Gå till innehåll

Demokrati är det bästa vi har - väldigt sällan


honest99

Recommended Posts

Alltså, vad folk måste inse är ju att det inte finns något egenvärde i demokrati. Det är bara någorlunda tjänligt som medel för att nå vad "vi" (vilket i och för sig är väldigt paradoxalt eftersom ordet "folkvilja" är något av en oxymoron)

 

Du vet uppenbarligen inte vad oxymoron betyder. Har du inte läst Hegel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du vet uppenbarligen inte vad oxymoron betyder. Har du inte läst Hegel?

Jo, det vet jag. Jag använde ordet för att göra en poäng och på samma gång framföra min åsikt, dvs inte i dess strikta språkfilosofiska mening (ifrån vilket det alltmer har lösgjorts, tycker mig se det i alla möjliga sammanhang numera). Avsikten var alltså att ge en vink om jag tycker att något så diffust som "folk" knappast kan ha EN vilja. Alltså blir sammansättningen en "oxymoron". Syftningen är givetvis på folkvilja, folkets vilja i singular som i att folket har EN vilja som begrepp.

 

Svaret på din fråga är för övrigt nej, även om jag gillar en del av hans idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl självfallet så att situationen med sjukförsäkringar inte fungerar om så alla i landet är miljonärer. Man lägger ju en massa vårdpengar i försäkringsbolagens fickor. Sjukförsäkringsbranschen är ur ett samhällsperspektiv helt onödig och bara ett sätt att göda personerna i den utan samhällsvinning.

 

Den påminner på så vis rätt mycket om reklambranschen, men också givetvis om privatiseringar av vården.

 

Sjukförsäkringen är väldigt dyr här, men den är lagstadgad. Alla måste ha ett minimum (som täcker väldigt mycket). Det man kan välja är vilket försäkringsbolag samt till vilken grad man försäkrar sig extra. fördelen är att pengarna i viss mån blir öronmärkta. Politiker får det svårt med förskingring. Den fördelen är värd guld. Betalar jag för något, vill jag ju kunna kräva valuta för pengarna, vilket är svårt med skattemodellen.

 

Hur kräver jag valuta för det jag betalar via skatt?

Hur kan jag överhuvudtaget kontrollera och tvinga fram att pengarna änvänds till det som de är avsedda för?

 

Skall jag göra kontrollen via val av politiker i nästa val ???

(Ytterligare en punkt där val inte är den optimala lösningen kanske...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att korruption är ett stort problem i den svenska vårdmodellen?

 

Om försäkringsbolaget betalar ut fel, eller klantar sig på annat sätt, så märker jag det. Hela hanteringen går ju via mig! Behöver inte vara korruption, men vid olagligheter har jag även en rättsprocess att falla tillbaka på.

 

I skattemodellen vet man inte ens om alla fel som passerar.

Behöver som sagt inte vara korruption, men jag skulle vilja kalla mycket som sker i apparaten för just korruption.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gammalt minne kom nyss upp till ytan. När jag gick i 5-an, fick klassen möjlighet att ställa upp i en bordtennis-tävling. Vår lärarinna, som tyckte att bordtennis verkade trevligt, annordnade genast en omröstning om vilka som skulle representera klassen. Eftersom jag spelade i klubb, blev jag vald tillsammans med populära "Jonas" plus en reserv. Som naiv lekman påpekade jag att Jonas (som jag kännde väl) i princip aldrig har hållit i en racket förut och att det vore bättre med "Johan". Ett helt lönlöst försök naturligtvis. Jonas blev det, och dåligt gick det.

 

 

Ponera att lärarinnan skulle tagit ut laget istället. Då kanske varken du eller reserven hade blivit uttagen. Istället Pelle-fjant och Britta som brukar turas om att slicka lärarinnans anus på långrasten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men...det sker väl en massa saker i försäkringsapparaten också? Du har ju MINDRE insyn hos en privat näringsidkare än i en offentlig instans.

 

Det där stämmer nog, men kolla praktiken. Folk byter sjukförsäkring ständigt här, och folk kollar ständigt att de får de pengar som de har rätt till. Jämför med din fulla insyn i en offentlig instans. Även om jag ser något. Vem skulle bry sig om ett fel delat med 9 millioner andra. Orka bry sig. Full insyn vet jag inte heller. Skulle gärna kolla exakt vad alla mina skatte-pengar går till.

