Gå till innehåll

_zed_

Members
  • Innehåll Antal

    1 369
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om _zed_

  • Placering
    Advanced Member
  1. Nej... jag skulle kunna gå med utan att ni ändrar texten du har med i ditt inlägg. Men frågan är - varför ska jag gå med? Vad gör SvePof egentligen...? Som amatörspelare och ej medlem i någon pokerklubb har jag väldigt dålig koll på detta. Det finns säkert massa information om detta om man letar lite, men jag har dock inte sett någon anledning att leta... Vad jag däremot kan säga att jag saknat, eller i alla fall hade uppskattat, under mina ca 5 år som amatörspelare, är en förening som arbetar för oss spelare som inte bor tillräckligt nära ett statligt casino för att kunna spela live utan att bryta mot lagen, och är hänvisade till att spela nätpoker. En förering som parallellt med att försöka påverka makten till att legalisera poker eller öppna fler statliga casinon, kunde skapa events som lockar den breda massan av pokerspelare - antingen via egna turneringar eller samordning av pokerresor arrangerade av andra. Just att man träffas tror jag är en ganska viktig del av att vara med i en förening, och att vara med i en förening (ja, jag vet att jag envisas med att skriva förening istället för förbund) utan att träffa andra medlemmar, eller se några konkreta resultat av arbetet som bedrivs, känns inte så jättelockande för mig. Som jag nyss skrivit i en annan tråd så skulle jag gärna se ett poker-SM med ett relativt lågt inköp för att försöka skapa en stor folkfest vilket jag verkligen tror skulle gynna pokern. Det är ganska konstigt egentligen, att jag efter 5 års spelande, flera års prenumererande (och läsande...) av de två största svenska pokertidningarna samt ganska ivrigt läsande/skrivande här på pf (även om det varit lite sämre sista året), så vet jag knappt vad SvePof gör förutom att anordna ett poker-SM någonstans utanför Sverige varje år... Nähä, dags att sluta svamla. Antagligen kommer jag få fortsätta sakna en förening likt den jag beskrev, och det kanske inte är alls i linje med vad SvePof är tänkt till, men för att sammanfatta - texten i ditt inlägg ser bra ut, men det lockar mig inte att gå med i SvePof.
  2. Jag tillhör den breda massan av pokerspelare i Sverige som har ett jobb och sedan spelar lite poker när lusten faller på, och hur mycket det blir varierar periodvis. Jag plussar tillräckligt mycket för att kunna lägga några tusenlappar på ett inköp, men börjar det dra sig uppåt 10k börjar det bli väl mastigt tillsammans med resa, kost och logi för att det ska vara intressant. Jag har heller ingen lust att lägga en veckas semster (läs: min fru har ingen lust att jag lägger en veckas semster ) på att åka och spela poker. Jag instämmer alltså med Ola och förespråkar ett SM som hellre går in för att locka den breda massan snarare än pokereliten, och lyckas man med det kommer säkert eliten att dyka upp också. Och vill man locka den breda massan tror jag att man främst måste se till kostnaden både vad gäller inköp och placeringsort - med ett relativt lågt inköp och bra reklam/framförhållning tror jag att det skulle gå att lock väldigt många deltagare. Men, det är som sagt OM ett stort SM är målet vilket ju inte är säkert - även om jag tror att det, både kortsiktigt och långsiktigt, skulle ge mer för pokern i Sverige.
  3. Inte för att jag hade så stort hopp om att kunna revolutionera deras utvecklingsprocess, men nu har ju Svenska Spel en representant här på forumet för att hämta in pokerspelarnas synpunkter om deras site/klient och jag antar (antog ) att det inte bara är för att det ska se bra ut, utan för att de faktiskt är intresserade av att höra vår åsikt om saker och ting och kanske till och med kunna påverkas i en viss riktning. Jag förstår ju av svaret på mitt inlägg att representanten inte förstod vad jag menade, men jag hade kanske hoppats att han då hade inhämtat svar från någon i deras organisation som gjorde det - förstod alltså - och sedan gett ett bättre svar. Om svaret sedan hade varit positivt eller negativt för min del spelar ju inte så stor roll, bara det hade varit ett svar på frågan och inte bara ordbajseri som det faktiskt var nu.
