Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

1. trillske eller andra lean-ingenjörer:

Hur går lean ihop med antifragilitet? Taleb pratar ju om att för att vara antifragile krävs det att man har redundans och att utan redundans går det inte att vara antifragile. Gör lean företag mindre robusta?

 

Taleb säger också att merger and acquisitions aldrig funkar bra. Företag som gjort det går sämre än företag som inte gjort det etc. Är detta en form av lean?

 

http://www.fastcompany.com/3004572/eric-ries-how-make-any-company-move-lean-startup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om bilden på Lawrence skulle symbolisera en snedvriden kvinnosyn i hollywood eller att hon äter "like a caveman".

 

Caveman i detta fall är = äter mycket mat. Tvivlar på att hon är särskilt paleo.

 

/Med risk för att jag missförstått

 

Sjukt snygg kvinna för övrigt.

Rekar winters bone starkt. Silver linings playbook var bättre än jag trott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, artegen föda tills hon är mätt funkar bra.

 

http://www.buenosairesherald.com/article/126689/argentine-credit-card-holders-buying-abroad-now-charged-with-20-tax

Argentine credit card holders buying abroad now charged with 20% tax

 

The government today announced it will increase the tax credit cards users are paying when they purchase goods abroad.

 

According to an AFIP resolution published today in the Official Gazzette the tax surcharge Argentines already pay will rise from 15 to 20 percent. Buyers of tourist packages to travel abroad will also pay an extra 20 percent.

 

nu börjar staterna få ideer, de ena sjukare än de andra. bitcoin verkar dock växa i argentina, rykten säger att resebyråer har börjat acceptera betalningar i bitcoins.

 

I don't understand why bitcoin is taking off in the countries where it is least needed first. Bitcoin would grease the hell out of third world economies.

 

bjlLXZU.png

lite förvånande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad på kost-råd för flickor och pojkar?

 

Ex: Flicka 18 år, 166cm lång 42kg, vill väga 45kg.

 

Nä, egentligen inte.

 

Få i sig mer kalorier helt enkelt. Vill hon endast gå upp i fettvikt eller vill hon även få lite extra muskler? Om svaret är det senare så bör hon även styrketräna (men skippa spinningpassen)

 

http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/ tänkvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle jag köpa en bil idag så skulle jag nog söka en XC70 med 3år på nacken, med stora motorn(obv AWD), och duktigt påfläskad med utrustning. Är ett riktigt nötköp om man kan acceptera att det är så jävla fult med plast nertill, förutom den kosmetiska delen så kickar den bilen verkligen ass för den AKTIVA familjen.

 

Du kommer undan riktigt billigt trots att nypris på en sådan ligger 600k+ om du bara tar nån med ett par år på sig, de pinnar på bra och värdeminskningen/år blir inte lika brutal som för förstaägaren förstås som i vanlig ordning. Polare som extraknäcker på köpa/sälja bilar privat var tvungen hålla i en XC70 som han fick för ett rån extra länge just för att det var den bästa bil han någonsin kört/haft i sin ägo, och naturligtvis har han kört en JÄVLA massa bilar. Ifall någon bryr sig, så kan det vara värt nämna att Audi A6 3,0-nånting var den absolut värsta bilen han har haft som är värd 6siffrigt på blocket, stötig och sjukt jobbig att köra till vardags.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1. trillske eller andra lean-ingenjörer:

Hur går lean ihop med antifragilitet? Taleb pratar ju om att för att vara antifragile krävs det att man har redundans och att utan redundans går det inte att vara antifragile. Gör lean företag mindre robusta?

 

Taleb säger också att merger and acquisitions aldrig funkar bra. Företag som gjort det går sämre än företag som inte gjort det etc. Är detta en form av lean?

 

2. Till alla: Vi ska optimera ett bilproblem.Gör det så representativt som möjligt. Tänk er typfallet för forumiter. Forumit är 35årig man som arbetar som ingenjör och är tillsammans med en 30årig sjuksköterska. De har 2barn tillsammans vara det ena är 5 och det andra 2år. En pojke och tjej. De bor i en villa 20min från stadskärnan och 25min till sitt jobb.

[/spoil]

Kan kort säga, företag som är byggda enligt ett lean-manufacturing system har mindre lager, ledtider, felprocent med mera. Enkelt sagt, de har mindre pengar i stora lager som säljer/inte säljer eller aldrig kommer att sälja plus kostnader för byggnader etc för det hela. Också i produktionen så rör sig halvfärdiga produkter snabbt genom fabrikssystemen och säljs snabbt utan att bli liggande. Det gör det hela lättare att också kontrollera vart det är ineffektivt i företaget där processer inte alltid hinner med för när du har stora lager emellan olika moment så märker man inte felen genom produktionsprocessen. Man är/blir också effektivare på att ställa om systemen och tillverka annat väldigt snabbt och anpassa sig till exakt efterfrågan Går att utveckla det hela extremt mycket men det är ganska logiskt varför det är mer robust att vara lean än inte då man är mer flexibel och kan förändra produktion snabbt.

