Gå till innehåll

Demokrati är det bästa vi har - väldigt sällan


honest99

Recommended Posts

Du menar yttrandefrihet?

 

Precis, den är klart begränsad just nu.

 

Här på forumet är det väl i princip bara Cleburne (plus Hjort kanske) som vågar / ids skriva vad han tycker rakt ut, och han måste kämpa för rätten till det. Dessutom trots att han förmodligen har mindre extrema åsikter en medelsvensson.

Medelsvensson vågar eller ids helt enkelt inte skriva sina djupare tankar på samma (enligt mig) föredömliga sätt.

 

Ser fram emot någon med riktigt extrema åsikter!

 

Dessutom känns det som om det är ganska bra kontroll av politiker här i Sverige.

 

LOL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Precis, den är klart begränsad just nu.

 

Här på forumet är det väl i princip bara Cleburne (plus Hjort kanske) som vågar / ids skriva vad han tycker rakt ut, och han måste kämpa för rätten till det. Dessutom trots att han förmodligen har mindre extrema åsikter en medelsvensson.

Medelsvensson vågar eller ids helt enkelt inte skriva sina djupare tankar på samma (enligt mig) föredömliga sätt.

 

Ser fram emot någon med riktigt extrema åsikter!

 

 

 

LOL

 

 

På vilket sätt är yttrandefriheten begränsad? Att en del inte vågar skriva vad man tycker och tänker beror ju inte direkt på att vi har nån åsiktspolis som kommer och burar in dem för att de tycker på ett visst sätt. Är ju snarare så att folk inte vågar säga vad de tycker pga att de är rädda för vad andra ska tycka om dem och det har ingenting med yttrandefriheten att göra.

 

Sen skulle jag gärna vilja veta varför du inte tycker att det är nån kontroll av politiker i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, den är klart begränsad just nu.

 

Här på forumet är det väl i princip bara Cleburne (plus Hjort kanske) som vågar / ids skriva vad han tycker rakt ut, och han måste kämpa för rätten till det. Dessutom trots att han förmodligen har mindre extrema åsikter en medelsvensson.

Medelsvensson vågar eller ids helt enkelt inte skriva sina djupare tankar på samma (enligt mig) föredömliga sätt.

 

Ser fram emot någon med riktigt extrema åsikter!

 

 

 

LOL

 

Egentligen mest +1 på det Snablis skrev...men...

 

Varför har du fått för dig att inte du, jag, gdaily, kontextus eller vem fan som helst annars "vågar" skriva det man själv tycker?

Det du säger är minst sagt häpnadsväckande.

Och försöker du säga att Cleburnes åsikter troligen är mindre extrema än medelsvenssons? Hur fan får du ihop det?

 

Och vad har det här med yttrandefrihet ur ett politiskt perspektiv att göra?

 

Jag är också av åsikten att politikerkontrollen i Sverige fungerar riktigt bra. Vilka stora brister identifierar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du fått för dig att inte du, jag, gdaily, kontextus eller vem fan som helst annars "vågar" skriva det man själv tycker?

 

Du missar poängen angående Cleburne.

Vågar, ids, eller annan anledning är oväsentligt. Har man inget att jämföra med, är det orimligt att kalla något för extremt.

 

EDIT: Försök själv att tänka fram samt argumentera för ditt ideal-samhälle. Låt oss se vad för extrema saker som kommer fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missar poängen angående Cleburne.

Vågar, ids, eller annan anledning är oväsentligt. Har man inget att jämföra med, är det orimligt att kalla något för extremt.

 

EDIT: Försök själv att tänka fram samt argumentera för ditt ideal-samhälle. Låt oss se vad för extrema saker som kommer fram.

 

Nej, jag missar ingen poäng alls. Jag är förbluffad över att du ger dig på mig och andra människor du vet mycket lite om, som om vi andra skulle vara värre än Cleburne. Jag vet inte varför du har fått för dig att han är så mycket mer uppriktig än andra, och att vi övriga går och bär på mer idiotiska tankar än postnatal abort. Du borde kanske framför allt för din egen skull fundera på varför du gör dessa antaganden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag missar ingen poäng alls. Jag är förbluffad över att du ger dig på mig och andra människor du vet mycket lite om, som om vi andra skulle vara värre än Cleburne. Jag vet inte varför du har fått för dig att han är så mycket mer uppriktig än andra, och att vi övriga går och bär på mer idiotiska tankar än postnatal abort. Du borde kanske framför allt för din egen skull fundera på varför du gör dessa antaganden.

