Gå till innehåll

Othello - Signing off


Othello

Recommended Posts

  • Svars 540
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag köpte just en promille i Ola i ett sidoevent. Det kommer bli ruggans spännande tror jag, jag är inne för en euro. Eller en dollar, jag vet inte riktigt.

 

Annars har jag försökt spela lite kort idag, men alla bara kliver. Jag hittar jättebra spel, men ingen vill sitta kvar. Jag är bara plus 20bb eller något så det är inte direkt mycket att hänga i granen och dessutom har jag inte någon uppfattning om jag spelat bra eller dåligt.

 

För övrigt så är jag numer ägare till Omaha Manager (jag kommer kalla det för OM framöver, get used to it). Det fungerar hyggligt so far.

 

PAD Cashgame rekommenderas, samt den här tråden på 2+2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mannen, myten, konceptet och forumlegendaren Parre hörde av sig för första gången på 1 1/2 år!

 

För er som är lite nyare medlemmar på forumet så hade han för ett par år sedan en av de mest populära dagböckerna på PF. Den handlade om möjligt ännu mindre om poker än vad mina dagböcker gjort och gör, men den var i alla fall väldigt populär.

 

Han hälsar till alla på PF att han numer bor i Riga och, vad jag kan bedöma, lever ett jäkla bra liv. Kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom just på ett (vad jag vet) nytt uttryck: Sklanskyminuter.

 

Det är tidsvarianten på sklanskybucks, dvs helt enkelt det förväntade värdet på något mätt i tid.

 

Konversationsexempel:

 

"Hur gick det med den där tjejen du var på dejt med igår?"

"Suck, åtminstånde plussade jag 55 sklanskyminuter på det, först satt hon och messade i en halvtimma och sedan ringde hennes mamma och sade att deras gamla katt blivit påkörd. Efter det var allt förstört."

 

"Hur var käket på den där resturangen?"

"Helt galet gott, men vi backade säkert 15 sklanskyminuter eftersom vi hann precis före lunchrusningen vilket var rena tvåoutaren!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är upp väldigt mkt sklanskydollar idag noterade jag, men inte särskilt mkt IRL-dollar. Och tyvärr är det de senare som räknas. Men några roliga potter vann jag.

 

---

 

När man får in det här är man ju inte supernöjd då man oftast är uppe mot ett set eller flushdrag (och har han ett par med flushdraget så drar jag ruggans tunt). När korten visades upp hoppades jag på två blanka för den goda sakens skull (som Ola ropade under en SNG en gång, "kom igen då, ta den svåra vägen till vinst!"), men vi fick vinna med en stege istället. Jag leder hyfst på floppen med 57/43, men bara man lägger in Ah*h** i propokertools så blir det ett 50/50 -läge. Och pottern är ju inte något speciellt, den är rätt liten på floppen och jag spelar mot en hyfsat kompetent regular, så hans range borde ändå vara tightare än så. Ge han A8xx med flushdrag så är det han som leder med 57/43.

 

Full Tilt Poker, $1/2 Pot limit Omaha Cash Games, 2 Players

Hand Converter by Pokerhand.org

 

Board:

Button: $306.30

BB: $238.50

 

Dealt to Button 7:diamond: 5:heart: 9:heart: 7:club:

 

Pre-flop:

Button raises to $6, BB calls $4

 

Flop: ($12) 6:heart: 8:heart: K:diamond: (2 Players)

BB checks, Button bets $10, BB raises to $33, Button raises to $84, BB raises to $232.50 and is all-in, Button calls $148.50

 

Turn: ($477) 5:spade: (2 Players)

 

River: ($477) A:diamond: (2 Players)

 

Results:

BB Showed 7:spade: A:heart: 4:diamond: J:heart:

Button Showed 7:diamond: 5:heart: 9:heart: 7:club:

Button wins $476.50

 

Det där var som sagt mot en rätt ok regular, så det var skönt att vinna den potten.

 

Andra skojiga potten var mot en dålig spelare, då blev jag istället glad över att få in det på floppen. Normalt brukar ju vara två blanka när man har sån här stark hand, men här valde slumpgeneratorn att rulla in med fyrtalet direkt på turn. Här är det 68/32 till mig.

