Gå till innehåll

TV: Pokermiljonen säsong 1


pokerface

Recommended Posts

Varför skulle chipleadern kunna stjäla mer än någon annan när det är winner-takes-all?

 

Därför att chipleadern inte kan åka ut om han blir fångad.... Det kan de andra.

Bara relevant om man tjänar på att klättra på prisstegen. När plats 2-6 är utan vinst spelar det ju ingen roll hur länge man klarar sig kvar om man inte vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 311
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Varför skulle chipleadern kunna stjäla mer än någon annan när det är winner-takes-all?

 

Därför att chipleadern inte kan åka ut om han blir fångad.... Det kan de andra.

Bara relevant om man tjänar på att klättra på prisstegen. När plats 2-6 är utan vinst spelar det ju ingen roll hur länge man klarar sig kvar om man inte vinner.

 

Stämmer inte... Du kan inte vinna tävlingen om du har åkt ut. Det gäller lika mycket för alla tävlingar. Alltså måste du välja dina lägen mer nogrant när du riskerar att åka ut (inte är chipleader) än när du kan torska några all ins och fortfarade vara kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer inte... Du kan inte vinna tävlingen om du har åkt ut. Det gäller lika mycket för alla tävlingar. Alltså måste du välja dina lägen mer nogrant när du riskerar att åka ut (inte är chipleader) än när du kan torska några all ins och fortfarade vara kvar.

Bortsett från effekter av vilken spelare som har mörkarna just för tillfället gäller att

Sannolikhet att vinna ~= andel av markerna man har (givet samma skicklighetsnivå)

=>

EV(turneringsmarker) = EV(prissumma)

 

(Kan tyvärr inte presentera något rigoröst bevis dock..)

 

Alltså blir strategin som i cash game.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet samma skicklighetsnivå ja. Och skicklighetsnivån i det här fallet är bland annat att undvika att åka ut.

Snarare att skaffa sig maximalt värde... vilket man inte gör om man tror att man har mer att förlora på att riskera att åka ut än man har, och spelar med "scared money" för att undvika utslagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winner-takes-all är ju precis som cashgame, så om det är en ovanligt lönsam situation (höga insatser mot tomtar) som är svår att hitta igen så blir det ju en straffavgift på att åka ut. Men om alla är lika duktiga så finns det ju inget att tjäna på att vara kvar och i så fall är det ju helt fel att folda bort minsta lilla EV. Detsamma gäller om det finns lika lönsamma alternativ runt hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winner-takes-all är ju precis som cashgame, så om det är en ovanligt lönsam situation (höga insatser mot tomtar) som är svår att hitta igen så blir det ju en straffavgift på att åka ut.

 

Som en frirulle för 40k där man anser sig ha en edge så länge man har en marker kvar på bordet... I jämförelse med att ha noll marker kvar på bordet och stå i baren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winner-takes-all är ju precis som cashgame

 

Det är det inte alls... Du kan aldrig åka ur ett cashgame. Degar du in med QQ mot AK på ett coinflip och torskar så tar du upp mer, det kan du inte i en winner takes all. Du MÅSTE hålla i markerna och fatta beslut som ger dig alla marker på säkrast möjliga sätt i just den här enskilda tävlingen, så länge du inte har ett oändligt utbud av exakt likadana tävlingar som du kan hoppa in i när du åker ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var mest förvånad att han satt och stekte så länge innan folden. tre syn på hans höjning och sen jätteraise från tight/solida Eskilsson känns väldigt lättfoldat med JJ. Det var väl en imagestekning ;)

 

Nä... klurade på om han kunde vara på ett move... Kom fram till att han inte borde vara tillräckligt bra för att kunna ha en skithand i det läget och att småpar inte var troligt. Det bästa jag kunde hoppas på med en all in kändes som att kunna pusha honom av AQ eller möjligen AK men troligare skulle jag få syn av ett överpar. Så det va en klur-stekning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var mest förvånad att han satt och stekte så länge innan folden. tre syn på hans höjning och sen jätteraise från tight/solida Eskilsson känns väldigt lättfoldat med JJ.

 

För oss som såg på TV syntes det ju inte solklart att Eskilsson var tight/solid, är det så att han är det enligt "gammal" vetskap (det hävdas ju att han är pokerproffs) eller var det en read från just den här turneringen?

 

Svårt sedan att veta hur stackarna var, tyckte att det var ny blindsnivå för varje hand som spelades...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss som såg på TV syntes det ju inte solklart att Eskilsson var tight/solid, är det så att han är det enligt "gammal" vetskap (det hävdas ju att han är pokerproffs) eller var det en read från just den här turneringen?

 

Nej, det är klart det är gammal vetskap. Vid det där laget hade de lirat nån eller några timmar antar jag, så brorsan borde ha haft bra koll både i den turneringen och sen tidigare.

 

Svårt sedan att veta hur stackarna var, tyckte att det var ny blindsnivå för varje hand som spelades...

 

Mmm, det klipptes antagligen bort en jädra massa händer så det blev stora hopp både i stackstorlekar och i blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var mest förvånad att han satt och stekte så länge innan folden. tre syn på hans höjning och sen jätteraise från tight/solida Eskilsson känns väldigt lättfoldat med JJ.

 

För oss som såg på TV syntes det ju inte solklart att Eskilsson var tight/solid, är det så att han är det enligt "gammal" vetskap (det hävdas ju att han är pokerproffs) eller var det en read från just den här turneringen?

 

Svårt sedan att veta hur stackarna var, tyckte att det var ny blindsnivå för varje hand som spelades...

 

Eskilsson är proffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ector: Hur ofta ökade mörkarna och hur länge spelade ni totalt?

 

Hur är det i finalen sen, får övriga finaldeltagarna ut något eller är det bara winner takes it all?

 

Har för mig att det va 20-minutersperioder. Alla började med 40k och blindsen på 100-200. Vi höll väl på några timmar.

 

Alla vid finalbordet får pris. 10k till 6:an sen har jag för mig att det va 30k 50k 100k 250k och en miljon, men jag är inte helt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...