Gå till innehåll

TV: Pokermiljonen säsong 1


pokerface

Recommended Posts

Jag såg på TV4s repris av Pokermiljonen förra torsdagen. Då sa de att finalen skulle sändas denna torsdag (i går). Eftersom jag missde denna tidigare bänkade jag mig ivrigt 23.30 och fick se en repris på första delen med tex Felix Herngren igen!

En snab titt på TV4s tablå för nästa vecka visar att de tänker sända finalen nästa torsdag!!

 

Vadan denna slumpblandning av avsnitten? Medvetet eller tillklantat? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 311
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vadan denna slumpblandning av avsnitten? Medvetet eller tillklantat? Någon som vet?

Vi var tyvärr tvugna att slänga om i repriserna eftersom vi gjorde en del små ändringar i programmen. Sorgligt att detta inte nått fram till dem som lägger tablåerna på TV4. Ursäkta röran...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade just på reprisen av finalen. Tycker lite synd om Ector igen.

Men det som slår mig är hur många gånger Geigert säger (med små förändringar varje gång) "Det var nog den där kungen på river"card" som vände matchen"(varför översätta ordet "kort" till engelska? vad är det för fel på det gamla hederliga riverN?).

Jag glömde att räkna hur många gånger det var, men det var häpnadsväckande. Självklart var det ju så att hade inte kungen kommit så hade ju inte matchen vänt. Men det är ju lika onödigt som att säga: "Hade inte sverige gjort tredje målet hade det blivit två mål. Och sen fråga sig själv och spelarna gång på gång om det stämmer. Såg det ihop med min blivande fru (en månad till bröllop) som är en långt bättre pokerspelare än jag (fråga neoslayer) och hon menade att det är inte konstigt att hon vinner så lätt över killar i poker eftersom dom så uppenbart är trögtänkta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av glimnes skönaste kommentarer var när ector lägger AK efter en raise och re-raise all in (om jag inte minns fel):

"OCH HAN LÄGGER AK!!!!!!". Som om det vore tidernas laydown ;)

 

Fast visst är det lite snyggt ändå? J :roll:

Jovisst, men när man får en fet raise och sen en re-raise all in på sig i en turnering är det väl ingen häpnadsväckande läggning direkt.

 

Fast det är klart. Det blir ju lite lättare när man sitter i tv-soffan och ser allas kort :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade just på reprisen av finalen. Tycker lite synd om Ector igen.

Men det som slår mig är hur många gånger Geigert säger (med små förändringar varje gång) "Det var nog den där kungen på river"card" som vände matchen"(varför översätta ordet "kort" till engelska? vad är det för fel på det gamla hederliga riverN?).

Jag glömde att räkna hur många gånger det var, men det var häpnadsväckande. Självklart var det ju så att hade inte kungen kommit så hade ju inte matchen vänt. Men det är ju lika onödigt som att säga: "Hade inte sverige gjort tredje målet hade det blivit två mål. Och sen fråga sig själv och spelarna gång på gång om det stämmer. Såg det ihop med min blivande fru (en månad till bröllop) som är en långt bättre pokerspelare än jag (fråga neoslayer) och hon menade att det är inte konstigt att hon vinner så lätt över killar i poker eftersom dom så uppenbart är trögtänkta.

 

Måste kännas skönt en månad före bröllopet att din (blivande) fru har koll på din kapacitet. Både på och vid sidan av pokerbordet.

 

När det är spännande och man har suttit länge framför monitorerna så kommer det grodor. Inget att göra åt, men jag lovar att bättra mig. ;)

 

När det gäller språket eng/sve i poker så kan man skriva en doktors avhandling när det gäller att mixa.

 

"Bet två tusen", Jag raisar sju tusen, snygg fold, osv. Vi blandar och eftersom engelskan är det officiella språket i Poker så kommer vi svenskar alltid att blanda in vårat eget.

 

Ectors läggning var självklar, medans Nyström var mycket bra.

 

Hoppas att du slipper reta dig för mycket på mig och Dan i höst.

Dvs om din fru tillåter dig att titta ;)

 

Joakim Geigert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av glimnes skönaste kommentarer var när ector lägger AK efter en raise och re-raise all in (om jag inte minns fel):

"OCH HAN LÄGGER AK!!!!!!". Som om det vore tidernas laydown ;)

Jag måste säga att vissa här inne på forumet är otroliga. Det spelar ingen roll vad stackars Glimne gör - skit ska han tydligen ha oavsett. Först klagas det på att kommentarerna inte är spännande och vassa nog och när Dan gör ett tappert försök att höja rösten något när Magnus gör en snygg fold av en mycket stark hand, ja, då är det också fel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller språket eng/sve i poker så kan man skriva en doktors avhandling när det gäller att mixa.

