emiiii Postad 10 Juni , 2024 Rapport Postad 10 Juni , 2024 Den 2024-06-02 kl 17:05, säger Sunbird88 : Som alltid när man spelar poker bör man fråga sig var ens edge kommer ifrån. På fixed limit o8 spelar jag som en übernit och pumpar som en galning när jag har en hand. Har svårt att se hur det går att få en edge annars, men vill gärna höra era tankar och fundering på hur man bäst spelar fullring limit i väldigt löspassiva games där ingen vill betta själv, men heller inte folda mot en bet. Min kompis som spelar NL uppmärksammade samma passiva tendenser på NL-bordet. Igår hade han knappt sett en enda 3-bet på en 8h-session. Nu ska vi strax bege oss bort till Golden Nugget för lite mtt-warmup inför de större eventsen senasre under veckan. För egen del rullar det en $340 25K gtd mixed o8 (plo8, flo8, big-o) och kompisens del blir det en $200 NL-turre. Kul med lite vegas-feeling 😊 Min erfarenhet av limit-games av den typen är att GTO är disciplin o tighta till rangen preflop, sen värdebeta värdebeta värdefolda. Ingen bluffar. Gl, klonka nu hem 10kn! Citera
Sunbird88 Postad 12 Juni , 2024 Författare Rapport Postad 12 Juni , 2024 10K plo8, m.m. Trodde verkligen att jag skulle ha mental energi att uppdatera här varje dag, men icke! När jag vaknar på morgonen öppnar jag direkt Bravo för att kolla om det rullar något bra game, om inte så blir det gym och poolhäng en stund innan grinden drar igång vid lunchtid. Hittills har turneringarna gått kallt. Hade mycket större förväntningar på min prestation i 10K plo8 men fick inget momentum alls och hade inga händer att jobba med. Min bordslottning var inte heller den bästa. Viktor Blom satt direkt till vänster om mig och några timmer in i turren satt Shaun Deeb tre till vänster. Däremot var den spelmässiga skillnaden mellan en 500-turre och 10k-turren ENORM. I de lägre turrarna limpas det in konstant, dealern lägger mycket tid på att förklarar hur man räknar storleken på pottraise, folk läser sina låghänder fel, m.m. Inget sådant hände i 10k-turren vilken man väl egentligen kan förvänta sig. En annan skillnad är att 10k-turrarna spelas på bord med shufflemaskin, så man får väldigt många fler händer per timme. Cashgamet har rullar på hyfsat, ligger runt $3k plus efter 60h där 2/3 av timmarna är på 15/30. Min strategi i cashgamet är att spela nittigt som fan men bomba på när jag har en bra hand. När jag 5betta (cap) AK23 preflopp igår satt en äldre dam till vänster om mig och sa att det va ett dåligt spel, ”du vet ju inte vad som kommer på flopp, så varför bettar du så mycket???”. Idag är det sista turren, en $1500 HORSE. Hoppas på lite bra spring i den! 6 Citera
Sunbird88 Postad 22 Februari , 2025 Författare Rapport Postad 22 Februari , 2025 Sitter på Arlanda och väntar på flyget till Tallinn. HORSE-turre imorgon och 8game-turre på måndag. Nån mer som söker lyckan i Tallinn under de kommande dagarna? 1 Citera
Sunbird88 Postad 23 Februari , 2025 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2025 10 min till turrestart. Floor har fortfarande genomgång med alla dealers hur bettingen i studspelen går till. Känns riktigt stabilt! 🤣 1 1 Citera
massive Postad 23 Februari , 2025 Rapport Postad 23 Februari , 2025 7 timmar sedan, säger Sunbird88 : 10 min till turrestart. Floor har fortfarande genomgång med alla dealers hur bettingen i studspelen går till. Känns riktigt stabilt! 🤣 Hur går det? Citera
Sunbird88 Postad 24 Februari , 2025 Författare Rapport Postad 24 Februari , 2025 19 timmar sedan, säger massive : Hur går det? Kortkall hela horsen. Ny chans i 8-game idag! 1 Citera
