Gå till innehåll

Othello - Signing off


Othello

Recommended Posts

  • Svars 540
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Helt underbart, jag har nu pratat med ambassaden och Swiss Air.

 

Kontentan: Ingen vet. Ambassaden säger att rent juridiskt är det helt ok, jag kan få komma hem utan problem, men att det är flygbolagets ansvar att kontrollera ens identitet och att de kan ha andra regler. Swiss air säger att "tjadu...det beror väl på vem som står i gaten och kollar dina handlingar, men du fick ju åka hit på det sättet".

 

Jag kommer bli den nya jm_j :)

 

Missförstå mig rätt nu men jag är faktiskt lite avundsjuk. Sådana här saker gör ju en rutinresa sjukt mycket mer spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence sir, jag gillar er dialekt kortare stunder..

 

Men jag skulle fan inte klara av att höra den varje dag resten av mitt liv. :)

 

Det kanske bara inte är gjort för alla. :)

 

Motala-dialekten är inte i närheten av så extremt fult som typ Mjölby-dialekten, för att inte prata om Norrköpingstrollen. Finspång, Tjällmo o alla de där hålorna faller i samma kategori.

 

I Motala talar vi rikssvenska ;)

 

Nejvars, östgötskan är otroligt ful, håller med till fullo.

 

 

Angående passhistorier kunde jag inte för allt i livet hitta mitt pass när jag skulle åka till San Remo. Gick upp min sedvanliga halvtimme före tåget skulle gå till Köpenhamns flygplats och allt var packat o klart, skulle bara ta ut passet ur lådan där jag brukar förvara passet.

 

Problemet var obv att passet inte låg där, det enda jag kunde hitta var mitt gamla utgånga pass. Den lugna morgonen förvandlas till ett helvete och jag sliter upp och river runt bland precis allting i hela lägenheten, men passet är nowhere to be found. Letar o letar, överväger om man kan resa med körtkort osv, hur långt det tid det skulle ta att köra till Köpenhamn om jag hittade passet senare osv.

 

Till sist, när allt hopp verkar ute sätter jag mig på knä och tar upp det gamla passet, svär en mental lång harang om hur förbannat ironiskt det är att mitt gamla passhelvete ligger där och verkligen gnider in allting i mitt ansikte.

Plötsligt får jag syn på en gammal bagagelapp som sitter klistrad på passets baksida. Det står "DUSSELDORF".

"Vafan" tänker jag, "dit flög jag ju för en månad sen, och har aldrig gjort innan".

 

Sliter upp passet igen, som jag gjorde det första jag gjorde efter att jag vaknade på morgonen.

Expiry date XX XX 2013. Hade i min morgontrötta dimma kollat på det datum det utfärdades när jag skulle skulle se efter om det var det gamla eller nya passet. Mkt smart.

 

Jag sprang bort till tåget som skulle gå om 6 minuter, och jag hann faktiskt med, men blodsmaken i munnen satt i hela vägen till Köpenhamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missförstå mig rätt nu men jag är faktiskt lite avundsjuk. Sådana här saker gör ju en rutinresa sjukt mycket mer spännande!

 

Living on the edge, svensson-style.

 

Jag rushar på att klara av passrelaterade aktiviteter utan pass idag. Hotellen härnere brukar kräva pass när man checkar in, men eftersom jag redan bott på det här hotellet ett par gånger så hade de kvar mina passuppgifter och skrev in mig utan att jag behövde visa passet.

 

Nu är jag trött som tusan och skall sova efter att ha spelat lite poker här i 30 minuter som avslutning på dagen.

 

En 6-max-session som endast gjordes uthärdlig av att jag vände back till lillplus genom att få in allt trevägs på floppen J92 rainbow med AAT8 på har precis avslutats. Man tror ju inte att man leder när det går push/push efter att man lett ut med ett potbet på floppen (trebet innan, potten var rätt stor redan då), men galet nog var det det jag gjorde. De blockade varandra totalt med händerna KKQT och KQTJ och jag vann med tvåpar. Sweet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle till Tyskland och bunkra sprit till en fest för många år sen med en bussresa, och kvällen innan kunde jag inte hitta mitt pass. Då jag vart på en sån här resa innan visste jag av erfarenhet att tullarna inte brukar kolla på passen utan att det räcker att hålla upp passet när de går förbi. Så helt sonika låna jag ett pass av en polare.

