Gå till innehåll

Undervärderade företag?


Recommended Posts

Hallå hallå, jag är ny på det här med aktier men har blivit extremt intresserad av det på senaste tiden (ungefär som med pokern ibörjan), beställde tradingguiden i fredags. Jag har i princip ingen koll men har förstått att man kan tjäna pengar här..

 

Jag satt och funderade lite på det här med undervärderade företag, min tanke är att många starka företag har följt med ner och tappat värde trots att deras rörelse fortfarande är i princip lika stark (det vill säga att dom var ungefär rätt värderade innan raset men följde med ner ändå, kanske pga av människor paniksäljande t.ex). Dessa företag borde man väl vilja investera i om man tänker långsiktigt.

 

Normalt så brukar man väl vilja köpa aktier i ett bolag som kommer att växa på marknaden men nu borde det väl även vara intressant att köpa aktier i ett bolag som kommer att stå stabilt.

 

Jag antar att det är mycket mer avancerat hit och dit men undrar om tanken jag har är rätt?

 

En annan grejj jag undrar över är att företagets värde ska väl motsvara antal aktier * pris per aktie ? Om man har ett hyffsat hum vad ett företag är värt (vad det omsätter, kommer att omsätta osv) borde man väl kunna lista om det är undervärderat eller inte med dessa enkla verktyg?

 

Jag investerade även en liten del av mitt kapital i H&M idag för 272kr/aktie, tabbe eller ej? Min tanke här var att det är ett stort företag som troligtvis inte konkar, dom ger ca 6% i "garanterad" avkastning och jag har tänkt ha bellopet där ett bra tag vilkett borde ge +ev..

 

En sista grejj jag undrar över: Var kan man handla på Nasdaq börsen?

 

Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ok ok ska kolla in di.se

 

psykologen:

Vad var p/e tal? Vad menar du med rekar?

 

:)

 

Edit: kollade upp p/e, pris/vinst... hmm om talet är stort så är bolaget övervärderat?

 

edit2: hmm p/e kan väl inte säga alltför mycket då man inte har någon aning om vad som igentligen finns i bolaget: lokaler, lager, kompetens osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik för sjutton börsen nu kompis.

 

Ett tips i all välmening.

 

Om man har stålar som man har råd att förlora så borde det väl vara ett gyllene läge och stoppa in nu, om man ska ha dom där ett tag.. Det borde väl till och med vara ev+ och investera i Stockholmsbörsen rakt av om man planerat att ha stålarna där säg 2 år...

 

Om man tänker i pokerbanor så borde det väl vara bra och bara investera en liten del av kapitalet eftersom variansen är så stor just nu. På samma sätt som en LAG spelare behöver större bankrulle än en weak-tight..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSAB aktierna skulle jag säga är kraftigt undervärderade. Aktien har sjunkit med typ 60% på lite drygt ett år. Företaget går dock kanonbra och är världsledande inom sitt område.

 

Angående H&M så borde väl väl detaljhandeln påverkas rätt negativt med lågkonjukturen vi går in i.. När folk får det knapert är väl inte klädhandel det första man gör... Men jag är ingen ekonom så ta det med en nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har stålar som man har råd att förlora så borde det väl vara ett gyllene läge och stoppa in nu, om man ska ha dom där ett tag.. Det borde väl till och med vara ev+ och investera i Stockholmsbörsen rakt av om man planerat att ha stålarna där säg 2 år...

 

Om man tänker i pokerbanor så borde det väl vara bra och bara investera en liten del av kapitalet eftersom variansen är så stor just nu. På samma sätt som en LAG spelare behöver större bankrulle än en weak-tight..

 

Jo, men man behöver inte gå in på den absoluta botten. Jag ligger 100% likvid, och kommer att hoppa in på börsen så fort det ser ut att stabilisera sig och börja gå upp igen. Men jag försöker inte pricka in någon botten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSAB aktierna skulle jag säga är kraftigt undervärderade. Aktien har sjunkit med typ 60% på lite drygt ett år. Företaget går dock kanonbra och är världsledande inom sitt område.

 

Angående H&M så borde väl väl detaljhandeln påverkas rätt negativt med lågkonjukturen vi går in i.. När folk får det knapert är väl inte klädhandel det första man gör... Men jag är ingen ekonom så ta det med en nypa salt.

 

Hmm ja sant finns nog mycket bättre företag än H&M att investera i, kände bara att det var så safe så jag la en liten del där, lågkonjukturen kommer ju förhoppningsvis inte vara allt för länge så när jag behöver stålarna (om ca 3-4 år) så har det nog varit lite högkonjuktur också haha...

 

SSAB, intressant, ska kolla upp vad det är för något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men man behöver inte gå in på den absoluta botten. Jag ligger 100% likvid, och kommer att hoppa in på börsen så fort det ser ut att stabilisera sig och börja gå upp igen. Men jag försöker inte pricka in någon botten.

