Gå till innehåll

High/Love - Med sikte mot stjärnorna


Sunbird88

Recommended Posts

Outsräkning/equityberäkning i o8, tips, trix och länkar?

propokertools.com använder jag för beräkningar.

 

Tips & trix... Hrm.. För nl/plo visar equitykolumnen din chans att vinna hela potten. För H/L står scoopchansen under kolumnen "scoop". Om equitykolumnen visar 43% betyder inte det nödvändigtvis att du har 43% att scoopa.

 

 

Du är typ största fisken ja någonsin spelat!!!! :-):-D:lol::oops:

Hahaha desamma!!! :ola::mrgreen::lol: :lol: :lol:

Pantsätt läggan och kom in o bomba igen 8-) 8-)

 

 

Coberg, vilka nivåer brukar du spela och vad är det högsta du har spelat?

 

Vilka sajter anser du är bäst om man(nybörjare) skulle börja spela plo8? Är faktiskt sugen på att pröva på plo8.

 

Spelar där det är action vilket varierar ganska mycket. Kör allt från 2/4-25/50SEK och 0.25/0.50-3/6$€£. Högsta jag spelat är 25/50SEK, $5/$10pl och $30/$60fl.

 

Sajtval beror ju på vilka nivåer du är ute efter. På SvS rullar alltid låga bord som gissningsvis kan vara det mest fisktäta utav alla spel/nivåer/sajter som går att hitta online.

 

Klart du ska pröva! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja!! :-D Spelar du fixed? Vilken sajt?

 

Ok, fel av mig. Inte o8 utan nlo8. En fråga, titt som tätt så var det folk som toköverbetade potten till synes helt utan anledning. What's up with that?

 

Fick in det pre som missclick en gång och nyfikenhetsherosynade tillbaka det ett par händer senare.

 

Är inte riktigt bekväm med nl-formatet, men tyvärr fanns varken fl eller pl på zoomborden. Men jag skulle nog kunna tänka mig att grinda fl-formatet om dt fanns nån action nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, fel av mig. Inte o8 utan nlo8. En fråga, titt som tätt så var det folk som toköverbetade potten till synes helt utan anledning. What's up with that?

 

Haha, jag vet. Så ball när dem bettar 25x pott :lol:. Ofta är det väl en envägsnöthand dem vill undvika att splitta alt. jättenöt för maxvärde. Brukar iaf aldrig snappa av 95bb med bara nötlåg.

 

-----

 

Sparsamt med poker kommande tio dagar. Skall åka ner mot Kroatien imorgon och möta upp tyskan för en dykutbildning och lite semester. Har hyrt en lgh så kommer med all säkerhet bli trevligt. Tar med Metal G of Poker om det blir lite lästid över.

 

Förresten, skaffade OFC-appen förut (den med grön ikon för 39.80) om någon vill lira? Kan knappt reglerna så easy money :) Kan ju börja lågt, en tia per poäng lr så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart en härlig vecka i Kroatien med tyskan. Inte haft en tanke på något vad poker heter och inte haft något spelsug öht. Riktigt skönt. Inte lika nötigt när hon boardar Dortmund dock, men men. Blir första sessionen ikväll på åtta dagar vilket troligtvis är längsta speluppehållet på väldigt länge.

 

Läst ut Mental Game nu och skall börja läsa om med lite mer kurslitteratur-approach. Tänkte ha min "mental game"-logg här i tråden för att hålla den någorlunda pokerorienterad utan att posta massa dags - och veckoresultat. Tror det kan vara ett bra upplägg faktiskt och ett bra sätt för mig att inte slarva :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att packa ihop alla grejer i lägenheten nu. Hitta en gammal pokeranteckningsbok från vad måste vara juni 2008 eller 2009. En kolumn för varje dag med dagsresultat och kommentarer. Hade väl precis börjat med poker då och var 20 år. Spelade mest nl/plo med lite inslag av plo8. Faktiskt en hel del vettiga kommentarer må jag säga.

 

Några av kommentarerna...