 

"Bet två tusen", Jag raisar sju tusen, snygg fold, osv. Vi blandar och eftersom engelskan är det officiella språket i Poker så komer vi svenskar alltid att blanda in vårat eget.

 

Va? Nej, Joakim. Vi blandar in en massa engelska i svenskan, inte tvärtom. Det är inte nödvändigtvis fel att blanda in engelska, men det är ändå svenskan som är det "officiella pokerspråket" i Sverige.

 

Lite OT nu.

Nåt som i n t e är okej. När jag ser att du bor i Frölunda måste jag bara få säga det här: Man vill skjuta sig en kula för huvudet när svenska idrottsföreningar tar engelska namn. Frölunda Indians är det va? Jag menar va f-n, har folk ingen stolthet?! Hur troligt är det att t ex New York Rangers byter namn till... New York Allmänna Idrottsförening.

 

Men det är ju inte ditt fel. :-) (Tror jag i alla fall.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av glimnes skönaste kommentarer var när ector lägger AK efter en raise och re-raise all in (om jag inte minns fel):

"OCH HAN LÄGGER AK!!!!!!". Som om det vore tidernas laydown ;)

Jag måste säga att vissa här inne på forumet är otroliga. Det spelar ingen roll vad stackars Glimne gör - skit ska han tydligen ha oavsett. Först klagas det på att kommentarerna inte är spännande och vassa nog och när Dan gör ett tappert försök att höja rösten något när Magnus gör en snygg fold av en mycket stark hand, ja, då är det också fel.

Jag vill inte att kommentatorerna ska försöka dramatisera spelet när jag tittar på poker, speciellt inte expertkommentatorn. Expertkommentatorns jobb tycker jag är att kritisera, berömma och analysera spelet. Ectors fold är som nämnt självklar i det läget, vilket Glmine, som expertkommentator, borde säga. Det blir bara fånigt när han skriker att "HAN LÄGGER AK!".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när Dan gör ett tappert försök att höja rösten något när Magnus gör en snygg fold av en mycket stark hand, ja, då är det också fel.

 

Det är ju det som är hela grejen. Det var ingen snygg fold av en stark hand, det var en nobrainer. Ungefär som att kasta 83o när du sitter UTG på ett fullt bord. Det ska en expertkommentator veta och kan instället för att hetsa upp sig över hur snyggt det var, använda tiden till att förklara varför det är en så lätt fold.

 

Jag håller med om att det skrivs lite väl hårda ord om Glimne och hans sätt att kommentera men det ändrar inte det faktum att Glimne inte alls passar i rollen som expertkommentator, helt enkelt för att han inte kan turneringspoker tillräckligt bra.

Svensk poker har Glimne att tacka för mycket men inte det här...

 

Joakim däremot tycker jag gör ett lysande jobb. Hans jobb borde rimligen bestå i att skapa förutsättningar för experkommentatorn att briljera med sitt kunnande när hans egna kommentarer inte räcker ända fram. Det gör han mycket bra genom sitt engagemang och precis lagom stora pokerkunnade. Synd bara att ingen hjälper honom att göra mål på de fina passningarna.

 

Finalbordet av pokermiljonen är med väldigt bred marginal den bästa poker vi har sett spelas i ett svenskproducerat program. Jag tycker det är skandal att det fina spelet inte förstärks av bra analyser från en kompetent expertkommentator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att jag vet hur det gick, satt jag o flickvännen likförbannat här å höll tummarna lite för dig Ector...

;)

 

Hoppas allt e bra.

 

/ d.

 

Tackar... jo allt är ok. Standupen drar igång nu så smått med inseplning av Stockholm Live på måndag. Pokermässigt är Barcelona nästa stora grej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jag tycker den handen är så härlig AA, KK och AK. Kan se den hur många gånger som helst. Alla spelar den optimalt, eller vad säger ni? Foldar KK, ahhh så jobbigt men ack så bra spelat.

 

Jag har också tänkt väldigt många timmar på den där handen... Vad är det som får mig att bara syna där med AKs? Visst hade jag bestämt mig för att inte gå in i några stora konfrontationer med Peter, men har någon sett mig syna med AKs där mot en aggressiv spelare? Jag kan inte påminnna mig att jag någonsin gjort det. Peter måste ha utstrålat någonting. Folden med KK kändes direkt som det mest fantastiska världsklass-spel jag någonsin har sett. Efter några dagar så började jag luta mer och mer åt att han borde synat för att han omöjligt kunde sätta Peter på BARA AA och potten var så pass stor. Nu är jag nog tillbaka till att det var något undermedvetet som fick oss båda att dra i bromsen... eller kanske att Fredrik hade en 100%ig tell som jag inte hade, utan bara uppfattade lite luddigt.

