Gå till innehåll

MikeTime & Friends diskuterar droger


GG

Recommended Posts

  • Svars 233
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

du måste väl känna några som dött av spriten oxå. Eller i alla fall haft/skapat ett himla elände pga av den?

 

Nej, faktiskt inte. Vissa jag är bekant med skulle nog må bättre om de´drack lite mindre me inget stort problem i min bekantskapskrets.

 

Är du för dödstraff?

Har du sett filmen The life of David Gale?

 

Ja

Nej

 

How much wood could a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

 

 

Ingen aning men jag lyckades säga meningen sju gånger utan att snava över orden...

 

Om du nu är för dödsstraff, hur motiverar du det med tanke på att rättssystemet i Sverige* är uppbyggt på att "bortom rimligt tvivel" innebär att personen ifråga är skyldig med ca 90%** säkerhet?

 

* Det är likadant eller sämre i alla rättssystem som jag har hört talas om.

** Här höftar jag naturligtvis till det men jag hoppas att poängen går fram.

 

Givetvis ska dödstraff bara användas i extremfall. Tyvärr finns det inget rättssystem där det är 100% garanti för att de som döms är de skyldiga.

 

Mkt fin well må jag säga, kunde knappt gjort det bättre själv!

 

Mvh

J af korvas

 

Tack, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska dödstraff bara användas i extremfall. Tyvärr finns det inget rättssystem där det är 100% garanti för att de som döms är de skyldiga.

 

Det var lite av min poäng. Dödsstraff är däremot 100% slutgiltigt vilket gör att risken för att avrätta oskyldiga är väldigt reell. I vilka extremfall tycker du att man bör inför dödsstraff och skall det i sådana fall ställas högre beviskrav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite av min poäng. Dödsstraff är däremot 100% slutgiltigt vilket gör att risken för att avrätta oskyldiga är väldigt reell. I vilka extremfall tycker du att man bör inför dödsstraff och skall det i sådana fall ställas högre beviskrav?

 

Ja, det är en risk.

Med extremfall menar jag exempelvis massmord, grova krigsförbrytelser och liknande saker. För att utdöma dödstraff bode beviskraven vara avsevärt högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde Sverige avrätta (samtliga dömda skyldiga och jag tror alla dessutom erkänt):

 

- Stig Berglin (spion)

 

- Helge Fossmo (Knutby)

 

- Sara Svensson (Knutby)

 

- Jackie Arklöv (polismorden i Malexander)

 

- Mijailo Mijailović (mordet på Anna Lindh)

 

- Christine Schürrer (barnen i Arboga)

 

- John Ausonius (lasermannen)

 

- Thomas Quick (diverse mord...kanske)

 

- Juha Valjakalla (Åmsele-morden)

 

- Minns inte vad han heter, men för ett par år sen mördade han en liten flicka som cyklade...lyckas inte googla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde Sverige avrätta (samtliga dömda skyldiga och jag tror alla dessutom erkänt):

 

- Stig Berglin (spion)

 

- Helge Fossmo (Knutby)

 

- Sara Svensson (Knutby)

 

- Jackie Arklöv (polismorden i Malexander)

 

- Mijailo Mijailović (mordet på Anna Lindh)

 

- Christine Schürrer (barnen i Arboga)

 

- John Ausonius (lasermannen)

 

- Thomas Quick (diverse mord...kanske)

 

- Juha Valjakalla (Åmsele-morden)

 

- Minns inte vad han heter, men för ett par år sen mördade han en liten flicka som cyklade...lyckas inte googla

 

Scam-Robert Andersson, pokerhustlare. Dödstraff är ju obv för hårt men vad anser du vara ett korrekt straff givet att han hustlat till sig flera miljoner?

 

Lånade din fråga lite snabbt, hope it's OK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite av min poäng. Dödsstraff är däremot 100% slutgiltigt vilket gör att risken för att avrätta oskyldiga är väldigt reell.