Det borde man ha rätt till. Ett årligt brev t ex, med allt redivisat, plus resultat... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en vanlig anställnings-intervju? Jag är inte intresserad av vad politiker tycker. Jag är intresserad av att de kan utföra sitt arbete att representera folket.

 

Orkar inte skriva här mer..

??? Vem skall avgöra vem som avgör vem som skall anställas?

 

Dessutom "anställer" våra folkvalda allt som oftast diverse mer eller mindre oberoende arbetsgrupper som utreder många frågor som allt som oftast styr deras beslut i riksdagen. Så resultatet skulle nog ofta bli detsamma.

 

Vilka vi väljer att styra landet är mer en fråga om ideolog imo än vem som personligen kan räkna ut exakt vad som är bästa tänkbara beslut i en given situation för att uppnå ett visst mål. Det anställer dom folkvalda andra att räkna ut i form av diverse arbetsgrupper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, ett alternativ är att vi åtminstone vid viktiga frågor som rör landets ekonomi inte låter lekmän få avgöra utgången.

Inget svar:evil:. Vem väljer dom som skall avgöra dessa viktiga ekonomiska frågor. Jag vill ha det fungerande gyllene alternativ till demokratin?

 

Btw. Försök förklara dina naiva patetiska tankar för tex kinesiska studenter. Dom kanske fattar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte politiker som skall bestämma. Det är folket som skall göra det. Politiker skall göra det folket vill, inget annat. Politiker är egentligen överflödiga enligt mig. Skaffa kompetenta experter istället. Experter med ansvars-känsla som anställs med kompetens som grund. Hur mycker man delegerar till experterna är igen folkets sak, inte tvärt om. Det skall inte vara så att experterna (politiker?) bestämmer hur lite folket har att säga till om.

 

Jello har f ö rätt. Folket innebär flera viljor till skillnad mot en vilja. Det vore därmed bra med ett minimum av stabila regler, istället för en uppsjö av dynamiska regler som ständigt inkräktar på någon (typ alla).

Alla ändringar bör gå långsamt, så att man vet att man gör rätt. Det är viktigt att kunna gå tillbaka och rätta till misstag. Misstag skall inte lösas som idag. Idag löser man baksmällan med att dricka mer alkohol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte politiker som skall bestämma. Det är folket som skall göra det. Politiker skall göra det folket vill, inget annat.

Har väldigt svårt att se hur detta skall lösas utan någon form av demokrati. Hur tycker du att det skall lösas indirekt och direkt.

 

I övrigt tror jag många av dina problem ser ut att kunna lösas i form av längre mandatperioder. Vilket naturligtvis är på gott och ont.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte politiker som skall bestämma. Det är folket som skall göra det. Politiker skall göra det folket vill, inget annat. Politiker är egentligen överflödiga enligt mig. Skaffa kompetenta experter istället. Experter med ansvars-känsla som anställs med kompetens som grund. Hur mycker man delegerar till experterna är igen folkets sak, inte tvärt om. Det skall inte vara så att experterna (politiker?) bestämmer hur lite folket har att säga till om.

 

Jello har f ö rätt. Folket innebär flera viljor till skillnad mot en vilja. Det vore därmed bra med ett minimum av stabila regler, istället för en uppsjö av dynamiska regler som ständigt inkräktar på någon (typ alla).

Alla ändringar bör gå långsamt, så att man vet att man gör rätt. Det är viktigt att kunna gå tillbaka och rätta till misstag. Misstag skall inte lösas som idag. Idag löser man baksmällan med att dricka mer alkohol.

 

skulle du kunna utvecklia ditt resonemang? jag hänger inte med i hur detta ska gå till i praktiken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väldigt svårt att se hur detta skall lösas utan någon form av demokrati.

 

Men jag vill ju ha demokrati! Demokrati är det bästa vi har... i vissa lägen. Frågan är bara i vilka lägen demokrati är nödvändigt.

 

Den viktigaste punkten är enligt mig kontrollen.

Folket måste kunna tvinga fram stop plus "rollback".

 

För nummer två gäller riktning för framtiden. Folket borde kunna tvinga fram nödvändiga ändrigar, men med ett bra system skall inte mycket ändras.

 

Eftersom jag inte tror på snabba ändringar, tror jag inte att ett trots allt fungerande Sverige mår bra av typ revolution. Jag vill bara att riktningen skall vara rätt.

 

Mer kontroll av politiker. Fritt att säga vad man tycker och tänker, samt om möjligt lite kompetens-krav.

Det verkar vara en bra start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...