Gå till innehåll

Skatterazzia mot pokerspelare på nätet!


Recommended Posts

http://www.metro.se/content/acrobat/riks/SERIK_20050422_A_Metro.pdf

 

Det finns både fram och baksidor med att vara kändis verkar det som. Frågan är hur villiga amerikanska och andra länder som är små skatteparadis ställer sig till svenska myndigheters förfrågningar angående vinster etc.

 

Blir väl förmodligen som det mesta annat, stora rubriker för att sen dö ut :)

 

/BA

 

* RP och flytt till E&J - QoS *

* Får man inte ens ha kvar sin rubrik?! Sensationsjournalisten QoS har varit framme med utropstecknen... :) *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att POKERFORUM.NU är en av sajterna skatteverket har surfat på för att få information.

 

Hoppas det finns någon här som dummat sig och skrivit att de tjänat $$MASSOR$$, för då lär de väl bli uppkollade... :lol:

 

QoS, kan du inte skicka iväg en faktura till skatteverket som betalning för att de använt sig av forumet? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog får man inte kvitta mot förluster.

 

Däremot tror jag inte att det är så många pokerspelare det rör sig om. Jag tror att det handlar om "pokerkändisarna" vars turneringsvinster man t.o.m. kan läsa om dagstidningarna.

 

Dessutom kan jag inte tänka mig att någon pokersajt kommer att svara på några frågor från RSV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Lustigt nog får man inte kvitta mot förluster.

 

.

 

detta verkar ju inte klokt alls!

Hur bedömmer man detta?

 

Om jag vinner 10 händer under en sittning och förlorar 50 behöver jag skatta för vinsterna i de 10 händerna?

 

Om jag plussar i 10 sittningar och går back i 10 för ett breakeven reultat, inte kan det vara så att jag måste skatta för de 10 vinstsittningarna.

 

Det ända rimliga är att man får betala skatt på sitt årsnetto (dvs vinster minus förluster minus kostnader). Om detta värde är negativt kan jag förstå att man inte får göra avdrag mot andra vinster som tex aktier eller räntor även om även detta vore möjligt då det nämdes "inkomst av kapital" i artikeln.

 

Vem vet, enklast är kanske att skicka in en utskrift på alla hand history så får de räkna själva. Spelade inte så mycket förra året men kanske en sisådar 50000 händer on-line som de får gå igenom.

 

Tänk om de kunde komma upp med tydliga regler och direktiv ...

 

MVH

Lamby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PeterD på AoS har pillat lite på det här! :)

 

Skattmasen jagar pokerspelare

Vilka pokersiter åsyftas i artikeln när de nämner amerikanska? Mig veterligen är onlinespel inte i USA. De ledande pokersiterna är INTE amerikanska. Enligt en lag från 1961 som kallas ”Federal Wire Act” så får inte en amerikan placera ett vad med hjälp av en telefonledning. Detta var alltså innan Internet, men denna lag anses tillämplig även på online spel. Det är dock inte helt klart om det är så och under tiden så ökar antalet amerikaner som spelar online lavinartat.

 

– “Idag har Skatteverket namnet på 89 stycken storspelare, vilka vi har kartlagt via media och diverse poker forum på nätet. Vi tittar mycket på de spelare som likt Martin de Knijf och Ken Lenaard vunnit pengar i live turneringar. Vidare spelare som har vunnit uppmärksamt mycket online. Den lagstiftning som styr är Lotterilagstiftningen och där klassas inte Poker som ett skicklighetsspel. Därför faller det under beskattning av kapital eller 30 % av bruttovinsten. Avdrag för förluster och insatser medges alltså inte”, säger Dan Hardysson.

 

Länk: http://www.alltompoker.info/publish/article_36.shtml

 

- QoS

 

*Lägger till lite info* - Matteprof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför faller det under beskattning av kapital eller 30 % av bruttovinsten. Avdrag för förluster och insatser medges alltså inte”, [/i]säger Dan Hardysson.

 

Skillnaden är mig veterligen att under inkomst av kapital så får man räkna bort insatser. Se det såhär. Jag köper Nokiaaktier för 100k, säljer dem för 110k och skattar då på bruttovinsten 10k. Där får jag ju räkna bort insatsen som är 100k.

