Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

Vet du hur du blev hackad?

Är du intresserade av att veta, kommer du att göra en polisanmälan?

Om så, så kan det vara läge att spara disken, eller en kopia av den, för att göra en forensisk analys.

 

I vliket fall som helst, nya (olika) löseord överallt. Ska du vara riktigt seriös så bör du sätta upp din nya miljö med virtuella maskiner, olika för oilika användningsområden så du inte kör stora ekonomiska transaktioner i samma virtuella maskin som herrsurf osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur du blev hackad?

Är du intresserade av att veta, kommer du att göra en polisanmälan?

Om så, så kan det vara läge att spara disken, eller en kopia av den, för att göra en forensisk analys.

 

I vliket fall som helst, nya (olika) löseord överallt. Ska du vara riktigt seriös så bör du sätta upp din nya miljö med virtuella maskiner, olika för oilika användningsområden så du inte kör stora ekonomiska transaktioner i samma virtuella maskin som herrsurf osv.

 

Hur funkar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur du blev hackad?

Är du intresserade av att veta, kommer du att göra en polisanmälan?

Om så, så kan det vara läge att spara disken, eller en kopia av den, för att göra en forensisk analys.

 

I vliket fall som helst, nya (olika) löseord överallt. Ska du vara riktigt seriös så bör du sätta upp din nya miljö med virtuella maskiner, olika för oilika användningsområden så du inte kör stora ekonomiska transaktioner i samma virtuella maskin som herrsurf osv.

 

Tack för råden =)

 

Jag orkar nog inte bry mig om att anmäla. Jag är rätt så säker på att det handlar om någon som kommit över mitt lösen och email på annan site och sen provat kombinationen på moneybookers, alternativt en hacker som hatar pengar. Jag har dock för säkerhets skull ominstallerat operativ och surfar numera pf osv i en separat VM. Har även vidtagit en del andra åtgärder så förhoppningsvis ska det här vara löst nu =)

 

Jag hann för övrigt med att tura några timmar på svs också vilket innebär att jag har solida 14k rulle. Jag antar att det snart är dags att spela 5/10 =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör du i Japan Opteron? Hade 2.5 fantastiska veckor där i juni. Drack sake med bluwajt, åt kobebeef i Kobe, var på kattcafé i Yokohama och hejade på radioaktiva karpar i Hiroshima. Jag har tips! Åt förresten en magisk tofugryta till middag ikväll :)

 

Rekkar starkt MB-dosan. Att bli hackad med den känns svårt. Lider med dig Chofritz. För mig kryllade scamsen till höger och vänster under 2012. Min skype blev hackad, och huvuddatorn har varit trojanad sen jag vet inte hur länge. Oklart hur mycket jag förlorat på det men ett 6-siffrigt belopp har jag facit på. Varit väldigt oförsiktig genom åren och det straffar sig tyvärr ALLTID tillslut(Kanske speciellt man hänger mycket på touren eller är mindre anonym på forum likt detta.). Den helt obefogade godtroheten bland säkert 99% av alla pokerspelare, gör att man troligtvis tyvärr först efter att man blivit scammad gör någonting åt det. Så även för mig...

 

Efter att ha spenderat hösten i det fantastiska scamkorrupta landet Italien kom jag hem med en ny syn på saker och ting. Trojandatorn lämnades in på lagning(virus/trojanfix, optimering osv). Resultatet var väntat men fortfarande skrämmande. Killen som lagade den var chockad över hur mycket skit(syftar inte på porren då) jag hade på den, och verkade heller inte förvånad när jag berättade vad jag blivit utsatt för. Det som förbryllade honom var att utifrån hans erfarenhet i branschen så var det jag hade på datorn inget man får via en länk, eller genom att ta emot någon fil. Det här var installerat manuellt. Han gav ingen garanti för det men han påstod att det troligtvis var så i detta fall. Vet inte vad jag ska tro. Säger inte att det är så, men jag utesluter det heller inte. Inte längre. Skrämmande såklart, men samtidigt kommer jag aldrig att få reda på hur det gick till. Datorn är närmre 4 år gammal, och har mer eller mindre stått på 24/7. Uppskattningsvis har ett 100-tal personer haft tillgång till den under alla år. Pokerfolk, IRLs, släktingar osv. har (såklart) haft tillgång till den under fester, grindstugor, middagar och dylikt. För allas trevnad och pokerframtid vill jag återigen höja ett varningens finger för scams.

