Gå till innehåll

Ultima Thule och pf.nu


Klyka

Recommended Posts

lol åt den här tråden alltså

 

Om jag inte minns fel så fick Ector höra att han var rasist för att han drog ett judeskämt i TV så om han går ut och dementerar det och dessutom har jobbat aktivt mot rasism sen så spelar det faktiskt ngen roll. Lyssna på hans skämt igen och det faktum att han har många rasistiska fans gör att man associerar honom med rasism. Därför måste alla diskussioner om hans nya DVD censureras...? :shock:

 

Kom igen liksom.

 

Själv är jag inget fan av UT även om Stolt och stark är en ok låt, men det roliga är att jag lyssnat på den tillsammans med mörkhyade vänner och att de diggar den.

 

I mina ögon är högerextremister och vänsterextremister av samma skrot och korn, precis som sossar och moderater också är det. Tur som fan vi lever i ett fritt land med yttrandefrihet.

 

Själv är jag nationalist och tycker att Sveriges flytkingpolitik är under all kritik med en segregering som följd, men det betyder inte att jag skulle rösta på SD. Att rösta på SD är lika främmande för mig som att rösta på FI eftersom de saknar partipolitiska ståndpunkter i frågor som jag tycker är viktigare.

 

 

 

Där ja, väl talat o nästan dags för punkt på den här tråden tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 283
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Rasistiskt?

Men herregud, de sjunger ju om en kung!

 

Är det där rasistiskt så är Iron Maiden rasister.

 

Dels brukar Bruce vifta en brittisk flagga i "The trooper" dessutom sjunger han klart rasistiskt mot det persiska folket i låten Alexander the Great

 

By the Tigris river, He met King Darius again

And crushed him again in the battle of Arbela

Entering Babylon And Susa, treasures he found

Took Persepolis the capital of Persia

 

Ja, jag kan bara skratta åt sådana paralleller iaf :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"

Visst Ultima Thule, har väl en del skelett i garderoben, men de har aldrig fällts för hets mot folkgrupp, därför kan man inte anklaga dem för att vara rasistiska.

 

Utan att ta ställning i själva fråga då jag inte har någon som helst koll på UT så måste jag säga att det här var väldigt korkat sagt. Det är väl självklart att folk kan vara rasister utan att ha dömts för hets mot folkgrupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte godtycke, det var faktiskt ganska väl övervägt. Jag tog bort den fysiska länken, för att undvika att nån som inte vet vad Ultima Thule är skulle klicka på den och ta illa vid sig. Dock lämnade jag kvar hänvisningen med artist- och låtnamn, för att jag inte ville censurera inlägget i sak. Alla som läser inlägget kan fortfarande med lätthet söka upp klippet på Youtube.

 

Så, vad i min attityd är det som skrämmer dig?

 

Att du låter dina högst personliga åsikter och tolkningar ligga till grund för vad som är OK för andra att ta del av.

 

Det är långt ifrån något klarlagt faktum att låten det länkades till är rashatisk. Tvärtom måste man sitta och bygga guilt-by-association-kedjor för att få ihop det. Eftersom jag tycker att yttrandefriheten är en viktig grundprincip, borde man därför låta informationen var kvar.

 

Skulle du ta bort en länk till IKEA också? Kamrad är ju gammal nasse. Samma sak med Ace of Base, där Uffe var nazi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det verkligen någon roll vad medlemmarna i UT har för personliga åsikter? Det tycker inte jag. Tycker även att de har en hel del texter som kan anses som rasistiska om man övertolkar dom. Man kan, som folk påpekat i tråden hitta väldigt många artister mm som gör saker som kan övertolkas som rasistiska.

 

Vill även dra till minnes att Völund Smed fick en hit i Halland som klättrade in ganska högt på någon hitlista. Dock föll radiostationen för trycket då en del ringde in och ansåg att det var WP-musik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låttips har blivit anmält pga rasfientlig propaganda, men jag tycker inte det är skäl för infraction - det finns helt enkelt så skrämmande många som inte fattar att Ultima Thule är rassar.