 

Vad tycker ni är min bruttovinst på aktieförsäljningen, 10k eller 110k? :D

 

Man hör ju hur knäpp nuvarande lagstiftning på spel är där man i fallet ovan måste skatta 30% på de 110k... LOL

 

Ett exempel skulle ju kunna vara att jag sätter mig ner med $1000 på ett $5/10 bord. En kille sätter sig ner direkt med $1000 och går all in mot mig första handen. Jag blixtcallar med KK och drar ut hans AA ;). Potten jag vinner är $1998 ($2 i rake). Då måste jag med nuvarande lagstiftning skatta 30% på $1998 och har efter det kvar $1399

 

Dagens LOL :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är inte Skatterazzia för det är inte vad det handlar om utan hur lagstiftningen ser ut. Lotterilagen är inte tänkt för att någon skall spela poker eller vadhållning på heltid. Nu är det flera stycken som gör det och då måste det utredas och granskas. Kapitalbeskattning är i mitt tycke absurt och det tror jag Skatteverket också kommer att komma fram till. Inkomst av tjänst eller näring är en klart bättre tillämpning.

 

Pokerrummen betalar ingen skatt på spelet idag utan de betalar licensavgift där de har säte och vanlig bolagsskatt. Vissa har placerat sig där bolagsskatten är mycket låg men det hör inte hit. Skillnaden mot lotterier och vahållning är mycket stor. Läs mer på tex Advokatbyrå på Maltal om hur de olika licenserna ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är mig veterligen att under inkomst av kapital så får man räkna bort insatser. Se det såhär. Jag köper Nokiaaktier för 100k, säljer dem för 110k och skattar då på bruttovinsten 10k. Där får jag ju räkna bort insatsen som är 100k.

 

Vad tycker ni är min bruttovinst på aktieförsäljningen, 10k eller 110k? :D

 

Du har helt rätt här, men vad de tillämpar är beskattningen endast. Din insats i potten ses som att du köpt en andel i ett lotteri. Dvs varje enskild pott är en lottdragning. Tokigt kan tyckas, men så ser det ut just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är mig veterligen att under inkomst av kapital så får man räkna bort insatser. Se det såhär. Jag köper Nokiaaktier för 100k, säljer dem för 110k och skattar då på bruttovinsten 10k. Där får jag ju räkna bort insatsen som är 100k.

 

Vad tycker ni är min bruttovinst på aktieförsäljningen, 10k eller 110k? :D

 

Du har helt rätt här, men vad de tillämpar är beskattningen endast. Din insats i potten ses som att du köpt en andel i ett lotteri. Dvs varje enskild pott är en lottdragning. Tokigt kan tyckas, men så ser det ut just nu.

Det här kommer som sagt var från beskattning av utländska lotterier.

Normalt kanske en lott kan kosta upp till 100kr och man kanske vinner 1.000.000

Då tyckte antagligen någon lagvrängare att det var löjligt att man skulle betala skatt på 999.900.

Mao så behövs lagen skrivas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Jag läste också Metro i dag. Jag var ju bara tvungen när jag såg löpsedeln. ;) Så som jag uppfattade artikeln är det Skatteverket som säger att de ska plocka folk som spelar på amerikanska pokersajter. Då ställer man sig genast frågan om grabbarna på Skatteverket har negativ IQ, då det inte finns några amerikanska pokersajter. Skatteverket skulle ju kunna anställa en apa som surfade in på diverse pokersajter och se att de är registrerade i Costa Rica, Malta och diverse andra ställen.

 

Intervjun med pokerspelaren var ändå bäst. Haha. Fuck Skatteverket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Jag läste också Metro i dag. Jag var ju bara tvungen när jag såg löpsedeln. ;) Så som jag uppfattade artikeln är det Skatteverket som säger att de ska plocka folk som spelar på amerikanska pokersajter. Då ställer man sig genast frågan om grabbarna på Skatteverket har negativ IQ, då det inte finns några amerikanska pokersajter. Skatteverket skulle ju kunna anställa en apa som surfade in på diverse pokersajter och se att de är registrerade i Costa Rica, Malta och diverse andra ställen.

 

Intervjun med pokerspelaren var ändå bäst. Haha. Fuck Skatteverket!

Skatteverket må ha negativ IQ, men om man läser artikeln så tolkar jag det som att de kommer att gå efter var ägarna håller hus.

 

Exempel:

Om man vinner på betsson, i vilket land räknas det som man vunnit pengar i?

 

Enligt metroartikeln så är det sverige.

 

Betsson är registrerat i england,

men betsson är bara ett skin till pokerroom, vars ägare är svenska ongame.

Eftersom ongame är svenskt så räknas vinster på betsson som svenska och ska följdaktligen skattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket må ha negativ IQ, men om man läser artikeln så tolkar jag det som att de kommer att gå efter var ägarna håller hus.

 

Det kan de ju göra, men pokersajterna måste ändå lyda under det lands lag som de är registrerade i. Om en pokersajt är registrerad i Costa Rica, så måste sajten lyda under Costaricansk lag. Frågan är hur Skatteverket ska tvinga sajten i Costa Rica att lämna ut uppgifter om vinster?

