Gå till innehåll

The Well - Cleburne


Cleburne

Recommended Posts

  • Svars 248
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om du nu inte fick chansen att bomba Israel för dess brister som land och stat, hur tror du konflikten kommer, än kan lösas?

 

En sida ger upp och flyttar därifrån? Nej, de flesta tror väl på en tvåstatslösning, men om jag ska vara ärlig är konflikten antagligen omöjlig att lösa så länge Israel finns kvar. Även om man får de flesta att acceptera en lösning, oavsett hur den ser ut, så kommer det alltid finnas vissa som inte ger sig förrän de får precis som de vill - och det gäller på båda sidor. Vissa extremjudar vill ha ett Stor-Israel och ger sig inte förrän det är ett faktum, vissa extremaraber vill utplåna Israel och ger sig inte förrän det är ett faktum.

 

Ett problem är att många i väst försöker ta sig an konflikten utan att förstå att politik i Mellanöstern är något väldigt irrationellt. Man kan inte tillämpa västerländska politiska principer i ett område där befolkningen helt saknar band till våra rättsprinciper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är din åsikt om religion?

 

1. Kristendomen?

 

2. Judendomen?

 

3. Islam?

 

4. Hinduism?

 

5. Buddism?

 

1. Den grund som stora delar av vårt samhälle bygger på. Det Sverige jag lever i och vill ha kvar är ett kristet samhälle i den mån att de lagar och regler som vi rättar oss efter ofta är baserade på kristna principer. När det gäller individer är jag för religionsfrihet, så länge man är beredd att rätta sig efter de kristna regler som gäller i vårt samhälle.

 

Man bör inte anpassa samhället i stort efter andra religioner. Vill du vara ledig under Ramadan, fine, men då får du ordna det själv. Skolundervisning och statliga företag (som jag visserligen vill privatisera) ska inte införa särskilda regler för olika religioner.

 

Jag kan tillägga att allt jag har skrivit om kristendom här gäller lutherdom. Vill du blanda in katoliker i mixen är jag inte lika odelat positiv till kristendom.

 

2. Har inte några egentligen åsikter om läran i sig utöver att den framstår som rätt arrogant (Guds utvalda folk), men dess utövare ser ju till att ge den religionen dåligt rykte med tanke på hur man beter sig mot omvärlden och sina medmänniskor. Inte en religion som jag anser hör hemma i Sverige.

 

3. Läran i sig har många positiva sidor, men precis som med judendomen har man problem med sina utövare då en viss del av dessa beter sig överjävligt och ger alla andra dåligt rykte. Inte en religion som jag anser hör hemma i Sverige.

 

4. Har inte någon egentlig åsikt. Alltför främmande, till skillnad från judendom och islam, för att jag ska kunna sätta mig in i hur man tillämpar den praktiskt.

 

5. Har inte någon egentlig åsikt. Alltför främmande, till skillnad från judendom och islam, för att jag ska kunna sätta mig in i hur man tillämpar den praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du om...

1. Minutemen?

2. Invandringen av muslimer till Sverige?

 

1. Tragiskt att det ens finns behov av något sådant. Det är ju en funktion som staten faktiskt bör kunna ta hand om, men som vanligt blir det kacka av allt som staten rör vid.

 

2. Inte bra för Sverige eftersom det är en destabiliserande faktor. Jag har ju skrivit en del om hur områden och länder får allt fler problem ju mer heterogent området eller landet blir. Men en stor del av problemet är ju vår inställning till invandring. Om vi slutade låta invandrare åka snålskjuts på infödda svenskar och drog upp lite mer rimliga regler för invandring skulle vi kunna få bukt med bidragsparasiter och kriminella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du tycker nordstaterna gjorde fel i att ockupera ett visst område.. nu är jag inte insatt i inbördeskriget som du, men du tycker slaverifrågan var något förkastligt att bry sig om eller var det andra agendor de hade som vi inte får lära oss om som inledde inbördeskriget?

 

Det fanns visserligen en liten men ganska högljudd grupp slaverimotståndare i norr, men inbördeskriget handlade inte på något sätt om att avskaffa slaveriet. Kriget utkämpades till största delen av frivilliga soldater (värnpliktsvarianter infördes dock under kriget) och om man hade haft som mål att avskaffa slaveriet hade inga anmält sig som frivilliga i norr. Man kämpade (korkat nog) för att bevara unionen, inte för att befria slavar.

 

Det motstånd som fanns mot att låta slaveriet sprida sig till nya delstater handlade nästan uteslutande om att vita odlare ville slippa konkurrens från slavar där, inte om att avskaffa slaveriet.

 

Det är en komplicerad fråga och man kan skriva mycket mer, men även om slaveriet var en faktor när det gällde konflikten mellan olika delstater så måste man förstå att det var en underordnad fråga. Som allt annat handlade det först och främst om ekonomi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du om...

Minutemen?

Invandringen av muslimer till Sverige?

 

2. Inte bra för Sverige eftersom det är en destabiliserande faktor. Jag har ju skrivit en del om hur områden och länder får allt fler problem ju mer heterogent området eller landet blir. Men en stor del av problemet är ju vår inställning till invandring. Om vi slutade låta invandrare åka snålskjuts på infödda svenskar och drog upp lite mer rimliga regler för invandring skulle vi kunna få bukt med bidragsparasiter och kriminella.