 

Väl i tyskatullen håller jag upp passet och blir insläppt utan problem. När vi skall in i Danmark igen är det samma visa, upp med passet igen och tullarn går förbi mig. Jag är precis på väg att stoppa ner passet när tullarn väder sig om och rycker passet ur handen på mig. Pulsen stiger till 200 när han bläddrar fram passbilden och kikar på den och sen på mig. Jag är inte alls lik kompisen på bilden. Hursomhelst får jag tillbaka passet och tullarn går vidare.

 

Pulsen går så sakta ner till normalpuls igen medans vi väntar på att bli insläppta i Danmark när busschaffören talar om i högtalarna att vi blir lite sena i tullen då det är problem med ett pass.... Puls upp till max och kallsvettningar kom över mig.

 

Men tydligen var det inte mitt pass som var problem och vi fick komma in i danmark igen. Kommer aldrig resa igen utan korrekta papper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På avdelningen passhistorier:

Bodde i Spanien ett par år i början på 90-talet. Jag och flickvännen (amerikanska) skulle skjutsa hennes syster till flygplatsen. När jag hämtat upp dem sade jag att jag bara skulle svänga hemom och hämta upp mitt pass som jag glömt. Närmaste flygplats låg på andra sidan franska gränsen.

- Behövs inte, sa Laurie. Jag har inte med mig mitt heller. De kollar ju ändå aldrig.

Nähä, tänkte jag. Har inte hon med sig sitt så är vi ju ändå fast.

Sure enough, vi kom in i Frankrike utan problem, men på tillbakavägen står det en tullare och vinkar in oss.

- Ge dem körkorten så spelar vi dumma, sa jag.

Tullaren fick en förtvivlad blick när han insåg att vi inte hade några pass med oss, och vi visste bägge vad han tänkte "Åh nej, det här betyder extra jobb för mig". Han knallade in till sin överordnade inne i buren som skakade på huvudet och visade upp samma blick.

Efter ett tag kom han ut och sade surt.

- Nästa gång tar ni med er passen.

Så fick vi köra in. Förmodligen hjälpte det att vi bägge pratade flytande spanska och att vi satt i en spanskregistrerad bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul webbsajt som listar nedsablande recensioner av klassiker på amazon.com.

 

En höjdpunkt kommer från en recension av Gudfadern:

 

When’s an editor when you need one? This movie is so long that I played it on my TV, drove across the state, and when I came back, it was still playing. Since when is a movie this long? Movies are supposed to be 1:30-2:00 hours long. Plus this movie is as boring as a trip to the doctor’s. No good violence, no hot sex scenes, and furthermore, it stereotypes Italians. The only decent movie in this series is The Godfather III.

 

Jag gillar att han rekommenderar Gudfadern III.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14:45 går jag ut ifrån kontoret här.

14:52 kliver jag på spårvagnen till Hauptbahnof.

~15:20 Tar jag tåget till flygplatsen

~15:35 Checkar jag in med hjälp av mitt frequent flyer kort.

~15:40 Passerar jag ingången till taxfreearean.

~15:55 Köar jag till security-checken.

~16:00 Anländer jag till gaten. Utan pass.

 

To be continued.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul webbsajt som listar nedsablande recensioner av klassiker på amazon.com.

 

Jag gillar denna om This is Spinal Tap:

If you’re going to make such an excellent documentary, why make it about about a band that nobody has ever heard of?

 

Getting similar behind-the-scenes footage on the Who, The Stones, or Genesis would have been a monumental achievment in documentary cinema.

 

But Spinal Pap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14:45 går jag ut ifrån kontoret här.