 

Det fanns en tid då jag själv lyssnade på dem. En mkt ung och godtrogen Klyka hade hört att de skulle vara rassar och ville därför inte låna skivan av en kompis, men det räckte med hans ord för att jag skulle ändra uppfattning. "De är inte rasister, de är nationalister. Det betyder typ att de tycker om Sverige", var hans ord. Det lät ju bra. Jag tyckte ju också om Sverige, liksom mina vänner Anders, Stina, Javier och Mustafa.

 

Vad jag inte fattar är hur vuxna människor kan fortsätta envisas med att hävda att Ultima Thule är ett rumsrent band. Deras budskap är klart nationalistiskt (vilket INTE typ betyder att de tycker om Sverige), och en överväldigande stor andel av deras fans är Nazister. Vad mer behöver sägas?

 

Folk är så jävla godtrogna. För att de själva dementerar rasistiska åsikter så måste det inte vara så att de inte är rasister, eller hur? Särskilt inte som allt utom deras dementier talar i den riktningen.

 

Därför tar jag bort länken till Ultima Thule-låten. Om någon vill invända så kan vi ta en diskussion om det här i tråden. Blir det en lång diskussion så delar jag av den, så feel free to raljera.

 

Bara för att "nynazister" lyssnar på Ultima Thule så innebär det stenhårt att detta är nassemusik?!?! och ej är accepterat att lyssna på som vanlig människa utan det är bara att rätta in sig i ledet och lyssna på Carola och Sven Ingvars.

 

PS. Lyssnade på UT i mina yngre år, gör dock ej detta idag. Är ej främlingsfientlig heller för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man Svensk får man inte vara varken glad eller stolt för det...

 

PS! Jag nickar Black_Jim efter en gammal diktare som hette Dan Andersson, Thåström gjorde för inte så länge sen en låt om honom som heter "Om Black Jim", Thåström spelade tidigare i ett band som hette Ebba Grön, Ebba Grön gjorde en gång en låt som heter "Schweden Schweden"... borde inte jag bli bannad för det?

 

Nu har jag lagt upp det bra för er...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man Svensk får man inte vara varken glad eller stolt för det...

 

PS! Jag nickar Black_Jim efter en gammal diktare som hette Dan Andersson, Thåström gjorde för inte så länge sen en låt om honom som heter "Om Black Jim", Thåström spelade tidigare i ett band som hette Ebba Grön, Ebba Grön gjorde en gång en låt som heter "Schweden Schweden"... borde inte jag bli bannad för det?

 

Nu har jag lagt upp det bra för er...

 

Vad är det som gör dig stol med att vara svensk? På vilket sätt är Sverige bättre än andra länder? Sen är det också rätt komiskt med "stolta svenskar" eftersom det inte är något du åstakommit för att bli just svensk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad folk analyserar sönder texter(både UT:s och andras) som om det vore hh :mrgreen:.

Oberoende vad dom gjort innan(och vilka åsikter dom själva har) har dom på nåt sätt blivit förknippade med såna saker(och det spelar faktiskt ingen roll hur dom blivit det).

Dom verkar sakna intresse att kraftfullt ta avstånd från det, vilket dom gjort om dom verkligen ville ta avstånd.

 

Inte första gången nån grupp ofrivilligt fått sådan publik(i UT:s fall är ju inte ofrivilligt korrekt)

Ord och inga visor:

DEAD KENNEDYS - NAZI PUNKS...live (1985)

Dead Kennedys "Nazi Punks F**k Off" live (1982)

 

Om låten på wiki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör dig stol med att vara svensk? På vilket sätt är Sverige bättre än andra länder? Sen är det också rätt komiskt med "stolta svenskar" eftersom det inte är något du åstakommit för att bli just svensk.

 

Knappast något unikt för just Black_Jim. Har du aldrig varit glad över det svenska fotbollslandslagets framgångar till exempel, som du sannolikt inte har ett skit med att göra? Eller stolt över något någon i din familj har åstadkommit, trots att du bara råkar vara född i den av en slump? Samma sak. Många är stolta över sin identitet, trots att den i många avseenden bara är en ren slump. Fullt normalt.

 

(Personligen skulle jag dock absolut inte kalla mig nationalist.)

