Gå till innehåll

Allt om Neteller! #3


Papa Kubo

Recommended Posts

  • Svars 1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Efter att ha läst igenom nästan hela denna tråd samt Neteller in i EU tråden så är jag fortfarande oviss vad gäller en sak. Neteller tar ju en växlingsavgift på 1.9% har jag förstått, och vissa skriver därför att det är fördelaktigt att ange sin bankkontovaluta som US$ för att slippa denna och istället betala en fast kostnad på 65kr för växlingen (om man har FSB iaf) vilket resulterar i en mindre kostnad om man tar ut en lite större summa.

 

Sen spekuleras det också på flera håll att man i själva verket betalar denna växlingsavgift (1.9%) två gånger eftersom pengarna går från US-CAD-SEK. Detta borde ju isåfall betyda att det inte gynnar en att ange sin bankkontovaluta i US$ då det fortfarande blir två växlingar: US-CAD-US? Någon trodde att pengarna växlas US-EURO-SEK, men det gör de väl inte eftersom Sverige inte är med i EMU utan bara i EU?

 

Om ni där ute som tagit ut pengar via banktransfer kunde ange här hur mkt ni tagit ut i US$ och hur mycket ni fick till kontot i SEK (eller US$ om ni har angivit det som valuta) så vore det väldigt hjälpsamt för alla oss som fortfarande undrar hur vi ska göra för att spara så mycket pengar som möjligt vid överföringarna.

 

Frågan är alltså om man tjänar på att ange valutan som ens konto använder som US$ eller om det då fortfarande växlas två gånger (US-CAD-US) och man får betala 65kr ytterligare. Hoppas att någon här på forumet testat och kan svara på ungefär hur mkt de fick betala i avgifter för det belopp de tog ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta ut $500 från b2b. Vad tar neteller i sin växlingsavgift från € till $?

Ca 1.9 %, som upprepats otaliga gånger i den här tråden.

 

Frågan är alltså om man tjänar på att ange valutan som ens konto använder som US$ eller om det då fortfarande växlas två gånger (US-CAD-US) och man får betala 65kr ytterligare. Hoppas att någon här på forumet testat och kan svara på ungefär hur mkt de fick betala i avgifter för det belopp de tog ut.

Kubo postade tidigare i tråden vill jag minnas, och han fick bra växelkurs med USD som kontovaluta. Såvitt jag vet är det bara med netellerkortet som omvägen via CAD görs.

 

Jag tror NETeller FAQ:en behöver sig en liten uppdatering så att den här tråden slipper översvämmas med samma frågor gång på gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raol, jag måste ha missat det och blandat ihop det hela med debitcards osv. Det är så mycket i denna långa tråd att det är svårt att hålla koll på allting så ja, det vore nog inte dumt att uppdatera FAQ'en.

 

Då verkar det alltså som det är bäst att ha bankkontot i US. Då är frågan om man kan ändra från SEK till US när man angivit det tidigare. Jag ska skicka neteller ett mail nu på direkten och se ifall det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte idag att logga in på neteller och då fick jag detta meddelande

 

"An error has been encountered

 

The account you are trying to log into has been closed due to automated features we have in place which close accounts based on certain criteria. "

 

Någon annan som fått det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte idag att logga in på neteller och då fick jag detta meddelande

 

"An error has been encountered

 

The account you are trying to log into has been closed due to automated features we have in place which close accounts based on certain criteria. "

 

Någon annan som fått det?

Ja, kontakta Neteller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raol, jag måste ha missat det och blandat ihop det hela med debitcards osv. Det är så mycket i denna långa tråd att det är svårt att hålla koll på allting så ja, det vore nog inte dumt att uppdatera FAQ'en.

 

Då verkar det alltså som det är bäst att ha bankkontot i US. Då är frågan om man kan ändra från SEK till US när man angivit det tidigare. Jag ska skicka neteller ett mail nu på direkten och se ifall det är möjligt.

 

Har du fått något svar från Neteller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att frågan har besvarats innan i tråden men kan inte hitta svaret!

 

Hur lång tid tog det för den lilla summan för bank konto verifikation att komma in på ert konto?

 

också:

Någon som har lyckats registrera ett ungdomskonto (Föreningssparbanken) på Neteller?

 

ty

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid tog det för den lilla summan för bank konto verifikation att komma in på ert konto?

