Gå till innehåll

Rökning på (inglasad) balkong?


Myssion

Recommended Posts

Vi flyttade till en ny lägenhet för ungefär ett år sedan, med inglasad balkong. "Toppen", tänkte vi. Men vi har knappt använt balkongen på hela den här tiden, eftersom det ständigt stinker rök där ute. Både grannarna ovanför och grannarna över oss röker på sin balkong, och just eftersom det är en inglasad balkong så sticker inte röken iväg med vinden, utan tränger in på balkongen nedanför och ovanför (jag trodde först att det bara kom underifrån, men vi har fått bekräftat att grannen ovanför röker mycket på sin balkong, samt att detta kan tränga in neråt (eftersom de som bor på första våningen har samma problem med grannarna ovanför dem)). Vår balkong är effektivt sett ett rökrum i sig självt, mer eller mindre dygnet runt (ja, kanske inte under småtimmarna, men från 6 på morgonen till 23 på kvällen - övriga tider har jag inte kollat...), för röklukten är där även om ingen röker just för tillfället på angränsande balkong.

 

Utöver att vi aldrig kan vistas på vår balkong (förutom sommartid när man kan ha inglasningen öppnad) så kan vi inte ha saker/möblemang där ute, eftersom detta direkt får en stark rökdoft. Det vi har där ute nu är trästolar/träbord, samt frugans ridgrejer (för det spelar ingen roll om de luktar rök eller häst...). Det räcker att man öppnar balkongdörren i 10 sekunder för att hämta något där ute (ridspöet, eller läsk som inte fick plats i kylen, eller något annat man behöver för stunden) så fylls hela lägenheten av röklukten. Jag sitter i andra änden av lägenheten och märker genast när balkongdörren öppnas, enbart på lukten. Det kan till och med vara så att man känner röklukten om man går i närheten av den stängda balkongdörren. I synnerhet om man är på/nära golvnivå (t.ex. om man leker med barnen i vardagsrummet, eller där barnen kan ligga i sina sittsäckar och se på TV på morgonen).

 

Vi har kontaktat hyresbolaget, och de menar att de inte kan göra något eftersom det är tillåtet att röka på balkong (för det är en del av lägenheten, och de kan inte förbjuda folk att röka i sin lägenhet). Det är jag med på, för så är det tydligen, men vi anser då att det borde vara hyresbolagets ansvar att täta ordentligt så att vi kan använda *vår* balkong. Precis som om grannarna satt och rökte i sitt kök och det skulle tränga in i vårt kök... De menar då att det kan/behöver de inte göra eftersom balkongen klassas som utemiljö och då får man räkna med att/behöver det inte vara helt tätt. Då är frågan hur man definierar "utemiljö"? Visst det är oisolerat på balkongen, men utöver det är det ju "ett rum". Om det är "utemiljö" så tänker ju iallafall jag mig att då skulle man kunna ha inglasningen öppen dygnet runt, för att på det viset göra sig av med rökdoften, men jag tvivlar ju starkt på att rummet/balkongen ifråga är konstruerat för det, t.ex. trägolvet som ser rättså obehandlat ut, och även mekanismen i de skjutbara fönsterna skulle nog inte må särskilt bra av för mycket regn och vind...

 

Hyresbolaget rekommenderar att vi pratar med grannarna. Både jag och min fru känner oss dock rättså obekväma med att gå och ringa på och ta upp det här med rökning. De har ju "rätten" på sin sida, så i värsta fall så skapar man osämja, och i bästa fall så är de förstående men kommer troligen ändå inte att ändra på sina vanor särskilt mycket. Vi har pratat med grannen som bor under grannen som bor under oss, och vi kommer att sätta upp en diplomatisk lapp i trappuppgången (jag hatar normalt trappuppgångslappar men alternativen känns få...) som uppmuntrar rökare att vädra/ha öppet på sin balkong i samband med rökning där, för att därmed ta hänsyn till sina grannar. Jag är dock tveksam till vilken effekt det kan ha.

 

Första gången jag pratade med hyresbolaget så påpekade jag att det inte bara är en oangelägenhet, utan att det också måste finnas någon form av gräns för hur mycket rökluft det kan vara innan det blir en fråga om hälsa. Eftersom röklukten är så kraftig som den är så skulle jag inte bli förvånad om kolmonoxidhalten (eller vad det nu är som ska mätas) överstiger vad som är tillåtet för t.ex. arbetsplatser eller liknande. Jag föreslog att man skulle göra en mätning ute på balkongen, och fick då till svar att då får man kontakta miljökontoret. Kanske är den vägen man får gå nu då?

 

Well, alla tankar och förslag om vad som kan göras är välkomna, eller om någon har erfarenhet av detta och kanske till och med vet om det finns några obskyra regelverk som man kan luta sig mot.

