Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

Tror du att Hitler i sitt första tal sade att han ville utplana 10miljoner judar, zigenare, homosexuella och oliktänkande och starta krig mot alla länder i närheten eller tror du att han trappade opp hatintensiteten efter det att han vunnit förtroende av massan.

 

Man ska inte lita för mkt pa sitt "kritiska" tänkande. Förrader en fler ganger än vad man tror. Speciellt när det trappas opp. Att tillhöra grupper med en ensam ledare är i nästan alla fall ngt negativt.

 

Och folk som väljer att ga ut som ledare eller profeter inom ngt vars mening är att just detta inte ska finnas. Är alltid kvacksalvare och vill pa ngt sätt fa ut egen vinning. Antingen via pengar eller populäritet. Just sayin, vissa grejer är det lika bra att halla sig fran redan fran början. Detta är imo en av dem.

 

Och även om han tankar med det han gör är goda sa kan för mkt inflytande och makt förändra människor. Ringer sektklockorna lita pa dem.

 

Tror du att tyskarna gick in med inställningen hitler är förmodligen en sektledare, men vi kanske kan lära oss något ändå, när de lyssnade på honom första gången? Du tror inte att det hade gjort lite skillnad?

 

I övrigt känns det som om du tror att jag tillber Osho som någon slags ledare. Jag har läst en bok, precis som att jag skulle kunna tänka mig att läsa en bok som Hitler, Stalin, Charles Manson, osv, skrivit bara av rent intresse.

 

Men visst jag håller med, de flesta ska nog inte lita allt för mycket på sitt kritiska tänkande.

 

Edit: Kanske motsäger mig själv iofs med första och sista stycket =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

delar samma uppfattning som Divan. förstår rädslan i att ta till sig av eventuellt felaktigt material. så kände nog många av oss i början av våra pokerkarriärer. man hade studerat in ett vinnande koncept och var nu rädd för att läsa fel material som skulle kunna sabotera denna kunskap, vilseleda.

 

styrkan är när man är så säker på sin egen förmåga att tolka ny information och sålla bort skräp, ta till sig av nya strategier. tror det är rätt path för att kunna tänka utanför boxen.

 

var väl inte många år sedan både meditation och tex akupunktur sågs som komplett hokus pokus. har för mig att båda metoderna har hittat stöd på Karolinska på senare år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man undviker stor del av risken genom att äta mycket "tung" mat, styrketräna och äta som en manly man. äter man jättelite och lätt mat är det mycket lättare att uppnå alien tillstånd. plåga er med långvarig fasta och fysisk utmattning så krävs det ingen meditation för att det ska slå slint uppe i skallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är många som drar sig till meditation och annat flum när de redan är väldigt sårbara. Menar inte att meditation inte är vettigt men som snabb bot på ingrodda psykiska problem som inte får komma upp till ytan kanske det går åt skogen ibland men att det skulle vara specifikt kundalini-grejjen/människorna som känns ju mer som komik. Är säkert bättre att tröstäta. Förstår inte vitsen med att åka till en annan världsdel för att meditera men är nog fel käfft att yttra mig där eftersom jag inte ens reser på semester utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är många som drar sig till meditation och annat flum när de redan är väldigt sårbara. Menar inte att meditation inte är vettigt men som snabb bot på ingrodda psykiska problem som inte får komma upp till ytan kanske det går åt skogen ibland men att det skulle vara specifikt kundalini-grejjen/människorna som känns ju mer som komik. Är säkert bättre att tröstäta. Förstår inte vitsen med att åka till en annan världsdel för att meditera men är nog fel käfft att yttra mig där eftersom jag inte ens reser på semester utomlands.

 

på azorerna träffade jag en grupp på 10-20 svenska 40-50åringar som var på yoga-resa. helt bisarrt hur snacket gick om deras olika yogadrinkar, solhälsningar, mattor och annat. whatever rocks your boat...

 

tyvärr är väl det ett vanligt problem att folk försöker lösa sina problem genom att göra nya saker istället för att sluta göra gamla saker eller sluta att sluta göra naturliga saker.

 

http://www.marksdailyapple.com/a-different-kind-of-fitness-resolution/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill aven tillägga att jag just ang Kundaliniformer av meditation blev tipsad av en nära kompis. Och läste först om det med ett öppet intresserat sinne. Nagot som förvandlas till avsky valdigt snabbt efter ett par raders läsande.

