Gå till innehåll

Arbitrage - fond


Xander

Recommended Posts

Hej alla pokernerds!

 

Vet inte om någon kan något om detta, men tänkte att jag skulle chansa och se om jag kan få något tips.

 

En vän till mig som jobbar som investeringsrådgivare på ett stort seriöst företag har tillsammans med sin kollega utvecklat en algoritm som enligt deras utsago är genialisk.

 

För er som inte är insatta i arbitrage så handlar det om att man utnyttjar obalanser mellan olika marknader. Felsättningar av priser dvs.

 

De har skrivit en algoritm som söker igenom valutor på hundratals olika platser varje dag. När den finner en felaktig prissättning så gör den flera tusen mindre överföringar som alla genererar några kronor hit o dit.

 

Efter att ha testkört denna i 90 dagar med "playmoney" så har de haft en relativt stabil och genomsnittlig ökning med 1 % per DAG.

 

Min fråga är då, låter detta rimligt? Kan verkligen några KTH mattekillar knäcka systemet så hårt. Det är helt lagligt med, men kanske inte så populärt.

 

Skulle uppskatta om någon har en intelligent synpunkt om allt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är då, låter detta rimligt?

 

Sätter du 1 000 spänn i fonden nu, har du 64 biljoner om tio år, vilket innebär att du kan betala av nästan hela USA:s statsskuld.

 

Det låter inte bara rimligt, utan också som ett mycket bra pensionssparande. En 30-åring behöver bara sätta av en krona för att ha 64 866 519 831 492 800 000 000 000 000 000 000 000 kr vid 65.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm intressant, alltid funderat på om jag ska betala av USAs statsskuld..

 

Känner till LTCM, de sänkte sig själva, men det är väl så det det brukar vara när något så stort går ner. de överinvesterade.

 

Men intressant att höra åsikter, inte helt oväntat så var allt negativt. Ska hoppa det tåget hursomhelst även om jag funderar på att sätta in en mindresumma bara för att se om jag kan betala av usa statsskuld sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl typ 80% av all handel på valutamarknader som sker av datorer som triggas av vissa villkor och utförs på typ 2 millisekunder. Du hinner alltså antagligen inte genomföra något i tid. Dessutom är det väl courtage på det där vilket gör tröskeln för ett arbitrage ännu högre?

 

Rent allmänt lär det vara problem med snabba lösningar på marknader där KOMPETENT konkurrans funnits länge. Fortsätter pokersajterna ta ut 9 BB/100 på NL 0.5/1 och ingen ny boom kommer så lär du se en alltmer utmärglad marknad där typ ingen har någon större edge längre och alla vinster "bra" vinster kommer bara vara ett resultat av positiv varians.

 

På samma sätt som pokermarknaden blivit tuffare och mer urvattnad så kan du tänka dig att aktie/valuta-marknaden varit fast typ ziljoner ggr längre period. Det är därför man bör försöka hitta nya marknader eller nischer som inte är lika mättade med bra aktörer. Låt det vara att du börjar lära dig badugi i pokern eller satsar på typ, vad vet jag, sälja guld i det allra senaste mmorpg-spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det är helt meningslöst att göra detta med playmoney av det enkla skälet att handel som inte sker på marknaden inte påverkar marknadspriserna, vilket riktig handel gör.

 

Finns det en arbitragemöjlighet där det går att tjäna fem punkter, kan man med playmoney utnyttja den oändligt antal gånger, medan man kanske inte ens kan omsätta tillräckligt mycket där för att täcka transaktionskostnaderna på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det är helt meningslöst att göra detta med playmoney av det enkla skälet att handel som inte sker på marknaden inte påverkar marknadspriserna, vilket riktig handel gör.

 

Finns det en arbitragemöjlighet där det går att tjäna fem punkter, kan man med playmoney utnyttja den oändligt antal gånger, medan man kanske inte ens kan omsätta tillräckligt mycket där för att täcka transaktionskostnaderna på riktigt.

 

This.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter du 1 000 spänn i fonden nu, har du 64 biljoner om tio år, vilket innebär att du kan betala av nästan hela USA:s statsskuld.

 

Det låter inte bara rimligt, utan också som ett mycket bra pensionssparande. En 30-åring behöver bara sätta av en krona för att ha 64 866 519 831 492 800 000 000 000 000 000 000 000 kr vid 65.

Jag förstår att du bara raljerar men deras metod skulle fortfarande kunna fungera i mindre skala, alla strategier blir knepiga att följa när likviditeten inte matchar den volym man vill få igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatiserad algoritmisk handel står för omkring 1/3 av börshandeln i EU och hälften i USA.

 

Skulle mycket gärna se en källa på det. Har hört många olika påstående kring detta, men inget som har varit annat än grova uppskattningar. Siffrorna du nämnet låter helt orimliga, men de kanske stämmer, vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla pokernerds!