 

"Det där händer inte mig"

"Han/hon skulle aldrig scamma mig"

"Säkerheten jag har är tillräcklig"

 

Fel

Fel

Fel

 

Årets slogan för min egen del lyder: Gör om gör rätt. Det är värt det.

 

Om det inte framkommit tidigare så är tyvärr scams den störst bidragande orsaken till att Office mer eller mindre klev pf. Vi har under åren alla blivit utsatta för scams på många olika sätt, men det har urartat senaste året och pf var/är en stor orsak till detta. Vi har oss själva att skylla! Btw, fortfarande inte fått tillbaka öre från Livebill. Gått 2 år och 4 månader. One time!

 

Mvh,

West Scam United

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör du i Japan Opteron? Hade 2.5 fantastiska veckor där i juni. Drack sake med bluwajt, åt kobebeef i Kobe, var på kattcafé i Yokohama och hejade på radioaktiva karpar i Hiroshima. Jag har tips! Åt förresten en magisk tofugryta till middag ikväll :)

 

Rekkar starkt MB-dosan. Att bli hackad med den känns svårt. Lider med dig Chofritz. För mig kryllade scamsen till höger och vänster under 2012. Min skype blev hackad, och huvuddatorn har varit trojanad sen jag vet inte hur länge. Oklart hur mycket jag förlorat på det men ett 6-siffrigt belopp har jag facit på. Varit väldigt oförsiktig genom åren och det straffar sig tyvärr ALLTID tillslut(Kanske speciellt man hänger mycket på touren eller är mindre anonym på forum likt detta.). Den helt obefogade godtroheten bland säkert 99% av alla pokerspelare, gör att man troligtvis tyvärr först efter att man blivit scammad gör någonting åt det. Så även för mig...

 

Efter att ha spenderat hösten i det fantastiska scamkorrupta landet Italien kom jag hem med en ny syn på saker och ting. Trojandatorn lämnades in på lagning(virus/trojanfix, optimering osv). Resultatet var väntat men fortfarande skrämmande. Killen som lagade den var chockad över hur mycket skit(syftar inte på porren då) jag hade på den, och verkade heller inte förvånad när jag berättade vad jag blivit utsatt för. Det som förbryllade honom var att utifrån hans erfarenhet i branschen så var det jag hade på datorn inget man får via en länk, eller genom att ta emot någon fil. Det här var installerat manuellt. Han gav ingen garanti för det men han påstod att det troligtvis var så i detta fall. Vet inte vad jag ska tro. Säger inte att det är så, men jag utesluter det heller inte. Inte längre. Skrämmande såklart, men samtidigt kommer jag aldrig att få reda på hur det gick till. Datorn är närmre 4 år gammal, och har mer eller mindre stått på 24/7. Uppskattningsvis har ett 100-tal personer haft tillgång till den under alla år. Pokerfolk, IRLs, släktingar osv. har (såklart) haft tillgång till den under fester, grindstugor, middagar och dylikt. För allas trevnad och pokerframtid vill jag återigen höja ett varningens finger för scams.

 

"Det där händer inte mig"

"Han/hon skulle aldrig scamma mig"

"Säkerheten jag har är tillräcklig"

 

Fel

Fel

Fel

 

Årets slogan för min egen del lyder: Gör om gör rätt. Det är värt det.

 

Bra post men riktigt tråkigt att höra, speciellt det som handlade om manuell installation. Det är verkligen sjukt att ens behöva misstänka alla som varit i kontakt med ens dator, men förmodligen är det ett vanligt tillvägagångssätt. Tråkigt att backa 6-siffriga belopp också, speciellt när man har 0 i ev.

 

Blir att tänka till ordentligt för att få en bra lösning på det här med säkerheten. Nu backade jag bara 1k dollar den här gången, om nu inte MB helt magiskt skulle få för sig att betala tillbaka, vilket känns otroligt lindrigt med tanke på var jag haft samma lösenord och hur otroligt oförsiktig jag varit hittills.

