Gå till innehåll

Recommended Posts

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Tjohoo! Äntligen dags för lite shysst starbreeze-hype igen! =)

 

Igår släpptes helårsrapporten i snyggt pdf-format som jag verkligen rekommenderar alla att läsa eller iaf läsa inledningen och skumma igenom resten.

 

Rapport 2015/16

 

 

Imorgon fredag klockan 16.00 öppnar den stora spelmässan PAX, ur Starbreeze synvinkel är den stora saken att spelet Dead By Daylight äntligen ska offentliggöras i sin helhet med tillhörande press-release. Spelet är ett 4 vs 1 persons skräckspel som kommer säljas på Steam, det utvecklas av Canadensiska Behaviour och förläggs av Starbreeze som tar 50% av alla intäkter. De senaste månaderna har spelet alpha-testats intensivt av aktieägare m.fl under NDA och hypen internt är stor =)

 

I mitt bull-scenario så genererar detta släpp under 2016 ensamt tillräckligt stora inäkter för att ensamt bära upp Starbreeze nuvarande börsvärde.

 

Några sidor bakåt i denna dagbok finns den analysen.

 

 

Hype nummer två är Star VR

 

Launchen av Project Starcade närmar sig med stormsteg och på en otrolig mängd twitter-stalkande, googlande etc har skett på Discord för att försöka lista ut detaljer om detta.

 

Som det ser ut nu är oddsen riktigt bra för att vi kommer lansera nästa version av vårat headset tillsammans med AMD som partner vilket vore helt fantastiskt. Anledningen vi tror detta listar jag nedanstående Spoiler.

 

 

 

 

AMD släppte häromveckan ett nytt väldigt kraftfullt grafikkort specialdesignat för användning samt utveckling i VR. Emmanuel Marguez är Starbreeze CTO och en vetaran inom VR, utvecklare av Stars VR-motor Valhalla etc.

 

 

1. Emmanuel vill driva utvecklingen av VR och hela tiden ligga i framkant.

2. Emmanuel har pratat om att StarVR 2.0 är på gång.

3. Emmanuel har jobbat nära högt uppsatta chefer på AMD.

4. Starbreeze och AMD är båda medlemmar av The Immersive Technology Alliance.

5. Både Emmanuel och AMD-representant pratar om att det slutgiltiga målet är 16K-upplösning per öga och 140-144Hz.

6. Starbreeze behöver en partner.

7. AMD behöver en partner.

8. AMD-representant pratar om filmindustrin. Starbreeze är kompis med filmindustrin.

9. AMD vänder sig till samma målgrupp som Starbreeze. Alltså företagsmarknaden i första hand!

10. "We are already working with a headset manufacturer, unannounced" -AMD

11. AMD-representant nämner StarVR i sin presentation genom att ge headsetet beröm.

12. StarVR är designat i AMD:s färger (rött/svart).

13. AMD:s VR-headset kommer förmodligen att ha två skärmar, vilket är ovanligt, men något som StarVR har redan idag.

 

(sammaställning av "Skicklig" på Discord)

 

 

Som bonus-hype ang. VR så ska starbreeze ha en station på Cannes Filmfestival där det ska demas Star VR.

 

Hype 3 är Raid WW2, ytterligare ett förläggarprojekt där vi får $10M + 50% av intäkterna som kan beskrivas som en andravärldskriget-klon av Payday 2 utvecklat av Lion Game Lion som tidigare utvecklat framgångsrika DLC till Payday 2.

 

Det har länge varit tyst om projektet men nu har Star-Almir varit på plats, spelat spelet och twittrar hype om hur fantatiskt det ser ut att vara. Det är planerat att visas upp på E3-mässan som börjar om 55 dagar. Förväntar mig sedan en realease under årets andra hälft och intäkter väldigt snarlika Dead by Daylight!

 

Hype 4 är att enligt årsrapporten så ska Geminose fortfarande lanseras 2016, (dvs hypen består i att det inte är försenat som det spekulerats i). Reveal om hur, var och när mer specifikt kan ske precis vilken dag som helst nu i princip. Desamma gäller förövrigt för Listbytet från OMX First North till Huvudlistan som vi väntat på i snart två år nu!

 

 

Den 25e Maj är det årsstämma på Grand Hotel Stockholm, VD Bo Andersson lovade vid förra stämman att vara på plats eftersom det skulle bli "så himla roligt". Rekommenderar således alla att köpa lite aktier eller öka sina innehav, anmäla er till stämman, dricka bjud-dricka, lyssna på ett att Stockholmsbörsens mest välskötta bolag och försöka testa marknadens kraftfullaste VR-headset =)

 

 

xoxo!

