Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

 

Geminose har utvecklats i iaf 6 års tid, Star köpte projektet för tre år sedan för 8 miljoner dollar plus eventuella extrapengar vid succe (vilket är rätt mycket ändå). Sedan dess har det kommunicerats att allt går enligt plan men inte en enda mer konkret detalj har avslöjats och alla frågor på stämmor etc har bemötts med "vi tänker inte avslöja några detaljer, ni får se när det är klart"

 

Förra våren i en rapport kommunicerades att tekniken var klar och de nu enbart höll på att designa innehåll. Sedan dess har vi inte hört något bättre än att Geminose ska släppas loss första halvan 2016.

 

Vi sitter mest o hoppas på PM, är det försenat bör det också kommuniceras, oddsen för försening är riktigt svåra att sia i.

 

Emissionen vid köpet var på 105 mil eller liknande i dagens kurs plus 8 Mill som grundarna ska ha om det blir succe och dessutom 28 mil som man fick överta i skuld. Totalt 141 mil. Sen tillkommer ju utvecklingskostnaderna som vi inte vet hur stora de är.

 

Vad tror du om att man tidigare har skrivit lansering H1 2016 och nu skriver 2016. Det antyder ju att det är försenat med 6 mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emissionen vid köpet var på 105 mil eller liknande i dagens kurs plus 8 Mill som grundarna ska ha om det blir succe och dessutom 28 mil som man fick överta i skuld. Totalt 141 mil. Sen tillkommer ju utvecklingskostnaderna som vi inte vet hur stora de är.

 

Vad tror du om att man tidigare har skrivit lansering H1 2016 och nu skriver 2016. Det antyder ju att det är försenat med 6 mån.

 

Enklare att prata $ för o slippa kursförändringar.

 

$7M betala de i emitterade aktier enligt PM. 105/7 = 15kr/dollarn.

 

 

In addition to the shares, the sellers of Geminose Inc. could potentially get

additional cash compensation based on positive results generated to Starbreeze

from the Geminose IP over a five-year period amounting to a maximum of $10

million USD.

http://media.starbreeze.com/2014/09/Starbreeze-AB-acquires-Geminose-Inc.pdf

 

Med chans att få $10M till (antar det är 10 till cash. Lite luddigt. Kan vara från 7M ->10M tot = 7M aktier och 3M cash?)

 

Men säg till = 7+10=$17M tot.

 

Skulden får du gärna förklara hur du tänker? Samt vad siffran kommer ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklare att se det såhär förutsatt att jag har rätt siffror:

 

Vi börjar att se på utspädningen av aktier till dagens kurs 4 606 778 aktier och dagens kurs 15,3 ger

15,3x4606778x3/2=105,7 mille

 

Starbreeze har satt av 8 mill till att betala för den tänkta succén.

 

Geminose har om jag kommer ihåg rapporten rätt 28-29 mill sek i skuld i form av uppskjuten skatt. Då detta räknas i dollar så är det idag mer än så.

 

 

 

Utöver detta kommer de senaste årens utvecklinskostnader. Allt detta skal spelet dra in i förtjänst för ett nollresultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emissionen vid köpet var på 105 mil eller liknande i dagens kurs plus 8 Mill som grundarna ska ha om det blir succe och dessutom 28 mil som man fick överta i skuld. Totalt 141 mil. Sen tillkommer ju utvecklingskostnaderna som vi inte vet hur stora de är.

 

Vad tror du om att man tidigare har skrivit lansering H1 2016 och nu skriver 2016. Det antyder ju att det är försenat med 6 mån.

 

Det är en inte omöjlig tolkning, o andra sidan använde de ett mer komprimerat språk i den versionen när bara 2016 skrevs. Ska bli intressant att se vad som sägs på torsdag morgon =)

 

Enklare att se det såhär förutsatt att jag har rätt siffror:

 

Vi börjar att se på utspädningen av aktier till dagens kurs 4 606 778 aktier och dagens kurs 15,3 ger

15,3x4606778x3/2=105,7 mille

 

Starbreeze har satt av 8 mill till att betala för den tänkta succén.

 

Geminose har om jag kommer ihåg rapporten rätt 28-29 mill sek i skuld i form av uppskjuten skatt. Då detta räknas i dollar så är det idag mer än så.

 

 

 

Utöver detta kommer de senaste årens utvecklinskostnader. Allt detta skal spelet dra in i förtjänst för ett nollresultat.