 

Om det inte framkommit tidigare så är tyvärr scams den störst bidragande orsaken till att Office mer eller mindre klev pf. Vi har under åren alla blivit utsatta för scams på många olika sätt, men det har urartat senaste året och pf var/är en stor orsak till detta. Vi har oss själva att skylla!

 

Det här är ju det sorgligaste. PF är ju en sån sjuk samling av intelligenta personer som man inte hittar på så många andra ställen (rätta mig och länka om jag har fel), så det är tråkigt när legend efter legend försvinner av olika anledningar (ja framförallt skatter och scams).

 

Håller tummarna iaf för att vi alla får en scamfri fortsättning på 2013!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det här är ju det sorgligaste. PF är ju en sån sjuk samling av intelligenta personer som man inte hittar på så många andra ställen (rätta mig och länka om jag har fel), så det är tråkigt när legend efter legend försvinner av olika anledningar (ja framförallt skatter och scams).

 

Håller tummarna iaf för att vi alla får en scamfri fortsättning på 2013!

 

 

Borde kunna avdela pf där nya medlemmar ej får/kan läsa för att förhindra ev scams. Säger inte att inbitna forumiter inte kan scamma men det borde i vart fall minska risken. Säg 1k+ inlägg eller medlem 2 år+ = tillgång till en mer "privat" avdelning. Pokermates var en god ide men tyvärr höll den inte och dog ut :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läste här att du gjorde en bra gulasch. Vad har du i din? Följer du något recept? Blir den okej som matlåda?

 

Älskar gulash! Blir bättre om den får stå en dag. Jag ska ut på krogen nu, men ska fösöka komma ihåg att svara utförligare imorgon =) Ska nog laga en själv imorgon. Fick just hem min andra köttbox så har en del att laga!

 

Laters!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön klassiker, denna borde du isf också gilla?:

 

 

Like! Fler förslag på liknande (även sådant som är superobvious och som alla borde ha sett)?

 

Har för mig att jag läste här att du gjorde en bra gulasch. Vad har du i din? Följer du något recept? Blir den okej som matlåda?

 

Förlåt att det tog ett tag, har varit en mycket stökig helg :mrgreen:

 

Jag brukade förr i tiden följa ett recept på gulasch som var riktigt mysigt, men har för länge sedan tappat bort receptet så nuförtiden improviserar jag rätt friskt. Ungefär såhär brukar det se ut:

 

1. Hacka och stek gul lök och vitlök. Lägg åt sidan.

2. Skär köttet, förslagsvis högrev, fransyska, märgpipa, grytbitar eller liknande i lagom stora bitar och bryn de i en gryta (alternativt i en stekpanna för att sedan flytta till kastrull om man inte har en gryta)

3. Stöt hel kummin i en mortel och blanda med mejram och timjan, brukar köra 1-2 tsk av varje. Eftersom jag inte äger någon mortel, kör jag de tillsammans i min vitamix i några sekunder på max effekt. Häll kryddorna över köttet. Tillsätt också 2-3 msk paprikapulver och 0.5-1 msk cayennepeppar, beroende på hur starkt du vill ha det.

4. Tillsätt ox- eller grönsaksbuljong. Med mindre vätska om du vill ha en gryta och mer om det ska vara en soppa.

5. Koka under lock tills det att köttet är mört, vilket kan ta några timmar. Rör regelbundet.

6. Tillsätt potatis eller sötpotatis (vilket jag kört på senare tid då jag snöat in lite på primal blueprint-diet). Med sötpotatis kan man behöva korrigera saltnivån en aning.

7. Med ungefär 10 min koktid kvar tillsätt tomater Jag brukar skålla mina och gröpa ur kärnorna, men det fungerar säkert att använda burktomater om man är lat.

8. Med 5 minuter kvar, tillsätt paprika. De lärda hävdar att paprikan bör skäras i strimlor på längden.

9. Servera med crème fraîche.

10. Grytan soppan blir godare om de får stå ett dygn så försök att spara lite till dagen efter =)

 

Hoppas att detta är till någon hjälp =) Googlade lite och hittade ett recept som jag tror att jag använt någon gång också, http://www.alltommat.se/recept/Mustig-gulaschgryta-8174. Om någon annan sitter inne på ett bra sätt att laga gulasch så får ni gärna berätta =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...