Redigerad av Opteron
Postad
Inte lika välskött som paradox, men men ;)

 

Ska bli otroligt spännande detta, har ökat innehavet senaste veckan. Varenda svennebanan pratar om VR så det är bara att rida på hypen.

 

Har också ökat på med en liten slant imorse. Hoppas på att kunna få gå lite tidigare den 25e Maj och gå på stämman. Vilka från pf kommer?

 

Paradox ser riktigt spännande ut, hoppas bara Spiltan sätter den på börsen med en rimlig och inte tokhypad värdering.

Postad
standard hype

 

Är inte superinsatt i starbreeze men mina åsikter av den delen jag sett är:

1. PE talet är skyhögt, dvs tillväxt är inprisad frågan är bara om all tillväxt är det eller ej.

2. Att som liten aktör försöka slå sig in på VR marknaden när konkurrenterna satsar biljoner USD! På sina projekt och har kundbasen redan att pusha headseten på känns som enorm hybris och vårdslöst sätt att använda sina vinster på istället för att bara lansera VR spel på de andra headseten.

3. Starbreeze är i en bransh som växer både kortsiktigt och långsiktigt vilket är väldigt gynnsamt.

 

En sak till, bara tanken på att folk som opteron med hans tankesätt och värderingsformler skulle satsa på samma aktie som mig skulle få mig att springa mot utgången. Såg hans extrapolering för ett tag sedan; Payday2 drog in x, då hade steam y användare. Nu har steam 2y användare så då kommer nästa spel ge 2x intäkter. :roll:

 

Payday2 var deras blackswan som blev en succé över alla förväntningar

Nu tror han att alla kommande spel blir minst lika bra.

Samma med walking dead "hypen", bara för en tv serie har varit populär betyder det inte spelet kommer sälja som smör. Var är Avatarspelet som borde dragit in mest i världen isf? Eller sagan om ringen?

 

Sist jag kollade hade de pe 90. Att köpa aktier med sånna pe tal är gambling. Inte en investering imo. Tror du på datorspel så kan du till mindre risk köpa Ea eller activision. Mycket lägre pe och du får utdelning varje år.

du lär inte bli rik men inte gå gul heller.

 

Som natt och dag det där du. Dina tankar optis?

edit: vet att du redan är rik på detta i mångmångmångmiljonerklassen, men är förstås ändå intresserad.

Postad
Be din kompis göra en djupare analys än en som tar fem minuter.

 

Det är relevanta poänger han kommer med. Det borde ju vara enkelt för dig som givetvis har gjort en djupare analys att argumentera mot punkterna istället för att skriva denna mening som inte tillför något.

 

Dessutom har ditt svar den effekten att du verkar osäker då du istället för att använda det övertag du påstår dig ha genom att vara påläst och besvarar argumenten sakligt endast försöker håna kommentarerna.

 

En olycklig situation du har försatt dig i då du med en mening går från att ha övertag till att hamna i underläge, något som endast går att lösa genom att svara sakligt på argumenten.

Postad

Som Nip nämner innehåller citatet många rimliga ifrågasättande. Jag läst så otroligt många dålig kalkyler, gissningar och annat skit sista tiden. Utan att göra det personligt, måste jag säga att gissningen om att dbd ensamt ska bära upp värderingen av star i bull scenario, är den enskilt största glädjekalkylen jag läst. Förstår jag påståendet rätt, ska det med andra ord sälja mer än pd2 gjort. Som i sin tur är ett av de bäst säljande pc-spelen sista åren.

 

Å ja, jag äger också aktier i bolaget, tror på det över sikt men är ofantligt trött på alla fantasisiffror folk poppar fram utan att tänka. Då syftar jag inte på opteron i det fallet, han iaf försöker ha grund i siffrorna men slutar ofta med lite för mkt pixie dust på toppen :)

Postad (redigerade)

Vad tycker ni om DBD? jag kikade på några klipp från pax och måste säga att det ser otroligt amatörmæssigt ut. Fattar inte hypen den får på twitter och forum. Finns väl ingen som kommer köpa det spelet.

 

Jämför med Funcoms diary1 av Conan Exiles. Går ju inte att jämföra spelen på samma planet.

 

 

 

För att förtydliga så äger jag varken Funcom eller Starbreeze idag.

 

Edit: klistrar in dbd diary1 med

 

 

Redigerad av NipSlip
Postad (redigerade)

http://digital.di.se/artikel/forre-mtgx-chefen-ska-investera-i-vr-startups

Starbreeze konkurrent har 100M usd i kassan.

