Gå till innehåll

Demokrati är det bästa vi har - väldigt sällan


honest99

Recommended Posts

Ett gammalt minne kom nyss upp till ytan. När jag gick i 5-an, fick klassen möjlighet att ställa upp i en bordtennis-tävling. Vår lärarinna, som tyckte att bordtennis verkade trevligt, annordnade genast en omröstning om vilka som skulle representera klassen. Eftersom jag spelade i klubb, blev jag vald tillsammans med populära "Jonas" plus en reserv. Som naiv lekman påpekade jag att Jonas (som jag kännde väl) i princip aldrig har hållit i en racket förut och att det vore bättre med "Johan". Ett helt lönlöst försök naturligtvis. Jonas blev det, och dåligt gick det.

 

Djävla demokrati! Tänk om vi hade uppskattat kompetens istället, med en utslags-tävling t ex.

 

Ett nyare minne gäller ett möte som jag inte kunde gå på. Jag skrev en fullmakt och lät en kompis representera mig. Jag förklarade att jag absolut ville ha en plan för en framtida lekplats i vårt bostadsområde. Min kompis, som för övrigt inte har barn, inte bryr sig om barn, och än mindre bryr sig om lekplatser, är duktig på att argumentera och se sammanhang.

 

Det intressanta är att min kompis personliga intressen och åsikter är irrelevanta, när han representerar mig!

 

Borde inte detsamma gälla politiker som representerar folket?

 

feedback... plz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad i helvete...den andra delen av inlägget är bara förvirrande.

Vad gäller pingisen så känns det inte direkt odemokratiskt att rösta fram en expertkommitté som i sin tur sedan tar ut laget.

 

Du har nog rätt, del två är förvirrande, men det är den jag tycker är viktigast. Skall fundera lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett nyare minne gäller ett möte som jag inte kunde gå på. Jag skrev en fullmakt och lät en kompis representera mig. Jag förklarade att jag absolut ville ha en plan för en framtida lekplats i vårt bostadsområde. Min kompis, som för övrigt inte har barn, inte bryr sig om barn, och än mindre bryr sig om lekplatser, är duktig på att argumentera och se sammanhang.

 

Det intressanta är att min kompis personliga intressen och åsikter är irrelevanta, när han representerar mig!

 

Borde inte detsamma gälla politiker som representerar folket?

 

feedback... plz.

 

Klart att det borde vara så, och rent generelt "är" det väll så. Men efterssom vi väljer inte in personer att styra utan partier, så fins det även mycket personliga åsikter inom partierna även om de i grund och botten har samma värderingar.

Direktdemokrati har en mer interesant uppbyggnad, men lite svårt att genomföra på ett större område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med direktdemokrati blir det bara massor av Jonas:ar och ingen Johan

 

Hm, det blev lite fel här. Vill inte förespråka en bättre val-process just nu. Jag ställer hela val-konceptet under frågetecken.

Jag vill hävda att det i princip NÄSTAN alltid finns bättre lösningar än val. Att hitta kompetens är bara ett av många problem som bäst löses UTAN val. En variant är väl vad Euro skrev, men varför utgå ifrån att val är nödvändiga överhuvudtaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta är ju när den sittande regeringen i princip proklamerar vad som är rätt tänkande och mer eller mindre styr folket åt det hållet. Som t ex när vi röstade om inträde i EU (vad vann vi på det??). Thats not democracy! Jag hatar att vi gick med i det svindyra EU-helvetet som har skapat betydligt mer krångel och lokalt sett orelevanta beslut än fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta är ju när den sittande regeringen i princip proklamerar vad som är rätt tänkande och mer eller mindre styr folket åt det hållet. Som t ex när vi röstade om inträde i EU (vad vann vi på det??). Thats not democracy! Jag hatar att vi gick med i det svindyra EU-helvetet som har skapat betydligt mer krångel och lokalt sett orelevanta beslut än fördelar.

 

Är det inte demokrati när folket röstar om EU-inträdet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte demokrati när folket röstar om EU-inträdet?