 

Måste in och hugga lite här. Är ingen stor vän av dödsstraff men ovanstående är ju inte något starkt argument mot i min värld i alla fall. Att dödsstraffet är irreversibelt är ju faktiskt inget unikt för det straffet. Den som oskyldig sitter 25 år mellan 20 och 45 kan ju inte heller få igen de åren, då man både har som mest kul och skaffar fru och barn. Finns imo ingen monetär kompensation som ställer det tillrätta. Visserligen är det i teorin möjligt att oskyldigt dömda inom några månader får en ny rättegång och frikänns men i verkligheten fungerar det ju inte på det sättet. Så långa fängelsestraff har också egenskapen att oskyldiga drabbas och att kompensation är omöjlig. Och därmed tycker jag att ett case mot dödsstraff bör bygga på andra argumentationslinjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hugger jag snabbt här, jag är egentligen för dödsstraff.

Men samtidigt emot. :roll: Visst vissa människor förtjänar kanske inte ett liv. Ta ex den sista historien om Jaycee, Phillip Garrido kanske inte förtjänar ett liv.

Men Mike, var i h-vete drar man gränsen? Skulle ngn av ovanstående "saint bjorn" kastar fram tas av daga?

 

Mina frågor då. (Som jag inte kunnat precisera för mig själv)

 

Vem dömer, vem ska vara "gud"?

På vilka grunder, räcker ett erkänade al'a Qvick?

Ska det sättas en skala, vid vilket brott får dödsstraff utdömas?

Om ngn oskyldig dömd, vem ställs till svar?

 

Om vi dömer till dödsstraff, är vi inte själva också "mördare" eftersom vi avser att döda. Har "vi" den rätten? På vilka grunder isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde Sverige avrätta (samtliga dömda skyldiga och jag tror alla dessutom erkänt):

 

- Stig Berglin (spion)

NEJ

- Helge Fossmo (Knutby)

NEJ

 

- Sara Svensson (Knutby)

NEJ

 

- Jackie Arklöv (polismorden i Malexander)

JA

 

- Mijailo Mijailović (mordet på Anna Lindh)

NEJ

 

- Christine Schürrer (barnen i Arboga)

JA

 

- John Ausonius (lasermannen)

JA

 

- Thomas Quick (diverse mord...kanske)

NEJ

 

- Juha Valjakalla (Åmsele-morden)

JA

 

- Minns inte vad han heter, men för ett par år sen mördade han en liten flicka som cyklade...lyckas inte googla

TVEKSAMT

 

 

Nu hugger jag snabbt här, jag är egentligen för dödsstraff.

Men samtidigt emot. :roll: Visst vissa människor förtjänar kanske inte ett liv. Ta ex den sista historien om Jaycee, Phillip Garrido kanske inte förtjänar ett liv.

Men Mike, var i h-vete drar man gränsen? Skulle ngn av ovanstående "saint bjorn" kastar fram tas av daga?

 

JA

 

Mina frågor då. (Som jag inte kunnat precisera för mig själv)

 

Vem dömer, vem ska vara "gud"? En domstol med jury imo. Skulle även krävas att jusryn är enhällig

På vilka grunder, räcker ett erkänade al'a Qvick? Räcker inte. Psykist sjuka personer eller personer med långvarig historia av drog- och/eller medicinmissbruk brukar ha en förkärlek att erkänna sig skyldiga till sådant de inte gjort bara för att få ännu mer uppmärksamhet. Borde krävas ytterligare bevisning i form av flera vittnesskildringar, teknisk bevisning och liknande. Hade Qvicken t.ex haft kroppsdelar i små glasburkar hemma hos sig som man kunde härleda till barnen är det ju bevisning istället bara för att tro på hans ord.

Ska det sättas en skala, vid vilket brott får dödsstraff utdömas? Borde nog vara ett krav, ja

Om ngn oskyldig dömd, vem ställs till svar? Staten, precis som idag.

 

Om vi dömer till dödsstraff, är vi inte själva också "mördare" eftersom vi avser att döda. Har "vi" den rätten? På vilka grunder isf?

 

Har alltid tyckt att bibelns talesätt "öga för öga..." är ett bra synsätt.

 

Scam-Robert Andersson, pokerhustlare. Dödstraff är ju obv för hårt men vad anser du vara ett korrekt straff givet att han hustlat till sig flera miljoner?