Magic leap fick in ca 800M usd förra fundingen och tagit in mer tidigare.

Och occulus backas upp av facebook.

Får se om starbreeze krossar :mrgreen:

I opterons värld är väl allt givet sålänge man bara håller tummarna extra hårt.

och lite glädjekalkyler såklart.

Sök bara upp länkarna på funding, även starbreeze, sen posta alla.

Då har folk det svart på vitt.

Jag kan hjälpa dig leta.

http://www.wired.com/2016/02/magic-leap-raises-the-biggest-c-round-in-venture-history/

Alibaba, warner brothers och google som har piece samt fler.

Stor kundbas redan.

Dock är detta AR atm, men det kan lätt göra VR också.

http://www.starbreeze.com/2015/06/starbreeze-launches-vr-venture-with-the-acquisition-of-infiniteye/

Starbreeze köpte sin VR för 2M usd :mrgreen:

Jämför med 4.5B som magicleap kostar.

Samt all synergieffekt av att ägarna har massor kunder att promota till.

Sen har vi sony med sitt playstation vr.

Såg en artikel om att de trodde de fanns ca 15M datoranvändare som hade tillräckligt bra grafikkort för att köra vr.

Finns över 30M ps4.

Så det är ganska massiv edge där.

Sen har microsoft sitt hololense också.

 

Opteron?

 

Undrar om starbreeze vr-framgångssaga är inprisad i skyhöga PE.. för vr känns kört. Är starbreeze också kört då i längden? eller iaf garanterad reality check?

Redigerad av ViktorH
Postad
Opteron?

 

Undrar om starbreeze vr-framgångssaga är inprisad i skyhöga PE.. för vr känns kört. Är starbreeze också kört då i längden? eller iaf garanterad reality check?

 

Eftersom inget svar kommer här så tar jag mig friheten att ge dig svar. Tror absolut inte något sådant är inprisat, den höga värderingen bygger mångt och mycket på deras kommande spel walking dead. Man har inte plöjt ner speciellt mycket pengar i VR-projektet, varken i köpet eller utveckling, då det tidigt kommunicerades att kostnaderna skulle förbli desamma efter köpet av Infinty eye.

 

Och jag håller inte med dig att det känns kört. Marknaden vet vi ännu inget om, ja man konkurrerar med Facebook och HTC bla, men inget som säger man måste nå ut till den stora massan för att tjäna pengar. Vi vet inte heller exakt vilken riktning de väljer att ta med själva headsetet under året. Det enda vi är säkra på är att Starbreeze tror mycket på VR, därmed också kommer försöka ta en tidigt position. Däremot hade jag också hellre sett man mosat ut förläggarskap till spel men fortfarande en intressant nisch inom VR, och vad vi vet, till en billig peng med potential till $$$.

Postad
Det är väl komunicerat att kvalitet och priset kommer ligga så högt att det inte är den stora massan man riktar sig mot?

 

Jag vet inte om de sagt att dom inte vill åt den stora massan men absolut det stämmer. Vi vet ju dock inte vad det innebär, ifall man säljer headsetet direkt över disk på elgiganten eller du får gå på VR-bio för att använda stars brillor

Postad
Det är väl komunicerat att kvalitet och priset kommer ligga så högt att det inte är den stora massan man riktar sig mot?

 

Jag vet inte om de sagt att dom inte vill åt den stora massan men absolut det stämmer. Vi vet ju dock inte vad det innebär, ifall man säljer headsetet direkt över disk på elgiganten eller du får gå på VR-bio för att använda stars brillor

 

Det är kommunicerat att de inte riktar sig till mainstream. Det är också en delförklaring till Starcade. Prisnivå och system-krav ska ligga utanför gemene konsuments förmåga och istället rikta sig mot företag etc.

 

Starbreeze har investerat mer än sina 2m usd i VR om man räknar in de 7m USD de betala för Valhalla (och Emanuel etcs kompetens?), Star är också unika på marknaden med att erbjuda hela kedjan med VRgear, VR motor, VR inhouse utveckling och VR förläggning.

 

 

 

Sitter på mobilen nu och har haft lite annat för mig på sistone men ska svara lite strukturerat på alla poster asap.

Postad

Okej, klipper och klistrar ihop en summering nedan på det bemötbaraste som skrivits på sistone:

 

 

Är inte superinsatt i starbreeze men:

 

1. PE talet är skyhögt, dvs tillväxt är inprisad frågan är bara om all tillväxt är det eller ej.

 

Det är frågan, min tes är att den inte är i närheten av inprisad och är också anledningen till att jag sitter med 100% av mitt fria kapatial i Starbreeze.

