ET - 2013/12/25

Seat 3: WTFseeB8 ($151)

Seat 6: nuBanet ($103)

nuBanet posts the small blind of $0.50

WTFseeB8 posts the big blind of $1

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to WTFseeB8 3 of ClubsKing of Diamonds2 of Diamonds6 of Hearts

nuBanet raises to $2

WTFseeB8 calls $1

*** FLOP *** Ace of Diamonds8 of DiamondsJack of Clubs (Total Pot: $4, 2 Players)

WTFseeB8 checks

nuBanet bets $2.40

WTFseeB8 raises to $6.50

nuBanet has 15 seconds left to act

nuBanet calls $4.10

*** TURN *** Ace of Diamonds8 of DiamondsJack of Clubs5 of Hearts (Total Pot: $17, 2 Players)

WTFseeB8 bets $12

nuBanet calls $12

*** RIVER *** Ace of Diamonds8 of DiamondsJack of Clubs5 of Hearts3 of Hearts (Total Pot: $41, 2 Players)

WTFseeB8.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev ovan har jag testat lite Hu sngs för att få in mer action. Kört 100st nu som ett test. Tyvärr är högsta nivån bara €30 på sajten jag lirar. Är inte överdrivet mkt action heller. Kommer ändå fortsätta lira dem och räknar med att kunna göra omkring 35-40 extra nästa år från dem.

 

Stats efter 100st. Inkl rackeback är ROI 17%. Det är väl lite i överkant mot vad som är rimligt långsiktigt. Tror inte det är några problem att ligga omkring 10% dock.

namnlos.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör vi på rivern?

 

Full Tilt Poker Game #33679206416: Table Regal (6 max) - PL Omaha H/L - $0.50/$1 - 15:31:39 ET - 2013/12/25

Seat 3: WTFseeB8 ($151)

Seat 6: nuBanet ($103)

nuBanet posts the small blind of $0.50

WTFseeB8 posts the big blind of $1

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to WTFseeB8 3 of ClubsKing of Diamonds2 of Diamonds6 of Hearts

nuBanet raises to $2

WTFseeB8 calls $1

*** FLOP *** Ace of Diamonds8 of DiamondsJack of Clubs (Total Pot: $4, 2 Players)

WTFseeB8 checks

nuBanet bets $2.40

WTFseeB8 raises to $6.50

nuBanet has 15 seconds left to act

nuBanet calls $4.10

*** TURN *** Ace of Diamonds8 of DiamondsJack of Clubs5 of Hearts (Total Pot: $17, 2 Players)

WTFseeB8 bets $12

nuBanet calls $12

*** RIVER *** Ace of Diamonds8 of DiamondsJack of Clubs5 of Hearts3 of Hearts (Total Pot: $41, 2 Players)

WTFseeB8.....

 

Vill panga på där. Med motiveringen: Vad ska han ha för höghand? och eventuell låghand är rätt ofta förfalskad alternativt kass. Halvpott plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart och kikat på lägenhet idag. Nyproduktion ganska centralt, 5 min med buss till (jobb)kontoret. Omkring 1.8M ville dem ha för en tvåa lite högre upp i byggnaden. Inflytt först 2015 tyvärr, så blir inget med de.

 

Har i vilket fall kommit fram till att en två får räcka. Först va jag inne på trea bara för att kunna ha ett kontor. Får lösa kontoret med någon slags rumsavskiljare i vardagsrummet ist. Den måste även ha balkong med kvällssol och parkeringsmöjligheter nära inpå. Har helst köket separat också.

 

Liten summering av året...

 

2013 känns för egen del som ett mellanår. Mest för att jag inte fått några stora uppenbarelser eller lärt känna någon person som förändrat min livssyn. Höjdpunkten har såklart vart att få ett bra heltidsjobb precis i linje med min utbildning i de området jag vill jobba. Träningen har rullat på mkt bra den också. Att gå till gymmet och gå ut och springa är iofs sedan länge borttaget från min mållista och jag ser det mer som en dagsrutin, precis som att käka eller sova.

 

Pokermässigt har det gått både upp och ner. Började året med att spela på stejk på 10-20/25-50 och $2-4/$3-6. Grindade samtidigt på med de lägre nivåerna för egen kula. Det gick väl lite sisådär. Dollarborden gick helt okej men svs gick åt helvete. Blev ibland ganska stor obalans i sessionerna när ena bordet va 25-50 med 12k och det andra va $0.5-1 mot shortstacks. Valde i somras på egen begäran att sluta stejken något minus. Vissa kanske tycker det låter väldigt strange att sluta en 25/50-stejk på eget initiativ men har inget intresse av att spela bort andras pengar bara för att. Fanns verkligen noll möjlighet att spela vettiga sessioner högre upp heller. Det va på sin höjd en 100-200 händer innan borden dog. Och varenda gång motståndaren vinner en stor pott sitter man typ o väntar på att han kommer springa därifrån. Inte jätteball.