 

Angående mergers and aquisitions så är det inte ett resultat av antifragility eller vad han nu säger. Det är känt att 75%+ kanske tom 90% av de kan klassificeras som failures. Överlag så kan det bero på ett flertal faktorer eller en kombination av de. Från huvudet så är det bland annat att företagsledare överskattar hur mycket samgåendet kommer att ge i sparade pengar (hubris/hybris eller nåt sånt), speciellt vid budstrider. En annan är prestige som vissa företagsledare vill ha genom att ta över ett företag. Ett tredje halvrelevant kan vara att företaget man tar över genomgått diverse förändringar för att bli mindre attraktivt att bli övertaget fast managers fortfarande genomför övertagandet. Ett fjärde också halvrelaterat kan vara friktion mellan de båda företagens anställda. Har glömt ett flertal andra mer direkta anledningar men det är inte relaterat till fragility hursomhelst utan direkta misstag som händer väldigt ofta som oftast är välkända men också ofta ignorerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går jag lite fel håll med vad jag besvarar men kan göra detta snabbare.

 

Det finns jättemycket inom akademisk "kvalitet" (lean etc) som är fundamentalt fruktansvärda metoder, vilka Taleb antagligen hatar ännu mer än vad jag gör. Det positiva är att i verkligheten är folk mycket smartare än så. Kan bara tala av egen erfarenhet, men första företagen man för en dialog med tror man de är undantag med fötterna på jorden, sen inser man mer och mer att det snarare är så att verkligheten är oerhört mycket mer fylld av praktiska tillämpningar än vad de akademiska insitutionerna vill tuta i en under ubildningen. (vi kan förövrigt notera att även företagen ofta tror att de andra företagen - och de andra på företaget - är korkade)

 

Sen finns väl en poäng med att i stora organisationer kan dumma lösningar av någon byråkratisk anledning gå igenom trots att precis alla sitter och och mår dåligt av dem, men ville ändå poängtera det.

 

Lolle har helt rätt i att en stor del i TQM (eller vilket ramverk vi nu vill rycka för dagen) är flexibilitet. Man vill kunna ställa om snabbt som fan och man vill köra sina projekt agile och med rapid results osv. Anledning är att man förstår att man inte förstår och att man åtminstone kommer förstå morgondagen lite bättre imorgon. Antagligen Taleb-approved, strukturerar för optionality.

 

Just lean har dock praktiskt handlat väldigt mycket om att iskallt ta bort saker som inte ser ut att behövas. Vet inte om du har noterat att många företag exempelvis tar bort kontorsplatser. Ska 40 pers sitta där fixar de 35 platser, "typ" 5-6 pers är ändå på tjänsteresa eller mammalediga eller något annat skoj. Personligen är jag inte mycket för rotationen det innebär och tycker den typen av grejer ofta ser ut som en av alla "lean-gimmicks". Varför då inte bara konstruera för arbetsytor?

 

Och det är ibland lite dum-kaxigt: man kartlägger sitt fullständiga flöde, bestämmer att man lyckades göra detta, tar fram motorsågen och kapar allt som inte ser ut att generera något viktigt till produkten/tjänsten. Det är då Taleb påpekar att evolutionen givit män två pungkulor (nu har jag ingen koll på det medicinska bakom det, men jag är säker på att det är två iaf).

 

Vad jag mest försöker komma fram till att lean varken är robust, ömtåligt eller antifragile (allternativt all of the above). Det är däremot väldigt ömtåligt att fastna i generaliserade akademiska metoder och modeller och göra saker för att det står så i boken.

 

(Nu har jag inte skrivit något om logistik här som väl egentligen är mer mitt område, men vi kan sammanfatta det med att EOQ med vänner är normalfördelning, allt går för snabbt så dessa modeller är mer eller mindre ett enda "error" nu för tiden, forskare försöker hitta på trevligare modeller medan studenten fortfarande memorerar EOQ och bygger gamma-säkerhetslager, ty så långt räcker studentens matematiska färdighet.

 

Vi hoppas att studenten inte använder dessa modeller för att göra sin kommande arbetsgivare "mer lean".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om att det svenska landstinget och sjukvården satsar så hårt på lean?