 

"3e juni: +242kr. Ganska stabilt spel. Några bluffar ur pos som alltid blir nersynade"

 

Har slutat skjuta tomma skott mot synstationer oop.

 

"4e juni: -180kr. Loosa en stor pott. Spela mer när hjärnan är med och mindre när den inte är det"

 

Är väl fortfarande så att jag ibland spelar när hjärnan är helt borta. Illa illa men iaf förbättrat mig lite på 4-5 år!

 

"7e juni: +132kr. Spela poker och banga msn. -300 pga det."

 

Bättrat mig väldigt mycket här också, hehe...

 

"11e juni +233kr. Slaska inte i Plo hi/lo! Spela lugnt och sansat"

 

hahah herregud vad rätt jag hade här. Slaskar kanske en session av hundra nu så otrolig förbättring.

 

"12 juni +600kr. Stabilt spel, mycket värde i hi/lo!!"

 

Börja väl fastna i hilow här någonstans...

 

Den 22a april 2009 va min spelstatus -6525.45kr på SvS efter 36 dagars och 21 timmars spelande. Nu visar den tack och lov lite mer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul, skriv väldigt gärna mycket på Mental game-fronten!

Köpte faktiskt också ett block endast avsett för Mental game-notes, inspirerat efter din pärm du skrev om.

Tycker psykologin är riktigt intressant alltså.

Vill du ha ett bollplank så tjötar jag gärna lite sånt på skype :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst lite o8-böcker senaste veckan och snubblade på en ganska kul skillnad mellan rekommendationerna för bankrulle. I de ena resonerades det att variansen i o8 är lägre eftersom man titt som tätt får en halva eller kvart av potten som man inte räknat med. I den andra var resonemanget annorlunda. I den ena räckte det med 125BB för en bra spelare medan den andra rekommenderade över 400BB.

 

vad är din syn på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul, skriv väldigt gärna mycket på Mental game-fronten!

Köpte faktiskt också ett block endast avsett för Mental game-notes, inspirerat efter din pärm du skrev om.

Tycker psykologin är riktigt intressant alltså.

Vill du ha ett bollplank så tjötar jag gärna lite sånt på skype :)

 

Tycker också det är riktigt intressant!

 

Skillnaden mellan dem som vinner lite, mellan eller mycket på samma nivåer även om dem speltekniskt lika bra beror nog till väldigt mycket på den metala biten. Finns ju dem som e riktigt skickliga men tiltar som in i helvete efter några inköp back :lol:

 

 

Har läst lite o8-böcker senaste veckan och snubblade på en ganska kul skillnad mellan rekommendationerna för bankrulle. I de ena resonerades det att variansen i o8 är lägre eftersom man titt som tätt får en halva eller kvart av potten som man inte räknat med. I den andra var resonemanget annorlunda. I den ena räckte det med 125BB för en bra spelare medan den andra rekommenderade över 400BB.

 

vad är din syn på det?

 

125 är för lite! :) En eller två dåliga sessioner så är du gul alt. behöver droppa i nivå direkt, och det vill vi ju inte behöva göra för en liten downswing.

 

Om jag spela limit och har min bankrulle som ett verktyg att tjäna pengar och regelbundet plocka ut hade jag viljat ha 750-1000BB. Över 400BB låter alltså rimlig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av att spela in träningsvideos? Hur jobbigt och tidskrävande är det?

 

Tänkte att jag ev kunde spela in en eller två 1h-sessioner av fyrtablande SvS 0.5/1 plo8. Typ berätta lite grundläggande strategi, tips osv för dem som inte har så bra koll och inte vill riskera egna pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av att spela in träningsvideos? Hur jobbigt och tidskrävande är det?

 

Tänkte att jag ev kunde spela in en eller två 1h-sessioner av fyrtablande SvS 0.5/1 plo8. Typ berätta lite grundläggande strategi, tips osv för dem som inte har så bra koll och inte vill riskera egna pengar.

 

Camtasia är enkelt att använda och har de flesta funktioner du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot total random. Höja eller syna river?

