Gå till innehåll

MikeTime & Friends diskuterar droger

Recommended Posts

Postad
du tror inte att dessa drogmissbrukare (man får väl anta att det skulle bli fler) skulle påverka resten av samhället extremt negativt?

för att betala för alla dessa drogmissbruk skulle det rånas mer, antagligen skulle det också bli mer misshandelfall osv. Många skulle verkligen leva i misär, tycker du verkligen att de är värt bara för att få rätten att bestämma själv vad du trycker i dig?

du förstår väl att alla och inte bara dessa missbrukare skulle påverkas?

sorry för semi-ot

inte direkt så att några av drogerna har effekter på samhället som är värre i form av skadegörelse/sjukvårdskostnader än vad vi redan ser idag av alkohol. sedan har vi ju argumentet att det inte är substanserna i sig som misshandlar, allra helst inte cannabis, lsd, mdma etc. dessutom är det förstås så att att mängden brott för drogpengar skulle minska iom väldigt drastiska prisminskningar, och på det slår man undan benen för den organiserade brottslighetens största inkomster.

alltså, det här med att mängden missbrukare skulle öka så lavinartat är totalt bs. de som är intresserade och mottagliga söker sig dit och hamnar där redan idag. det är inte så att förbud = inga droger och det kommer aldrig att vara så oavsett vad några skitnödiga socialtanter säger.

många missbrukare lever förresten i mkt större misär idag just på grund av narkotikalagstiftningen, men jag förmodar nog rätt när jag antar att du skiter fullständigt i det.

• Svars 233
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Hjärnan blir väl tömd på serotonin (eller tappar förmågan att producera) av extacy (MDMA)? Jag tror inte det är speciellt skönt att gå runt i en dimma av depression och ångest resten av livet på grund missbruk av MDMA.

lol, varför hakar ni upp er på ordet missbruk? Det är som med alkohol, de flesta kör lite då och då medans någon % klarar inte av ansvaret och börjar missbruka.

Det är vanligt att uppleva några dagars depression och trötthet efter en MDMA-session

Och skulle någon välja att trycka MDMA varje dag, vilket skulle vara onödigt eftersom man tappar effekt efter ett tag, så får de fan skylla sig själva.

BTW, du tror inte folk som trycker i sig 1 liter vodka om dagen är deprimerade?

Postad
du tror inte att dessa drogmissbrukare (man får väl anta att det skulle bli fler) skulle påverka resten av samhället extremt negativt?

för att betala för alla dessa drogmissbruk skulle det rånas mer, antagligen skulle det också bli mer misshandelfall osv. Många skulle verkligen leva i misär, tycker du verkligen att de är värt bara för att få rätten att bestämma själv vad du trycker i dig?

du förstår väl att alla och inte bara dessa missbrukare skulle påverkas?

sorry för semi-ot

Oväntat att någon donk kliver in och tänker på den typen av människor som missbrukar tjack, heroin, crack och rökheroin så fort den hör ordet missbruk. Inser du hur liten del av alla narkotikabrukare som gör våldsbrott för att få tag på mer?

Postad
lol, varför hakar ni upp er på ordet missbruk? Det är som med alkohol, de flesta kör lite då och då medans någon % klarar inte av ansvaret och börjar missbruka.

Och skulle någon välja att trycka MDMA varje dag, vilket skulle vara onödigt eftersom man tappar effekt efter ett tag, så får de fan skylla sig själva.

BTW, du tror inte folk som trycker i sig 1 liter vodka om dagen är deprimerade?

Jag vet ju inte vilken dos som krävs för permanenta skador och i vilken utsträckning de skadorna blir, det är därför jag frågar. På ditt inlägg lät det som att MDMA skulle vara ofarligt vilket jag har fått uppfattningen att det inte är.

Tror inte hög alkholkonsumtion i sig påverkar hjärnan på en kemisk nivå som leder till depression, medan det är vad som sker vid högt MDMA intag (det forskas kring det). Att personer som redan är deppiga försöker lindra smärtan med vodka är en annan fråga.

Postad
Jag vet ju inte vilken dos som krävs för permanenta skador och i vilken utsträckning de skadorna blir, det är därför jag frågar. På ditt inlägg lät det som att MDMA skulle vara ofarligt vilket jag har fått uppfattningen att det inte är.

Tror inte hög alkholkonsumtion i sig påverkar hjärnan på en kemisk nivå som leder till depression, medan det är vad som sker vid högt MDMA intag (det forskas kring det). Att personer som redan är deppiga försöker lindra smärtan med vodka är en annan fråga.

Vet inte vid exakt vilka doser som MDMA blir skadligt samt hur ofta man måste ta det för att det ska bli skadligt. Orkar inte googla fram det just nu.