 

Tack på förhand. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som är ansvarig för att boendemiljön är dräglig så är det väl hyresvärden? Grundproblemet är ju inte grannarna utan konstruktionen som gör att röken sprids från deras balkong till din.

 

Mitt tips är att för det första, så vänligt som öht är möjligt, be hyresvärden att försöka åtgärda problemet. Kan/vill han inte det så är det väl rimligt att ringa miljökontoret och be dem komma och mäta halterna och sedan gå vidare med ärendet till hyresnämnden.

 

Det är inte omöjligt att du kan få ner det totala hyresbeloppet fram till dess att hyresvärden åtgärdar problemet.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från: http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=16682&a=94451

 

Om man upplever att man har besvär av grannar som röker kan man vända sig till Miljöförvaltningen på orten för att få en bedömning av om det kan röra sig om ”olägenhet för människors hälsa”. I så fall kan fastighetsägaren åläggas att ta itu med problemet.

 

Hej Myssion :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tror inte det är tillåtet att hålla på och röka hur som helst.

 

På balkong som tillhör en lägenhet där rökning är tillåten (finns faktiskt några få hyresfastigheter i Sverige där de vansinnigt nog inte tillåter rökning i lägenheterna) är rökning tillåten.

Om ventilationen är så taskigt utformad så rökning/matos orsakar olägenheter för övriga boende i fastigheten är det hyresvärdens problem - inte de som röker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...only in Vinslöv!

 

Har för mig att det finns rättsfall om liknande problem. En storrökande granne fick inte röka på sin egen tomt! (eller hur det var)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article611384.ab

 

När vi bodde i radhuset (flyttade för 13 månader sedan) rökte grannarna på altanen. Vi kunde inte ha altandörren öppen då. Det var hemskt.

 

Jag föreslår att du ber grannen att röka inomhus eller gå ut på gården och röka. Gör han inte det ställer du ut några burkar surströmming och andra illaluktande saker. Kanske en påse bajs? Detta bör ni göra på sommaren då solen ligger på och värmer upp godsakerna till härliga aromer.

För er egen säkerhet kanske ni borde ta en veckas semester då.

 

http://www.expressen.se/levabo/1.1122915/balkongrokning

http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article225303/Rokande-granne-kan-fa-blossa-vidare.html

http://sydsvenskan.se/lund/article231746.ece

http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=161,1483864&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1536306

http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hemhyra/firstpage/edition/31069/everyone/2008/04/firstPageItem20080411_091535070/firstPageItem20080411_091535070?orgId=31069

Rökning tillåten på balkong i Finland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På balkong som tillhör en lägenhet där rökning är tillåten (finns faktiskt några få hyresfastigheter i Sverige där de vansinnigt nog inte tillåter rökning i lägenheterna) är rökning tillåten.

Om ventilationen är så taskigt utformad så rökning/matos orsakar olägenheter för övriga boende i fastigheten är det hyresvärdens problem - inte de som röker.

 

Det enda vansinniga är att rökning fortfarande är lagligt trots 50års studier och trots att 7000personer dör av det varenda år bara i sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi se på det på det sättet skulle vi få förbjuda en jäkla massa produkter som egentligen är onödiga och som kan orsaka skada...

 

* Poker

* Alkohol

* Motorcyklar

* Fet snabbmat

* Solarium

* ...

 

...ska jag fortsätta?

 

Ja fortsätt gärna räkna upp saker som även är farligt för andra som man inte med enkelhet kan undvika (exempelvis trafiken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda vansinniga är att rökning fortfarande är lagligt trots 50års studier och trots att 7000personer dör av det varenda år bara i sverige.

 

Jo men mer förbud är ju precis vad det här landet behöver. :roll: Förstår inte vad det är med folk nuförtiden. Folk verkar gilla att bli styrda av en högre instans som talar om för dom vad som är bra och inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men mer förbud är ju precis vad det här landet behöver. :roll: Förstår inte vad det är med folk nuförtiden. Folk verkar gilla att bli styrda av en högre instans som talar om för dom vad som är bra och inte bra.

 

En sann gåta.

 

I ett land (ett annat land såklart) där man respekterar äganderätten, kan man kanske t o m äga sitt eget hem, och dessutom tycka att människor får göra mer eller mindre vad fan de vill, i sitt eget hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi se på det på det sättet skulle vi få förbjuda en jäkla massa produkter som egentligen är onödiga och som kan orsaka skada...

 

* Poker

* Alkohol

* Motorcyklar

* Fet snabbmat

* Solarium

* ...

 

...ska jag fortsätta?

 

De sakerna du räknar upp där (Möjligen med undantag för solarium.) har ju till skillnad från rökning iaf vissa nyttoeffekter.

En motorcykel drar ju tex till skillnad från en bil långt mindre bränsle för att åka samma sträcka.

