Gå till innehåll

Arbitrage - fond


Xander

Recommended Posts

Hej alla pokernerds!

 

Vet inte om någon kan något om detta, men tänkte att jag skulle chansa och se om jag kan få något tips.

 

En vän till mig som jobbar som investeringsrådgivare på ett stort seriöst företag har tillsammans med sin kollega utvecklat en algoritm som enligt deras utsago är genialisk.

 

För er som inte är insatta i arbitrage så handlar det om att man utnyttjar obalanser mellan olika marknader. Felsättningar av priser dvs.

 

De har skrivit en algoritm som söker igenom valutor på hundratals olika platser varje dag. När den finner en felaktig prissättning så gör den flera tusen mindre överföringar som alla genererar några kronor hit o dit.

 

Efter att ha testkört denna i 90 dagar med "playmoney" så har de haft en relativt stabil och genomsnittlig ökning med 1 % per DAG.

 

Min fråga är då, låter detta rimligt? Kan verkligen några KTH mattekillar knäcka systemet så hårt. Det är helt lagligt med, men kanske inte så populärt.

 

Skulle uppskatta om någon har en intelligent synpunkt om allt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är då, låter detta rimligt?

 

Sätter du 1 000 spänn i fonden nu, har du 64 biljoner om tio år, vilket innebär att du kan betala av nästan hela USA:s statsskuld.

 

Det låter inte bara rimligt, utan också som ett mycket bra pensionssparande. En 30-åring behöver bara sätta av en krona för att ha 64 866 519 831 492 800 000 000 000 000 000 000 000 kr vid 65.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm intressant, alltid funderat på om jag ska betala av USAs statsskuld..

 

Känner till LTCM, de sänkte sig själva, men det är väl så det det brukar vara när något så stort går ner. de överinvesterade.

 

Men intressant att höra åsikter, inte helt oväntat så var allt negativt. Ska hoppa det tåget hursomhelst även om jag funderar på att sätta in en mindresumma bara för att se om jag kan betala av usa statsskuld sen.