Gå till innehåll

Othello - Signing off


Othello

Recommended Posts

Liten rant här, men ändå.

 

 

Vi har inga ”genier” här på forumet enligt mina högt ställda (och naturligtvis subjektiva) kriterier, men med stor sannorlikhet är TomteTomte smartast av de mer frekventa postarna på forumet. Notera att även en analfabet lär kunna läsa hans dagboksinlägg och förstå vad han säger. Det är ingen slump.

 

Tänk på det när ni läser inlägg av folk. Det kan mycket väl vara bra inlägg och smarta inlägg, men briljans ligger också i att kunna förklara det komplexa på ett enkelt sätt.

 

sluta tönta dig ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 540
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Typiska sätt att hävda sig på är att med flit använda terminologi som man vet att ens konversationspartner finner komplex, att referera till områden och litteratur som man vet att man med stor sannorlikhet är ensam om att känna till och att ställa frågor om den man konverserar med som man redan vet svaret på för att låta denna stå och "skämmas" över sitt svar.

 

 

Rolig läsning i hela inlägget. Just det ovan har vi ju en riktig mästare i här på forumet även om det kanske lugnat sig lite :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

 

Mycket bra skrivet O. Själva delen där du beskriver hur genier aldrig behöver hävda sig stämmer ju in på de flesta områden där folk är extremt begåvade, låt oss säga inom idrott eller rent utav att ragga kjoltyg :) De som verkligen är överlägsna behöver inte, och genrellt sett gör det inte heller, hävda sig.

 

Alldeles för många diskussioner här blir ju någon form av kukmätning. Visst att det bara är logiskt att lyssna och försöka lära sig mer av de "bättre spelarna", men det vore ju mer beundransvärt om de kunde visa lite större ödmjukhet ofta imo.

 

Insåg nu att jag inte skrev något nytt, bara en mycket sämre version av vad du skrev utan sköna anekdoter. Iofs så kanske jag lyckats väga upp det med ett par feltolkningar :)

 

Rolig läsning i hela inlägget. Just det ovan har vi ju en riktig mästare i här på forumet även om det kanske lugnat sig lite :)

 

Oja.

 

sluta tönta dig ...

 

Du har en riktigt bra kväll va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt och försökte få igång Holdem Manager, Omahaversionen igår då den släpptes i fredags. Det gick hyfsat bra förutom en större import som kraschade. Det vart lite absurt när jag försökte få igång HUDen ordentligt, inte fick se hur 4-betstatsen såg ut, och valde att fyrbetta själv varvid jag självklart fick stoppa in med en ganska dålig ds-hand mot AAxx. Jaja, med dåligt spel finansierar man inköpet av Omaha Manager tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en intensiv eftermiddag för gentlemannen ovan såg jag vid en sökning på senaste inläggen. Bra drag. :)

 

Jag har alltså inte köpt "Omaha Manager" (dvs, Holdem Manager med Omaha-stöd) ännu utan kör en trialversion. Programmet verkar ju bra, men jag får verkligen inte importen att fungera. Jag exporterade c:a 400k händer från PTO (nej, alla var inte mina egna) och när jag importerar så står det att c:a 390k av dem är dubletter. Någon som kör HEM som vet om det är en begränsning i trialversionen som jag råkat ut för?

 

Jag skall till Zürich imorgon igen. Mental notering: Glöm inte ögondropparna den här gången, och kom gärna ihåg rakhyveln också (en så kallad "Lex Ola", se hans inlägg ovan). Det är löjligt mycket björkpollen där för tillfället och mina lama over the counter-antihistaminer tappar all fokus runt 22:00 på kvällen varvid jag helt enkelt får gå och sova då jag inte kan se något.

 

Pokermässigt: När jag tittar igenom de större potterna den här månaden ser jag att jag haft bra flyt, dels förpassat oturspotterna till mikrolimit men vunnit de stora potterna på midstakes och dessutom kommit undan med ett par skitusla bluffar som borde blivit blixtsynade av mer kompetent motstånd. En sabla tur helt enkelt.

 

Jag skall ge ett exempel på en bluff som hade klar potential att bli synad.