  4. Nä, tyvärr fick jag inte mer inblick i hur utveckling, tekniska problem och önskemål fungerar - utan att rodna kan jag säga att min kunskap på det området ganska långt överstiger den väldigt enkla beskrivning du ger i ditt svar. Det trista är att det känns som att jag sköt över målet - det var inte en generell beskrivning av hur utvecklingsarbete går till som jag ville ha - jag försökte beskriva att jag utifrån den erfarenheten jag har på området tyckte mig se att er utvecklingsprocess inte håller måttet för den typen av applikation ni ansvarar för. Enklast för er är att ju att skriva ett svar av typen du just gjort - bättre hade varit om ni hade funderat kring om det faktiskt är saker ni kan förbättra i er process och i så fall vad. Exempelvis: Ja - det är oerhört svårt att testa alla möjliga scenarior i ett pokerspel - men eftersom det finns bra metoder för att verkligen minimera att fel kan komma förbi testningen och komma ut i produktion hade man ju exempelvis velat höra att "ni inser att eftersom er applikation hanterar penningtransaktioner och att fel kan drabba enskild användare etc så arbetar ni hårt med att inför arbetssätt för att förhindra att fel kommer ut i produktion" eller något liknande. Hur hade du reagerat om du handlat med aktier på nätet och om fel uppstod i programvaran fått höra att "lite fel i produktion får man räkna med"? ...öh, ja, det var ju heller inget nytt. Det var ju inte om problemet var löst eller inte jag ville belysa - utan sättet man hanterade felet på! Om det tog så lång tid att åtgärda, typ ett år eller mer, så får man väl plocka bort den felaktiga uppgiften från applikationen så länge för att inte lura sina kunder om hur mycket det gått plus på sitt spelande! Mitt inlägg var som sagt ett frustrerat försök att försöka få er att fundera kring er utvecklingsprocess eftersom den verkar vara bristfällig - svaret ger ju en antydan om att det inte gick hem alls, utan att ni bara går i försvarsställning och tycker allt fungerar som det ska (och för att ni inte ska missförstå igen - jag pratar om er utvecklingsprocess, inte er klient). Jag vet i ärlighetens namn inte varför du skriver detta om det inte bara är för att vara trevlig... vad fick ni, konkret, ut av mitt förra inlägg? Om inte du som representant på forumet riktigt förstod vad jag menade kanske du kan vidarebefordra det till någon närmare utvecklingen på ert bolag... Tack för ordet (och en på det hela taget mycket bra klient).
  5. Det har jag också funderat över - finns det inte något juridiskt hinder vore det ju kanon! För oss som inte bor i närheten av CC skulle det vara ett jätteplus att kunna kvala in till de lite större turneringarna på CC!
  6. Det är ju ganska naturligt att det i en sådan här tråd blir väldigt mycket negativ kritik, och både mer eller mindre konstruktiv sådan... Även jag har lite negativ kritik (vilken kanske egentligen riktar sig till Boss Media, men eftersom ni är ansvariga för er applikation känns det rätt att vända sig till er) men för att väga upp den tänkte jag börja i lite positiva tongångar. Jag gillar att spela på er klient - det mesta fungerar bra och känns genomtänkt när det gäller applikationens layout och funktioner. Allt kanske inte ser ut och fungerar exakt som man vill, men nu är ju inte applikationen utformad för att endast möta mina krav så jag har full förståelse för att ni måste utforma klienten för att passa de flesta. Jag har också förståelse för att ändringar och rättningar i klienten tar tid att genomföra innan de kan släppas ut i produktion. MEN, och nu kommer vi till den mer negativa delen av kritiken, det finns vissa saker som jag inte har förståelse för. För att inte bli allt för långrandig (många har säkert redan slutat läsa, men nu riktar jag mig ju främst till SvS:s representant) ska jag kortfattat försöka rada upp några saker jag ifrågasätter vad gäller er prioritering av ändringar och rättningar samt själva utvecklingsprocessen av applikationen. (Efter att jag skrivt klart inser jag att jag misslyckades med att inte bli långrandig ) Först - och det jag egentligen tycker är märkligast - ända sedan jag började spela på SvS för flera år sedan har det förkommit buggar i programvaran. Vissa har åtgärdats efter hand men vissa problem med Sit-outs och liknande har förekommit till och från under åren, liksom det berömda "Lägger mig"-problemet. Man behöver inte jobba med systemuteckling så många år för att lära sig att en av de viktigaste delarna i utvecklingsprocessen (oavsett vilken utvecklingsmetod man använder) är testfasen. På något sätt känns det som att detta inte har snappats upp av de som utvecklar er klient. Visst kan det sippra igenom fel ut i produktion, men det bör ju vara sällsynt, och OM det inträffar så måste man ju se till att åtgärda det snarast! Att det inte finns tid att fixa är inget argument - det är helt en prioriteringsfråga. ...och då kom vi osökt in på det här med prioriteringar. Naturligtvis har ni en massa ändringar som ska göras - rättningar, tillägg av nya funktioner och ändringar av befintliga funktioner. När man prioriterar sina åtgärder bör man så klart ta med olika parametrar, exempelvis hur viktiga de är att få gjorda, hur lång tid de tar att göra och vilken möjlighet resursmässigt man har att utföra dem. Exempelvis bör väl rena fel som förstör för användarna prioriteras väldigt högt, särskilt i ett system som hanter penningtransaktioner som er klient faktiskt gör! Sit-out-problem