 

Jag nämnde medelsvensson, men om du vill ta det personligt så

verkar det uppenbart att du aldrig har försökt definera ett idealsamhälle utifrån en modell. Jag är tveksam till att det överhuvudtaget är möjligt med en heltäckande modell. När man börjar dra slutsatser kommer det lätt fram extrema följder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nämnde medelsvensson, men om du vill ta det personligt så

verkar det uppenbart att du aldrig har försökt definera ett idealsamhälle utifrån en modell. Jag är tveksam till att det överhuvudtaget är möjligt med en heltäckande modell. När man börjar dra slutsatser kommer det lätt fram extrema följder.

 

Du skrev dessutom att det gällde "i princip bara Cleburne och Hjort på forumet", så ja, du får ta och förklara det lite närmare om du förväntar dig att jag ska sitta här och ta att du påstår att jag inte är uppriktig med vad jag tycker.

 

Jag har ingen aning om varför du får för dig att jag aldrig funderat på idealsamhällen - hade du gjort det antagandet bara på statistisk grund att få människor tänker ordentligt i såna banor, så visst...

 

Men nej, du menar att man inte är riktigt ärlig mot sig själv och andra om man inte försökt skapa en utopi i skallen?

 

Var nu så god och förklara i detalj det jag missförstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mer kontroll av politiker. Fritt att säga vad man tycker och tänker, samt om möjligt lite kompetens-krav.

Det verkar vara en bra start.

 

Visst skulle man kunna införa någon form kriterier som måste uppfyllas för att få röstats in i riksdagen, som tex en viss utbildning eller arbetslivserfarenhet. Men egentligen är inte det riktigt bra för demokratin i sej och det skulle självklart krävas grundlagsändring för införandet.

 

Som det är nu så kan ju du och alla andra själv personrösta på dom politiker du tycker har den kompetensen du vill se i riksdagen. För inte kan vi väl tvångsrekrytera folk från tex näringslivet som uppfyller tänkta krav.

 

På vilket sätt är yttrandefriheten begränsad? Att en del inte vågar skriva vad man tycker och tänker beror ju inte direkt på att vi har nån åsiktspolis som kommer och burar in dem för att de tycker på ett visst sätt. Är ju snarare så att folk inte vågar säga vad de tycker pga att de är rädda för vad andra ska tycka om dem och det har ingenting med yttrandefriheten att göra.

 

Sen skulle jag gärna vilja veta varför du inte tycker att det är nån kontroll av politiker i Sverige?

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vore det om du börjar stå för det du skriver i tråden?

Förklara den där dyngan om att vara ärlig och Cleburne, tack.

 

Vara ärlig???

Du har lyckats förvirra mig fullständigt. Grattis!

Tycker jag har varit glasklar, men det är man ju sällan.

Cleburne får försvara sig själv. Jag tycker bara att han har rätt att skriva vad han tycker, och min punkt var att han TYVÄRR måste kämpa för rättigheten att skriva det han tycker. Jag tycker även att hans åsikter generellt inte är extrema även om just åsikten vid abort-frågan bevisligen är det.

 

Det JAG måste inse är att om mest du skriver här, är den här tråden tämligen meningslös. Det var svårt för mig at förutse. Ber om ursäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vara ärlig???

Du har lyckats förvirra mig fullständigt. Grattis!

Tycker jag har varit glasklar, men det är man ju sällan.

Cleburne får försvara sig själv. Jag tycker bara att han har rätt att skriva vad han tycker, och min punkt var att han TYVÄRR måste kämpa för rättigheten att skriva det han tycker. Jag tycker även att hans åsikter generellt inte är extrema även om just åsikten vid abort-frågan bevisligen är det.