 

Full Tilt Poker, $2/4 Pot limit Omaha Cash Games, 2 Players

Hand Converter by Pokerhand.org

 

Board:

CO: $634.75

Button: $427.50

 

Dealt to Button 8:spade: J:diamond: 9:diamond: K:spade:

 

Pre-flop:

Button raises to $12, CO raises to $36, Button calls $24

 

Flop: ($72) Q:club: Q:spade: K:heart: (2 Players)

CO bets $52, Button calls $52

 

Turn: ($176) J:spade: (2 Players)

CO checks, Button bets $116, CO calls $116

 

River: ($408) 4:diamond: (2 Players)

CO checks, Button bets $223.50 and is all-in, (1 folds), Button returns $223.50

 

Results:

Button wins $407.50

 

Standardlinjen HU är att jag borde höja på floppen med en dam om jag inte har Qxxy, där xx är ett par i nior eller lägre och y är en knekt eller lägre (och även den handen borde jag höja ~60-80% av gångerna). Och om han synar turn så borde han minst ha stege, och med det sagt är river jätteblank så han borde syna på rivern. Bra spelare tar dock oftast en annan turnlinje och pushar med stege om de tror att jag drar mot kåk, men han var rätt dålig så jag tror det var ovanför hans huvud att göra det.

 

Och om han har AAxx med flushdrag på turn, vilket jag mycket väl kan tro, så borde han likaväl kunna genomskåda mitt flopspel och ta riversynen med det spelet i bakhuvudet. Det är klart, han kanske lyckas inbilla sig att jag har KKxx och slöspelat den - det är imho den enda handen som är kvar i min range på rivern. Det och möjligen en stege, men det är väldigt tunt att valuebetta en stege där utan en jättebra read, och vi har bara spelat runt 30-40 händer här. Så mitt spel var ganska dåligt tycker jag själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder trial version, och har gjort det i... sju dagar tror jag.

 

jag hade lite problem innan beta 29 var ute, men efter installation på den har det fungerat bra. jag har ~250k plo-hh´s i hem, men den missade ~20k händer när jag importerat från ut- .txt´ade från pto.

 

det verkar inte vara något max då den importerar mina händer som jag spelar nu, utöver de jag lade in från pto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reser bara med handbagage ändå.

 

Två nätter borta, då behöver man:

- Tre skjortor

- En kavaj

- Två slipsar

- Två par byxor

- En t-shirt att chilla i på hotellrummet.

- Underkläder och toalettartiklar. Inklusive rakhyvel. Och ögondroppar.

 

Resterande plats tas upp av datorutrustning samt random bok för flighten hem (just nu "The name of the wind", någon fantasybok jag plockade upp på Arlanda i förbifarten). På flighten dit jobbar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni känner er ensamma så är stalltipset att glömma att ta av sig skärpet när man går igenom säkerhetskontrollen här på Arlanda. Jag glömde just att göra det, och resultatet blev en belöning iform av att en attraktiv tjej kastade sig över mig och i princip tog sig friheter fram till second base. Hey, hade jag inte varit lyckligt gift så hade jag nog kunnat hänga kvar där hela dagen.

 

På barnens begäran har jag förresten med mig kameran den här resan då de ville se hur det ser ut i Zürich. Det kan nog bli en bildblogg under resan som kanske eller kanske inte inkluderar "Dagens outfit".

 

Beat, de verkar ha ändrat min gate. Antingen det eller så har resmålet ändrats till Bergen. Bergen eller Zürich? Hm. To be continued.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni känner er ensamma så är stalltipset att glömma att ta av sig skärpet när man går igenom säkerhetskontrollen här på Arlanda. Jag glömde just att göra det, och resultatet blev en belöning iform av att en attraktiv tjej kastade sig över mig och i princip tog sig friheter fram till second base. Hey, hade jag inte varit lyckligt gift så hade jag nog kunnat hänga kvar där hela dagen.

 

Haha, varför händer det där inte mig?

Första och sista gången jag gjorde det var i Chicago för ett par år sedan, då möttes jag av en ca 160kgs svart man som gjorde mig så nervös att de kände sig tvungna att vända ut och in på hela handbagaget för att leta efter "sprängämnes-rester" typ..

På håret att vi missade planet.

 

Men det är väl så det är, vi är olika lyckligt lottade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att resa med lätt packning:

Jag var på 7-dagars konferens med en kollega. Dresscoden var

t-shirt jag utgick ifrån att jag skulle få två och köpa två, packade

alltså ned tre. Kollegan ville ha tre skjortor att välja mellan varje dag,

han fick med sig 21 st.

 

Undrar hur många det är som ens äger 21 st skjortor? Jag gör det nog inte. It's pretty close though...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur många det är som ens äger 21 st skjortor? Jag gör det nog inte. It's pretty close though...