och liknande borde inte kunna passera er testning, och om de ändå gör det borde full fokus läggas på att lösa dessa problem enligt mig. Fel som inte är lika akuta kanske inte prioriteras lika högt - men om felet är enkelt att rätta borde det ju prioriteras upp av naturliga själv, som exempelvis problemet med "Lägga mig". Ett annat exempel är ett fel jag la märke till för några år sedan. I klienten kunde man se det totala beloppet man hade vunnit eller förlorat på poker på SvS och eftersom jag själva hade koll på hur mycket jag vunnit såg jag att den visade ett för högt belopp. Jag påpekade det för supporten som talade om att de var medvetna om att för vissa visades fel belopp, men att det skulle rättas till. Över ett halvår senare(!) var samma fel fortfarande kvar och jag mailade då en projektledare på SvS poker (jag kommer inte ihåg hennes namn) för att uppmärksamma henne på detta, och fick samma svar - de kände till felet men skulle åtgärda det. Jag tyckte själv att detta borde var ett oerhört högprioriterat ärende eftersom det faktiskt lurade deras kunder att tro att de vunnit mer än de faktiskt hade - och om det var så svårt att rätta till så att det skulle behövas mer än ett halvår att fixa det borde man väl plocka bort det helt tills det fungerade som det ska, vilket naturligtvis skulle vara en väldigt enkel åtgärd. Jag fick till svar att Boss Media satt på problemet och skulle lösa det. Jag gick in igen efter ett antal veckor men samma problem kvarstod och sen har jag inte tittat på det efter det så jag vet inte om det finns kvar eller är tillrättat, men jag tycker att även det belyser att det finns en stor brist i hur ärenden prioriteras hos er. Att ändra på befintliga funktioner är förstås känsligt, eftersom en del användare kanske är nöjda med funktionaliteten som den är idag och kommer att bli missnöjda efter ändringen, men att lägga till ny funktionalitet är ju inte alls lika känsligt och borde vara enklare att besluta om. Att exempelvis lägga till en auto-refill till maxbelopp på kontantborden, som jag sett att många efterfrågar, är ju en relativt enkel sak som inte påverkar någon som inte vill ha den, och är därför en för mig typisk sak som man borde prioritera upp - det finns säker många andra funktioner av samma karaktär också. Även vid nyutveckling av funktioner borde förstås svårighetsgraden vägas in - bättre att få med 10 nya/ändrade funktioner i nästa release än att skjuta på dem tills 1 jättefunktion är färdig att driftsättas. Eftersom jag arbetar med systemutveckling vet jag också att det ofta är lätt att stå utanför en process och klanka ner på hur den sköts, då man inte vet alla parametrar som påverkar de beslut som tas i processen, men ibland känns det ändå ganska uppenbart att något inte står helt rätt till och när det gäller utvecklingen av er klient har jag svårt att känna på annat sätt. Jaja, jag var bara tvungen att skriva av mig lite - att lägga krut på att införa 6-max-bord var väl droppen för mig när det gäller hur fel man får prioritera. Till de som inte somnat - tack för ordet...
  7. Inte ofta jag skriver här nu för tiden, men nu är det dags - bort med 6-max-borden!!
  8. Okej, det låter ju bra det! Blir till att ta fram gamla pc:en när man ska spela fram till dess då... Med tanke på den oerhört bristfälliga funktionaliteten i flash-klienten tror jag jag väljer att hålla ut...
  9. ja, det var ju en synpunkt som god som någon... och från en player jag respekterar dessutom av det lilla jag hittills kört så gillar jag mac OS - det svåra är att vänja sig när man kör windows på jobbet hela dagarna. Jag hade hellre haft en partition med windows än att köra en viruell klient, men sen är det ju den lilla detaljen att det kostar bagis också ...jag är från Småland...
  10. Ja, det är väl byggt i .net... skulle vart java så man sluppit flash-klienten - för den finns som sagt, men är inte bara nästan oanvändbar... fungerade inte alls Blir väl till att köra en virtuell windows-klinet trots allt *suck* Blev bara så lack eftersom det inte är direkt det första man vill gör när man gått över till mac...
  11. Haha, ja, precis vad man vill köra... Kanske blir dit man tvingas i slutänden i alla fall
  12. Det hade det definitivt, men en klient för mac känns ännu mer grundläggande - borde helt enkelt finnas kan man tycka. Är ju ganska många som kör mac...
  13. Har precis inhandlat en ny MacBook Air (snabbaste varianten) och tänkte ladda ner pokerklienten och köra lite... men se det verkade inte gå alls det Istället verkar man hänvisad till att köra en flash-version!?!?! Jag testade att spela 1 bord. Efter något varv hade jag konstaterat att det kändes som att skickas 5 år tillbaka i tiden vad gäller klient. Inte ens knappar för att betta halvpott, pott osv!!! Och segt gick det! Efter ytterligare något varv hängde det sig mitt i en hand Är det verkligen så illa att det inte finns en riktigt klient för Mac???
  14. Ja, det var kul o ses då så jag tycker det är på tiden att jag tar mig i kragen o åker norrut för lite poker nån gång igen - så passar datumet så känns det ju som en hit... även om det förmodligen skulle vara jag som står för värdet Edit: om jag jobbar lite på det kanske jag skulle kunna hitta nån ännu sämre att ta med mig också...
  15. Jag skulle eventuellt kunna ta på mig den rollen då detta låter kul men beror lite på hur långt det är att åka... hur långt ifrån Jönköping kommer detta äga rum?
×
×
  • Skapa nytt...