 

För att ganska ofta hävda sig ha ganska dålig koll på Star, har du ibland helt fantisk koll ;)

 

Att det är rätt stora siffror (runt 100m oavsätt hur man räknar) och de sagt att de köpte projektet "billigt eftersom det ännu ej är lanserat", borde väl vara något positivt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

För att ganska ofta hävda sig ha ganska dålig koll på Star, har du ibland helt fantisk koll ;)

 

Du vet att det är samma människa som hävdar sig ha fakta på att 99% av de människor som söker asyl i Sverige är skäggiga (manliga) barn i 32årsåldern med ett förflutet som islamistiskt betingade våldtäktsmän som är här för att mörda en oskyldig etnisk svenska bara för att kunna utnyttja vårt fina sociala skyddsnät och få sina tänder fixade i fängelset medans de tar hit 103 av sina närmsta släktingar genom anhöriginvandring till en totalkostnad för samhället på 800 tusen miljarder euro.

 

(Fan, jag skulle nog fan kunna bli ett äkta flashbacktroll jag mä ;) tror jag fick med alla dom vanligaste "sanningarna")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet att det är samma människa som hävdar sig ha fakta på att 99% av de människor som söker asyl i Sverige är skäggiga (manliga) barn i 32årsåldern med ett förflutet som islamistiskt betingade våldtäktsmän som är här för att mörda en oskyldig etnisk svenska bara för att kunna utnyttja vårt fina sociala skyddsnät och få sina tänder fixade i fängelset medans de tar hit 103 av sina närmsta släktingar genom anhöriginvandring till en totalkostnad för samhället på 800 tusen miljarder euro.

 

Ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en inte omöjlig tolkning, o andra sidan använde de ett mer komprimerat språk i den versionen när bara 2016 skrevs. Ska bli intressant att se vad som sägs på torsdag morgon =)

 

 

 

För att ganska ofta hävda sig ha ganska dålig koll på Star, har du ibland helt fantisk koll ;)

 

Att det är rätt stora siffror (runt 100m oavsätt hur man räknar) och de sagt att de köpte projektet "billigt eftersom det ännu ej är lanserat", borde väl vara något positivt?

 

Jag brukar läsa på ganska bra om det är något jag är nyfiken på.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla!

 

Marknaden gillar den mer än mig men såhär tänkte jag när jag skummade den:

 

1. Överraskande bra resultat för sista kvartalet med tanke på att omsättningen inte var högre och kassan har minskat med 100 mille de senaste 12 månaderna.

2. Negativt cashflow sista perioden antyder en dålig utveckling till nästa rapport

3. "Ett år av disciplin inom vår spelutveckling, finansiell kontroll, genomförande och test av vår nya strategi ligger framför oss. Som VD ser jag fram emot att förfina och driva Starbreeze vidare." Detta citat får iaf mig att tänka på ett år med ganska små intäkter och stora utvecklingskostnader.

4. Framdriften på de nya spelen känns som det inte går enligt planen. Inte ett ord om Geminose eller att det ska släppas under 2016, PD mobil är fortfarande i pre-production, inget nytt om RAID. DBD går vad det verkar enligt planen.

 

Ungefär så gick mina tankar när jag läste genom den. Mycket möjligt att jag fick för negativ bild av den.

Redigerad av NipSlip
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknaden gillar den mer än mig men såhär tänkte jag när jag skummade den:

 

1. Överraskande bra resultat för sista kvartalet med tanke på att omsättningen inte var högre och kassan har minskat med 100 mille de senaste 12 månaderna.

2. Negativt cashflow sista perioden antyder en dålig utveckling till nästa rapport

3. "Ett år av disciplin inom vår spelutveckling, finansiell kontroll, genomförande och test av vår nya strategi ligger framför oss. Som VD ser jag fram emot att förfina och driva Starbreeze vidare." Detta citat får iaf mig att tänka på ett år med ganska små intäkter och stora utvecklingskostnader.

4. Framdriften på de nya spelen känns som det inte går enligt planen. Inte ett ord om Geminose eller att det ska släppas under 2016, PD mobil är fortfarande i pre-production, inget nytt om RAID. DBD går vad det verkar enligt planen.

 

Ungefär så gick mina tankar när jag läste genom den. Mycket möjligt att jag fick för negativ bild av den.

 

Tumme upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknaden gillar den mer än mig men såhär tänkte jag när jag skummade den:

 

1. Överraskande bra resultat för sista kvartalet med tanke på att omsättningen inte var högre och kassan har minskat med 100 mille de senaste 12 månaderna.