Googla fram denna lista istället.

Här följer den brittiska regeringsutredningens ranking över de 20 farligaste drogerna. Listan är enligt The Independent den första i sitt slag och baseras på vetenskapliga fakta kring drogernas skadlighet på både individen och samhället. Den beställdes av regeringen - men ingnoreras nu av ministrar på grund av det kontroversiella innehållet.

----------------------------------------------

1: Heroin

2: Kokain

3: Barbiturater (starkt beroendeframkallande sömnmedel)

4: Illegalt metadon

5: Alkohol

6: Ketamin (används legalt i sjukvården som narkosmedel)

7. Bensodiazepiner (används även legalt som lugnande medel)

8: Amfetamin

9: Tobak

10: Buprenorfin (används även legalt vid drogavvänjning)

11: Cannabis

12: Flyktiga lösningsmedel

13: 4-MTA (ecstasyliknande)

14: LSD

15: Metylfenidat (amfetaminliknande)

16: Anabola stereoider

17: GHB

18: Ecstasy (MDMA)

19: Alkylnitriter (poppers)

20: Kat

Vet inte riktigt hur folk som är för alkohol och tobak men mot Cannabis, hallucinogener samt centralstimulanter ska kunna kontra den listan.

Vissa hallucinogener och centralstimulanter är såklart farliga men de som jag har skrivit om är i princip ofarliga.

En drog som de inte hade med i testet som dock är riktigt farlig är http://sv.wikipedia.org/wiki/PCP . Vet inte mycket om drogen men ganska säker på att den skulle komma etta eller tvåa.

Postad

Jo, skulle nog själv tippat på att Cannabis hade kommit lite längre ner samt LSD och MDMA lite högre upp. Det viktigaste är dock att visa att de är ofarligare än alkohol och tobak imo.

Postad

Felet med den där listan är ju att de har tagit in hela antalet dödsfall istället för antaldödsfall per brukare/missbrukare bla. Jag säger inte att den är helt missvisande men såg dokumentären på tv och tycker det är rätt löjligt att jämföra på det viset.

Jag blev själv mer öppen för att ta extacy när jag sett den här, vilket jag skäms lite för. Jag tycker inte att lägga fram en sådan lista genererar särskillt mycket gott.

(såga mig vid anklarna)

Postad

Verkar ju inte som den här killen mådde så bra av att supa under en längre tid:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=654530

https://www.flashback.info/showthread.php?t=696257

Postad

Tycker väldigt många jämställer alkohol med alla andra, illegala, droger. Tycker man glömmer en liten detalj i sammanhanget i så fall. Det finns ju faktiskt ett stor mängd personer som dricker alkohol enbart för att det är gott, eller hur? Ett litet glas whisky på kvällen, ett glas rött till söndagssteken eller en öl i fredagsbastun - inget av dessa alternativ ger något rus överhuvudtaget.

Tar man illegala droger gör man det väl knappast för att det är gott, eller?

Fråga till er som vet; hur skiljer sig ett cannabisrus mot t.ex en lättare berusning?

Postad
Tycker väldigt många jämställer alkohol med alla andra, illegala, droger. Tycker man glömmer en liten detalj i sammanhanget i så fall. Det finns ju faktiskt ett stor mängd personer som dricker alkohol enbart för att det är gott, eller hur? Ett litet glas whisky på kvällen, ett glas rött till söndagssteken eller en öl i fredagsbastun - inget av dessa alternativ ger något rus överhuvudtaget.

Fråga till er som vet; hur skiljer sig ett cannabisrus mot t.ex en lättare berusning?

Jag har rökt gräs 2 eller 3 gånger och fått ett fnitter rus 1 gång. Rökt brunt 5-6 gånger och inte fått någon annan effekt än sömnig. Bara rökt helt nykter en gång och hela grejen känns mest placebo för mig :oops:

Svarade väl iofs aldrig på din fråga. Men jag vet inte riktigt.

Postad

Inget rus? :shock: Jag känner av ett halvt glas rött eller en folköl, np. Jag blir inte full men lite skönt avslappnad. Tror många gör det.