Sunbird88 Postad 22 timmar sedan Författare Rapport Postad 22 timmar sedan Några tankar... Låt oss leka med tanken att du är en marginellt vinnande pokerspelare med ambitioner växla upp din beiga winrate till en som får den mest rutinerade grindern att bli hård i skaftet. Hur gör du då? Trycker du på gasen, fokuserar på uppsidan och börjar skotta högre stakes i hopp om att variansen är på din sida? Pluggar du solvers tills ögonen blöder och du börjar se GTO-lösningar i kaffesumpen? Forcerar du action med högriskspel i jakten på att vinna mer, utan att tänka på nedsidan? Eller gör du något betydligt… tråkigare? Som att spela inom din bankrulle, table selecta som en hök, bara spela när du är i rätt mentalt state och gör det du kan för att inte läcka pengar? Kort sagt: cappar du nedsidan och låter uppsidan ta hand om sig själv? Skillnaden i tankesätten här är något som jag tänkt på väldigt mycket sen jag läste Nassim Tables Antifragile för något år sedan. Talebs idé, förenklat, är att vägen till framgång och utväxling inte handlar om att maximera uppsidan. Ofta handlar det om att begränsa nedsidan och låta uppsidan ta hand om sig själv. Och om det finns något spel där den principen känns hemma så är det ju just poker. För egen del (nittig som jag är) är vägen till en skaplig winrate på midstakes high low helt beroende av att cappa nedsidan och låta fisken övervärdera sina händer och spewa bort några inköp här och där. Har du funderat på vilken approach som passar dig bäst? 1 Citera
soldado9 Postad 21 timmar sedan Rapport Postad 21 timmar sedan 13 minuter sedan, säger Sunbird88 : Några tankar... Låt oss leka med tanken att du är en marginellt vinnande pokerspelare med ambitioner växla upp din beiga winrate till en som får den mest rutinerade grindern att bli hård i skaftet. Hur gör du då? Trycker du på gasen, fokuserar på uppsidan och börjar skotta högre stakes i hopp om att variansen är på din sida? Pluggar du solvers tills ögonen blöder och du börjar se GTO-lösningar i kaffesumpen? Forcerar du action med högriskspel i jakten på att vinna mer, utan att tänka på nedsidan? Eller gör du något betydligt… tråkigare? Som att spela inom din bankrulle, table selecta som en hök, bara spela när du är i rätt mentalt state och gör det du kan för att inte läcka pengar? Kort sagt: cappar du nedsidan och låter uppsidan ta hand om sig själv? Skillnaden i tankesätten här är något som jag tänkt på väldigt mycket sen jag läste Nassim Tables Antifragile för något år sedan. Talebs idé, förenklat, är att vägen till framgång och utväxling inte handlar om att maximera uppsidan. Ofta handlar det om att begränsa nedsidan och låta uppsidan ta hand om sig själv. Och om det finns något spel där den principen känns hemma så är det ju just poker. För egen del (nittig som jag är) är vägen till en skaplig winrate på midstakes high low helt beroende av att cappa nedsidan och låta fisken övervärdera sina händer och spewa bort några inköp här och där. Har du funderat på vilken approach som passar dig bäst? Tror mycket av min winrate som ändå är relativt hög är pga tableselect och fokus på maximera mot fisk. ( tajming, sizes osv) battla regs försöker jag undvika om man inte får feeling svinga svärd nån gång nu och då 1 Citera
degenstein Postad 21 timmar sedan Rapport Postad 21 timmar sedan Tycker inte man alltid bör optimera för max EV, utan det beror också på risken. Om man optimerar för max EV så gäller det superaggro skott på högre stejks med supertight stoploss, men då kommer man svinga rätt rejält bland stejks. Om man t.ex. går från mid till high stakes så kanske man 2xar sitt EV, men möjligtvis ökar också risken med 5-10x. Så beror lite på ens omständigheter. Är man 21 år gammal tycker jag det är rätt att skjuta uppåt. Är man lite äldre, kanske funderar på att casha en lägenhet osv inom snar framtid är det nog mer rimligt att optimera för en riskjusterad EV. Citera
Lobo Postad 20 timmar sedan Rapport Postad 20 timmar sedan 1 timme sedan, säger Sunbird88 : Några tankar... Låt oss leka med tanken att du är en marginellt vinnande pokerspelare med ambitioner växla upp din beiga winrate till en som får den mest rutinerade grindern att bli hård i skaftet. Hur gör du då? Trycker du på gasen, fokuserar på uppsidan och börjar skotta högre stakes i hopp om att variansen är på din sida? Pluggar du solvers tills ögonen blöder och du börjar se GTO-lösningar i kaffesumpen? Forcerar du action med högriskspel i jakten på att vinna mer, utan att tänka på nedsidan? Eller gör du något betydligt… tråkigare? Som att spela inom din bankrulle, table