Gå till innehåll

Hur hanterar man en stor förlust vid "säker vinst"?


Recommended Posts

Om du får två alternativ på en slantsingling. Det ena alternativet är 3,00 på en coinflip som göres två gånger. Det andra alternativet är 9,00, fast då måste bägge två vara rätt. Då är det senare alternativet något bättre.

 

(2 x 0,5 x 3,00)-2= 1

(1 x 0,25 x 9,00)-1= 1,25

 

nej, EV är precis samma... men variansen mindre på ex 1.

 

I första exemplet får du ju 0,5 units i profit om du vinner ena men torskar andra. Det får du inte i andra exemplet, där du på andra matchen riskerar hela 1,5 u vinsten från första. exemplen är alltså inte utbytbara alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, EV är precis samma... men variansen mindre på ex 1.

 

I första exemplet får du ju 0,5 units i profit om du vinner ena men torskar andra. Det får du inte i andra exemplet, där du på andra matchen riskerar hela 1,5 u vinsten från första. exemplen är alltså inte utbytbara alls.

 

Jag pratar om utbetalning och inte om EV. Det är inte samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar om utbetalning och inte om EV. Det är inte samma sak.

 

avkastning (utbetalning) beror av EV och insats. avkastningen är högre i din vunna dubbel eftersom insatsen är högre.

 

men jag förstår inte hur du kan säga att dubbeln är "bättre", exemplen är ju helt olika? singelexemplet ger positiv avkastning vid en träff och en miss, medan dubbeln bara ger avkastning vid två träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får två alternativ på en slantsingling. Det ena alternativet är 3,00 på en coinflip som göres två gånger. Det andra alternativet är 9,00, fast då måste bägge två vara rätt. Då är det senare alternativet något bättre.

 

(2 x 0,5 x 3,00)-2= 1

(1 x 0,25 x 9,00)-1= 1,25

 

Suck.

 

Det senare alternativet är bara bättre när båda matcherna blir rätt. Det är likvärdigt när båda matcherna blir fel. Men det är sämre när ena matchen är rätt och den andra fel.

 

Det är ungefär liktydigt med att säga att vi ska spela alla färgdrag som sitter, och bortse från alla som missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses. Det snacket trodde jag att jag hade hört för sista gången. I den här tråden bör du göra vad du inte förmådde i den förra: lägga ner innan du har skämt ut dig fullständigt.

 

Hehe. Nu har samma gäng sagt sitt igen. Lär dröja ett tag innan vi fyra (Ola, fish63, du och jag) tar en kopp kaffe ihop, va? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen, men inte p g a det. Har inget emot att dricka kaffe med folk som råkar tänka lite dåligt i något enskilt avseende.

Jag har läst många av dina trådar och vad av jag har läst så verkar du insatt i mycket. Du kan ju försöka gissa varför jag tycker det. Fast du har ett problem och det är att du gillar att skriva typ sådana här inlägg. Kommer du ihåg detta: "Herregud.. Snöa inte in på DET DÄR igen." Du vill göra en höna av en fjäder.

 

Det roliga var att du skrev det i den tråd som kanske är en av de bästa som gjorts inom sportbetting när det gäller spelteori. Om du inte tror mig så kan du försöka leta upp något bättre på något annat forum. Trots allt bra som skrevs där så letade du upp just det.

 

Genom att göra sådana inlägg så mer eller mindre idiotförklarar du mig, vilket får folk att tro att en sådan tråd kan inte tas på allvar. Vilket jag tycker är synd. För känner man inte till det som står där, så bör man inte utan man ska lära sig det om man vill bli en vinnande spelare och maximera sin vinst i längden och för den delen även minimera risken att gå bankrutt.

 

http://pokerforum.nu/forum/ovriga-skicklighetsspel-om-pengar/58792-serioes-sportbetting.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss göra så här: Vi frågar Schoolbook vad som är rätt och vad som är fel?

 

Det har egentligen ingen betydelse. Svenska Spel har gjort några enkla justeringar för att kunna ta upp kampen mot internetbolagen. Att ha 4,00 på ett kryss i Handboll och låga kryssodds på andra sporter var ett sätt.

 

Ett annat smart sätt var att kunna spela på om t. ex Färjestad vinner matchen till oddset 2,40. Då fanns endast ett Ja alternativ.

 

Även en dubbel är en singel när den är spelad. Om ett bolag erbjuder dig följande:

Lag A och lag B vinner - förlorar

Odds: 9,00 - 1,05

 

Du tror att det är 25% att bägge lag vinner och 75 att minst ett motståndarelag spelar oavgjort.

 

På ett annat bolag så erbjuder de ett spel med samma lag och oddset 3,00 på bägge singlarna. Du anser att chansen är 50% för vardera lag.

 

Ditt väntvärde på det första apelet är om du spelar 100 kronor.

 

100 x 0,25 x 9,00= 225

 

Det andra är det.

 

(100 x 0,5 x 3,00) - 50 + (100 x 0,5 x 3,00) - 50= 200

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...