Eva 12 (Vanlig / Cash Game )

Omaha High Low PL 5.00/10.00 SEK

Hand startade: Tuesday, July 30, 2013 11:02:20 PM

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

*** Spelarplatser ***

 

Plats 1: MÄRNA (1277.65)

Plats 2: (Tom)

Plats 3: WTFseeB8 (1394.38)

Plats 4: (Tom)

Plats 5: (Tom)

 

*** Spelarstatus ***

 

WTFseeB8 är Givare

MÄRNA Stora M 10.00

WTFseeB8 Lilla M 5.00

 

** Giv **

 

MÄRNA [N/A, N/A, N/A, N/A]

WTFseeB8 [4h, 5h, 9h, Knr]

 

*** Bet Runda 1 ***

 

WTFseeB8 Höj till 25.00

MÄRNA Synar 15.00

 

*** Flop(Board): ***

 

[2r, Knk, Knh]

 

*** Bet Runda 2 ***

 

MÄRNA Passar

WTFseeB8 Satsar 37.50

MÄRNA Synar 37.50

 

*** Turn(Board): ***

 

[2r, Knk, Knh, 4r]

 

*** Bet Runda 3 ***

 

MÄRNA Passar

WTFseeB8 Satsar 93.75

MÄRNA Synar 93.75

 

 

*** River(Board): ***

 

[2r, Knk, Knh, 4r, 6h]

 

 

*** Bet Runda 4 ***

 

MÄRNA Satsar 234.37

WTFseeB8......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot total random. Höja eller syna river?

Eva 12 (Vanlig / Cash Game )

Omaha High Low PL 5.00/10.00 SEK

Hand startade: Tuesday, July 30, 2013 11:02:20 PM

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

*** Spelarplatser ***

 

Plats 1: MÄRNA (1277.65)

Plats 2: (Tom)

Plats 3: WTFseeB8 (1394.38)

Plats 4: (Tom)

Plats 5: (Tom)

 

*** Spelarstatus ***

 

WTFseeB8 är Givare

MÄRNA Stora M 10.00

WTFseeB8 Lilla M 5.00

 

** Giv **

 

MÄRNA [N/A, N/A, N/A, N/A]

WTFseeB8 [4h, 5h, 9h, Knr]

 

*** Bet Runda 1 ***

 

WTFseeB8 Höj till 25.00

MÄRNA Synar 15.00

 

*** Flop(Board): ***

 

[2r, Knk, Knh]

 

*** Bet Runda 2 ***

 

MÄRNA Passar

WTFseeB8 Satsar 37.50

MÄRNA Synar 37.50

 

*** Turn(Board): ***

 

[2r, Knk, Knh, 4r]

 

*** Bet Runda 3 ***

 

MÄRNA Passar

WTFseeB8 Satsar 93.75

MÄRNA Synar 93.75

 

 

*** River(Board): ***

 

[2r, Knk, Knh, 4r, 6h]

 

 

*** Bet Runda 4 ***

 

MÄRNA Satsar 234.37

WTFseeB8......

 

Fan va svårläst hh. Ber om ursäkt för eventuell läsfel.

Ni splittar väl hyffsat ofta om han tex aj+två låga eller vad han annars synat två gator med.

Förklara gärna vilka sämre endast höghänder han synar med elller vad höjningen skulle ge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade lite på det här fenomenet med när river förfalskar låghänder i hilo.

Till exempel när river kommer med det tredje lågkortet och det är ett ess. Då är det ju många händer som förvandlas från bästa lågdraget till typ ett tvåpar.

Ett annat exempel är när det kommer en tvåa och vi har t.ex a5 för 8,7,5,2,A. Då stiger ju rimligtvis vår låghand i värde mot A2.

Har du lust att berätta lite hur du resonerar kring riverbetningen i dessa situationer? Spontant tänker jag mig att vi vill få fi att bluffa här om vi är ur position och en mindre satsning i pos. Givet att vi har en hyfsat stark höghand.

Hur gör vi om vi enbart har en låghand?

 

Många frågor blev det :) svara på det du känner för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Funderade lite på det här fenomenet med när river förfalskar låghänder i hilo.