 

Jo men mer förbud är ju precis vad det här landet behöver. :roll: Förstår inte vad det är med folk nuförtiden. Folk verkar gilla att bli styrda av en högre instans som talar om för dom vad som är bra och inte bra.

 

När det gäller rökning finns det nog ingen annan lösning på att få bort skiten faktiskt. Det här har pågått under alldeles för lång tid.

 

Det underliga är ju att man glatt stiftar förbud vad gäller nästan allting, medan rökning som är ett stort samhällsproblem och alltid har varit det ger man bara blanka fan i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De sakerna du räknar upp där (Möjligen med undantag för solarium.) har ju till skillnad från rökning iaf vissa nyttoeffekter.

En motorcykel drar ju tex till skillnad från en bil långt mindre bränsle för att åka samma sträcka.

 

Givetvis. Men en EU-moppe drar ännu mindre vilket i förlängningen ger ännu positivare effekter. Ska vi alltså förbjuda motorcyklar då? Å andra sidan, en vanlig cykel drar noll, låt oss förbjuda EU-moppen också.

Man kan dra allting till sin spets och förbjuda allt som inte är nödvändigt om det kan påverka en själv och andra negativt.

När det gäller rökning finns det nog ingen annan lösning på att få bort skiten faktiskt. Det här har pågått under alldeles för lång tid.

 

Det underliga är ju att man glatt stiftar förbud vad gäller nästan allting, medan rökning som är ett stort samhällsproblem och alltid har varit det ger man bara blanka fan i.

 

Alkoholen är betydligt större samhällsproblem - ska vi förbjuda det också? Införa motboken igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fortsätt gärna räkna upp saker som även är farligt för andra som man inte med enkelhet kan undvika (exempelvis trafiken).

 

Förstår inte riktigt....? Samtliga saker jag räknat upp (och även rökning) drabbar både den enskilda individen och även andra.

När det gäller enkelheten kan man enkelt undvika motorcyklar och använda sig av säkrare fortskaffningsmedel. Man kan enkelt undvika solarier och således även bespara sjukvården en massa kostnader (för att inte tala om energibesparingar) osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alkohol och tobak uppfunnits/upptäckts idag hade det aldrig blivit lagligt.

För min del kan man förbjuda båda. Visst, jag dricker alkohol ibland, men har inget större behov och samhällsnyttan om alkohol helt försvann är större än nyttan för mig att dricka 50 öl, 5 vinare och 3 dl vodka per år.

 

Är vi inte lite OT nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alkohol och tobak uppfunnits/upptäckts idag hade det aldrig blivit lagligt.

 

Ja. Säger det något om en nervös samtid?

 

För min del kan man förbjuda båda. Visst, jag dricker alkohol ibland, men har inget större behov och samhällsnyttan om alkohol helt försvann är större än nyttan för mig att dricka 50 öl, 5 vinare och 3 dl vodka per år.

 

Visst. Men hur skulle det fungera i praktiken? Kanske skulle folk röka och kröka ändå. Och då skulle den kriminella världen kunna expandera.

 

Själv tycker jag att folk ska slappna av och inte bry sig så mkt om folk röker och krökar. Visst kan det vara jobbigt med fyllon och visst kan rök vara irriterande. Speciellt om det kommer in i lägenheten.

 

Men istället för att förbjuda folk att ta egna beslut så bör man som individ sträva efter att maximera de bra beslut man själv kan ta. Tex genom att själv täta balkongen. Visst kan man tycka att hyresvärden ska göra det eller att grannarna ska leva på morötter. Men folk kommer hela tiden att göra saker som man personligen inte tycker om. Då får man göra vad man kan för att säkra en egen god tillvaro.

 

Så dyrt är det knappast att själv täta balkongen. Tid är pengar och den tid det tar att själv täta balkongen är nog bättre än spenderad än att posta 7000 inlägg på ett internetforum.

 

Är vi inte lite OT nu?

 

Absolut. Men det är också en intressant diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alkohol och tobak uppfunnits/upptäckts idag hade det aldrig blivit lagligt.

 

Vadå? Nya saker är väl nästan alltid lagliga, tills någon blir rädd och får för sig att för säkerhets skull förbjuda det?

Hur skulle något som man inte känner till redan vara förbjudet?

 

Tillägg:

 

Fast det går väl åt det hållet. Ungefär som regler satta i en brandvägg. Allt blir förbjudet om det inte explicit är tillåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller rökning finns det nog ingen annan lösning på att få bort skiten faktiskt. Det här har pågått under alldeles för lång tid.

 

Det underliga är ju att man glatt stiftar förbud vad gäller nästan allting, medan rökning som är ett stort samhällsproblem och alltid har varit det ger man bara blanka fan i.

 

Härlig inställning. Allt som inte jag tycker om ska förbjudas.

 

Hörde idag att övervikt är lika farligt som att röka. Borde vi förbjuda allt som ger övervikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...