Gå till innehåll

Othello - Signing off


Othello

Recommended Posts

Mitt plan är försenat och det är supertråkigt här på Arlanda. Jag köpte just en Pepsi Max för 27 kronor och noterade att de kan ju till viss del dra nytta av sin "monopolställning". Det är ju inte så att man kan ryta "Det är för dyrt, jag drar till Willys istället!" och gå härifrån.

!

 

Det är ruggiga överpriser på Caféerna och maten på Arlanda.

 

Själv brukar jag av ren princip inte inmundiga något mer än vanligt vatten möjligen, inga bidrag till ockrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 540
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Varmt välkommen tillbaka!

 

Lycka till med tillökningen, ibland kan man känna sig lite sugen men vi har blivit lite för bekväma för att vilja ha ett lillasyskon till 11-åringen och 6-åringen (för att inte tänka på att man "snart" är tonårspappa :roll:)

 

Det är ruggiga överpriser på Caféerna och maten på Arlanda.

 

Själv brukar jag av ren princip inte inmundiga något mer än vanligt vatten möjligen, inga bidrag till ockrare.

 

http://www.bokus.com/b/9780349119854.html

 

Intressant läsning om detta och mycket annat. Författaren hävdar att det inte är de som driver kafeerna som drar in kulorna utan de som hyr ut platsen då de presumtiva kafeerna konkurrerar medan läget är begränsat.

 

Ockerpriser eller inte, flyger jag på eftermiddagen kan jag inte hålla mig från en 75cl öl medan jag väntar på planet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också inne i Electronics-butiken här. Som vanligt var den ekande tom. Jag funderar på hur mycket de säljer för per dag, det enda folk lär köpa är ju tillbehör till saker de redan har (mobilladdare, ipodladdare, etc)
Rakapparater. Jag har köpt två på Arlanda.

 

Själv åker jag Economy Class med en variant på ghetto upgrade då jag för fjärde gången i rad sitter vid nödutgången. Det är ju skönt, enda nackdelen är att man blir trakasserad av, vad som alltid tycks vara en manlig, flygvärdinna (eller steward som de tydligen föredrar att kalla sig) om huruvida man kan öppna nödutgången eller inte, och under vilka omständigheter man inte skall göra det (om det är en bigass brand utanför dörren eller om det är vatten utanför dörren skall man inte göra det sägs det visst).
Högt och tydligt "I look forward to it" ska du svara.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu: Frugan kom hem och pratar oavbrutet om föräldramötet med min mamma som hängt kvar här hemma efter den tidigare barnpassningen. Jag är ointresserad men hummar instämmande när det förväntas av mig och skriver det här inlägget under tiden.
Vet inte hur det funkar för dig men det där brukar komma tillbaka och bita mig i rumpan efter ett par dagar eftersom:

 

- 10% kapacitet går till att lyssna efter när i samtalet man förväntas mumla något

- 10% går till att hålla koll på om man förväntas mhm:a eller nähä:a

- 80% fokus ligger på skärmen

 

Inte ett recept för familjelycka således ;-)

 

Välkommen tillbaka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grüezi, som de säger här i Schweiz.

 

Lång dag här i Zurich med mycket jobb, avslutade med lite poker mot en spanjor. Vi spelade 0.5/1, jag vann litegrann utan några större problem och skrev en note efter sessionen som såg ut så här:

 

tiltar för lätt/börjar 3beta alla händer, betalar av med skräp. 5-betade Q8TJss preflop.

bluffar orytmiskt

pottar när han har något. checkar bakom missar på rivern men synar värdebet

Jag gav noten en grön färg vilket innebär "dålig spelare" i min värld.

 

Nu såg jag att han satt på 2/4 och spelade mot en reg som är duglig men inte direkt jättebra, och han spelade väldigt mycket bättre i den matchen. Jag funderar på om jag skall ändra min note pga det.

 

Men de flesta spelar ju bättre när de vinner, så det är nog dumt.

 

För övrigt har ju den här dagboken en totalt värdelös titel, jag måste ändra den. Jag skall funderat till vad jag skall ändra bara.