Till exempel när river kommer med det tredje lågkortet och det är ett ess. Då är det ju många händer som förvandlas från bästa lågdraget till typ ett tvåpar.

Ett annat exempel är när det kommer en tvåa och vi har t.ex a5 för 8,7,5,2,A. Då stiger ju rimligtvis vår låghand i värde mot A2.

 

Har du lust att berätta lite hur du resonerar kring riverbetningen i dessa situationer? Spontant tänker jag mig att vi vill få fi att bluffa här om vi är ur position och en mindre satsning i pos. Givet att vi har en hyfsat stark höghand.

Hur gör vi om vi enbart har en låghand?

 

Många frågor blev det :) svara på det du känner för.

 

Tjena Cat! Hade helt missat ditt inlägg.

 

Att låghänder förfalskas händer hela tiden. Som med allt är det svårt att generalisera i vilken omfattning du skall beta eller checka bakom. Det beror helt på vem du möter, din position, dina reads och såklart hur brädan ligger.

 

Låt säga att du har A28X, brädan ligger 438, motståndaren checksynar flopp och så även en blank turn. På rivern kommer ett Ess eller en två, motståndaren tänker och betar pott. I dessa lägen brukar jag folda.

 

Samma förutsättningar som i exemplet ovan, men nu checkar motstådaren istället. För att knyta an till din fråga: "Spontant tänker jag mig att vi vill få fi att bluffa här om vi är ur position och en mindre satsning i pos. Givet att vi har en hyfsat stark höghand." Att beta mindre i position generar ingenting. Ställ dig frågan vad motståndaren kan tänkas ha och vad du vill åstadkomma med din bet. Har han också en A2? I så fall hade jag pangat på att och hoppats på en fold. En liten bet hade bara splittat potten och eventuellt hade du fått 3/4.

 

Senaste dagarna har jag haft ett par händer som spelat ut precis som i exemplet ovan med 100bb i potten på rivern och motstådaren checkar. Varje gång potta jag och fick en fold. Hittar dem inte i databasen nu men kan leta mer en annan dag.

 

Ang endast låghänder som uppenbarn blir förfalskade i båda riktningar, så som en A2TJ på en 567-2-bräda foldar jag alltid.

 

Mer på ämnet enbart låghänder: Ser dagligen hur många är otroligt ivriga att vinna potten med nötlåg på flopp. Deras uppenbara nötlåg pottas utan eftertanke och dem vinner potten på flopp. Fråga dig själv återigen vad du vill med enbart en låghand? Du vill att motstådaren foldar. Men inte på flopp! Du vill ha folden på rivern då potten är större. Det gäller att anpassa satsningarna så att du har tillräckligt med foldEQ på rivern.

 

Det omvända gäller naturligtvis när du vet att motstådaren har en färdig, men inte så bra höghand och du har låg. Är du för ivrig och vevar om pott på turn med låt säga en 2645-hand på AK38-bräda mot en uppenbar AK/33/A8 kommer du aldrig få fold. Bättre då att höja mindre, hoppas på att rivern skrämmer och få fold på rivern, alt. slå om rivern. Kanske inte det bästa exemplet med du förstår konceptet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi pratar nivån "är inte hundra med på vems tur det är" ;)

 

Som Hjort skrev är 2+2 riktigt bra om du väljer ut ett par solida postare! :)

 

Bästa handen agerar alltid först i stud hi!

 

I bokväg har jag hört mycket bra om Seven-Card Stud for Advanced Players av Sklansky/Malmuth/Zee. Dock inte läst den själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Hjort skrev är 2+2 riktigt bra om du väljer ut ett par solida postare! :)

 

Bästa handen agerar alltid först i stud hi!

 

I bokväg har jag hört mycket bra om Seven-Card Stud for Advanced Players av Sklansky/Malmuth/Zee. Dock inte läst den själv.

 

Tack. Föredrar böcker framför nätet ibland. Tro det eller ej, men man kan tröttna på att sitta framför en skärm :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...