 

http://ikarriaren.se/lean-framgangsrecept-for-svensk-sjukvard/

Det är "trendigt".

 

Men var lite det jag var inne på också att det (tack och lov kanske?) är mer snack än verkstad. Det låter som de gör jätteprojekt, i själva verket städar de lite i processerna och hittar lite nya lösningar här och där. Same shit different name.

 

Jag mår (på riktigt) illa när vi har haft företag som föreläst och skrytit om sina lean-projekt, för vid det här laget är jag på förhand redan inställd på att de bara ordbajsar eftersom det varit fallet samtliga gånger jag fått se det på nära håll.

 

Är jag på riktigt drygt humör räcker jag upp handen och frågar vad lean är för något. Det pressar åtminstone ned ribban dit den hör hemma. Nu är jag aldrig på riktigt drygt humör IRL, men jag skulle alltså gjort det om jag vore det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är sugen att hyra lägenhet utomlands ett par månader, vad finns det för ställen som går att lita på och som har bra utbud? Jag och tjejen funderar på att ta distanskurser en läsperiod i början av 2014 (feb+mar) och fly vintern som inte är någon höjdare i Luleå. Funderar väl främst på Kanarieöarna då det finns gott om billiga flyg dit samtidigt som det är rätt behaglig temperatur där februari/mars. Men även andra ställen kan så klart vara intressant (Egypten/Asien/Spanien), kanske är någon som har tips på ställen med billigt och bra boende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är sugen att hyra lägenhet utomlands ett par månader, vad finns det för ställen som går att lita på och som har bra utbud? Jag och tjejen funderar på att ta distanskurser en läsperiod i början av 2014 (feb+mar) och fly vintern som inte är någon höjdare i Luleå. Funderar väl främst på Kanarieöarna då det finns gott om billiga flyg dit samtidigt som det är rätt behaglig temperatur där februari/mars. Men även andra ställen kan så klart vara intressant (Egypten/Asien/Spanien), kanske är någon som har tips på ställen med billigt och bra boende?

 

testa airbnb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://m.expressen.se/debatt/kottskatt-behovs-for-halsans-skull/

 

 

edit: om man nu ska skriva ett debattinlägg finns det ingen kutym att antingen inte ange saker som absoluta fakta eller att om man gör det ha lite referenser som stöd?

 

Utredningen handlar ju främst om hållbar utveckling så hela artikeln är imo konstigt upplagd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad på kost-råd för flickor och pojkar?

Ex: Flicka 18 år, 166cm lång 42kg, vill väga 45kg.

 

nej, artegen föda tills hon är mätt funkar bra.

 

 

Lite väl kort svar av heltok imo. Om hon ska äta paleo, som jag antar att heltok menar med artegen föda, så måste hon äta mycket mindre energiprocent kött och ägg än en man på 90kg tex. Byta ut mycket av kött och ägg mot rena fettkällor, annars kommer hon upp i 5g+ protein/kg kroppsvikt vilket knappast är super för hennes njurar. Energibehovet skiljer inte lika mycket som proteinbehovet kontra en stor man. Om hon inte är sugen på att sitta och svepa olja tycker jag hon kan trycka in en hel del kolhydrater under tiden hon vill gå upp, typ sötpotatis.

 

http://m.expressen.se/debatt/kottskatt-behovs-for-halsans-skull/

 

 

edit: om man nu ska skriva ett debattinlägg finns det ingen kutym att antingen inte ange saker som absoluta fakta eller att om man gör det ha lite referenser som stöd?

 

Utredningen handlar ju främst om hållbar utveckling så hela artikeln är imo konstigt upplagd.

 

Efterblivet, gör industrikött olagligt istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går jag lite fel håll med vad jag besvarar men kan göra detta snabbare.

 

Det finns jättemycket inom akademisk "kvalitet" (lean etc) som är fundamentalt fruktansvärda metoder, vilka Taleb antagligen hatar ännu mer än vad jag gör. Det positiva är att i verkligheten är folk mycket smartare än så. Kan bara tala av egen erfarenhet, men första företagen man för en dialog med tror man de är undantag med fötterna på jorden, sen inser man mer och mer att det snarare är så att verkligheten är oerhört mycket mer fylld av praktiska tillämpningar än vad de akademiska insitutionerna vill tuta i en under ubildningen. (vi kan förövrigt notera att även företagen ofta tror att de andra företagen - och de andra på företaget - är korkade)

 

Sen finns väl en poäng med att i stora organisationer kan dumma lösningar av någon byråkratisk anledning gå igenom trots att precis alla sitter och och mår dåligt av dem, men ville ändå poängtera det.