 

Just det. Spelade ju $2k scoop i våras också. Den turren va riktigt kul att lira o tack alla som köpte andelar :)

 

Totalresultatet blev inget rekordår, men inte katastrof heller. Skall sammanställa ordentligt någon dag och det bör ligga omkring 175-sträcket. Så godkänt ändå. Dock bränt ganska mkt detta året spec på resor. Har en väldigt nära vän sen tio år tillbaka som mått stundals ganska kass. Samtidigt har hon haft det jävliigt tufft (om man jämför med mig) på många olika fronter. Jag gillar ju själv att resa och valde att ta med henne på några stycken och även betala för kalaset så årets reseräkning hamnar på omkring sexsiffrigt.

 

Blickar fram mot 2014 och skall...

 

-Skotta mer

-Spela 700h

-Flexledigt en vecka för Vegas?

-Grinda lite stars och hoppas kunna växla ut SN-pengen på $5k lagom som julklapp 2014

-Testa spela med HUD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ser på det hela taget så tycker jag du verkar ha haft ett bra år med tanke

på jobb-klonk osv! Jag hade ju som jag tidigare sagt gärna sett att du skottade lite mer på allt möjligt men jag får ju samtidigt säga att du verkar göra ett riktigt bra jobb och nästan helt utan varians. Du verkar ju gå framåt på allt helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ser på det hela taget så tycker jag du verkar ha haft ett bra år med tanke

på jobb-klonk osv! Jag hade ju som jag tidigare sagt gärna sett att du skottade lite mer på allt möjligt men jag får ju samtidigt säga att du verkar göra ett riktigt bra jobb och nästan helt utan varians. Du verkar ju gå framåt på allt helt enkelt :)

 

Jo, jag vet. Borde egentligen skotta väldigt mycket mer. Aldrig riktigt hittat drivkraften att göra det bara :( Är lite för bekväm ibland. Samtidigt tycker jag inte att det blir varken tjatigt eller tråkigt att spela lågt. Ska dock sluta fega o veva lite hårdare nästa år :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart inne och nyårslunchat med en kursare. Hon va helt säker på att 2014 kommer att bli kärlekens år. För dem som väntar (som jag) på pengarnas år blir det "2015 eller 2016" enligt samma källa. Vi får väl se.

 

Lycka till alla som förlitar sig på fru F ytterligare ett år. Vi ses på borden!

 

Gott slut och gott nytt år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt en ny laptop idag. RIP den gamle krigardatorn jag köpte i Vegas 2010 för $320 efter en riktigt live-life-tilt-session på Venetian. Den dagen sa jag att jag ALDRIG skulle spela en hand livepoker till i hela mitt liv. Har väl gått sådär. Datorn har betalat sig otroligt många ggr och tyvärr var jag lite vårdslös med den på tåget och sen dess har den krånglat. Hatar krånglade elektronik så begraver den nu.

 

Jag tänker i vilket fall använda den nya lite mer flitigt. Den kommer i första hand fungera som mitt verktyg att analysera sessionerna på. PT krånglar på den stationära och med en oanvänd licens blir det perfa nu att ladda in PT igen. Jag tänker ju spela färre och längre sessioner i år. Efter varje session skall jag ha en "session review" på 30 min. Dessa återkopplingar kommer ske på mina spelfria dagar. Kommer även jobba mycket hårdare med separata teoripass och försöka bli bättre. Det är som det står i MoP, det går inte att förbättra sig under sessionerna utan förbättringen och arbetet måste ske vid sidan av för att sedan appliceras på i nästkommande sessioner. Under en och samma session gör man ofta samma slentrianmässiga misstag och utvecklingen uteblir. Är näst inpå PT-oskuld så skall verkligen bli spännande att bryta ner det hela lite mer. Och förhoppningsvis ställa till (ännu) mer bekymmer för regsen på nivåerna :).

 

Ikväll fyller en polare 26. Hans flickvän har i smyg bjudit in till pokerkväll. Inbjudan är kort och lämnar, för den inbitna pokerspelaren, utrymme att skruva på sig. Den säger "pokerkväll, ta med insats"... Vilket spel blir det? Format? Och vad är insatsen? 20 spänn? 100? 5k? Jag gissar på NL Donkem SnG med eventuellt rebuy. Insatsen bör vara omkring 100. Kanske mindre. Vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...