Gå till innehåll

Undervärderade Småbolag.


Recommended Posts

Jag gillar aktier med hög risk på mindre listor då de är roligare än andra om man är duktig på att förstå börpsykologin hos småsparare. Det är inte ovanligt att dessa aktier går upp mer än 100 % på några dagar vid goda nyheter. Den värsta resan på senare år som jag vart med om var en femdubbling på två dagar.

 

Generellt kan man säga att småbolag ofta inte är prissatta till sitt "rätta" värde därför att småsparare inte klarar av att göra en relevant analys av bolaget vilket medför volalitet och under/övervärderingar. Swingtrading/Longtrading är generellt det enda som gäller i dessa bolag då det kan vara väldigt liten omsättning på aktier.

 

Här är två bolag jag rekar på Aktietorget:

 

Catering Please

 

Är verksam inom cateringbranschen där de till exempel tillverkar mat till flygbranschen. Har gått upp kraftig de senaste veckorna på goda nyheter angående kraftig tillväxt. Förväntas omsätta 110-120 msek 2009 med en vinstmarginal på ca 10 % vilket kommer medföra en väldigt stor kursökning den närmsta tiden då bolaget värderas till endast ca 20 msek. Jag rekade bolaget förra veckan och idag rusar aktien under förhållandevis hög omsättning på goda "nyheter" som var kända.

 

Starbreeze

 

Är verksam inom spelbranschen och har släppt flera AA/A titlar. Det ligger flera nära triggers då bolaget kommer med rapport om en månad och att nyheter förväntas om två spelsläpp. Den ena spelsläppet är en efterföljare till en tidigare spelsucce, Riddick, där Star och förläggaren håller på att förhandlar om förläggarbyte. Den andra släppet har kodnamnet Redlime och är en Electronic Art klassiker. Star är ett tämligen stabilt bolag med en enorm kassa på 50 msek som motsvarar ca halva börsvärdet. Den senaste rapporten var kanon och visade bra vinst och hela spelbranshen har en väldig bra tillväxt generellt.

 

 

// Kan tillägga att jag skapade tråden för att alla som vill skall ge tips då denna tråd http://pokerforum.nu/forum/aktier-och-annat-boersrelaterat/50821-undervaerderade-foeretag.html låstes på grund av alla retards som gick OT. Håll er till diskussionen eller håll er utanför. Hur svårt kan det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 153
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Utan att vara särskilt insatt i företaget så är jag mkt misstänksam mot Catering Please. Prognosen är så vitt jag vet bara ledningens egen, och de vill inte ens offentliggöra storkunden som de redan börjat leverera till? Varför sånt hemlighetsmakeri?

 

Dessutom har ju företaget fram till rätt nyligen gått med förlust. Lyckas de med turnaround så blir det ju bra avkastning, men risken verkar hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att vara särskilt insatt i företaget så är jag mkt misstänksam mot Catering Please. Prognosen är så vitt jag vet bara ledningens egen, och de vill inte ens offentliggöra storkunden som de redan börjat leverera till? Varför sånt hemlighetsmakeri?

 

Dessutom har ju företaget fram till rätt nyligen gått med förlust. Lyckas de med turnaround så blir det ju bra avkastning, men risken verkar hög.

 

Det är inte ovanligt och det borde offentliggöras inom kort. Bolaget noterades 2007 och det är helt normalt med förlust till en början.

 

Som sagt. Risken är "alltid" hög i småbolag.

 

Om du tror att VD är kriminell och kommer att hamna i finkan så stå över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt och det borde offentliggöras inom kort. Bolaget noterades 2007 och det är helt normalt med förlust till en början.

 

Som sagt. Risken är "alltid" hög i småbolag.

 

Om du tror att VD är kriminell och kommer att hamna i finkan så stå över.

 

Vad jag vet är det inte fängelsestraff på att komma med verklighetsfrånvända glädjekalkyler, det händer ju hela tiden. Och det är där risken ligger, inte i rent bedrägeri.

 

Och vad gäller kunder brukar de väl iaf ha offentliggjorts vid tiden för första leverans, något annat ser jag som ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starbreeze har ju funnits länge och kommer knappast att explodera igen.

 

Det där Cateringbolaget känns också lite halvskakigt.

 

 

Tror småbolag får vänta på börsuppgång. Riskviljan är inte direkt på topp på börsen nu. Tro mig, jag äger en struntpost i G5 Entertainment och den är verkligen stendöd nu trots att det verkar som att själva bolaget utvecklas som planerat.

 

En aktie som kan sticka, och som jag faktiskt inte äger, är Pearl. Men oljeaktier är extremt volatila och man kan lika gärna halvera sina pengar som att dubbla dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Uppdatering:

 

Catering Please blev en jävla resa då den gick upp nästan exakt 100 % så jag sålde av. Aktien föll därefter tillbaka kraftigt för att sedan dippa för några veckor sedan på grund av NE som var tämligen väntad.

 

Starbreeze backade något innan årskiftet så jag fyllde på mera och är numera en av de större ägarna i bolaget. Hade inte finanskrisen slagit till så hade Star garanterat rusat vid det här laget. Efterföljaren till Riddick släpps den 7 April och har fått stående ovationer i previews och jag tror nästa Q rapport kommer att bli riktigt bra då förra var kanon. Jag hoppas på en uppgång på i alla fall 35 % närmast då potentialen ligger på runt 100 % kortsiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Catering Please blev en jävla resa då den gick upp nästan exakt 100 % så jag sålde av. Aktien föll därefter tillbaka kraftigt för att sedan dippa för några veckor sedan på grund av NE som var tämligen väntad.