selecta som en hök, bara spela när du är i rätt mentalt state och gör det du kan för att inte läcka pengar? Kort sagt: cappar du nedsidan och låter uppsidan ta hand om sig själv? Skillnaden i tankesätten här är något som jag tänkt på väldigt mycket sen jag läste Nassim Tables Antifragile för något år sedan. Talebs idé, förenklat, är att vägen till framgång och utväxling inte handlar om att maximera uppsidan. Ofta handlar det om att begränsa nedsidan och låta uppsidan ta hand om sig själv. Och om det finns något spel där den principen känns hemma så är det ju just poker. För egen del (nittig som jag är) är vägen till en skaplig winrate på midstakes high low helt beroende av att cappa nedsidan och låta fisken övervärdera sina händer och spewa bort några inköp här och där. Har du funderat på vilken approach som passar dig bäst? Bra post. Oavsett vad man tycker är nog det tråkiga sättet oftast rätt i längden. Nedsidan är väl att man kan bli lite för riskavers och aldrig ta shots. Jag spelar själv /0,5 och inser att jag redan nu skulle kunna testa /1, men i mitt fall handlar det mest om bankroll management. Frågan gällde egentligen marginellt vinnande spelare. Den dystra sanningen är att om jag bara var marginellt vinnande på /0,5, skulle jag nog inte ha något att hämta på /1. Citera
Sunbird88 Postad 3 timmar sedan Författare Rapport Postad 3 timmar sedan 17 timmar sedan, säger soldado9 : Tror mycket av min winrate som ändå är relativt hög är pga tableselect och fokus på maximera mot fisk. ( tajming, sizes osv) battla regs försöker jag undvika om man inte får feeling svinga svärd nån gång nu och då Nice! Det tål helt klart att reflektera över vad som genererar EV. Såg att du hade några riktigt fina resultat i din db! 17 timmar sedan, säger degenstein : Tycker inte man alltid bör optimera för max EV, utan det beror också på risken. Om man optimerar för max EV så gäller det superaggro skott på högre stejks med supertight stoploss, men då kommer man svinga rätt rejält bland stejks. Om man t.ex. går från mid till high stakes så kanske man 2xar sitt EV, men möjligtvis ökar också risken med 5-10x. Så beror lite på ens omständigheter. Är man 21 år gammal tycker jag det är rätt att skjuta uppåt. Är man lite äldre, kanske funderar på att casha en lägenhet osv inom snar framtid är det nog mer rimligt att optimera för en riskjusterad EV. Håller helt med. Som 21-åring har man kanske inte så mycket att förlora så att gå för större uppsida make sense. Men ju mer man har att torska, ju mer bör nog de flesta undvika att hamna i situationer som innebär game over. Det är svårt att generera EV om man är stengul liksom.. 16 timmar sedan, säger Lobo : Bra post. Oavsett vad man tycker är nog det tråkiga sättet oftast rätt i längden. Nedsidan är väl att man kan bli lite för riskavers och aldrig ta shots. Jag spelar själv /0,5 och inser att jag redan nu skulle kunna testa /1, men i mitt fall handlar det mest om bankroll management. Frågan gällde egentligen marginellt vinnande spelare. Den dystra sanningen är att om jag bara var marginellt vinnande på /0,5, skulle jag nog inte ha något att hämta på /1. Tack! Handlar det om BR management eller om andra mentala blockeringar att spela högre? Att spela inom sin bankrulle är en jäkla skill som bör hyllas. Jag vet själv att jag inte är lika aggro i vissa spots när jag spelar "för högt", framförallt om jag sitter djupt. Så min winrate påverkas ganska negativt av spela nivåer där jag inte känner mig bekväm.. 1 Citera
Sunbird88 Postad 3 timmar sedan Författare Rapport Postad 3 timmar sedan Kan slänga in en generell update kring hur det ser ut i o8-träsket nu för tiden... Jag har spelat ganska mycket de senaste 6 månaderna, främst plo8 100-200 eller 5card hilow 100-200 på ACR, chico, ipoker och Stars. Man kan säga att det är samma regs på alla siter och vi alla undviker varandra, så inget nytt under solen där. I hilow är det inte så mycket "king of the hill", så ibland sitter vi tre regs på varsitt 200 euro-bord på ipoker och väntar på att något av borden ska starta. Jag tror att alla börjar inse att det är bättre att vi gemensamt ökar chanserna att något av gamsen rullar än att vi försöker äga lobbyn själva. Jag har precis skaffat DriveHud 2 som kan läsa in plo5-händer så förhoppningsvis kanske jag kan slänga in en graf eller så i närtid, om jag lyckas klura ut hur man gör. 1 Citera