Postad
inte direkt så att några av drogerna har effekter på samhället som är värre i form av skadegörelse/sjukvårdskostnader än vad vi redan ser idag av alkohol. sedan har vi ju argumentet att det inte är substanserna i sig som misshandlar, allra helst inte cannabis, lsd, mdma etc. dessutom är det förstås så att att mängden brott för drogpengar skulle minska iom väldigt drastiska prisminskningar, och på det slår man undan benen för den organiserade brottslighetens största inkomster.

alltså, det här med att mängden missbrukare skulle öka så lavinartat är totalt bs. de som är intresserade och mottagliga söker sig dit och hamnar där redan idag. det är inte så att förbud = inga droger och det kommer aldrig att vara så oavsett vad några skitnödiga socialtanter säger.

många missbrukare lever förresten i mkt större misär idag just på grund av narkotikalagstiftningen, men jag förmodar nog rätt när jag antar att du skiter fullständigt i det.

skrev iofs bara vad jag ansåg, utan att egentligen ha diskuterat ämnet särskilt mycket innan

tror nog att du kan ha rätt i att prisminskningarna kan sänkas och därmed också allmänna rån sänks, har dock svårt att tro att våldsbrott sänks iom en legalisering. sen har jag verkligen inte sagt att mängden missbrukare kommer öka lavinartat men jag tror personligen att det i varjefall kommer att öka, desto mer allmänt accepterat det blir med droger i samhället desto fler kommer testa, och desto fler som testar desto fler blir missbrukare.

varför förmodar du det? förstår jag inte alls faktiskt

Oväntat att någon donk kliver in och tänker på den typen av människor som missbrukar tjack, heroin, crack och rökheroin så fort den hör ordet missbruk. Inser du hur liten del av alla narkotikabrukare som gör våldsbrott för att få tag på mer?

Förstår inte alls vad du menar med ditt första konstaterande.

Ditt andra är bara dumt, med tanke på att jag tror att missbruket kommer öka iom legalisering så kommer också narkotikarelaterade våldsbrott öka (ifall jag har rätt dvs), hur liten del av alla narkotikabrukare de än är...

Postad
Har väldigt svårt att se att gräs skulle vara farligare än steroider? :S

röka är allmänt kasst för lungorna och kan ge cancer. steroider däremot är ju läkemedel tänkt att hjälpa folk. t ex testo verkar vara väldigt positivt för gamlingar att käka.

se t ex bigger faster stronger. ger annan bild av doping än kommunala skolan....

Postad
Okej. På vilket sätt menar du att medicare och fda är orsaken till det allmänna missnöjet av den amerikanska sjukvården?

åh, det påstod jag aldrig att de är, även om de orsakar massor av problem, som jag ser det. det var du som påstod att amerikanska sjukvården är privat, vilket är en duktigt stor stretch, och det var vad jag ville rätta. tycker det är tråkigt att se folk fäkta mot halmgubbar :(

Postad
åh, det påstod jag aldrig att de är, även om de orsakar massor av problem, som jag ser det. det var du som påstod att amerikanska sjukvården är privat, vilket är en duktigt stor stretch, och det var vad jag ville rätta. tycker det är tråkigt att se folk fäkta mot halmgubbar :(

I hur stor utsträckning vill du privatisera vården? Finansierad enbart av privata sjukförsäkringar, enbart via statlig finansiering eller en kombo av något slag?

Postad

Njae, var inte direkt någon medveten debattaktik utan snarare ett missförstånd (jag har svårt för att tänka i sådana sjuka banor som ni liberalister gör).

Postad
I hur stor utsträckning vill du privatisera vården? Finansierad enbart av privata sjukförsäkringar, enbart via statlig finansiering eller en kombo av något slag?

är vi inte OT nu? när vi ändå diskuterar att inte privatisera, varför vill ni ha privat mat-handel? vore det inte bättre om staten ransonerade ut mat till alla? mat behövs ju för att överleva! stäng ner alla ica-butiker och tvinga alla giriga kapitalister äta potatis och vatten istället för findus fiskgratäng och annan lyx!

Postad
är vi inte OT nu? när vi ändå diskuterar att inte privatisera, varför vill ni ha privat mat-handel? vore det inte bättre om staten ransonerade ut mat till alla? mat behövs ju för att överleva! stäng ner alla ica-butiker och tvinga alla giriga kapitalister äta potatis och vatten istället för findus fiskgratäng och annan lyx!

Inte vara sur nu bara för att jag ställde frågan till Jello och inte till dig... ;-)

Postad
svara istället, varför vill du ha privatiserad mat?

Tja, för det första har jag aldrig sagt att jag är någon överdriven motståndare till att privatisera sjukvården, eller hur? Tror du har tolkat min fråga till Jello på fel sätt.

För det andra är det en jäkla skillnad på sjukvård och konsumtionsvaror imo. Jag har t.ex inte nyttjat vården i Sverige mer än kanske ett par gånger i vuxen ålder men däremot handlar jag mat flera gånger i veckan och vill ha möjlighet till ett stort och varierat utbud.

Postad

Jag tar inte ställning i huvudfrågan men tillgängligheten på kvalificerad mat finns i högre utsträckning än kvalificerad sjukvård. Det finns en bra mycket bredare variation på saker man kan bli mätt på också jämfört med läkemedelsmetoder som kan läka ett brutet ben.