Gå till innehåll

Ultima Thule och pf.nu


Klyka

Recommended Posts

  • Svars 283
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ok, ändrar mig till demokrats perspektiv. Och ”kul” ska fortfanade läsas ironiskt. :mrgreen:

 

Nu hade jag ju bara flyt att du skrivit fel, jag menade ju egentligen att jag inte förstår vad som menas med uttrycket, på riktigt alltså! :-)

 

Kan ju lika bra påpeka att fortfarande stavas fortfarande och inte fortfanade, när jag ändå är inne i ett stim... :mrgreen: (<--- gubben? Någon??)

 

Och att kul fortfarande är kul även om det är ironiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara stolt över sin nationalitet måste ens land alltså vara bättre än någon annans land. Drar man parallellen vidare så måste en individ alltså vara bättre än någon annan för att kunna vara stolt? Per definition kan det alltså bara finnas en människa i världen som "har rätt" att vara stolt?

 

Vidare måste den enda personen ha presterat (åstadkommit) något som enligt alla andra är häpnadsväckande eller liknande, då endast prestationer är något man kan vara stolt över? Jag antar att det utesluter att man kan vara stolt över den man är, trots att det inneburit prestationer att bli den man är (lära sig gå/tala/skriva/olika språk etc etc).

 

För att klargöra för dig behöver "stolt svensk" inte innebära att man är stolt för att man är svensk, utan kan precis lika gärna innebära att man är svensk och är stolt (över något). Jag är svensk och jag är stolt över att jag har klarat min senaste tenta, alltså är jag en stolt svensk. Eller, nej, det kan jag ju inte vara. Jag är ju inte bäst i världen.

 

Nu är det förmodligen inte den senare definitionen som åsyftas, men det kan vara en idé att väga in flera aspekter av hur ord kan tolkas.

 

OT, Finns UT kvar som band? Jag har ingen aning, och är för lat för att söka själv, så jag överlämnar det till mindre lata :)

 

Nu var det väl iofs ganska uppenbart att vi pratade om "stolt för att vara svensk". Jag ställer mig fortfarande frågan vad vi ska vara stola över.

 

EDIT: Jag har inte sagt att man måste vara bäst på ngt. Jag undrade vad det var som gjorde Sverige bättre än övriga länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det väl iofs ganska uppenbart att vi pratade om "stolt för att vara svensk". Jag ställer mig fortfarande frågan vad vi ska vara stola över.

 

EDIT: Jag har inte sagt att man måste vara bäst på ngt. Jag undrade vad det var som gjorde Sverige bättre än övriga länder.

 

Jag ställer mej fortfarande frågan, vem har sagt att Sverige är bättre än övriga länder?

 

Jag ställer mej också frågan, glappar tangenten "T" på ditt tangentbord? :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte misstar mig så togs länken bort just för att klyka (och många andra av oss moderatorer) ansåg att just den låten har en klar främlingsfientlig framtoning. Den tog alltså inte bort för att UT skulle vara uttalade rasister (vilket de nog aldrig har gått ut med officielt att de var/är). Däremot har jag hört ngr i bandet öga mot öga uttala sig oerhört invandrarfientligt.

personligt förknippar jag UT med främlingsfientligthet. Självklart finns det gamla svenska slagdängor som är oerhört mera nationalistiska av sig med textrader så som "låt det svenska stålet färgas av fiendes blod" (fritt ur huvudet).

Jag ser inga problem med nationalistiska tendenser och sånger. Det jag skräms av är just den rasistiska undertonen i många av UTs låtar (absolut inte alla. Många låtar de har spelat in är gamla fina klassiker) och den invandrarfientlighet som iaf jag ser lysa igenom många av deras egna texter.

Sen att de samlades oerhört stor skara av rasister och andra idioter på deras konserter har ju inte direkt underlättat deras rykte. Visst har de avbrutit konserter med vädjan om att publiken skall sluta haila, men i mina ögon är det mera för att bli rumsrena.