Sunbird88 Postad 3 timmar sedan Författare Rapport Postad 3 timmar sedan Årets stats från ACR och ipoker nedan. Chico lyckas jag inte få in och på Stars hade jag tydligen inte klickat i rutan för att spara HHs... Så det fattas ungefär 6k usd i profit, men men.. 1 Citera
soldado9 Postad 2 timmar sedan Rapport Postad 2 timmar sedan 1 timme sedan, säger Sunbird88 : Kan slänga in en generell update kring hur det ser ut i o8-träsket nu för tiden... Jag har spelat ganska mycket de senaste 6 månaderna, främst plo8 100-200 eller 5card hilow 100-200 på ACR, chico, ipoker och Stars. Man kan säga att det är samma regs på alla siter och vi alla undviker varandra, så inget nytt under solen där. I hilow är det inte så mycket "king of the hill", så ibland sitter vi tre regs på varsitt 200 euro-bord på ipoker och väntar på att något av borden ska starta. Jag tror att alla börjar inse att det är bättre att vi gemensamt ökar chanserna att något av gamsen rullar än att vi försöker äga lobbyn själva. Jag har precis skaffat DriveHud 2 som kan läsa in plo5-händer så förhoppningsvis kanske jag kan slänga in en graf eller så i närtid, om jag lyckas klura ut hur man gör. För mig låter det otroligt att fisk spelar PLO hilow. Jag själv fattar knappt reglerna haha. Kom ihåg jag satt och railade hi/low /400 på svs gamla bossklienten. Tyckte spelet verkade helt sjukt 😀 Citera
ShipThat$$ Postad 2 timmar sedan Rapport Postad 2 timmar sedan 1 minut sedan, säger soldado9 : För mig låter det otroligt att fisk spelar PLO hilow. Jag själv fattar knappt reglerna haha. Kom ihåg jag satt och railade hi/low /400 på svs gamla bossklienten. Tyckte spelet verkade helt sjukt 😀 +1 Citera
Lobo Postad 1 timme sedan Rapport Postad 1 timme sedan 1 timme sedan, säger Sunbird88 : Håller helt med. Som 21-åring har man kanske inte så mycket att förlora så att gå för större uppsida make sense. Men ju mer man har att torska, ju mer bör nog de flesta undvika att hamna i situationer som innebär game over. Det är svårt att generera EV om man är stengul liksom.. Tack! Handlar det om BR management eller om andra mentala blockeringar att spela högre? Att spela inom sin bankrulle är en jäkla skill som bör hyllas. Jag vet själv att jag inte är lika aggro i vissa spots när jag spelar "för högt", framförallt om jag sitter djupt. Så min winrate påverkas ganska negativt av spela nivåer där jag inte känner mig bekväm.. Jag har haft ett ganska långt uppehåll från pokern, så för min del handlar det egentligen bara om BR management. Jag skulle kunna spela högre om jag ville, men jag vill göra rätt redan från början. Jag håller också med om att det är en skill i sig att faktiskt stanna kvar på nivån man är rullad för. Jag har runt 15 BI (BI= 200bb) för /0,5 just nu. Att gå upp till /1 skulle i praktiken innebära att spela med typ 7,5 BI, och även om det säkert skulle kunna funka känns det lite onödigt. Jag håller inte med om 21-åringen, ska dock sägas att jag har väldigt lång erfarenhet av betting och vet hur illa det kan gå. Sen beror det också på hur man definierar bankrulle. Erfarna spelare behandlar rullen seriöst så länge den lever, medans 21-åringen kanske sätter in 10k, tar några shots och ser vad som händer. Citera
soldado9 Postad 1 timme sedan Rapport Postad 1 timme sedan 27 minuter sedan, säger soldado9 : För mig låter det otroligt att fisk spelar PLO hilow. Jag själv fattar knappt reglerna haha. Kom ihåg jag satt och railade hi/low /400 på svs gamla bossklienten. Tyckte spelet verkade helt sjukt 😀 Förövrigt railade mycket NL också /50 - /400. Kom ihåg jag hade en spelare jag tyckte verkade va endboss. Har för mig han var från UÅ också, ganska kort normalt nick med haj-avataren. Någon som minns? Tror det här var 2015-2016 någon gång Citera
Recommended Posts