 

Gör även ett extra tillägg efter att ha läst igenom Opterons inlägg. Dessa varianterna av meditation är absolute inte nödvändigt för att "uppna" ngt. Vanliga andningsövningar och enkla tekniker är allt som behövs för meditation. Det tillsammans med tid och fokus. Vänd er inte till avancerade varianter av meditation som gränsar till religioner. Till för att manipulera och uttnyttja massorna. Meditation är nagot som inte behöver en ledare eller dy. Det är nagot man gör ensam. Alla dessa nya "profeter" som har poppat opp pa sistone nu när eastern philosophy blivit allt mer populärt fa mig att spy galla.

 

Det samma gäller ang den litteratur som tipsas om här. Finns way enklare och mer forstandig litteratur.

 

 

Antar att jag var lite otydlig genrellt.

 

Jag rekommenderar verkligen ingen att göra någon avancerad form av meditation, speciellt inte någon form av kundalini. Jag t.om avråder från det, däremot är det ett intressant ämne och tycker man det kan man lägga ett halvår-år på att läsa igenom book of secrets, kan nästan lova att det inte är skadligt.

 

Sen rekommenderar jag ingen som är allmänt frustrerad med sitt liv att försöka lösa det genom att läsa osho.

 

Är du allmänt normalt frustrerad smart kille: Läs böcker av Robin Sharma, t.ex Munken som sålde sin ferarri och som fick Chofritz att transformeras från en tönt till en cool kille.

 

Är du även lite extra sexuellt frustread: Vig en period, gärna startandes idag åt att ragga tjejer och lyssna på vad Tyler Durden har att säga, han är imo den person som har solidast uppfattning om social dynamik.

 

Är du tjock, läs heltoks dagbok =)

 

Sen blir allting enklare om man väljer att inse att nästan allting är ens eget fel och i nästan alla situationer som går åt skogen oavsätt hur fel andra gjort kunde man själv varit coolare. Det är bra att misslyckas med saker sålänge man inte slutar försöka.

 

 

Sen om man har allt, massa pengar, intressanta intressen, bra vänner, flickor, kul liv och undrar hur man uppskattar allt mer, läs osho.

 

Är ingen högoddsare att det är sekt-varning på Osho, killen hade liksom en sekt ^^, (wikipediade f.ö ordet sekt, är inte a priori negativt). Han är super-ateist och hade som mål att omvända religösa personer i Indien så han använder otroligt mycket religösa referenser för att det går inte att prata med en kristen o få denna att lyssna annars (tänk 2plus2, gud vs inte gud, eternal loop). Böckerna har även självklart jättetöntiga utsidor och titlar.

Han är också provocerade att läsa för att han bara då och då väljer att förklara påståenden som han levererar som huggna i sten.

 

Det som faktiskt står inuti böckerna tycker jag genrellt dock är extremt klarsynt, häftigt och läsvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt klättrade jag idag, körde rep för första gången på lääänge och satte en cool 8a på topprep på tredje försöket :-D

 

Sen testa jag o göra enarms-chins och kunde visst göra såna med både vänster och höger arm. Allmänt himla kul att vara i form :-D8-)

 

 

Bra på poker är jag också:

 

http://s.skillbird.com/8P6bqaNlpfs1TJwrNtig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du även lite extra sexuellt frustread: Vig en period, gärna startandes idag åt att ragga tjejer och lyssna på vad Tyler Durden har att säga, han är imo den person som har solidast uppfattning om social dynamik.

 

Är inte det karaktären i Fight Club spelat av Brad Pitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har läst the saint, the surfer and the ceo av robin sharma. helt värdelös, förstår inte hur den skulle kunna vara en eye-opener för speciellt många.

 

Yupp. Har dock bara läst den mest populära. Eller första halvan för att vara precis. Och har ingen aning om hur den lyckades sälja till den fördummande massan saval osm den gjorde. Hade högre tro osv. Men ännu en gang :cry: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yupp. Har dock bara läst den mest populära. Eller första halvan för att vara precis. Och har ingen aning om hur den lyckades sälja till den fördummande massan saval osm den gjorde. Hade högre tro osv. Men ännu en gang :cry: .

 

Visar hur pretantiösa och hopplöst sökandes efter nagot som kan hjälpa dem den generella befolkningen verkligen är.

 

Tror du skulle uppskatta att läsa en osho-bok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du allmänt normalt frustrerad smart kille: Läs böcker av Robin Sharma, t.ex Munken som sålde sin ferarri och som fick Chofritz att transformeras från en tönt till en cool kille.