Jag ser inga probs med att länken i sig togs bort. All info finns ju som sagt fortfarande kvar i inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara stolt över sin nationalitet måste ens land alltså vara bättre än någon annans land. Drar man parallellen vidare så måste en individ alltså vara bättre än någon annan för att kunna vara stolt? Per definition kan det alltså bara finnas en människa i världen som "har rätt" att vara stolt?

Nej, enligt den definitionen kan alla utom en vara stolt, då det bara finns en som är sämst.

 

För övrigt håller jag med om att det är fjantigt med patriotism. Åtminstone om man spanar lite på de härliga amerikanarna... snacka om att patriotismen förblindar.

 

Däremot tycker jag Sverige är bättre än alla länder som är fanatiskt religiösa. :P Hah... religion sucks...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skinhead inte är lika med nazist är ju sant. Vet inte så mkt om den saken egentligen, tror inte ens en skinhead behöver vara rasist.

 

då skulle jag rekomendera filmen This Is England http://imdb.com/title/tt0480025/

kanske skulle bättre på dina kundskaper något

 

Nu var det väl iofs ganska uppenbart att vi pratade om "stolt för att vara svensk". Jag ställer mig fortfarande frågan vad vi ska vara stola över.

 

EDIT: Jag har inte sagt att man måste vara bäst på ngt. Jag undrade vad det var som gjorde Sverige bättre än övriga länder.

 

 

håller verkligen med, är så sjukt fjantigt när folk säger att dom är stolt svenskar, liksom... stolt svensk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du låter dina högst personliga åsikter och tolkningar ligga till grund för vad som är OK för andra att ta del av.

 

Det gör jag ju inte. Jag tog bort den fysiska länken, för att folk ska slippa att ofrivilligt se en låt som många upplever som obehaglig. Namn och artist står kvar, just för att alla fortfarande ska kunna ta del av den om de vill.

 

Det är långt ifrån något klarlagt faktum att låten det länkades till är rashatisk. Tvärtom måste man sitta och bygga guilt-by-association-kedjor för att få ihop det. Eftersom jag tycker att yttrandefriheten är en viktig grundprincip, borde man därför låta informationen var kvar.

 

Guilt by a lifetime of association. Det är liksom inte bara så att de bor granne med några nassar och har tagit en öl med dem nån gång. Och i ljuset av detta så är deras låttexter rätt talande.

 

Skulle du ta bort en länk till IKEA också? Kamrad är ju gammal nasse. Samma sak med Ace of Base, där Uffe var nazi.

 

Hur många mår dåligt av IKEA och AoB?

 

Om jag inte misstar mig så togs länken bort just för att klyka (och många andra av oss moderatorer) ansåg att just den låten har en klar främlingsfientlig framtoning.

 

Just den låten vet jag inte. har själv inte analyserat den.

 

:club: :club: :club:

 

Ni som talar om censur, förbud o.dy. kan sluta med det på en gång. Jag har tagit bort en fysisk länk. Ville jag censurera eller förbjuda låten så hade jag tagit bort hänvisningen helt och hållet.

 

Ni som hävdar att UT är lammungar som älskar invandrare får nog tänka om en smula också. Och ni som inte tycker att nationalism är nåt farligt kan ju ta er en funderare över vad i "ett land, ett folk" som ni tycker klingar så väl... Nationalism handlar inte om att tycka att den svenska flaggan är fin, att svenska fotbollslandslaget borde vinna eller att Kalle Tolva verkar ha varit en hyvens kille.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löjligt att skydda vuxna människor från musik bara för den "kan ha" rasistiska undertoner. Att musiken i sig suger och att bandlemmarna må vara/har varit rasister hör väl inte hit så länge de håller sig inom lagen?

 

Att vara nationalist i Sverige 2007 känns däremot ganska onödigt och jag begriper det inte. Men nationalism är inte alltid av ondo för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

exempel?

 

Då jag inte har ngr texter i huvudet kan jag endast koppla till just den låten som det handlar om i det här inlägget.