 

Sant sant, risken är väl att man missar/missbedömer oich börsen sticker rakt upp i ett par månader.. Använder du någon typ av teknisk analys för att kolla när det känns stabilt?

 

Analytikerna förutspår ju att det kommer gå sakta 2009 med tanke på lågkonjukturen, men dom har ju haft fel förr.. Känns som risken att missa en kalasuppgång är större en risken att torska i ett börsras..

 

Haha fast jag antar mina ord hade vart annorlunda om sthlm börsen låg -7% istället för +7%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha fast jag antar mina ord hade vart annorlunda om sthlm börsen låg -7% istället för +7%
7% idag ja, -40% på året

 

Jag hoppas att de flesta är medvetna om att normala svängningar på börsen är plus minus en procent? Det här vi sett den senaste tiden är exceptionellt.

 

Börser rasar 40% "snabbt" vid ras, medan uppgångar är långa saker som sker över flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du skrivit 650 inlägg på 4 år utan att jag lärt dig elementär svenska?

 

Men lägg av, du förstår ju vad jag säger så vad spelar det för roll? Bli svenskalärare om du vill ha någon och hacka på, jag skiter fullständigt i hur meningar ska byggas hit och dit, speciellt på ett forum där det är 1% som bryr sig..

 

7% idag ja, -40% på året

 

Jag hoppas att de flesta är medvetna om att normala svängningar på börsen är plus minus en procent? Det här vi sett den senaste tiden är exceptionellt.

 

Börser rasar 40% "snabbt" vid ras, medan uppgångar är långa saker som sker över flera år.

 

Hmm ok ja en anledning är väl att folk väljer och ha sina kapital i likvid pga rädsla och försöker tima in bottnar. Detta medför väl även att bolagen blir undervärderade då folk igentligen skulle vilja ha pengarna i aktier men inte vågar pga variansen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra att ha en edge när man investerar. (Precis som i poker.) Vad är man bättre på än andra investerare? Maximera den biten.

 

Är man bättre än andra på att läsa P/E tal ur en tidning?... Knappast.

Räknu ut egna tal?...Hm, kanske , men knappast igen.

 

Jag tror jag har en minimal edge i vissa brancher där jag är väl insatt och satsar då väldigt långsiktigt. Den andra anledningen till aktier för mig är att bojkotta dolda avgifter via fonder och annat, men visst... det finns väl proffs också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra att ha en edge när man investerar. (Precis som i poker.) Vad är man bättre på än andra investerare? Maximera den biten.

 

Är man bättre än andra på att läsa P/E tal ur en tidning?... Knappast.

Räknu ut egna tal?...Hm, kanske , men knappast igen.

 

Jag tror jag har en minimal edge i vissa brancher där jag är väl insatt och satsar då väldigt långsiktigt. Den andra anledningen till aktier för mig är att bojkotta dolda avgifter via fonder och annat, men visst... det finns väl proffs också...

 

Nej grejjen är inte alls precis som på poker för på poker så har banken en edge men på börsen så har du en edge, det är av den anledningen vilken soppa som helst tjänar på att ha stålar på ett sparkonto eller i en fond..

 

Det vill säga människan utvecklas hela tiden, det har iaf vart så hitills..

 

Hmm det är typ som positiv rake, och spelet sker mot en marknad, eller nått

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det du skrev i inlägg #15 är representativt för det som pågår i din hjärna råder jag dig att avstå allt vad investeringar heter. Jag fattar inte varför jag är vänlig, men det är jag.

 

1) Vadå banken har en edge i poker?

2) Om du menar rake, vad är då courtage o dyl?

3) Hur vet du att "man" har edge på börsen?

4) Vad fan har börsen med sparkonton att göra?

5) "Människan utvecklas"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det du skrev i inlägg #15 är representativt för det som pågår i din hjärna råder jag dig att avstå allt vad investeringar heter. Jag fattar inte varför jag är vänlig, men det är jag.

 

1) Vadå banken har en edge i poker?

2) Om du menar rake, vad är då courtage o dyl?

3) Hur vet du att "man" har edge på börsen?

4) Vad fan har börsen med sparkonton att göra?

5) "Människan utvecklas"?

 

Grattis! Du har lyckats få ur dig något vettigt

 

1) Ja rake?

2) Jämför 2.5%-5% (rake) jämfört med 0.15% (courtage)

3) Om du sätter in pengar på t.ex sthlms index så går du plus.

4) Kanske var ett dåligt exempel men syftade på att man tjänar pengar på äga pengar

5) Ja eftersom människan utvecklas så stiger även t.ex råvaror, teknik, kompetens osv i värde, vilket är anledningen varför index stiger och har stigit sedan stenåldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första.. Plocka inte specifika aktier utan att veta vad du håller på med. Du är en ny sparare, och alltså totalt inkompetent när det gäller att plocka aktier. Att du lyckats plocka en som, i mina ögon, är bra utifrån värdering och framtidsutsikter är inget annat än tur.