 

Hehe, vill dementera detta påstående. Den transformationen, även om jag ska poängtera att jag fortfarande är långt ifrån de mål jag satt upp för hur jag vill vara som person, började rätt många år tidigare. Däremot hittade jag motivationen för att ta tag i en mängd områden i mitt liv när jag hade läst boken och jag började drömma större drömmar. Boken fick mig också att helt lägga ner att gnälla på mitt förflutna, att ta ansvar för min egna utveckling och aktivt ersätta negativa tankar med positiva, vilket i kombination med en mängd andra faktorer, ledde fram till den lyckligaste perioden i mitt liv. Det sitter i än idag att när jag lyssnar på den där ljudboken så kommer motivationen tillbaka även om innehållet i säg inte är nytt.

 

Det beror säkert på vad man kommer ifrån för bakgrund om man gillar boken eller inte och vad av innehållet man hört på andra ställen, men för mig var det iaf inga självklarheter att inte tänka negativa tankar, inte skylla mina tillkortakommanden på andra, inte sätta likhetstecken mellan mig själv och mina åsikter osv osv osv. I övrigt är jag inget jättefan av hur boken berättas och tycker nog att i princip alla andra sharma-böcker jag läst säger exakt samma sak.

 

Jag har alltid varit ett stort fan av självhjälpsgenren och letat efter magiska piller för att förbättra mig snabbt på diverse områden, speedreading, minnesteknik, social dynamik, hobbypsykologi, pick-up, osv. Det är en genre som i allmänhet lovar fantastiska resultat i utbyte mot "bara 60 minuter av din tid". Det är alltid för bra för att vara sant så klart, men vissa böcker lyckas ändå leverera något värdefullt genom att man ibland får en ny idé om hur man kan göra sitt liv ännu lite bättre. Det man måste inse är dock att nyckeln om man verkligen vill bli bra på något så är det regelbunden fokuserad övning som gäller. Enligt t ex K. Anders Ericssons forskning brukar det ju vara gemensamt för nästan alla som är ledande experter inom sitt område att de lagt mer än 10000 h för att nå dit, så vill man bli riktigt bra på något så får man ta och öva. Självhjälp kan ju dock göra så att man undviker en del vanliga omvägar och fallgropar, men man måste läsa med ett öppet sinne och fundera själv eftersom så många av böckerna är rent bajs.

 

Angående Tyler Durden så är det som sagt den "onda" karaktären i boken The Game som åsyftas (vill ni se exempel på personlig utveckling kan ni ju jämföra beskrivningen i the game med hur ni uppfattar honom i en video från 2012). Rekommenderar videoserien blueprint, även om man inte är intresserad av pickup. Finns oändligt mycket på youtube också, han gillar att prata. Hans företag real social dynamics är för övrigt också mycket sektlikt så med tanke på tidigare diskussioner, läs/lyssna med hjärnan påslagen =)

 

Visar hur pretantiösa och hopplöst sökandes efter nagot som kan hjälpa dem den generella befolkningen verkligen är.

 

Det här låter ju precis som ett Osho-citat :-)

 

 

Det blev en rörig post det här men klickar nog skicka ändå =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde starta en sekt :).

 

Ang selfhelpböcker. Sa den främsta byfar som jag läst. Läst runt 10st tot i mitt liv. How to make friends and influence people. MagicNinja som tipsade om den först. Väldigt basic men är koncept man inte alltid tänker pa. Skulle vilja tattuera in de raden pa armen sa jag kan läsa dem dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde starta en sekt :).

 

Ang selfhelpböcker. Sa den främsta byfar som jag läst. Läst runt 10st tot i mitt liv. How to make friends and influence people. MagicNinja som tipsade om den först. Väldigt basic men är koncept man inte alltid tänker pa. Skulle vilja tattuera in de raden pa armen sa jag kan läsa dem dagligen.

 

Den har jag också försökt läsa! Bra, men tråkig, så slutade :(.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som spelar svs på 3g-uppkoppling och kan rekommendera någon speciell? Provade att spela med telefonens internet med det slutade med 3 disconnects på en timme ungefär.

 

Eftersom jag är i princip pokergul och inte har någon lust att sätta in mer pengar, så tänkte jag starta ett nytt projekt och bygga rulle på svs lowstakes till att börja med. Kul att göra comeback där såhär några år senare =) Tänkte eventuellt utöka och även lära mig PLO/något annat spel, men först lite microgrind =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...