 

Oh, och just det! Jag var och handlade på en mack här i närheten nyss (det är bara heltidspokerspelare som använder minibaren och roomservice, vi andra dödliga vet att traktamentet endast räcker till mat samt en Red Bull per dag), och kassörskan hade namnbrickan på sig. Hon hette "Hero". Jag kände mig så sjukt geekig över att jag tyckte det var jätteroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag är ju inget environmental nutjob men när man kan så vill man ju bidra lite.

 

Således så är jag helt okej med att återanvända handdukarna på hotellet under en kortare vistelse. Alla jäkla hotell tapetserar ju badrummet med "vi tänker på miljön, om handdukarna ligger i badkaret kommer vi byta dem, annars inte". Duktig som man är hänger man upp dem för torkning.

 

Lik förbaskat får man alltid nya handdukar. Verkligen varje gång. Varför har de den där skylten då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har de den där skylten då?

 

De vill ha ryggen fri ifall Auftrag Untersuchung skulle komma på besök.

 

 

För övrigt har ju den här dagboken en totalt värdelös titel, jag måste ändra den. Jag skall funderat till vad jag skall ändra bara.

 

Hur många ändringar har det blivit hittills? ;)

 

Som förslag om du ännu inte är nöjd:

 

Lite poker och mycket OT: Hello!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag är ju inget environmental nutjob men när man kan så vill man ju bidra lite.

 

Således så är jag helt okej med att återanvända handdukarna på hotellet under en kortare vistelse. Alla jäkla hotell tapetserar ju badrummet med "vi tänker på miljön, om handdukarna ligger i badkaret kommer vi byta dem, annars inte". Duktig som man är hänger man upp dem för torkning.

 

Lik förbaskat får man alltid nya handdukar. Verkligen varje gång. Varför har de den där skylten då?

 

Har också gjort den reflektionen. Har aldrig heller fått behålla mina handukar, men antagligen ser det bra ut i hotellets miljöpolicy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är "suit up" en hint om att du tycker att How I Met Your Mother är den bästa serien just nu? Vad tycker du om Big Bang Theory och Better Off Ted?

 

Dels tycker jag att How I met your mother är en fantastisk serie, dels har jag kostym på mig här nere (I suited up!). Så det är en dubbel ordvits antar jag.

 

Big bang theory är ganska bra, men jag har inte sett mycket av den. Better off Ted har jag inte sett alls, missar jag något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev lite tiltat spel på slutet mot den här killen.

 

Full Tilt Poker, $0.50/1 Pot limit Omaha Cash Games, 2 Players

Hand Converter by Pokerhand.org

 

Board:

CO: $235.10

Button: $358.50

 

Dealt to Button J:club: 3:club: K:heart: K:club:

 

Pre-flop:

Button raises to $3

CO raises to $9

Button raises to $27

CO calls $18

 

Flop: ($54) 9:spade: 7:diamond: K:spade: (2 Players)

CO checks

Button bets $54

CO raises to $208.10 and is all-in

Button calls $154.10

 

Turn: ($471.70) T:club: (2 Players)

 

River: ($471.70) 6:heart: (2 Players)

 

Results:

CO Showed 4:club: K:diamond: J:diamond: 6:diamond:

Button Showed J:club: 3:club: K:heart: K:club:

Button wins $469.70

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels tycker jag att How I met your mother är en fantastisk serie, dels har jag kostym på mig här nere (I suited up!). Så det är en dubbel ordvits antar jag.

 

Big bang theory är ganska bra, men jag har inte sett mycket av den. Better off Ted har jag inte sett alls, missar jag något?

 

Den har potential tycker jag. Sega avsnitt avsnitt men har tagit sig sen. Titta och ge utlåtande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya inköp på spelfronten de senaste två veckorna.

 

Tom Clancy's HAWX

 

Killzone 2

 

Outrun Online Arcade (90 spänn på PSN!)

 

När jag skall få tid att spela dem har jag ingen aning, men HAWX såg supercoolt ut under första uppdraget som spelades igenom påhejad av både barnen och frugan (som dock klagade över sjösjuka). Killzone 2 är det dock 18-årsgräns på och det får inte barnen se, så det kan inte spelas dagtid. Jag är ok med att de ser mig flyga flygplan och skjuta på andra plan, men inte ett FPS. Outrun är det dock inga problem med förutom att den äldre dottern, brådmogna sex år gammal, nästan klarade sträcka två på outrun-mode på första försöket. Oroväckande talangfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.

