Gå till innehåll

Ultima Thule och pf.nu


Klyka

Recommended Posts

  • Svars 283
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

I det här sammanhanget kan man fråga sig varför tidningarna skriver "En svensk skadad" om det hänt en olycka i ett annat land där det kanske har dött 50 Nepaleser i olyckan.

 

Tja, det är ju så att påståendet "alla människor är lika mycket värda" är en helig ko som i stort sett alla säger sig tro på, som i stort sett alla tror att de tror på, men som i stort sett ingen faktiskt tror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är ju så att påståendet "alla människor är lika mycket värda" är en helig ko som i stort sett alla säger sig tro på, som i stort sett alla tror att de tror på, men som i stort sett ingen faktiskt tror på.

 

Fast vad gäller nyhetsrapportering är det ju snarare en simpel fråga om intresse. Att jag är mer intresserad av vad som händer i mitt hemland än vad som händer i ett randomland, betyder ju inte att jag anser att en svensk är mer värd än en person med randomnationaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vad gäller nyhetsrapportering är det ju snarare en simpel fråga om intresse. Att jag är mer intresserad av vad som händer i mitt hemland än vad som händer i ett randomland, betyder ju inte att jag anser att en svensk är mer värd än en person med randomnationaliteten.

 

Nu var det ju faktiskt så att den här fiktiva olyckan hände i nåt randomland far far away och det råkade vara en svensk inblandad. Min poäng här är att tidningarna då skriver om den skadade svensken men inte de 50 döda nepaleserna.

 

Och självklart handlar det om intresse. Det är helt enkelt så att majoriteten av svenskar har ett större intresse för svenskar än tex nepaleser. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju faktiskt så att den här fiktiva olyckan hände i nåt randomland far far away och det råkade vara en svensk inblandad. Min poäng här är att tidningarna då skriver om den skadade svensken men inte de 50 döda nepaleserna.

 

Läste slarvigt. My bad.

Och självklart handlar det om intresse. Det är helt enkelt så att majoriteten av svenskar har ett större intresse för svenskar än tex nepaleser. Eller?

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt torr text

 

Stolthet är en känsla. Precis som kärlek, och kärlek behöver man väl inte motivera med hur bra någon person är. Det är bara nåt man känner helt enkelt. Eller gör du ett diagram med för- och nackdelar med en tjej du ser intresse i?

 

Missade du nedanstående?

 

Men nu har diskussionen ändå spårat ut åt det typiskt Klykiska teoretiska dravlet. Egentligen är det rätt ointressant huruvida man har en rationell anledning till en känsla, iom att känslor inte är och ska vara rationella. Så skit samma. Jag försöker ändå inte säga att folk inte har rätt att vara stolta över sitt land, bara att det egentligen inte finns nån direkt anledning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herre gud, av alla dumma inlägg i denna tråd så kom det här på ogenomtänkta inläggens förstaplats.

 

All politik går ut på att sprida propaganda. ALL. Politiker propagerar för att sitt parti ska få makten, alltid. TV-debatter, affischer, torgmöten... Politik=propaganda.

 

Vänstern säger att borgarna är farliga och bara gynnar de rika, borgarna säger att vänstern dödar företagen och beslagtar privata medel. Hört det förut? Ska då sossarnas/moderaternas bidrag dras in, för att de sysslar med propaganda. Host och kräks.

 

Jag tycker seriöst att häxjakten på SD är helt horribel ur en demokratisk synvinkel, ett rent och skärt rättsövergrepp. Jag sympatiserar inte med dem, har inte heller någon större kunskap om deras partiprogram... men det som pågår i media är inte annat än skandalöst. En så enögd rapportering har jag aldrig tidigare sett under mitt medvetna liv.

 

Håller helt med. Men är resten av befolkningen blinda så är ju den enögda median kung. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...