Har för mig att det tog fyra-fem bankdagar för mig, men det är något som bör kunna variera en del.

 

Någon som har lyckats registrera ett ungdomskonto (Föreningssparbanken) på Neteller?

Vilken typ av bankkonto man har bör vara fullständigt irrelevant.

 

Går den uppgiften hitta om jag loggar in på mitt neteller-konto?

Prövade att logga in och kolla men jag hittade inget sånt. Dock tror jag inte att du behöver den uppgiften för att registrera bankkonto, det är bara vid telefonkontakt som den bör vara bra att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att frågan har besvarats innan i tråden men kan inte hitta svaret!

 

Hur lång tid tog det för den lilla summan för bank konto verifikation att komma in på ert konto?

 

också:

Någon som har lyckats registrera ett ungdomskonto (Föreningssparbanken) på Neteller?

 

ty

 

Den behövs när du ska verifiera kontot via telefon. Jag hade me glömt min,eller jag hade typ skrivit "lkhögdaj" på den så ja fick snacka me nån manager så de löste sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. inget svar på förra frågan.. Kanske är för att det finns i tråden eller?

 

Nu hände det en rätt konstig sak tycker jag.. I förra veckan gjorde jag två stycken cashouts till bankkontot.. en i tisdags och en i fredags. När jag idag kollade bankkontot så ser jag att den överföringen jag gjorde i fredags kommit in men inte den förra tisdagen.. Hmm..?

 

Det som är ännu märkligare är att fredagens cashout kom i € och inte i $ som jag har mitt netellerkonto i. Och avgiften som jag snackade om i tråden ovan låg på 2,5kr. :shock:

Jag har alltså fått mina pengar i € istället och fått mer än vad jag ska ha.

 

Fast jag har ju inte fått den första insättningen så jag är ju inte speciellt glad.

 

Aja, har mailat neteller och frågot vad som händer..har detta hänt någon annan?

 

Verkar rätt konstigt hela grejen tycker jag.. :-o

 

Har fått svar från mailen att vänta.. Har gjort det nu i 10 bankdagar.. Någon som fått vänta så länge på en överföring direkt till kontot? :cry:

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uthen skrev:

Tack Raol, jag måste ha missat det och blandat ihop det hela med debitcards osv. Det är så mycket i denna långa tråd att det är svårt att hålla koll på allting så ja, det vore nog inte dumt att uppdatera FAQ'en.

 

Då verkar det alltså som det är bäst att ha bankkontot i US. Då är frågan om man kan ändra från SEK till US när man angivit det tidigare. Jag ska skicka neteller ett mail nu på direkten och se ifall det är möjligt.

 

 

Sactodian skrev:

Har du fått något svar från Neteller?

 

Jag fick svaret att jag måste registrera ett nytt bankkonto isåfall, jag kunde inte ändra på det befintliga. Hur man registrerar ett nytt konto vet jag inte, hittar ingenstans på sidan där jag kan göra det så jag avvaktar lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite förbryllad över växelkurserna.

Skulle testa så att mitt bankkonto funkade fint mot Neteller så jag tog ut $150. Pengarna kom smidigt inflygande ett par dagar senare. Kruxet är att jag bara fick ut 941,59 SEK. Banken är SEB och Netellerkontot är i US$. Detta motsvarar alltså en växlingskurs på ca 6,28SEK / US$ vilket jag tycker är under all kritik. Vad har ni för erfarenheter av neteller-överföringar?

Hade du bankkontot registrerat som SEK eller USD på neteller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag fick svaret att jag måste registrera ett nytt bankkonto isåfall, jag kunde inte ändra på det befintliga. Hur man registrerar ett nytt konto vet jag inte, hittar ingenstans på sidan där jag kan göra det så jag avvaktar lite.

 

Det är bara att göra ett nytt och be neteller skrota det gamla och föra över ev. pengar till det nya. Fungerade bra för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag fick svaret att jag måste registrera ett nytt bankkonto isåfall, jag kunde inte ändra på det befintliga. Hur man registrerar ett nytt konto vet jag inte, hittar ingenstans på sidan där jag kan göra det så jag avvaktar lite.

 

Det är bara att göra ett nytt och be neteller skrota det gamla och föra över ev. pengar till det nya. Fungerade bra för mig.

Hm... det låter som att du pratar om att registrera ett nytt netellerkonto, inte ett nytt bankkonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...