Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar


?  

192 medlemmar har röstat

  1. 1. ?



Recommended Posts

  • Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad tror ni om Tanganyika Oil? Bud lagt på 31,5 CAD vilket motsvarar ca 196,3 SEK nu. Kursen nu på 146,75:-

 

196,3 - 146,75 = 49,55:-

 

Prospektet skickas ut nästa vecka och likviddag är kring årsskiftet.

 

Rabatten kommer väl av:

 

1. Valutarisk (Kronan kan stärkas mot CAD, men även sjunka...)

2. Kreditkostnad (man låser ju upp pengarna i 2-3 månader)

3. Risk för att budet dras tillbaka. (ska vara liten risk eftersom det är ett stort kinesiskt bolag som köper och som betalar kontant)

 

Jag har tänkt mycket på det här och försökt hitta haken... Men om man vill profitera på katastroftänkande och panik så är det här ett bra case IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om Tanganyika Oil? Bud lagt på 31,5 CAD vilket motsvarar ca 196,3 SEK nu. Kursen nu på 146,75:-

 

196,3 - 146,75 = 49,55:-

 

Prospektet skickas ut nästa vecka och likviddag är kring årsskiftet.

 

Rabatten kommer väl av:

 

1. Valutarisk (Kronan kan stärkas mot CAD, men även sjunka...)

2. Kreditkostnad (man låser ju upp pengarna i 2-3 månader)

3. Risk för att budet dras tillbaka. (ska vara liten risk eftersom det är ett stort kinesiskt bolag som köper och som betalar kontant)

 

Jag har tänkt mycket på det här och försökt hitta haken... Men om man vill profitera på katastroftänkande och panik så är det här ett bra case IMO.

 

Har också funderat på det, men risken för tillbakadragande är ju väldigt svårbedömd. Klart är att priset är på tok för högt i dagsläget, så de borde vilja dra tillbaka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på det, men risken för tillbakadragande är ju väldigt svårbedömd. Klart är att priset är på tok för högt i dagsläget, så de borde vilja dra tillbaka det.

 

 

Risken för tillbakadragande torde vara minimal som jag ser det. Så sent som den 17 oktober kom ett pressmeddelande om att allt går enligt plan.

 

Jaja, vi får se. Går budet igenom så tjänar jag 90 000:- Går det inte igenom torskar jag runt 160 000:-. Ganska högt spel men det känns som att jag har oddsen med mig.

 

Svårt att fokusera på poker i det här läget dock... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken för tillbakadragande torde vara minimal som jag ser det. Så sent som den 17 oktober kom ett pressmeddelande om att allt går enligt plan.

 

Jaja, vi får se. Går budet igenom så tjänar jag 90 000:- Går det inte igenom torskar jag runt 160 000:-. Ganska högt spel men det känns som att jag har oddsen med mig.

 

Svårt att fokusera på poker i det här läget dock... :)

 

Jag tror också det kan vara +EV, men jag har inte kompetensen att bedöma det. Som sagt, de BORDE vilja dra tillbaka det, men med det inte sagt att de kommer att agera för att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... De av de där riskerna som du beskriver kan du ju beräkna och kvantifiera på alla sätt och vis. Ifall du baserar ditt beslut på det du nyss publicerade så kan du ju dock inte ha ansetts gjort en genomgående analys.

 

Däremot måste jag medge att TYKS är intressant att titta på. Det äckliga är ju att fallhöjden vid ett tillbakadragande är väldigt hög, samtidigt som det suger att ha med stater att göra. Positiva grejer är att de inte behöver finansiering. Ifall jag tittar på caset, kommer jag försöka detaljstudera ifall det finns historiska transaktioner där kinesiska staten/syrien/sinopec har varit inblandande, samt hur förfaranden osv. sett ut då. Ifall budet går igenom så tittar vi ju på en yield om flera hundra procent årsjusterat, vilket i sig torde visa på en enorm misstro mot budet som sådant. Det är ju värt att betänka att den största vinsten i sannolikhetsarbitrage/budarbitrage brukar komma när det finns klausuler som förbises och har ett sannolikhetsutfall på uppsidan men inte på nedsidan, eller där budkonstruktionen är relativt komplicerad vilket gör att marknaden misstolkar en eller en annan risk. Men arbitragesituationer uppkommer titt som tätt, fanns ju ett fint och stort arbitrage i Broström häromveckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kompetensen att analysera det här. Det är ju lite av problemet, eller hur?