 

Det är för mig ett under att ingen som blivit hustlad av karln fixat detta på egen hand eller med hjälp av lite biffiga polare om man nu inte med lagens hjälp kan sätta dit honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt. Är jag dock inte rätt person att bedöma obv men om hon bedöms vara helt psykiskt stabil är det i mina ögon lagens strängaste straff hon ska dömas till.

 

Det där är lite intressant tycker jag. Varför inte avrätta psykiskt sjuka? En mördare som inte är engångsmördare är väl ofta nån form av vanemördare och därmed psykiskt labil. Och vilka engångsmördare ska man avrätta?

Ska man inte hellre sätta personligt motiv som avgörande än nån form av psykisk balans? Är det slumpmässigt eller på nåt sätt sjukt...tja, då bör det väl väga tyngre att skydda samhället från återfall. Eller? Handlar inte avrättning om nån form av samhällsstädning?

De "monster" vi vill ha bort är, gissar jag, oftast psykiskt störda (typ

alla mördare på min frågelista).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite av min point, dvs utan "giltigt" skäl

 

Jo, förstod det, postade samtidigt som du. Det var inte menat som ett svar till det du precis skrev.

 

Tycker personligen att försvaret psykiskt sjuk är väldigt svårhanterligt. Dels eftersom någon som begår så hemska brott uppenbarligen är psykiskt labil på något sätt, och dels för att det inte går att mäta. Det är inte som att man kan stoppa en termometer i örat på nån och säga "Japp, du är helkoko".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, förstod det, postade samtidigt som du. Det var inte menat som ett svar till det du precis skrev.

 

Tycker personligen att försvaret psykiskt sjuk är väldigt svårhanterligt. Dels eftersom någon som begår så hemska brott uppenbarligen är psykiskt labil på något sätt, och dels för att det inte går att mäta. Det är inte som att man kan stoppa en termometer i örat på nån och säga "Japp, du är helkoko".

 

Sjukt frustrerad när någon psykiskt sjuk (big surprise) mördar 10 pers, blir psykiskt sjuk förklarad och åker in på psykvården ett år.

Kryddat men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste in och hugga lite här. Är ingen stor vän av dödsstraff men ovanstående är ju inte något starkt argument mot i min värld i alla fall. Att dödsstraffet är irreversibelt är ju faktiskt inget unikt för det straffet. Den som oskyldig sitter 25 år mellan 20 och 45 kan ju inte heller få igen de åren, då man både har som mest kul och skaffar fru och barn. Finns imo ingen monetär kompensation som ställer det tillrätta. Visserligen är det i teorin möjligt att oskyldigt dömda inom några månader får en ny rättegång och frikänns men i verkligheten fungerar det ju inte på det sättet. Så långa fängelsestraff har också egenskapen att oskyldiga drabbas och att kompensation är omöjlig. Och därmed tycker jag att ett case mot dödsstraff bör bygga på andra argumentationslinjer.

 

Man kan kompenseras bättre om man lever än om man är avrättad. Men det är definitivt inte min enda linje mot dödsstraff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon som begår mord vara helt psykiskt frisk egentligen?

 

Ja, det tror jag faktiskt. Många mord har inträffat i bl.a berusat/drogat tillstånd och det är självvalda tillstånd - alltså något man kan undvika. En psykisk sjukdom kan man inte undvika, lite lite som du kan undvika cancer till 10%.

 

Tycker du att all narkotika är samma skit?

 

Cannabis vs. Alkohol, några tankar?

 

Nej, givetvis finns det narkotika som är "ofarligare" och som till och med jag kan tänka mig att legalisera. Cannabis är en dom som imo ligger i gränszonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilken narkotika kan du tänka dig legalisera?

 

Eftersom jag helt ärligt kan säga att jag aldrig provat andra droger än tobak och alkohol är jag dessvärre inte insatt i vilka olika droger som finns och deras (bi)verkningar och beroenderisker så jag är inte rätt man att avgöra det. Upplys mig gärna vad ni, som har mer erfarenhet inom området, anser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...