 

Bra TV hur som heslt och som sagt, AKs måste man lägga när det blir raise och all in bakom i det läget. Det är en helt självklar fold. Vill man syna där så kan man hellre göra det med 88.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också tänkt väldigt många timmar på den där handen...

 

Det har nog Peter med. :) Han skulle ju ha vunnit hela turneringen på en tredubbling mot de två farligaste motståndarna. Istället blev det inte ens en dubbling.

 

Jag har kollat den där handen några gånger och jag har svårt att uppfatta nån kroppslig tell från Peter vid första höjningen. Kanske syntes det nåt precis när han kikade på korten och vi andra får se hans kort istället för honom? Jag tycker det syntes rätt tydligt på dig att du var ovanligt fundersam hur du ska spela innan du bestämmer dig för syn.

 

När Fredrik stirrar ner Peter och viker tycker jag däremot det syns ganska tydligt att Peter vill ha syn :) Fast det är ändå sjukt starkt att kunna få till en så klockren läsning och vika KK där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när Dan gör ett tappert försök att höja rösten något när Magnus gör en snygg fold av en mycket stark hand, ja, då är det också fel.

 

Det är ju det som är hela grejen. Det var ingen snygg fold av en stark hand, det var en nobrainer. Ungefär som att kasta 83o när du sitter UTG på ett fullt bord. Det ska en expertkommentator veta och kan instället för att hetsa upp sig över hur snyggt det var, använda tiden till att förklara varför det är en så lätt fold.

 

Precis så. Joakim förstår att det är en lätt fold. Glimne förstår inte, eller har låg stresströskel så han inte borde klarar av att analysera rätt. Båda är skandal när man är där som expert. Dialogen borde gått nå´t sån´t här.

 

Joakim: Betnér verkar vara på väg att lägga AK, ska han verkligen göra det? (fast han mycket väl vet att det är korrekt spel)

Glimne: Han måste lägga AK här eftersom hans hand alltid kommer att vara blockad. Faktaruta som förklarar för svenne trähatt vad blockad betyder. Bra analys för nya pokerspelare, bra TV för de som inte fattar poker. Mindre gnäll på Glimne från poker-eliten.

 

Jag håller med om att det skrivs lite väl hårda ord om Glimne och hans sätt att kommentera men det ändrar inte det faktum att Glimne inte alls passar i rollen som expertkommentator, helt enkelt för att han inte kan turneringspoker tillräckligt bra.

Svensk poker har Glimne att tacka för mycket men inte det här...

 

Jag har inte sett några väl hårda ord... han är kass, kalkon och skandal. Han är en mysig gubbe att stå och snacka med och han är säkert fenomenal på att konstruera spel, men bort med honom från svensk TV-poker.

 

Joakim däremot tycker jag gör ett lysande jobb. Hans jobb borde rimligen bestå i att skapa förutsättningar för experkommentatorn att briljera med sitt kunnande när hans egna kommentarer inte räcker ända fram. Det gör han mycket bra genom sitt engagemang och precis lagom stora pokerkunnade. Synd bara att ingen hjälper honom att göra mål på de fina passningarna.

 

Exakt. Joakim är klockren. Vem annars med programledarerfarenhet kan poker tillräckligt bra för att kunna göra hans grej och göra den bra? Tycker han är en av de få saker som är bättre i pokermiljonen än i femmans program.

 

Finalbordet av pokermiljonen är med väldigt bred marginal den bästa poker vi har sett spelas i ett svenskproducerat program. Jag tycker det är skandal att det fina spelet inte förstärks av bra analyser från en kompetent expertkommentator.

 

Det lilla jag såg av femmans program visade på en hel del bländande poker, så det är nog lite orättvist att säga så. Jag tycker vi fick se en hel del dåligt spel på vårt finalbord. Antons all in med trissen, Att inte Ekman bettar 66 i position på första floppen. Ekmans syn med KT i handen som avgör vår headsup är några exempel. Att Janne Lundberg inte går all in själv med sitt st8-flushdrag i handen där han åker ut i stället för att syna all in. Alla de händerna och säkert många till är exempel på ganska dåligt spel. Anders Henriksson och "Dansken" hade några händer som var av absolut topklass och jag kommer ihåg att jag flera gånger hajjade till när jag såg femmans program för att spelet var så jäääääävla bra, så att vårt bord skulle ha haft bättre spel är jag inte så säker på.

 

Däremot kändes det faktiskt underhållande som helhet till skillnad från de flesta kvalavsnitt jag sett och jag tror som sagt att säsong2 kommer att bli kanon. Om bara Unibet kunde inse att Glimne gör mer skada än nytta också så kanske säsong 3 kan bli världens bästa poker-produktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...