 

 

Kan du utveckla detta lite, eftersom jag inte riktigt ser sambandet mellan fråga och svar? Ditt svar gäller egentligen all invandring? Eller är det främst muslimer som är bidragsparasiter och kriminella?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla detta lite, eftersom jag inte riktigt ser sambandet mellan fråga och svar? Ditt svar gäller egentligen all invandring? Eller är det främst muslimer som är bidragsparasiter och kriminella?

 

Jo, jag ville väl påpeka att det främsta skälet till att ta tag i invandringsfrågan är att det är en finansiell minuspost för Sverige i dagsläget. Sedan får man ju negativa konsekvenser om man tillåter alltför stor invandring eftersom det ger upphov till spänningar mellan människor när man importerar människor som man inte klarar av att assimilera.

 

Sedan spelar det inte så stor roll om de är muslimer eller scientologer, även om t.ex. muslimer ställer till med mer oreda än t.ex. buddhister, främst av kulturella skäl. Jag tror inte att någon kan förneka att t.ex. japaner har mer att tillföra vårt samhälle än t.ex. araber. Så visst, muslimer hamnar inte särskilt högt upp på min favvolista, men det känns som om de själva sätter sig på pottan när de inte kan hantera flytten hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ville väl påpeka att det främsta skälet till att ta tag i invandringsfrågan är att det är en finansiell minuspost för Sverige i dagsläget. Sedan får man ju negativa konsekvenser om man tillåter alltför stor invandring eftersom det ger upphov till spänningar mellan människor när man importerar människor som man inte klarar av att assimilera.

 

Sedan spelar det inte så stor roll om de är muslimer eller scientologer, även om t.ex. muslimer ställer till med mer oreda än t.ex. buddhister, främst av kulturella skäl. Jag tror inte att någon kan förneka att t.ex. japaner har mer att tillföra vårt samhälle än t.ex. araber. Så visst, muslimer hamnar inte särskilt högt upp på min favvolista, men det känns som om de själva sätter sig på pottan när de inte kan hantera flytten hit.

 

 

Okej.

 

Ser du någon annan anledning till att ta emot invandrare än att de tillför mycket till vårt samhälle? Typ för att hjälpa människor i nöd, eller nåt sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

Ser du någon annan anledning till att ta emot invandrare än att de tillför mycket till vårt samhälle? Typ för att hjälpa människor i nöd, eller nåt sånt?

 

Nej, och ta inte illa upp, men det är ett bullshit-argument. De som lyckas ta sig hit är inte krigets offer. Det är nästan uteslutande ekonomiska flyktingar, d.v.s. personer som har råd att ta sig hit och gör det eftersom man vet att man kan få ett bättre liv här, ofta på andras (skattebetalarnas) bekostnad.

 

Det komiska är att det är vad man får höra från utlänningarna själva. När man diskuterar invandring med utlänningar är nästan alla rörande överens om att nästan alla kommer hit för att mjölka systemet, men när det tas upp i tv plockar man in ett gäng vänstermuppar som står och vrider sina händer och säger "Tänk på de stackars baaaaaarnen".

 

Nej, om man ska göra "humanitära" insatser är det självklart bättre att göra dem på plats, men jag anser inte att det är en uppgift för staten. Sådana insatser ska finansieras på frivillig väg, inte tvångsfinansieras, och måste ske genom privata initiativ. Med andra ord, du får mer än gärna skänka pengar till krigsoffren i Kongo, men du har ingen rätt att stjäla från mig (genom beskattning) för att ge till andra. Detta gäller både om pengarna spenderas utomlands och om de spenderas här i Sverige genom så kallad "välfärdsutjämning".

 

All beskattning som inte är avsedd för allas bästa är lika med stöld. Med det menar jag att saker som finansieras med hjälp av skatter ska vara saker som kommer alla till del, som rättsväsendet, försvaret, åtminstone viss infrastruktur o.s.v., inte bidrag till dittan och dattan som enbart är till för vissa. Alla ska ha samma rättigheter och skyldigheter och folk måste ta ansvar för sina egna liv och för sin egen försörjning. Staten ska aldrig vara en försörjningskälla.*

 

*Beroende på hur man definierar "försörjningskälla". Jag har tidigare föreslagit att man skulle inrätta frivilliga arbetshus för utslagna individer och det skulle ju funka, men inga bidrag utan motprestationer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någongång skattefuskat på minsta lilla vis?

Åker du skidor?

 

Ja, en gång för cirka femton år sedan, fast det var inte min idé. Jag hade arbetat en del för min lokala idrottsförening och tjänat så pass mycket att föreningen skulle bli tvungen att betala sociala avgifter för mig. När jag fick min kontrolluppgift hade föreningens kassör skrivit en lägre summa så att föreningen skulle slippa de sociala avgifterna och jag sa inget om det.

 

Skidor? Nej. Längdskidåkning var ju roligt när man var liten, men utförsåkning är inget för mig. Jag är alldeles för räddhågsen av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...