 

Tror jag äger minst det dubbla.

 

Angående säkerhetskontrolldiskussionen så reser jag mest i forna östeuropa och skulle inte våga lämna något kvar med flit. Förstår inte språket och de ser alltid ut som de vill döda en redan innan man har gjort något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå flygplatsklädsel så kör jag följande på långflygningar:

 

* Lätta gympaskor, eller liknande. Beroende på väder så gillar jag flipflops, men då får man ha med sig strumpor att ha på själva flygningen, eftersom det blir för kallt för barfota då.

 

* Mjukisbyxor. Bekväma och kan fulkonverteras till shorts vid behov.

 

* Tshirt

 

* Hoodie som går att öppna.

 

* Mössa. grym för värmereglering och så pass liten att det inte är någon särskild viktkostnad.

 

* Manshandväska för viktigheter. Ögondroppar, nässpray, sömntabletter, pass, penna, papper, bok, plånbok, mobbe, mp3spelare, nintendo ds, tuggummi (rekommenderat av sveriges tandläkarförbund) öronproppar.

 

* Standardhandbagage, med påse i ytterfacket med nytvättade kalsonger, t-shirt och strumpor. Beroende på om man är på idiotflygplats (heathrow, jag tittar på dig) så får man eventuellt lämna plats för datorn här.

 

Eftersom jag inte är en international businessman så blir det inga kostymer och sånt, obvs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå flygplatsklädsel så kör jag följande på långflygningar:

<lista>

Proffs! En lista värdig att skriva ut, laminera och ständigt granska inför långflygningar imho.

 

Ibland kör de (som du diskret varnade för) iskall lufttemperatur så jag brukar spela säkert med bekväma jeans på längre flygningar. Det blir dock varmt när man kommer fram, speciellt om man hamnar i den fruktade "buss till terminalen"-delen av flygplatsen, så det är en klar tradeoff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå flygplatsklädsel så kör jag följande på långflygningar:

 

* Lätta gympaskor, eller liknande. Beroende på väder så gillar jag flipflops, men då får man ha med sig strumpor att ha på själva flygningen, eftersom det blir för kallt för barfota då.

 

* Mjukisbyxor. Bekväma och kan fulkonverteras till shorts vid behov.

 

* Tshirt

 

* Hoodie som går att öppna.

 

* Mössa. grym för värmereglering och så pass liten att det inte är någon särskild viktkostnad.

 

* Manshandväska för viktigheter. Ögondroppar, nässpray, sömntabletter, pass, penna, papper, bok, plånbok, mobbe, mp3spelare, nintendo ds, tuggummi (rekommenderat av sveriges tandläkarförbund) öronproppar.

 

* Standardhandbagage, med påse i ytterfacket med nytvättade kalsonger, t-shirt och strumpor. Beroende på om man är på idiotflygplats (heathrow, jag tittar på dig) så får man eventuellt lämna plats för datorn här.

 

Eftersom jag inte är en international businessman så blir det inga kostymer och sånt, obvs.

 

Bra lista!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt mest second hand i Polen, principen är densamma men billigare och klart bättre varor där.

 

Det jag menade var att det kan vara värt att dumpa ett antal skjortor hos Myrorna eftersom man troligen inte går runt särskilt frekvent på alla 40. Några lär väl åtminstone vara en aning "out of fashion" skulle jag gissa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slumpmässiga tankar:

 

- Att fixa med reseräkningar är aldrig roligt.

- HEM har en bugg som skapar en (nästan, den verkar maxad vid 10 000 000 bytes) oändlig loop vid import av en hand som spelades någon gång i mars, det var därför den strulade för mig.

- Jag har bilder från Zürich, men det var askallt och regnade så jag orkade inte fota något skojigt. Men bilder är ju alltid populärt i dagböcker, så jag kanske slänger upp några ändå.

- Twitter är inte något för mig.

- Kul att de riggade "Vinn Adams pengar" på Mix Megapol imorse. Adam Alsing har varit obesegrad i flera månader, nu ringde de upp Stefan Holm som med nöd och näppe slog honom.

- Barn behöver sina föräldrar märker man, det var kaos hemmavid när jag kom hem igår. De blir alltid oroliga när man åker bort.

- Jag gjorde en graf med mitt resultat för de senaste två månaderna i big blinds. Det var intressant, jag var +1500bb men hade som mest varit back 900bb. Swongs.

- Det är inte en jäkel här på jobbet. Jag åker hem nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...