 

Min grundinställning är dock att olja är, eller kommer att bli, en bristvara och Kina behöver olja. Genom att köpa Tyks får de tillgång till oljefält och teknologi som ger de väldiga mängder olja till ett lågt pris.

 

Jag tror alltså att oljedippen just nu är tillfällig och att kineserna är så pass långsiktiga att de slutför affären trots att värderingen på oljebolag dippat sedan budet kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med ditt resonemang är att "dippat" är helt fel ord. Oljepriset har totalhavererat sen priset kom, och priset på oljebolag har kraschat än mer. Oavsett om de ser innehavet som strategiskt eller inte, så kan de idag göra bättre affärer för att få tillgång till mer "strategiskt viktiga" oljereserver. Teknikinnehållet i affären får väl betraktas obefintligt eller mycket nära obefintligt.

 

Det du egentligen medger nu, är att du efter total avsaknad av analys har satt in dina pengar i något du inte har räknat på och som dessutom har skyhög volatilitet i de olika sannolikhetsutfallen. Att agera på det sättet på börsen är inget annat än spekulation.

 

Jag ser inte varför det skulle vara omöjligt att kolla upp historiska affärer där de olika avtalsparterna har varit inblandade, för att därefter göra en lite mer genomarbetad analys. I princip alla är kompetenta att göra en sådan analys. Det är mycket möjligt att du kommer fram till samma sak, men det du i praktiken har gjort nu är att du har bestämt dig för att du ska ha en viss aktie, oavsett vad priset är, vilket inte är en speciellt bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen, hur ska man kunna lära av tidigare affärer när läget är så pass unikt? Hur ska man kunna beräkna något som så stor del innehåller okända variabler?

 

Sen är tanken på att vilken lekman som helst kan göra en enkel analys som slår börsens samlade analyser ganska bisarr. Sån hybris har jag inte. Än. :)

 

Min bedömning är att rabatten är så stor eftersom marknaden är panikslagen och att man därför får oproportionerligt mycket betalt för att utsätta sig för risk. Alltså spekularar jag i att man generellt har givit risk för stort utrymme i analyserna generellt.

 

Men visst, det ser lite för bra ut just nu. Vågar inte köpa mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur menar du att det påverkar BEF? Det är ju inget ryskt företag, och har en oerhört god finansiell situation. Om något har ju krisen gjort att de nu får mycket lättare att köpa upp mark.

 

Det jag faktiskt är lite orolig för är nyckfulla "force majeure"-tilltag från ryska regimen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att det påverkar BEF? Det är ju inget ryskt företag, och har en oerhört god finansiell situation. Om något har ju krisen gjort att de nu får mycket lättare att köpa upp mark.

 

Det jag faktiskt är lite orolig för är nyckfulla "force majeure"-tilltag från ryska regimen.

 

Jag menar att om ryska aktier öht rasar så kommer inte BEF ensamt att vara på plus. Därav inte sagt att BEF inte är intressant.

 

Och även om bolaget är svenskt så är verksamheten rysk. Det anser jag vara ett ryskt bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.. Det handlar inte om hybris att försöka tänka själv. Ifall du resonerade likadant angående pokern hade detta varit ekvivalent med att säga: "nästan alla andra spelar på det här sättet här, bäst jag gör det också". Vi hittar inte edge genom att se hur genomsnittsspelaren spelar och därefter försöka imitera detta, utan att tänka själva och belägga vårt spel på ett fundamentalt underbyggt sätt.

 

Situationen med TYKS är inte unik på något sätt, och arbitrage har varit den initiala vägen till rikedom för såväl Munger, Soros, Buffet och Pabrai. Jag tillhör inte den skara människor som tror att marknaden som sådan känneteckas av en stor mängd smarta pengar som sitter och gör väl underbyggda analyser 24/7 innan de till slut, när det ser något exceptionellt, gör ett stort bet. Det är väldigt ofta så att marknaden känneteckas av avsaknad av stora möjligheter, men vid extremer kommer alltid det finnas möjligheter att hitta stora felprissättningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank tar in kapital, 12 miljarder.

 

Funder att handla någon oljeaktie imorgon, kanske PARE eller LUPE, Känns lite som en rekyl kan komma med oljepriset. PARE har ju rapport på onsdag så det är lite hejsan svejsan där kanske.

 

pearl har nog bästa häv mot oljepriset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar det bli dags att blunda o köpa snart ?