 

Det JAG måste inse är att om mest du skriver här, är den här tråden tämligen meningslös. Det var svårt för mig at förutse. Ber om ursäkt.

 

Jag vill inte höra dig babbla, jag vill höra dig förklara inlägg 51.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag väntar fortfarande på svar på mina frågor.

 

Vill också veta på vilket sätt Cleburne får kämpa för att få framföra sina åsikter? Samt hur detta är relaterat till svenska samhället i stort, dvs behöver någon i Sverige kämpa för att få framföra sina åsikter eller är det bara att tycka och tänka som man vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag väntar fortfarande på svar på mina frågor.

 

Vill också veta på vilket sätt Cleburne får kämpa för att få framföra sina åsikter? Samt hur detta är relaterat till svenska samhället i stort, dvs behöver någon i Sverige kämpa för att få framföra sina åsikter eller är det bara att tycka och tänka som man vill?

Japp.. Sverigedemokraterna måste nästan alltid kämpa för att få framföra sina åsikter ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.. Sverigedemokraterna måste nästan alltid kämpa för att få framföra sina åsikter ;-)

 

Kämpa och kämpa. Det finns ingen lagmässigt som hindrar dem från att framföra sina åsikter. Sen att att folk med annorlunda åsikter motarbetar dem och tidningar skriver ner dem är en helt annan sak. Har inget direkt med yttrandefriheten att göra.

 

Förvisso kanske nån anmäler dem för hets mot folkgrupp men tror inte de hade blivit fällda bara pga att de framför sina åsikter. Men jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kämpa och kämpa. Det finns ingen lagmässigt som hindrar dem från att framföra sina åsikter. Sen att att folk med annorlunda åsikter motarbetar dem och tidningar skriver ner dem är en helt annan sak. Har inget direkt med yttrandefriheten att göra.

 

Förvisso kanske nån anmäler dem för hets mot folkgrupp men tror inte de hade blivit fällda bara pga att de framför sina åsikter. Men jag kan ha fel.

Jag syftade bl a på deras torgmöten som väldigt ofta blir störda av vänstersyndikalister, ibland t o m med stenar o andra tillbehör. Man får lite tankar åt 20/30-talets Tyskland när man läser om det (många gatuslagsmål mellan nazister och kommunister).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade bl a på deras torgmöten som väldigt ofta blir störda av vänstersyndikalister, ibland t o m med stenar o andra tillbehör. Man får lite tankar åt 20/30-talets Tyskland när man läser om det (många gatuslagsmål mellan nazister och kommunister).

 

Jag misstänkte att du syftade på det och som sagt så beror det ju inte på yttrandefrihetslagen utan på att det finns människor som inte tycker vi ska ha yttrandefrihet. Som du säger så är man farligt ute när man försöker stoppa folk från att säga sin åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...behöver någon i Sverige kämpa för att få framföra sina åsikter eller är det bara att tycka och tänka som man vill?

 

De som inte har fullt politiskt korrekta åsikter (dvs alla som kan tänka självständigt) får kämpa.

 

Svar ja!

 

Därmed inte sagt att allt har blivit direkt olagligt ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som inte har fullt politiskt korrekta åsikter (dvs alla som kan tänka självständigt) får kämpa.

 

Svar ja!

 

Därmed inte sagt att allt har blivit direkt olagligt ännu.

 

På vilket sätt kämpar jag?

På vilket sätt är det här relaterat till yttrandefrihet?

Lever du verkligen i tron att det i Sverige kan komma att göras inskränkningar i lagstiftningen för yttrandefrihet? Eller menar du Schweiz nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt kämpar jag?

Vet inte. Gör du det?

På vilket sätt är det här relaterat till yttrandefrihet?

Lättare att säga vad man tycker, fler möjligheter att säga vad man tycker = mindre yttrandefrihet. (Skrev med flit fel här, kanske kan du hitta felet....)

Lever du verkligen i tron att det i Sverige kan komma att göras inskränkningar i lagstiftningen för yttrandefrihet? Eller menar du Schweiz nu?

Med den fart som lagar ändras i Sverige, finns det en stor risk att de begränsningar som redan finns utökas. Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...