MikeTime Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 6 kvar, alltså bubblan. Blinds 125/250, ante 20. Button 2400 SB 1200 BB (hero) 2200 UTG 7000 UTG+1 1100 MP 1100 Fold fram till knappen som bara synar, SB foldar och jag checkar med Tc7c. Flop AcKc3h Check, check turn Js Check, check River 3c Knappen pushar all in efter river. Är det verkligen EV+ att syna här? (Inte min vanliga nivå så jag har noll koll på fi.) Citera
Akumila Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Känns som en ganska given fold Citera
padrinosftw Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Så du checkade till honom på river? DoN hh analyser gör mig ledsen Citera
nizze Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Hittar vi ett bättre läge än såhär under 10bb? Har egentligen inte spelat mycket DoN, men jag ser överlag ett valuebet som starkare än en push i detta läge. Citera
dinmammasdotter Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Jag tror du har honom slagen. Han har på sin höjd trips. Citera
Drunken_Penguin Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Hittar vi ett bättre läge än såhär under 10bb? Har egentligen inte spelat mycket DoN, men jag ser överlag ett valuebet som starkare än en push i detta läge. Det bra läget vi har i denna DoN är att vi har ca dubbelt så mycket marker som 3 shortstackar, inte att vi har färg i en enskild pott. Om vi vinner handen och Fi slås ut några händer senare så vinner vi precis lika mycket pengar som om vi foldar och någon av shortstackarna åker senare. Vi har ingenting att tjäna på att försöka ta oss högre i prisstegen, vilket gör att det enda vi måste jämföra är vår chans att ha bäst hand mot chansen att någon annan åker först om vi foldar. Hade alla haft lika stora stackar och varit lika bra så hade vi haft 83,3% chans att komma ITM. Mtp läget så lär vi ligga över 90% skulle jag säga. Om Fi har kåk/bättre färg i 10% av fallen han pushar så har vi gjort en dålig syn, även om vi kanske i just detta fallet skulle hitta tokbluff eller tvåpar hos Fi. Citera
Crappy Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Fold imo Vi sitter och väntar på att shortisarna ryker ihop, alternativt CL tar en AI mot någon av dem. Om vi vänder på resonemanget, vad har fi för anledning att pusha? Om vi inte underskattar fi, utan utgår ifrån att han är kompetent. Då pushar han bara med nötterna eftersom han sitter i samma sits som oss. Han tokbluffar knappast när allt han behöver göra är att sitta på händerna Citera
MikeTime Postad 20 November , 2009 Författare Rapport Postad 20 November , 2009 Så du checkade till honom på river? DoN hh analyser gör mig ledsen Klart jag checkar med alla de drag brädan innehåller. Återigen - man spelar inte DoN FR för att samla på sig gigantstackar och komma topp 3 utan för att bibehålla en stack som är lite över average genom hela spelet. Cl har i det här fallet samlat på sig 7K genom att ta onödiga flips ett flertal gånger och det är inte så vi vill spela. Hade det varit en vanlig MTT el SnG hade jag givetvis bettat t.ex pott på river men i det här fallet kan jag tjäna 495 marker om fi checkar ner även han och det innebär många gånger att jag är säker itm inom ett varv eller två. Se DP:s analys nedan som f.ö är väldigt bra. Det bra läget vi har i denna DoN är att vi har ca dubbelt så mycket marker som 3 shortstackar, inte att vi har färg i en enskild pott. Om vi vinner handen och Fi slås ut några händer senare så vinner vi precis lika mycket pengar som om vi foldar och någon av shortstackarna åker senare. Vi har ingenting att tjäna på att försöka ta oss högre i prisstegen, vilket gör att det enda vi måste jämföra är vår chans att ha bäst hand mot chansen att någon annan åker först om vi foldar. Hade alla haft lika stora stackar och varit lika bra så hade vi haft 83,3% chans att komma ITM. Mtp läget så lär vi ligga över 90% skulle jag säga. Om Fi har kåk/bättre färg i 10% av fallen han pushar så har vi gjort en dålig syn, även om vi kanske i just detta fallet skulle hitta tokbluff eller tvåpar hos Fi. Tror också det är EV- att syna här. Likväl som det är EV- att syna med AA om cl pushar pre på bubblan om man inte har en väldigt klen stack i förhållande till de andra fyra återstående. Mot bättre vetande synade jag hans push och han vände upp AKo. I det här fallet var det ju en bra syn, men tvivlar som sagt att den är EV+ i längden. Följdfråga: om inte brädan parat sig på river - hur hade vi agerat då? Citera
Lobo Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Klart jag checkar med alla de drag brädan innehåller. Återigen - man spelar inte DoN FR för att samla på sig gigantstackar och komma topp 3 utan för att bibehålla en stack som är lite över average genom hela spelet. Vet inte vad DoN är så jag borde egentligen inte uttala mig. Klart i all fall är att det inte är så jävla klart att checka med den brädan. Det beror på fi. Checkar du så kan fi satsa med ex. A5. Satsar du så viker han förmodligen den handen. Förstå skillnaden! Dock kommer allt detta på sin spets om man räknar på potoddset. Det vet jag faktiskt inte om du hade med hans bet. Det beslutet får du ta själv om vad du vet om fi. Citera
MikeTime Postad 20 November , 2009 Författare Rapport Postad 20 November , 2009 Vet inte vad DoN är så jag borde egentligen inte uttala mig. DoN = Double or nothing. En sng där hälften av spelarna får dubbla inköpet i vinst minus rake. Spelas på ett helt annat sätt än en reg SnG eller MTT. Citera