 

Ni tär på vår jord

Ni tär på skalders ord

Ni tär på vår kropp, Svea rikes väl

Ni tär(skall in ett , här också) känn bettet i vårt svärd

 

Jag slavar för vårt väl

Du trampar på min skäl

Med ändå jag stå

stolt och stark

 

Här har vi till att börja med "ni tär på skalders ord" KAN tolkas som Talar inte svenska (lite vääl snäv tolkning iof)

"ni tär på vår kropp, Svea rikes väl" - Invandringen skadar och försämrar Sverige

"ni tär, känn bettet i vårt svärd" - klå upp de som tär, invandrarna.

 

Jag ser detta som klart invandrarfientligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag inte har ngr texter i huvudet kan jag endast koppla till just den låten som det handlar om i det här inlägget.

 

google

 

Här har vi till att börja med "ni tär på skalders ord" KAN tolkas som Talar inte svenska (lite vääl snäv tolkning iof)

"ni tär på vår kropp, Svea rikes väl" - Invandringen skadar och försämrar Sverige

"ni tär, känn bettet i vårt svärd" - klå upp de som tär, invandrarna.

 

Jag ser detta som klart invandrarfientligt.

 

vad har detta med rasism att göra?

 

invandrarfientlighet är inte samma sak som rasism. möjligtvis är invandrarfientliga xenofoba, men inte nödvändigtvis då invandrare inte behöver vara människor av annan etnicitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vad har detta med rasism att göra?

 

invandrarfientlighet är inte samma sak som rasism. möjligtvis är invandrarfientliga xenofoba, men inte nödvändigtvis då invandrare inte behöver vara människor av annan etnicitet.

 

Detta har inte ngt alls med rasism att göra. ... Ser att jag håller på att säga lite emot mig själv här. Jag drar försäkerhetsskull tillbaka det om rasism, eftersom jag här och nu inte kan finna belägg på det. Men det invandrarfientliga till en oerhört hög grad vidhåller jag helt och fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungligen postat av Appel

Här har vi till att börja med "ni tär på skalders ord" KAN tolkas som Talar inte svenska (lite vääl snäv tolkning iof)

"ni tär på vår kropp, Svea rikes väl" - Invandringen skadar och försämrar Sverige

"ni tär, känn bettet i vårt svärd" - klå upp de som tär, invandrarna.

 

Jag ser detta som klart invandrarfientligt.

_____________________________________

 

Så tolkar du den.

Tycker att låten handlar om media.

 

Stolt och Stark

 

Förvägra mig mjöd

Förvägra mig livets glöd

Förvägra mig rätten att hylla mitt land

Förvägra mig brödet ur min hand

 

Ni tär på vår jord

Ni tär på skalders ord

Ni tär på vår kropp, Svea rikes väl

Ni tär känn bettet i vårt svärd

 

Jag slavar för vårt väl

Du trampar på min skäl

Med ändå jag stå

stolt och stark

 

Du dömt oss utan rätt

Du dömt oss för vårt sätt

Du dömt till ett mörker, vårt Sveas hyllningssång

Du dömt nu ekar än en gång

 

Förvägra mig mjöd

Förvägra mig livets glöd

Förvägra mig rätten att hylla mitt land

Förvägra mig brödet ur min hand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalla mig naiv, men min tolkning av texten är att den uttrycker missnöje över att det blev tabubelagt att hylla Sverige utanför sportarenor och att svärdet är deras musik.

 

Sedan kan det ju förhålla sig som så attderas mest kritiserade låtar är skrivna för att ge dubbla budskap där de ställer sig bakom båda. Vem vet egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har inte ngt alls med rasism att göra. ... Ser att jag håller på att säga lite emot mig själv här. Jag drar försäkerhetsskull tillbaka det om rasism, eftersom jag här och nu inte kan finna belägg på det. Men det invandrarfientliga till en oerhört hög grad vidhåller jag helt och fullt.

 

Rasism och invandrarfientlighet är väll samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...