 

Full Tilt Poker, $1/2 Pot limit Omaha Cash Games, 2 Players

Hand Converter by Pokerhand.org

 

Board:

CO: $236

Button: $271

 

Dealt to CO 5:club: 6:club: 8:heart: 6:heart:

 

Pre-flop:

Button raises to $6, CO raises to $18, Button calls $12

 

Flop: ($36) 7:club: 9:club: 6:spade: (2 Players)

CO bets $26, Button raises to $52, CO raises to $152, Button raises to $252, CO calls $66 and is all-in

 

Turn: ($438) 6:diamond: (2 Players)

 

River: ($438) 9:spade: (2 Players)

 

Results:

Button Showed 5:heart: A:heart: 8:spade: T:heart:

CO Showed 5:club: 6:club: 8:heart: 6:heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens Aftonbladet var det en sidebar på Markus Larssons uppslag som hyllade det senaste numret av filmtidningen Empire (http://www.empireonline.com/) som firade sitt 20-årsjubileum. Jag köpte tidningen för någon vecka sedan och även om hyllningen i aftonbladet var lite väl generös så är det ett helt ok nummer som jag kan rekommendera om ni vill spendera 69 kronor på en tidning. Och det är det ju värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens Aftonbladet var det en sidebar av Markus Larssons uppslag som hyllade det senaste numret av filmtidningen Empire (http://www.empireonline.com/) som firade sitt 20-årsjubileum. Jag köpte tidningen för någon vecka sedan och även om hyllningen i aftonbladet var lite väl generös så är det ett helt ok nummer som jag kan rekommendera om ni vill spendera 69 kronor på en tidning. Och det är det ju värt.

 

 

Då blir det köp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bortslösad dag. Flygning till Zürich, sedan rusha för att hinna till ett möte, komma fram i tid för att få höra att mötet är inställt, sedan vänta två timmar på nästa möte som man efter 2 1/2 timmars försening får höra också blivit inställt.

 

Jag kunde lika gärna åkt hit imorgon istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade just en sån jäkla dålig hand mot en norrman så det var helt sjukt. Jag stoppade in 100bb på floppen i position i en enkelraisad pott med par i femmor, hålstege och dött damhögt flushdrag.

 

Självklart ledde jag med 55/45 mot hans AKQ3.

 

Självklart duckade jag och vann när det parade högt.

 

Självklart tiltade han loss i chatten.

 

Självklart förtjänade jag det.

 

Självklart var det roligt som tusan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var mitt i ett inlägg om att jag skulle spela othello i helgen, att jag hade en lillrush i en omahasession, om resan till Zürich och sådant. Det var ett positivt och glatt inlägg. Då kommer min bästa vän online på MSN och är jäkligt ledsen då hans pappa just fått reda på att han har ALS och av en okänslig idiot till läkare fått höra att "har du tur får du se ditt barnbarn" (som planeras dyka upp om c:a 5 månader).

 

Och plötsligt har jag ingen lust att posta det banala men trivsamma inlägg jag nästan var klar med. Sorry. Nu skall jag krama barnen och frugan och sedan skall jag ringa min vän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Back to regular programming.

 

Varför åt jag just fyra frysta bullar? Så onödigt. Tjockis. Allt för att jag sitter och tittar på PAD och just beslutat mig för att inte spela Stockholm EGP i othello. Frugan är lite sjuk och jag vill att hon skall få vila sig eftersom hon tagit hand om barnen under veckan när jag varit i Zürich så det känns lite tjabbigt att dra iväg och spela othello hela helgen då.

 

Jag spelade lite kort idag och vann vid ett tillfälle tre inköp på tre händer mot en kille. Hattrick! Han fick reloada och spela alla tre händerna OOP. Det spelade ingen roll, jag fick AAxx, KKxxds och AAAx (all in preflop på sista) och fyrbettade och fick in det på floppen när han hade några riktigt dåliga händer.

 

Fyra händer senare hände det igen, men nu floppade han ett öppet stegdrag som jag blockade med essen och mitt flushdrag (han hade 25JTss, floppen var 349 med två i min färg) och valde den mer heroiska linjen att betsyna sig all-in, men den här gången drog han in ett runner runnner tvåpar. Sånt händer och jag hade ju rushat lite innan så det var inte så farligt, det enda som var synd var att jag om jag vunnit den hade haft nio inköp på bordet efter att ha spelat 17 minuter vilket varit rätt absurt (jag tappade dock ett inköp precis i början efter att ha bluffat rakt in i nuts).

 

Phil Hellmuth på PAD: "Oh, I almost hit a set on that flop". Jag saknar ord.

 

Minns ni att jag var lite knäckt när jag införskaffade Singstar till PS3an? Jag kan ju inte sjunga. Jag har kanske inte haft ett jättestort utbyte av spelet, men frugan och barnen är helförtjusta. Vi äger numer 60+ nedladdade låtar och ytterligare tre skivor. Det kan ha varit det dyraste spelet någonsin. :)

 

Annars en random tanke om HEM som har "Table scanner"-funktionen påslagen gratis fram till den sista maj. Det går utmärkt att låta den poängsätta spelarna utifrån vissa kriterier och sedan få en lista på de mest profitabla borden att spela på. Det finns dessutom numer en sajt på nätet som skickar ut SMS om ens favoritfisk sätter sig vid ett bord. Alltså...jag är ju lite statistiknörd och så, men den typen av funktioner borde faktiskt förbjudas.