 

Liten rant här, men ändå.

 

Genom mitt othellospelande har jag haft förmånen att få möta några, med ovanstående definition, otroligt intelligenta människor. Något som var intressant var att jag ganska snabbt noterade att de som bara var "intelligenta"och de som var, i brist på bättre ord, "genier" [1, 2, 3,4, m fl] påfallande ofta hade helt olika framtoning.

 

I korthet var/är det så att de som så att säga var "intelligenta" hade ett extremt mycket större behov av att hävda sig än de som var...tja, betydligt skarpare.

 

Typiska sätt att hävda sig på är att med flit använda terminologi som man vet att ens konversationspartner finner komplex, att referera till områden och litteratur som man vet att man med stor sannorlikhet är ensam om att känna till och att ställa frågor om den man konverserar med som man redan vet svaret på för att låta denna stå och "skämmas" över sitt svar.

 

(Svenssonvarianten är att fråga en person man vet är arbetslös "Så, vad jobbar du med?").

 

Allt detta avskyr jag som pesten. Det bästa? Det bästa är att jag är i gott sällskap. De 7-8 personer jag mött i mitt liv som jag med gott självförtroende kan beskriva som "genier" gör aldrig det, och visar tydligt vad de tycker om de som gör detta (oftast ignorerar de dem bara, vilket är fantastiskt effektivt eftersom det oftast är deras gillande som eftersöks).

 

Motsatsen är exempelvis Aubrey De Grey (länk till Colbert report) som en gång satt på en pub och förklarade sin forskning för mig, inne på sitt fjärde glas öl (ett halvt satt nog kvar i hans skägg för övrigt). Jag hade inte vågat fråga innan, för som ni vet så bör man kunna halva svaret för att ställa rätt fråga, och jag hade inte ens en procent av svaret. Jag behövde inte riktigt fråga eftersom han självklart förstod vad jag försökte fråga innan jag själv lyckats formulera vad jag försökte säga. Han svarade på ett sådant sätt att jag förstod vartenda ord, och talade aldrig någonsin ned till mig under svaret. Fast han kunde gjort det om han velat.

 

Jag har haft liknande konversationer med Imre (#4 ovan, matematik), Haugland (#3 ovan, huvudräkning och spelteori), Ben (#2 ovan, minnesteknik och IQ-test) och några andra personer, och det har varit likadant där. De talar aldrig, aldrig någonsin ned till en. Och gudarna skall veta att jag ofta kan ana att jag är smartast i rummet, men i deras sällskap känner jag mig som ett pucko, och sanningen är att i jämförelse med dem så är jag det.

 

Vad jag försöker säga är att jag ofta läser diskussioner på forumet där folk är mer fokuserade på att försöka påvisa sin intelligens (eller på annat sätt hävda sig), och deras problem är att de i sin argumentation bara klarar av att visa att de är intelligenta. De är så att säga "bara" intelligenta, inte briljanta.

 

Vi har inga ”genier” här på forumet enligt mina högt ställda (och naturligtvis subjektiva) kriterier, men med stor sannorlikhet är TomteTomte smartast av de mer frekventa postarna på forumet. Notera att även en analfabet lär kunna läsa hans dagboksinlägg och förstå vad han säger. Det är ingen slump.

 

Tänk på det när ni läser inlägg av folk. Det kan mycket väl vara bra inlägg och smarta inlägg, men briljans ligger också i att kunna förklara det komplexa på ett enkelt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på det när ni läser inlägg av folk. De kan mycket väl vara bra inlägg och smarta inlägg, men briljans ligger också i att kunna förklara det komplexa på ett enkelt sätt.

Jag har alltid varit usel på att förklara mig och vara pedagogisk, så jag är väl inte briljant vilket jag alltid trott. ;-)

 

Men det ligger sanning i det; de kloka människor som man respekterar mest, är de som har tålamod att lyssna och inte försöker framhäva sig själva i varje andetag, hur intelligenta de än månde vara.

 

De mest irriterande människor som finns är de intelligenta men inte särskild kloka som satsar allt på att just framhäva sig själva. Om de ändå vore halvkorkade skulle man kunna köpa det som charm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...