 

För det andra. Hur en akties kurs har gått under de senaste 10 månaderna spelar ingen som helst roll för värderingen av bolaget. Ifall bolaget har fallit med 50% eller ökat med 400% i pris spelar ingen roll för värderingen av ett företag som allt annat lika är exakt samma. Att inte tänka på detta är ett mycket vanligt fel som nybörjare gör.

 

Mitt förslag är att sätta rubbet i en indexfond, om du kan hantera svängningarna. Sedan läser du på ordentligt om investeringar, och efter att ha suttit några hundra timmar i skolbänken kan du så smått börja göra dina egna analyser.

 

Och.. Att ha +ev samt att ha edge mot marknadsaktörerna är inte samma sak. Ifall du sitter på ett pokerbord med 4 personer som foldar 100% av sina händer samt med Phil Ivey, så är du +ev, men inte fan har du edge på Phil Ivey för det. På samma sätt kan du vara +ev på börsen utan att ha edge mot de som spelar. Du formulerar dig väldigt konstigt och om du förstod hur mycket nybörjare du var på aktier hade du låtit bli att bli företagsspecifik i dina investeringar för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första.. Plocka inte specifika aktier utan att veta vad du håller på med. Du är en ny sparare, och alltså totalt inkompetent när det gäller att plocka aktier. Att du lyckats plocka en som, i mina ögon, är bra utifrån värdering och framtidsutsikter är inget annat än tur.

 

För det andra. Hur en akties kurs har gått under de senaste 10 månaderna spelar ingen som helst roll för värderingen av bolaget. Ifall bolaget har fallit med 50% eller ökat med 400% i pris spelar ingen roll för värderingen av ett företag som allt annat lika är exakt samma. Att inte tänka på detta är ett mycket vanligt fel som nybörjare gör.

 

Mitt förslag är att sätta rubbet i en indexfond, om du kan hantera svängningarna. Sedan läser du på ordentligt om investeringar, och efter att ha suttit några hundra timmar i skolbänken kan du så smått börja göra dina egna analyser.

 

Och.. Att ha +ev samt att ha edge mot marknadsaktörerna är inte samma sak. Ifall du sitter på ett pokerbord med 4 personer som foldar 100% av sina händer samt med Phil Ivey, så är du +ev, men inte fan har du edge på Phil Ivey för det. På samma sätt kan du vara +ev på börsen utan att ha edge mot de som spelar. Du formulerar dig väldigt konstigt och om du förstod hur mycket nybörjare du var på aktier hade du låtit bli att bli företagsspecifik i dina investeringar för tillfället.

 

Tack för lite bra kritik, myckert välkommet..

 

Ok ja H&M var delvis tur, men med tanke på hur jag tänkte när jag köpte H&M så var det väl ändå någorlunda säkert val om du kollar på min argumentation, speciellt med tanke på att jag investerade 5% av mitt kapital. Det var inte så att jag bara tog något random företag utan jag har suttit och funderat och läst lite rapporter och så i någon vecka eller nått.

 

Penganar jag satsar är pengar jag kan tänka mig förlora för att lära mig, det kan väl inte finnas mycket bättre lägen att komma in och börja lära sig då börsen har sjunkit så extremt mycket senaste året. Till och med TV4 rekommenderade nybörjare att investera och sprida ut sig olika aktier.

 

Det var många som sa samma sak när man börja spela poker, "spela med playmoney först", det var ju helt klart värt och förlora ett par 500ingar på låga nivåer för att lära sig, går ju inte och sitta läsa rapporter när man vet att man endå ska skicka in låtsas pengar..

 

Angående det där med undervärderade företag: antalet aktier * aktiens pris är väl endå vad företaget är värt i folks ögon? Om aktien sjunker sjunker även företagets "värde"? Det vill säga börsens syn på värdet skiljer sig ifrån vad företaget egentligen är värt på marknaden. Är detta helt galet eller?

 

Ja självklart förstår jag att jag inte har edge mot andra investerare det jag försökte säga var att man inte behöver ha edge mot andra investerare för att ha +ev (det lät så på honest99 som jämförde det med poker).

 

Om jag sprider ut mig på säg ett tiotal-tjugotal olika företag så kommer ju detta motsvara ungefär en index fond? Fast med lite lägre avgifter eller?

 

Btw någon som läst "Portfölj teori" på KTH? Tror jag ska ta den kursen till våren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan grejj jag undrar över är att företagets värde ska väl motsvara antal aktier * pris per aktie ? Om man har ett hyffsat hum vad ett företag är värt (vad det omsätter, kommer att omsätta osv) borde man väl kunna lista om det är undervärderat eller inte med dessa enkla verktyg?

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...