14:52 kliver jag på spårvagnen till Hauptbahnof.

~15:20 Tar jag tåget till flygplatsen

~15:35 Checkar jag in med hjälp av mitt frequent flyer kort.

~15:40 Passerar jag ingången till taxfreearean.

~15:55 Köar jag till security-checken.

~16:00 Anländer jag till gaten. Utan pass.

 

To be continued.

 

Det blev ett jäkla antiklimax. 50% av schweizarna på planet åkte med körkort som enda ID-handling.

 

No strangeness.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag skall spendera tre veckor i Zürich nästa månad har jag tröstköpt en iphone som skall hålla mig sällskap på planet. Nu sitter jag och fyller den med spel, tv-serier, musik och även ett par filmer.

 

Iphonen är ju ganska cool (ok, bättre kamera och möjligheten att använda den som 3g-modem saknas ju), men itunes...vilket fruktansvärt skitprogram det är.

 

Nu är dock frågan om jag skall jailbreaka den eller inte. För tillfället väntar jag, men jag funderar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag skall spendera tre veckor i Zürich nästa månad har jag tröstköpt en iphone som skall hålla mig sällskap på planet. Nu sitter jag och fyller den med spel, tv-serier, musik och även ett par filmer.

 

Iphonen är ju ganska cool (ok, bättre kamera och möjligheten att använda den som 3g-modem saknas ju), men itunes...vilket fruktansvärt skitprogram det är.

 

Nu är dock frågan om jag skall jailbreaka den eller inte. För tillfället väntar jag, men jag funderar på det.

 

Vad innebär det att "jailbreaka" en iphone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag skall spendera tre veckor i Zürich nästa månad har jag tröstköpt en iphone som skall hålla mig sällskap på planet. Nu sitter jag och fyller den med spel, tv-serier, musik och även ett par filmer.

 

Iphonen är ju ganska cool (ok, bättre kamera och möjligheten att använda den som 3g-modem saknas ju), men itunes...vilket fruktansvärt skitprogram det är.

 

Nu är dock frågan om jag skall jailbreaka den eller inte. För tillfället väntar jag, men jag funderar på det.

 

Jailbreakar du den finns det ett program som gör att du kan använda den som 3g-modem, kommer inte ihåg vad det heter men kan ta reda på det om intresse finns.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jailbreakar du den finns det ett program som gör att du kan använda den som 3g-modem, kommer inte ihåg vad det heter men kan ta reda på det om intresse finns.

 

mvh

 

Vore awsome!! Köpte min i tron om att det redan gick att använda den som modem men icke. Den inkompetenta försäljaren sa bara "ja det finns ju någon sladd men så de funkar säkert".

Antar att det finns instruktioner för jailbreak på nätet, finns det mycket negativt med att göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroendeframkallande spel 101:

Peggle

 

Jag har skaffat den där iphonevarianten på Everybodys Golf som heter Let's Golf, några varianter på 1942 (Siberian Strike och iFighter) och Pinball Dreams. Samt ett freewarespel som heter Brain Teaser. Det där hade fått bra betyg på IGN såg jag igår, så jag funderar på det.

 

Jailbreakar du den finns det ett program som gör att du kan använda den som 3g-modem, kommer inte ihåg vad det heter men kan ta reda på det om intresse finns.

 

Coolt. Snubblar du över länken får du gärna posta den här!

 

--

 

 

Nu har jag konverterat hela säsong ett av Mad Men till iPhonen. Hoppas den är bra.

 

Visste ni förresten att jag inte sett ett enda avsnitt av Lost? Jag har en plan som går ut på att jag skall se serien om den får ett tillfredsställande slut. Shahin kommer meddela mig om det. Jag har sedan starten haft klara Arkiv X-vibbar från Lost och tror att den bara kommer rinna ut i sanden med ett "öppet" slut för att de sedan skall kunna göra någon jäkla reunionfilm när alla får ont om pengar tre år efter att serien tagit slut. Så jag väntar och funderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...