 

Starbreeze backade något innan årskiftet så jag fyllde på mera och är numera en av de större ägarna i bolaget. Hade inte finanskrisen slagit till så hade Star garanterat rusat vid det här laget. Efterföljaren till Riddick släpps den 7 April och har fått stående ovationer i previews och jag tror nästa Q rapport kommer att bli riktigt bra då förra var kanon. Jag hoppas på en uppgång på i alla fall 35 % närmast då potentialen ligger på runt 100 % kortsiktigt.

 

Förutom Starbreeze har du något annat spännande som du tror på ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

taurus har ju rusat en del det senaste. malka bör kunna ha en resa upp. betsson ser intressant ut. tele2 kan nog gå bra. jag hade hållt mig undan bankerna ett tag till, swed börjar iof komma ner på sjukt låga nivåer liksom nordea. men det finns ju också skäl till det.

riktiga småbolag det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom Starbreeze har du något annat spännande som du tror på ??

 

Noope, inget som jag går ut med i alla fall. Men det finns massor med undervärderade bolag just nu.

 

 

taurus har ju rusat en del det senaste. malka bör kunna ha en resa upp. betsson ser intressant ut. tele2 kan nog gå bra. jag hade hållt mig undan bankerna ett tag till, swed börjar iof komma ner på sjukt låga nivåer liksom nordea. men det finns ju också skäl till det.

 

Taurus tokrusade såg jag. Jag tittat lite snabbt på bolaget och trodde det skulle falla tillbaka vilket var korrekt. En sak är i alla fall säker och det är att raset för oljepriset gagnar inte företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Catering Please blev en jävla resa då den gick upp nästan exakt 100 % så jag sålde av. Aktien föll därefter tillbaka kraftigt för att sedan dippa för några veckor sedan på grund av NE som var tämligen väntad.

 

Du rekade bolaget trots att du ansåg att en NE var "tämligen väntad"?

 

Kan vi då konstatera att du hade en otrolig tur som var med på en omotiverad kursdubbling innan NE offentliggjordes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

riktiga småbolag det

 

lol. om jag inte hade varit van vid pf-attityden så hade jag alltid struntat i att posta (som 95% gör).

 

Taurus tokrusade såg jag. Jag tittat lite snabbt på bolaget och trodde det skulle falla tillbaka vilket var korrekt. En sak är i alla fall säker och det är att raset för oljepriset gagnar inte företaget.

 

ja det är klart det faller tillbaka. finns ju ingen substans i uppgången egentligen. inte en aktie jag rekar direkt. men kul uppgång =) vet inte hur står påverkan oljepriset har egentligen, så klart en viss men inte helt avgörande skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Utan direkt grund så kastar jag ut att 9 av 10 småbolag just inte är undervärderade. Många fräser uppåt just bara av att de är små och har någon innovativ idé. Från idé till fullskalig produktion är något helt annat. Det brukar vända där när ordar inte kommer och pengarna sinar....

 

 

Jag gillar dock att fnula på vad som kan bli intressant i ren hype eller något långsiktigt jag vill vara en del av.

 

Just nu har jag nada aktier i portföljen.

 

Skulle försöka leta efter något tyskt bolag som jobbar med solgenererad el. Hittills är det bara skit då produktionen av de olika panelerna kostar på tok för mycket mot vad de faktiskt genererar. De behöver hitta billigare lösningar. Återbetalningstid på 70år är ingen hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan direkt grund så kastar jag ut att 9 av 10 småbolag just inte är undervärderade. Många fräser uppåt just bara av att de är små och har någon innovativ idé. Från idé till fullskalig produktion är något helt annat. Det brukar vända där när ordar inte kommer och pengarna sinar....

 

 

Jag gillar dock att fnula på vad som kan bli intressant i ren hype eller något långsiktigt jag vill vara en del av.

 

Just nu har jag nada aktier i portföljen.

 

Skulle försöka leta efter något tyskt bolag som jobbar med solgenererad el. Hittills är det bara skit då produktionen av de olika panelerna kostar på tok för mycket mot vad de faktiskt genererar. De behöver hitta billigare lösningar. Återbetalningstid på 70år är ingen hit.

 

lol

 

Den där branschen är nog den värsta i sådant fall. Obamas tal om att satsa på just det har fått bolagen att dra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol

 

Den där branschen är nog den värsta i sådant fall. Obamas tal om att satsa på just det har fått bolagen att dra.

 

Hehe.. det är sjukt faktiskt!

 

Folk orkar inte tänka själva. Dock är det väldigt bra att osmarta personer finns och stoppar in pengar... så det går framåt i utvecklingen.

 

Det finns alltid jeppar som vill ha det senaste först, oavsett pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte varför man ska satsa sina pengar på lottsedlar vars odds är närmast omöjliga att utröna, när det finns gott om bolag med fina nyckeltal och god lönsamhet, både small och large cap. innovativitet och "upcoming" branscher är bara andra ord för gambling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte varför man ska satsa sina pengar på lottsedlar vars odds är närmast omöjliga att utröna, när det finns gott om bolag med fina nyckeltal och god lönsamhet, både small och large cap. innovativitet och "upcoming" branscher är bara andra ord för gambling.

 

Högre risk ger ju iofs högre avkastning, allt annat lika. Så länge man diversifierar, eller känner att man "har råd" att förlora de investerade pengarna lär det väl vara lugnt.

 

Med det sagt lär många av dessa "snackisar" vara kraftigt övervärderade av småsparardrevet pga haussad stämning och liten free float.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med högre risk ger högre avkastning är bland det mest idiotiserande man överhuvudtaget kan säga om investeringar. Att allt annat lika, hellre ha en aktie med hög verksamhetsrisk än en låg sådan vore ju naturligtvis idioti i ordets definitiva bemärkelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...