Rebonius Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Det bra läget vi har i denna DoN är att vi har ca dubbelt så mycket marker som 3 shortstackar, inte att vi har färg i en enskild pott. Om vi vinner handen och Fi slås ut några händer senare så vinner vi precis lika mycket pengar som om vi foldar och någon av shortstackarna åker senare. Vi har ingenting att tjäna på att försöka ta oss högre i prisstegen, vilket gör att det enda vi måste jämföra är vår chans att ha bäst hand mot chansen att någon annan åker först om vi foldar. Hade alla haft lika stora stackar och varit lika bra så hade vi haft 83,3% chans att komma ITM. Mtp läget så lär vi ligga över 90% skulle jag säga. Om Fi har kåk/bättre färg i 10% av fallen han pushar så har vi gjort en dålig syn, även om vi kanske i just detta fallet skulle hitta tokbluff eller tvåpar hos Fi. du måste tänka på att vi inte cashar 100% av gångerna som vi synar och vinner också. Citera
Drunken_Penguin Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 du måste tänka på att vi inte cashar 100% av gångerna som vi synar och vinner också. Hur ofta uppskattar du att vi bubblar om vi vinner handen? Citera
Vrakman Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Du vet ju redan svaret... Den enda lilla lilla anledning som finns för att syna, är att du har maniacen direkt till vänster om dig, dvs du kommer ju aldrig få göra steals resten av turren. Citera
padrinosftw Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Spelar det någon roll att brädan parar sig, risken är väl inte så stor att han checkat ner tvåpar/set till river i pos? Har som sagt aldrig spelat DoN's men av vad jag ser här verkar man iaf ha rätt tighta vb-ranger/obefintliga bluffranger osv. Rätt exploaterbart att c/f "allt" på river egentligen? Med det sagt säger jag inte att jag tycker att du ska syna, mest hur absurt själva spelet verkar vara. Citera
Ola Brandborn Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Vet inte vad DoN är så jag borde egentligen inte uttala mig. Klart i all fall är att det inte är så jävla klart att checka med den brädan. Det beror på fi. Checkar du så kan fi satsa med ex. A5. Satsar du så viker han förmodligen den handen. Förstå skillnaden! Dock kommer allt detta på sin spets om man räknar på potoddset. Det vet jag faktiskt inte om du hade med hans bet. Det beslutet får du ta själv om vad du vet om fi.Det spelar ingen roll på fi. Låt honom bluffa med A5, det rör oss inte i ryggen. Vi spelar i det här läget inte för att vinna marker, utan för att icke-förlora marker. Det är å andra sidan det här som gör satelliter så jättejättebra att spela, folk fattar inte det. Det här är en jätteblixtfold. Följdfråga: om inte brädan parat sig på river - hur hade vi agerat då? Om brädan inte var parad... det beror om fi är någorlunda kompetent eller ej, det finns då bara en vettig starthand han kan ha () som slår oss (för han limpar väl inte med ? Så utan parad bräda så får man nog syna (eller rättare sagt värdebeta sin hand (och folda mot omslag). Citera
Ola Brandborn Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Du vet ju redan svaret... Den enda lilla lilla anledning som finns för att syna, är att du har maniacen direkt till vänster om dig, dvs du kommer ju aldrig få göra steals resten av turren. This, samt att maniacen kanske får för sig att dubbla upp småstackarna i stället för att vänta ut att någon av dem bustar mot någon annan. Citera
Lobo Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Det spelar ingen roll på fi. Låt honom bluffa med A5, det rör oss inte i ryggen. Vi spelar i det här läget inte för att vinna marker, utan för att icke-förlora marker. Det är å andra sidan det här som gör satelliter så jättejättebra att spela, folk fattar inte det. Det här är en jätteblixtfold. Jo, det var innan jag visste vad DoN var. Tack för upplyssningen! Varför jag ens skriver detta har jag ingen aning om. Citera
henjon Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Det är ett väldigt underligt läge som uppstått. Button är endera en idiotisk fisk av typen "nyfiken aborre" som synar för 1/10 a stacken i ett läge där stackdjupen bara vet två alternativ: Push eller fold. Eller så är han en ovanligt trickig spelare som limpar in med AA. Jag har lirat ett 1000-tal DoN och utifrån det säger jag att fiskhypotesen väger över till 95%. Och en riktigt dålig fisk också. Vi vet alla att riktigt dåliga fiskar kan spela vilka händer som helst på vilket vis som helst. Som andra påpekat så räcker det med en risk på kanske 20% för att herr aborre faktiskt träffat en bättre hand än oss för att göra det här till en självklart fold. Det kan kännas vansinnigt irriterande, men det är precis sånt här man måste kunna hacka i sig i DoN:s - precis som i satelliter. Citera
Ola Brandborn Postad 20 November , 2009 Rapport Postad 20 November , 2009 Motståndare är alltid fisk tills motsatsen bevisats. Citera
Masken81 Postad 21 November , 2009 Rapport Postad 21 November , 2009 du måste tänka på att vi inte cashar 100% av gångerna som vi synar och vinner också. Utveckla gärna för även om detta är en given fold så ser jag inte hur det är möjligt att inte casha här om vi synar o vinner. vi spelar då en stack på 4400+ och fi för bubblan på 200? Citera
Masken81 Postad 21 November , 2009 Rapport Postad 21 November , 2009 Om brädan inte var parad... det beror om fi är någorlunda kompetent eller ej, det finns då bara en vettig starthand han kan ha () som slår oss (för han limpar väl inte med ? Så utan parad bräda så får man nog syna (eller rättare sagt värdebeta sin hand (och folda mot omslag). Om fi limpar QJs kan han väl limpa J9s..? Citera
Recommended Posts