 

Costa Rica lär be Skatteverket dra åt skogen, då de kommer att förlora en jäkla massa pengar om de lyder Skatteverket. Den sajt som lämnar ut uppgifter kommer att konka, då ingen vill spela på den sajten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Skatteverket har inte negativ IQ, det är lagstiftningen som det är fel på och den bör ändras. De vet var siterna har säte och sin licens. Frågan om partners, skins eller vad de nu är kan bli ett problem för fler än Betsson. Vilken är det vi spelar hos egentligen? Spelar vi på Expekt (Malta) eller är det Primas licens och säte som avgör? Spelare vi på Unibet (UK o Malta) ellet B2B (Costa Rica) osv.

 

Utmana skattesystemet genom att väcka opinion istället. Att bryta mot lagen bara för att den anses vara förlegad kan inte vara att rekommendera, eller hur.

 

För övrigt så har i stort sätt samtliga länder inom EU samma synsätt. Dvs spel inom EU är okej och beskattas i något medlemsland. Spel utanför EU ser de inte som okej. Samma som att köpa saker från en amerikansk site och räkna med att du skall slippa moms o tull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur skattmasen ska kunna bevisa vart jag skulle ha fått mina pengar ifrån om jag råkar ha några. Inte ger väl pokersiterna ut information om sånt? Och jag tror väl inte vag information på internet forum kan vara tillräcklig bas för beskattning?

 

Tror ni proffsen måste gömma sina pengar nu eller är det fortfarande lika lugnt som tidigare och bara mkt pratande utan större möjligheter från skatteverkets sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bryta mot lagen bara för att den anses vara förlegad kan inte vara att rekommendera, eller hur.

 

Jo, för i Sverige tjänar man aldrig någonting på att vara en snäll och laglydig löneslav. Det är fult att tjäna pengar på ett ärligt sätt. Ska man tjäna pengar måste man våga utmana systemet, fuska och bryta mot lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni proffsen måste gömma sina pengar nu eller är det fortfarande lika lugnt som tidigare och bara mkt pratande utan större möjligheter från skatteverkets sida.

 

Jag tror att detta är en riktad kampanj för att skrämma laglydiga svenssons. De allra flesta svenskar är så jävla rädda för att bryta mot lagen.

 

En intressant sak är dock att Sverige straffar skattebrott lika hårt som mord och barnvåldtäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur skattmasen ska kunna bevisa vart jag skulle ha fått mina pengar ifrån om jag råkar ha några. Inte ger väl pokersiterna ut information om sånt? Och jag tror väl inte vag information på internet forum kan vara tillräcklig bas för beskattning?

Är det inte så att bevisbördan ligger på spelaren?

 

Om det är så innebär det att det upp till dig att visa hur du fått pengarna annars så åker du på någon fin schblonartad skatt på 50%.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant sak är dock att Sverige straffar skattebrott lika hårt som mord och barnvåldtäkt.

 

Du har rätt där och manschettbrott har överhuvudtaget en förvånadsvärt hög straffskala i Sverige. Vidare att bevisbördan som QoS säger oftast till skillnad mot i rätten hamnar på den enskilde. Mycket märkligt, men efter egen erfarenhet av Inland Revenue i UK och kompisars av IRS i USA, så kan jag konstatera att det är samma s-t överallt. Ända sedan Romarrikets dagar har detta med att driva in skatt ansetts som viktigare än något annat i en stats författning och plikter.

 

Om vi dock stannar upp för en stund och jämför poker, som yrke, med valfri annan sysselsättning så tror jag majoriteten är överens; överskottet skall beskattas. Varför skulle denna yrkesgrupp befrias? Å andra sidan så bör det då också ge upphov till pensionsgrundande och annat från socialförsäkringen naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant sak är dock att Sverige straffar skattebrott lika hårt som mord och barnvåldtäkt.

Ända sedan Romarrikets dagar har detta med att driva in skatt ansetts som viktigare än något annat i en stats författning och plikter.

 

Om vi dock stannar upp för en stund och jämför poker, som yrke, med valfri annan sysselsättning så tror jag majoriteten är överens; överskottet skall beskattas. Varför skulle denna yrkesgrupp befrias? Å andra sidan så bör det då också ge upphov till pensionsgrundande och annat från socialförsäkringen naturligtvis.

 

Väldigt konstigt men tanke på en stats författning inte skulle gälla om skatteintäkterna inte kom in. :shock: (ironi)

 

Rent teoretisk sett så skulle det leda till "massmord" om ingen betalade skatt.

 

Sen angående pension så är det som med egenföretagare. De är ju bara att betala in de extra avgifterna om du känner för det. Det är ju inte så att det ingår i en liten kapitalbeskattning på 30 %. En egenföretagare betalar mycket mer en så i skatt och avgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...