2. Negativt cashflow sista perioden antyder en dålig utveckling till nästa rapport

3. "Ett år av disciplin inom vår spelutveckling, finansiell kontroll, genomförande och test av vår nya strategi ligger framför oss. Som VD ser jag fram emot att förfina och driva Starbreeze vidare." Detta citat får iaf mig att tänka på ett år med ganska små intäkter och stora utvecklingskostnader.

4. Framdriften på de nya spelen känns som det inte går enligt planen. Inte ett ord om Geminose eller att det ska släppas under 2016, PD mobil är fortfarande i pre-production, inget nytt om RAID. DBD går vad det verkar enligt planen.

 

Ungefär så gick mina tankar när jag läste genom den. Mycket möjligt att jag fick för negativ bild av den.

 

1. Ganska naturligt att kassan minskar med tanke på alla projekt och samtidigt är den enda intänkten från ett 2,5 år gammalt spel.

 

2. Vad förväntar du dig? Se punkt 1.

 

3. Se punkt 1.

 

4. Vad vill du att det ska stå? "Geminose går enligt plan?". Ser ingen poäng med att kommunicera saker som redan kommunicerats. Hade det INTE gått enligt plan tror jag det nämnts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som hände med mitt första svar men gör ett nytt försök..

 

Hur rik är du i dagens kurs då opteron?:-D.

 

Är det 30% skatt på all vinst när man säljer eller hur funkar det? Har noll koll på aktier....

 

Lite rik faktiskt, betalar bara ett litet schablon-belopp årligen i skatt då jag har aktierna på en ISK.

 

 

Marknaden gillar den mer än mig men såhär tänkte jag när jag skummade den:

 

1. Överraskande bra resultat för sista kvartalet med tanke på att omsättningen inte var högre och kassan har minskat med 100 mille de senaste 12 månaderna.

2. Negativt cashflow sista perioden antyder en dålig utveckling till nästa rapport

3. "Ett år av disciplin inom vår spelutveckling, finansiell kontroll, genomförande och test av vår nya strategi ligger framför oss. Som VD ser jag fram emot att förfina och driva Starbreeze vidare." Detta citat får iaf mig att tänka på ett år med ganska små intäkter och stora utvecklingskostnader.

4. Framdriften på de nya spelen känns som det inte går enligt planen. Inte ett ord om Geminose eller att det ska släppas under 2016, PD mobil är fortfarande i pre-production, inget nytt om RAID. DBD går vad det verkar enligt planen.

 

Ungefär så gick mina tankar när jag läste genom den. Mycket möjligt att jag fick för negativ bild av den.

 

Håller lite med dig faktiskt, överraskande bra resultat rent monetärt men en liten besvikelse på informationsfronten.

 

Är inte jätteförvånad över att marknaden reagara såpass positivt ändå då den verkar ha väldigt svårt att värdera Starbreeze rent generellt och lägger en onödig vikt i hur mycket vi tjänar per kvartal för tillfället.

 

Dock ska man inte underskatta hur pass positivt det är att Payday 2 fortsätter gå så himla starkt med tanke på att Payday Mobile och den asiatiska lanseringen av Payday borde ligga i någorlunda närtid och har stor potential.

 

Sen ska man inte heller glömma att sålänge ingen ny information kommunicerats gäller fortfarande den senaste, frågade IR nyss om Geminose och fick svar på 5 minuter;

 

 

tMqeSiU.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller lite med dig faktiskt, överraskande bra resultat rent monetärt men en liten besvikelse på informationsfronten.

 

Dock ska man inte underskatta hur pass positivt det är att Payday 2 fortsätter gå så himla starkt med tanke på att Payday Mobile och den asiatiska lanseringen av Payday borde ligga i någorlunda närtid och har stor potential.

 

Sen ska man inte heller glömma att sålänge ingen ny information kommunicerats gäller fortfarande den senaste

 

Nej jag gillar inte känslan av hokus pokus i resultatet

 

man hade ju alla chanser att hinta och bygga upp förväntningar om geminosd nu men väljer att inte nämna det över huvud taget. Märkligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummade rapporten.

Imateriella tillgångarna har ökat med mer än 50% (Inte så konstigt med stora investeringar) samtidigt som de gör avskrivningar på 2.5MSEK kontra 9 MSEK samma period föregående år. Rimligtvis borde de ju skriva av mycket mer. Det påverkar ju resultatet till det positivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...