Jo men regeringen, många höga riksdagsledamöter samt moderaterna och folkpartiet förde ju en väldigt pådrivande kampanj för ett inträde (vi bara skulle in till varje pris). Som en slags hjärntvätt nästan. Jag gillade verkligen inte sättet det fördes på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad folk måste inse är ju att det inte finns något egenvärde i demokrati. Det är bara någorlunda tjänligt som medel för att nå vad "vi" (vilket i och för sig är väldigt paradoxalt eftersom ordet "folkvilja" är något av en oxymoron) vill (dvs maximerad nytta, frihet, solidaritet whatever). Om det finns andra sätt att tackla problem som är bättre, så finns det ingen anledning att gå demokratiskt tillväga bara för sakens skull. Jag förespråkar till exempel en stark konstitution med stor tonvikt på individens rätt (=maximera frihet), och att man sedan endast tar demokratiska beslut om saker som rör ALLA. Det skulle på så sätt innebära en modell där saker som min privatekonomi, min eventuella sjukvård och min egendom inte är ämnen för beslut av andra än mig själv, vilket jag ser som fullständigt naturligt eftersom andra omöjligt kan veta bättre än jag själv i de frågorna.

 

Du snuddar lite vid teknokrati, vilket jag ställer mig mycket tveksam till som modell, men det är antagligen mer förenligt med utilitarism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just utilitarism känns väl inte så stekhett kanske...

 

Hur som helst, inte för att man behöver lägga någon starkare värdering i svaret på frågan "vet jag själv vad som är mitt eget bästa" (där "jag" kan bytas ut mot "gemene man" eller vad fan som helst), så är ju svaret tveklöst "nej, långt ifrån".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just utilitarism känns väl inte så stekhett kanske...

 

Hur som helst, inte för att man behöver lägga någon starkare värdering i svaret på frågan "vet jag själv vad som är mitt eget bästa" (där "jag" kan bytas ut mot "gemene man" eller vad fan som helst), så är ju svaret tveklöst "nej, långt ifrån".

Förmodligen. Men det innebär ändå bara att andra vet ännu mindre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jello.

 

Just synpunkten på sjukvård, sa låter det som att du eftersträvar ett liknande system som i USA (eller här i schweiz) där du löser sjukvård genom sjukförsäkringar.

Det systemet funkar helt ok om alla har en bra inkomst och har råd med en sjukförsäkring. Problemet kommer in när de svagare i sammhället, dvs de som är sjuka ofta, har låg inkomst och därför inte kan köpa en sjukförsäkring som täcker.

Just sjukvården i sverige funkar rätt bra tycker jag, du kan ju skaffa en extra försäkring eller helt enkelt betala själv och gå till privatläkare om du inte gillar den allmänna sjukvården.

 

Resten av ditt resonemang gillar jag däremot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just utilitarism känns väl inte så stekhett kanske...

 

Hur som helst, inte för att man behöver lägga någon starkare värdering i svaret på frågan "vet jag själv vad som är mitt eget bästa" (där "jag" kan bytas ut mot "gemene man" eller vad fan som helst), så är ju svaret tveklöst "nej, långt ifrån".

 

Sant, den stora massan är ju generellt sätt korkade. Sen att 90% antagligen håller med är lite underligt. Påstår inte att det är så, men skulle inte förvåna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl självfallet så att situationen med sjukförsäkringar inte fungerar om så alla i landet är miljonärer. Man lägger ju en massa vårdpengar i försäkringsbolagens fickor. Sjukförsäkringsbranschen är ur ett samhällsperspektiv helt onödig och bara ett sätt att göda personerna i den utan samhällsvinning.

 

Den påminner på så vis rätt mycket om reklambranschen, men också givetvis om privatiseringar av vården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en massa free clinics och så i USA, och de som nu vill bekosta sjukvård för andra som inte har råd kan alltid göra det frivilligt, medan de som inte vill inte har något val när vi har allmän sjukvård. Men nu är det inte ämnet för tråden, så jag lämnar det därhän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...