 

Det tycker jag. Man vill ju inte stödja idioter. (Om vi nu antar att de har idiotiska åsikter :P)

 

Det är klart att man inte vill, men att censurera/förbjuda dem är oftaste inte heller någon bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör dig stol med att vara svensk? På vilket sätt är Sverige bättre än andra länder? Sen är det också rätt komiskt med "stolta svenskar" eftersom det inte är något du åstakommit för att bli just svensk.

 

Nu sa jag ju varken att just jag var stolt över att vara svensk eller att Sverige är bättre än andra länder. Vad jag sa, eller iallafall menade var att jag är glad att vara Svensk eftersom vi har det ganska bra ställt om man jämför med vissa andra länder(svält, fattigdom, mm...) men det måste man nästan tala tyst om...

 

Jag menar bara att det börjar gå till överdrift med allt detta snack om invandrare hit och rasism dit. Jag är absolut inte rasist, och tycker att alla ska motverka rasismen, men det får väl finnas gränser?

 

Gör man t ex en reklamfilm idag ska ju hälften av aktörerna vara mörka annars blir företaget anklagat för rasism... (lätt överdrivet)

 

Om en lärare underkänner en invandrarelev som bör underkännas så är han rasist...

 

Jag tycker det börjar gå för långt bara, det var det jag menade...

 

Tolka det inte rasistiskt för det är det verkligen inte....

 

Sen kan man ju vara stolt fast man inte åstakommit något, jag skulle nog t ex vara ganska stolt över ett barn jag adopterat, trots att jag inte "åstadkommit" det...

 

Och jag är fan ingen stol!!! :-)

 

Ha de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De sista två raderna i andra versen av studentsången lyder:

”Liv och blod för vårt fädernesland

Liv och blod för vårt fädernesland”

 

Nu vet jag som så många andra här inte så mycket om Ultima Thule eller deras historia, men ur en demokrats perspektiv hade det varit kul att arrestera alla nybakade studenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast något unikt för just Black_Jim. Har du aldrig varit glad över det svenska fotbollslandslagets framgångar till exempel, som du sannolikt inte har ett skit med att göra? Eller stolt över något någon i din familj har åstadkommit, trots att du bara råkar vara född i den av en slump? Samma sak. Många är stolta över sin identitet, trots att den i många avseenden bara är en ren slump. Fullt normalt.

 

(Personligen skulle jag dock absolut inte kalla mig nationalist.)

 

Bra svar!

 

Det stämmer det du säger, absolut. Men jag tycker ändå inte man kan jämföra stoltheten att vara svensk med stoltheten över en familjemedlem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör dig stol med att vara svensk? På vilket sätt är Sverige bättre än andra länder? Sen är det också rätt komiskt med "stolta svenskar" eftersom det inte är något du åstakommit för att bli just svensk.

 

För att vara stolt över sin nationalitet måste ens land alltså vara bättre än någon annans land. Drar man parallellen vidare så måste en individ alltså vara bättre än någon annan för att kunna vara stolt? Per definition kan det alltså bara finnas en människa i världen som "har rätt" att vara stolt?

 

Vidare måste den enda personen ha presterat (åstadkommit) något som enligt alla andra är häpnadsväckande eller liknande, då endast prestationer är något man kan vara stolt över? Jag antar att det utesluter att man kan vara stolt över den man är, trots att det inneburit prestationer att bli den man är (lära sig gå/tala/skriva/olika språk etc etc).

 

För att klargöra för dig behöver "stolt svensk" inte innebära att man är stolt för att man är svensk, utan kan precis lika gärna innebära att man är svensk och är stolt (över något). Jag är svensk och jag är stolt över att jag har klarat min senaste tenta, alltså är jag en stolt svensk. Eller, nej, det kan jag ju inte vara. Jag är ju inte bäst i världen.

 

Nu är det förmodligen inte den senare definitionen som åsyftas, men det kan vara en idé att väga in flera aspekter av hur ord kan tolkas.

 

OT, Finns UT kvar som band? Jag har ingen aning, och är för lat för att söka själv, så jag överlämnar det till mindre lata :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...