 

Löjligt nog har jag plussat mot regulars och backat mot fiskar den här månaden. Jag har ingen aning om varför. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då hans pappa just fått reda på att han har ALS och av en okänslig idiot till läkare fått höra att "har du tur får du se ditt barnbarn" (som planeras dyka upp om c:a 5 månader).

.

 

Du kan hälsa din vän att min mor levde i fyra år sedan de konstaterat att hon hade den sjukdomen. Det var dessutom elva år sedan hon gick bort och på den tiden hade de inga effektiva bromsmedeciner.

 

Vissa läkare är djävulens påfund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hälsa din vän att min mor levde i fyra år sedan de konstaterat att hon hade den sjukdomen. Det var dessutom elva år sedan hon gick bort och på den tiden hade de inga effektiva bromsmedeciner.

 

Vissa läkare är djävulens påfund.

Bra info. Tack.

Men...ska det inte normalt sett vara så?

Standard enligt Shahin som är proffs på att slå regs men backar rakt ut mot åsnor som synar sig all-in med J4o på första nivån i en HUSNG.

 

Vissa kriterier för följande länk gäller: Den har ofta spoilers, den riktar sig till folk som aktivt följer TV-serier samtidigt som de sänds i USA. Men om ni gör detta och är intresserade så är http://www.weirdscience.se en riktigt bra blogg. Jag följer i princip bara House, How I met your mother och Rules of Engagement och ignorerar de andra så för mig fungerar den utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning, othelloinlägg nedan.

 

Det blev lite spel i othelloturneringen ändå, som hade det pretentiösa namnet "Stockholm European Grand Prix" och hade deltagare från diverse olika länder. Fransmännen är lite lustiga, de åker till turneringarna, är superseriösa (och till skillnad från pokersfransmän är de väldigt duktiga - någon hamnar alltid i semifinal eller final på VM) och sitter enbart för sig själva mellan rundorna och analyserar partierna. Sedan på kvällen sitter de också för sig själva och pratar franska utan att umgås med de andra spelarna mer än i undantagsfall. Personligen tycker jag att det är utråkigt och av ren princip såg jag till att slå franske mästaren i vår match. Tyvärr förlorade jag mot engelske mästaren när jag hade vinst men pga tidspress inte såg den, det blev även torsk mot en tidigare världsmästare (också fransman, men förra gången på VM slog jag honom med 59-5 och jag tyckte jag borde kunnat plocka honom i den här matchen) och jag åkte även på en till dum förlust. Jag slutade på en 10de plats vilket väl var ett dugligt men inte särskilt bra resultat mätt med mina mått.

 

Här kommer äkta othellonörderi, men jag är lite stolt över det här slutspelet som jag spelade. Jag är vit, och svart har precis offrat ett hörn för att, som det heter, vinna ett tempo. Tar jag hörnet på H1 kommer han raskt spela G1 som svar och tvinga mig att offra A1-hörnet inom en snar framtid vilket ger honom en säker seger. Men jag hittade en mirakellinje som imho var ganska awesome. :)

 

1 - Jag inleder med att tvinga honom att ta A-kanten för att sätta upp mitt hörnoffer i nästa drag.

 

2 - Jag offrar hörnet på A8 eftersom jag, om han tar det, får båda dragen till H1 och G1.

 

3 - Han spelar fel och väljer att svara med H4, något som jag faktiskt räknat med. Orsaken är att han är för tänd på att ha kvar draget till G1 (en "wedge" som det kallas på othellolingo).

 

4 - Othello är ju inte direkt coolt, men det här är ett coolt drag som jag hittar här. Jag swindlar honom genom att spela G1 varvid han inte kan bryta diagonalen utan att ge upp både H1, A1 och H8-hörnen. Då det var en svensk jag spelade mot utbrast han här "Det var fan det värsta jag sett". Score one for the home team. Resultatet ses på nästa bild. Raden med vita brickor mellan c2-g6 är själva nyckeln här eftersom han har helt plötsligt bara har skitdrag kvar.

 

5 - Efter min swindle ser det nu ut som på mittenbilden. Han hittar rätt drag till B2, men jag tar ju bara H1 och har nu en lätt seger.

 

6 - Jag tar planenligt hörnet. Det draget hade nog vem som helst på forumet hittat efter att ha spelat en vecka.

 

7,8,9 - Vi hoppar framåt lite och han spelade fel vilket gav mig några fler brickor. Det intressanta här är att jag får spela fyra av de fem sista dragen pga att han inte har några drag. Jag gör ett litet misstag då jag pga tidsbrist inte hinner räkna den andra linjen. Skillnaden mellan att spela c1 före g7 är att jag får behålla brickan på B2 vilket jag nu inte får genom den linjen jag valde.

 

slutspel.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...