 

2. Att som liten aktör försöka slå sig in på VR marknaden är enorm hybris och vårdslöst sätt att använda sina vinster på istället för att bara lansera VR spel på de andra headseten.

 

Detta är inte en helt dålig snabb-analys, speciellt inte om den gjorts för ett år sedan när planerna lanserades och förklarar nog till stor del varför kursen stått såpass stilla sedan förra E3.

 

Som tur var ser läget en aning ljusare ut när man faktiskt lägger lite tid på att förstå hur hela VR-satsningen ser ut.

 

StarVR är en helthets-satsning på VR där del ett är Headsetet. Headsetet kommer alldeles strax ut i en Version 2.0 och lägger sig specifikations-mässigt och prismässigt betydligt över alla andra headsets på marknaden. I min hype-post från förra veckan har jag summerat ledtrådarna som tyder på att 2.0 kommer lanseras tillsammans med AMD vilket självklart vore fantastiskt.

 

Försäljningen kommer i första hand inte rikta sig till privatpersoner utan snarare till Företag, utvecklare, filmbranchen och entusiaster

 

För att sprida upplevelsen till massmarknaden lanserar samtigt Starbreeze sitt koncept Starcade VR där privatpersoner ges möjlighet att uppleva markadens kraftfullaste VR utan att bli fattiga på kuppen.

 

Vidare äger Starbreeze "Valhalla" som är en Cloud-baserad spelmotor som ska vara ytterst "VR-ready"

 

Inom Starbreeze finns sedan kompetens inhouse av egen Spelutvecklig i VR där jag först och främst tänker på Walking Dead.

 

Jag tror inte Starbreeze räknar med att på kort sikt tjäna några stora pengar på att sälja sitt VR gear eller sprida upplevelsen av StarVR i Starcade utan meningen är nog snarare att vara det absolut mest kompetenta företaget på marknaden när det gäller VR generellt och VR-förläggning i synnerhet.

 

Vi är redan förläggare till John Wick VR som ser ut att att vara en väldigt stor produktion där fem olika Studios Samarbetar och Starbreeze står för färläggar-biten.

 

På lång sikt kan nog vårat VRgear i sig självt bli väldigt lönsamt men som jag ser det nu är det ett effektivt sätt att visa upp sin kompetens för att på kort sikt bli den absolut mest attraktiva förläggaren av VR-spel och där också tjäna substantiellt med pengar.

 

"Det enda företaget i branchen med hela kedjan av VR"

 

Opteron?

 

Undrar om starbreeze vr-framgångssaga är inprisad i skyhöga PE.. för vr känns kört. Är starbreeze också kört då i längden? eller iaf garanterad reality check?

 

 

StarVR is one of the four major VR platforms

 

De spel som Star utvecklar och förlägger till inom VR kommer självklart inte heller vara bundna till StarVR utan också fungera på andra headset även om StarVR alltid ska vara premium-alternativet. Som skillnaden mellan att uppleva ett konventionellt spel på en 27" widescreen 4k skärm jämfört med en 21" stardard-monitor enligt CTO Emmanuel (ur minnet, hittar inte exakta citatet just nu)

 

 

Payday2 var deras blackswan som blev en succé över alla förväntningar

Nu tror han att alla kommande spel blir minst lika bra.

 

Payday2 sålde helt klart bättre än vad som rimligtvis prognostiserats för och på grund av detta har Starbreeze justerat sin strategi för fortsatt framgång.

 

Det som jag tror är viktigast att förstå när det gäller Payday 2 är att det inte längre är "ett spel som sålde väldigt bra" utan har växt till något betydligt större och värdefullare. Ca 60 tilläggspaket har släppts till Payday 2 varav runt 30 kostar pengar, varenda ett av dessa DLC kan ses som en liten egen release och Starbreeze har om och om igen bevisat sin kompetens när det gäller att utveckla och tjäna pengar på sina produktioner.

 

I konceptet Payday 2 ingår nu också värdet av att ha lyckats skapa det överlägset största spelakommunityt på Steam och en fantastik kompetens när det gäller att hantera sina spelares känslor och deras vilja att spendera pengar.

 

 

 

 

Samma med walking dead "hypen", bara för en tv serie har varit populär betyder det inte spelet kommer sälja som smör. Var är Avatarspelet som borde dragit in mest i världen isf? Eller sagan om ringen?