 

Kanske, men inte riktigt än. Dock börjar det nästan kännas lite som att vi kan börja närma oss kapitulation. Dock med US under 840 (termin) och asien på nya lows så tar det ett tag.

 

En del reaktioner börjar ju bli nästan löjliga. Problemet är att det troligen kan bli ännu löjligare.

 

Men en (temporär) low under denna veckan ser jag nog som troligt. Fast vi ska rasa lite till först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske, men inte riktigt än. Dock börjar det nästan kännas lite som att vi kan börja närma oss kapitulation. Dock med US under 840 (termin) och asien på nya lows så tar det ett tag.

 

En del reaktioner börjar ju bli nästan löjliga. Problemet är att det troligen kan bli ännu löjligare.

 

Men en (temporär) low under denna veckan ser jag nog som troligt. Fast vi ska rasa lite till först.

 

Låter troligt.

 

Jag vet inte riktigt hur den första rekylen uppåt har sett ut historiskt (när den riktiga botten är nådd) efter kraftiga nedgångar. Kan det kanske vara värt att ta lite nedgångar för att inte missa rekylen, eller brukar rekylen vara mer sakta uppåt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funder att handla någon oljeaktie imorgon, kanske PARE eller LUPE, Känns lite som en rekyl kan komma med oljepriset. PARE har ju rapport på onsdag så det är lite hejsan svejsan där kanske.

 

Tänkte likadant idag och köpte LUPE vid 26, hade tänkt hålla i dom ett tag..

 

Jag vet inte riktigt hur den första rekylen uppåt har sett ut historiskt (när den riktiga botten är nådd) efter kraftiga nedgångar.

 

Hmm detta undrar jag också, någon som vet hur det sett ut förut? Har svårt att tänka mig att det bara vart spikrakt uppåt i några månader, då skulle det ju inte vart något problem och hoppa på tåget när det börjat rulla... Jag kan tänka mig att många blir rädda för ner-rekyl när det börjar

 

Kan det kanske vara värt att ta lite nedgångar för att inte missa rekylen, eller brukar rekylen vara mer sakta uppåt ?

 

jag har böjat köpa, är en del back men känns som oddsen är på rätt sida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om ryska aktier öht rasar så kommer inte BEF ensamt att vara på plus. Därav inte sagt att BEF inte är intressant.

 

Och även om bolaget är svenskt så är verksamheten rysk. Det anser jag vara ett ryskt bolag.

 

Mycket möjligt att det finns en teknisk samvarians, men jag har faktiskt inte tyckt att den varit särskilt tydlig den senaste tiden isf (BEFs kurs mot RTS index).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter troligt.

 

Jag vet inte riktigt hur den första rekylen uppåt har sett ut historiskt (när den riktiga botten är nådd) efter kraftiga nedgångar. Kan det kanske vara värt att ta lite nedgångar för att inte missa rekylen, eller brukar rekylen vara mer sakta uppåt ?

 

Tyvärr är det helt olika. 2002 vände det låååångsamt, efter 1987 och 1998 gick det fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det finns en teknisk samvarians, men jag har faktiskt inte tyckt att den varit särskilt tydlig den senaste tiden isf (BEFs kurs mot RTS index).

 

Jag vet faktiskt inte riktigt, den kanske mer kan klassas som "råvara" än "ryssland" men den riktiga sanningen ligger nog nånstans mitt emellan.

 

Jag är iaf en köpare om kursen når 5 kronor.

 

Hmm detta undrar jag också, någon som vet hur det sett ut förut? Har svårt att tänka mig att det bara vart spikrakt uppåt i några månader, då skulle det ju inte vart något problem och hoppa på tåget när det börjat rulla... Jag kan tänka mig att många blir rädda för ner-rekyl när det börjar

 

Det som är närmast till hand i storlek för krisen är 1929-1932.

Och dåt og det ett jäkla tag.

 

Men ekonomin är faktiskt annorlunda nu, däremot kan jag tänka mig 2002 style att det blir väääldigt slö återhämtning. Roubini som har haft rätt innan tror ju att USA får en L-formad recession/depression i flera år japanstyle.

 

---

 

Har ni sett Tyska DAX idag förresten? Mamman av alla shortsqueezar. 28/30 aktier ned, indexet 10% upp.

Volkswagen har för tillfället högre market cap än Exxon mobil som är världens största oljebolag :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...