 

Vet inte om någon kan något om detta, men tänkte att jag skulle chansa och se om jag kan få något tips.

 

En vän till mig som jobbar som investeringsrådgivare på ett stort seriöst företag har tillsammans med sin kollega utvecklat en algoritm som enligt deras utsago är genialisk.

 

För er som inte är insatta i arbitrage så handlar det om att man utnyttjar obalanser mellan olika marknader. Felsättningar av priser dvs.

 

De har skrivit en algoritm som söker igenom valutor på hundratals olika platser varje dag. När den finner en felaktig prissättning så gör den flera tusen mindre överföringar som alla genererar några kronor hit o dit.

 

Efter att ha testkört denna i 90 dagar med "playmoney" så har de haft en relativt stabil och genomsnittlig ökning med 1 % per DAG.

 

Min fråga är då, låter detta rimligt? Kan verkligen några KTH mattekillar knäcka systemet så hårt. Det är helt lagligt med, men kanske inte så populärt.

 

Skulle uppskatta om någon har en intelligent synpunkt om allt detta.

 

Jävligt nyfiken på hur dom förklarar deras tekniska lösning. Så vitt jag vet så finns det 3-4 aktörer som har API:er till deras FX marknad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nåt sånt här de tänkt göra fast med valutor?

 

"En aktie, exempelvis Boliden, handlas i dag på flera europeiska börser. Även om den som regel kostar lika mycket oavsett var den handlas, så uppstår då och då tillfälliga prisskillnader.

 

Den som hinner upptäcka sådana felprissättningar har möjligheten att i samma ögonblick köpa aktien på ett ställe och sälja den på det andra, och därmed göra en riskfri vinst. Men det måste gå fort, för så snart prisskillnaden exploateras kommer den utjämnas av marknadens inneboende dynamik."

 

http://www.e24.se/business/bank-och-finans/snabbast-vinner-pa-den-hemliga-handeln_1964179.e24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det rent praktiskt om man köper en aktie på svenska marknaden och sedan säljer den på den amerikanska marknaden?

 

Du säljer inte samma aktie. Du blankar den dyrare och köper den billigare och går ur positionen när priserna har konvergerat- profit!

 

Fejk edit: Är inte 100 på detta. Det är ju ofta avgifter på blankning. Kan hedgefonder göra det tillräckligt billigt för att ändå tjäna på affären eller är det fel det jag skrev ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På samma sätt som pokermarknaden blivit tuffare och mer urvattnad så kan du tänka dig att aktie/valuta-marknaden varit fast typ ziljoner ggr längre period. Det är därför man bör försöka hitta nya marknader eller nischer som inte är lika mättade med bra aktörer. Låt det vara att du börjar lära dig badugi i pokern eller satsar på typ, vad vet jag, sälja guld i det allra senaste mmorpg-spelet.

 

Ganska oinsatt i ekonomi men aktiehandel har väl uppskattningsvis förekommit typ 50-100 år på liknande sätt som idag och poker har väl spelats över internet ca. 10-15 år. Hur som helst så har inte aktiehandel funnits ens i närheten av "ziljoner ggr längre period". Bara för att något funnits länge så betyder inte det att det inte kan utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska oinsatt i ekonomi men aktiehandel har väl uppskattningsvis förekommit typ 50-100 år på liknande sätt som idag och poker har väl spelats över internet ca. 10-15 år. Hur som helst så har inte aktiehandel funnits ens i närheten av "ziljoner ggr längre period". Bara för att något funnits länge så betyder inte det att det inte kan utvecklas.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktier, finns ett aktiedokument ifrån 1288 men visst är det inte på samma sätt men samma principer finns ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska oinsatt i ekonomi men aktiehandel har väl uppskattningsvis förekommit typ 50-100 år på liknande sätt som idag och poker har väl spelats över internet ca. 10-15 år. Hur som helst så har inte aktiehandel funnits ens i närheten av "ziljoner ggr längre period". Bara för att något funnits länge så betyder inte det att det inte kan utvecklas.

 

ziljoner gånger fler har varit intresserade av aktiemarknaden. ziljoner gånger fler har år ut och år in försökt att exploatera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle mycket gärna se en källa på det. Har hört många olika påstående kring detta, men inget som har varit annat än grova uppskattningar. Siffrorna du nämnet låter helt orimliga, men de kanske stämmer, vem vet?

 

Det är uppskattningar jag har sett, men det är väl rätt svårt att mäta automatiserad handel exakt, ungefär av samma anledning som det är svårt att veta hur många botar som spelar på en pokersajt.

 

Se t ex: http://www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Matematiska-formler-tar-over-borshandeln/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...