 

Nej, bara för att en TV-serie varit populär innebär det inte att ett spel kommer vara populärt. Dock ökar det oddsen rätt mycket. När det gäller just Walking Dead tycker jag det ser rätt strålande ut då det är ett av världens absolut starkaste varumärken för tillfället, ambitionsnivån på spelet ser ut att vara väldigt hög, konceptet med 4-player CO-OP är det Starbreeze bevisat sig allra mest inom. Tillsammans med Smilgate för world wide lansering blir även ett väldigt bear-igt scerario fortfarande galet bra imo.

 

 

Sist jag kollade hade de pe 90. Att köpa aktier med sånna pe tal är gambling. Inte en investering imo.

 

Att köpa aktier är per defition att göra en "investering i ett företag". Därifrån är sedan frågan huruvida investering har positivt eller negativt väntvärde och hur stor variansen är runt det utfallet.

 

När det gäller Starbreeze P/E är det främst en bokföringsfråga, Payday 2 drar för närvarande in pengar motsvarande ungefär storleken på utgifterna och i övrigt är företagets ekonomi strålande bra med garanterade intäkter som täcker minst två års burnrate.

 

 

Starbreeze har senaste åren varit i en produktions och tillväxtfast och lyckats med den fantastiska bedriften att samtidigt gå med vinst

 

Med start nu med DBD inleds flera år framöver med "intäkter i Starbreeze histora aldrig tidigare skådad omfattning"

 

 

 

Utan att göra det personligt, måste jag säga att gissningen om att dbd ensamt ska bära upp värderingen av star i bull scenario, är den enskilt största glädjekalkylen jag läst.

 

Kan hålla med om att formuleringen kan varit lite olycklig då jag även inkludera Payday 2 i den värderingen i det scenariot. Gjorde även ett rent räknefel då jag räknade med konsolförsäljningen i Steam-siffrorna så just det bullscenariot behöver justeras ned en aning.

 

Nu när vi vet lite mer om detaljerna runt lanseringen vill jag dock vidhålla den generella andemeningen att det ser riktigt strålande ut. Prissättningen och de olika versionerna, lanseringsdatum och upplägget med Betan etc är ungefär så bra vi kunnat hoppas på.

 

Ännu viktigare är intresset från Spelmedia, folk som testat, twittrare och Streamare som nästan varit helt unisont superpositivt, DBD Steamgruppen har snart 100k medlemmar.

 

Min nuvarande prognos är alltså att försäljningen kommer lägga sig vid en storleksordning där min ursprungliga prognos i efterhand inte ska behöva stå kvar som den "enskilt största glädjekalkyl MrJimmy läst" :rolleyes::-)

 

 

Gonatt sålänge!

Postad
Samma med walking dead "hypen", bara för en tv serie har varit populär betyder det inte spelet kommer sälja som smör. Var är Avatarspelet som borde dragit in mest i världen isf? Eller sagan om ringen?

 

Fair point helt klart. Tycker dock det är lite en generalisering med film/serie -> Spel.

 

TWD har ju ändå en genre inom spelvärlden sedan tidigare som enkelt kan uttryckas som kort och gott: Zombie. Finns ganska många spel under genren på Steam: http://store.steampowered.com/tag/en/Zombies/?l=swedish#p=0&tab=NewReleases vissa är stora tunga titlar och många jag aldrig ens hört talas om.

 

Många spel behöver ju inte vara något positivt men det finns således ett intresse för zombie-genren och att ha ett så starkt varumärke som TWD i ryggen vid release av ett nytt spel i genren måste ju vara ett bra utgångsläge.

 

Bara för att ta ett exempel i Zombie-genren: Resident Evil. Nu har RE gått andra hållet (spel->film) men ändå. Det är i år 20 år sen första spelet kom och det lever vidare.

 

res-evil.png

 

Det som är intressant i sammanhanget är ju hur pass stort Zombie-intresset är i Asien? Hittar ingen statistik på tittarsiffror (inte optimal data men ger väl i vart fall en hint om intresse) i Asien för TWD men ex då Res Evil är det ju Capcom som skapat som är japanskt.

Postad
Lul whut? Eller på vilket sätt anser du att det skiljer sig från exempelvis SAAB och Volvo?

 

Jag menar att vi i princip går väldigt nära Break even just nu. Hade vissa utvecklingskostnader bokförts som kostnader istället för investeringar hade det kunnat stå noll på sista raden.

 

Eftersom bolagets värdering bygger på ca ett dussin inäktskällor varav endast en (payday 2) är i drift för tillfället blir det väldigt marginellt intressant huruvidia vi gjort en årsvinst på -10, 0, 10 eller 50m sek

Postad

@Sladdafan

 

Det första RE spelet är även ansett som ett av historiens främsta spel. Vad jag vet har framgången för franchisen mer att göra med kvalité än att det har med zombies att göra.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...