 

Lolle har helt rätt i att en stor del i TQM (eller vilket ramverk vi nu vill rycka för dagen) är flexibilitet. Man vill kunna ställa om snabbt som fan och man vill köra sina projekt agile och med rapid results osv. Anledning är att man förstår att man inte förstår och att man åtminstone kommer förstå morgondagen lite bättre imorgon. Antagligen Taleb-approved, strukturerar för optionality.

 

Just lean har dock praktiskt handlat väldigt mycket om att iskallt ta bort saker som inte ser ut att behövas. Vet inte om du har noterat att många företag exempelvis tar bort kontorsplatser. Ska 40 pers sitta där fixar de 35 platser, "typ" 5-6 pers är ändå på tjänsteresa eller mammalediga eller något annat skoj. Personligen är jag inte mycket för rotationen det innebär och tycker den typen av grejer ofta ser ut som en av alla "lean-gimmicks". Varför då inte bara konstruera för arbetsytor?

 

Och det är ibland lite dum-kaxigt: man kartlägger sitt fullständiga flöde, bestämmer att man lyckades göra detta, tar fram motorsågen och kapar allt som inte ser ut att generera något viktigt till produkten/tjänsten. Det är då Taleb påpekar att evolutionen givit män två pungkulor (nu har jag ingen koll på det medicinska bakom det, men jag är säker på att det är två iaf).

 

Vad jag mest försöker komma fram till att lean varken är robust, ömtåligt eller antifragile (allternativt all of the above). Det är däremot väldigt ömtåligt att fastna i generaliserade akademiska metoder och modeller och göra saker för att det står så i boken.

 

(Nu har jag inte skrivit något om logistik här som väl egentligen är mer mitt område, men vi kan sammanfatta det med att EOQ med vänner är normalfördelning, allt går för snabbt så dessa modeller är mer eller mindre ett enda "error" nu för tiden, forskare försöker hitta på trevligare modeller medan studenten fortfarande memorerar EOQ och bygger gamma-säkerhetslager, ty så långt räcker studentens matematiska färdighet.

 

Vi hoppas att studenten inte använder dessa modeller för att göra sin kommande arbetsgivare "mer lean".)

 

Det du skriver stämmer glömde bort just lean-delen av SCM :) Hursomhelst så stämmer det Trillske skriver men trots hans lilla kritik mot lean och hur företag implementerar det finns det mycket att hämta, och tror att sjukvården speciellt kan ha mycket att inhämta OM det genomförs på rätt sätt, kan spara extremt mycket och göra att den blir säkrare rätt igenom. Dock som han säger det är trendigt just nu, speciellt med diverse förändringar inom sjukvården från olika akademiska källor och också företag.

 

Däremot så tycker jag Trillske missar att lean faktiskt också är en del av antifragility, som sagt det är en kontinuerlig process för att ta bort överflödiga processer i produktion eller liknande. Det han missar är att det också leder till snabbare omställningstider när man vill producera något annat, man kan också göra mindre "batcher" av produkter med mindre folk och då bli mer flexibel. Det leder också till att de anställda lär sig fler moment, som således blir mer flexibla och också "tänkare" som bidrar till förbättringar i företaget. De anställda blir också mer kapabla till andra jobb och lättare att flytta runt till andra avdelningar om man så skulle vilja. Så enligt mig så är lean absolut en del av processen att göra ens företag mer antifragile och mer robust, iaf om det implementeras på ett korrekt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjukt vad bitcoin rushar nu, uppe i $57 nu, jämfört med $48 igår och $13 1jan. skit man inte hann få in en köporder, jag låg högst på köporderlistan nästan hela natten. jävla knarklangare som inte behöver växla...

 

är det möjligtvis massa europeer som börjar leta alternativ eller var det dödsstöten mot litecoin inatt som gjorde marknaden tryggare?

 

edit och där 62. skynda och köp på kapiton nu.

 

mtgox säger

60USD = 386.75 Swedish Krona

 

orderdjup på kapiton:

Pris Mängd

350 0.60121255

355 6.429715

359 2

360 30

379 2

 

 

edit: här är orsaken till dagens rush:

http://www.fincen.gov/statutes_regs/guidance/pdf/FIN-2013-G001.pdf

cliffs: http://bitcoinmagazine.com/fincen-bitcoin-users-not-regulated-exchanges-are/

 

edit: fina volymer på http://blockchain.info/ nu. ser massa 100-1000 transaktioner :)

 

 

en av vår tids största hjältar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heja cypern:

bitcoin+spike+cyprus+(550+x+249).jpg

 

edit och där 62. skynda och köp på kapiton nu.

 

mtgox säger

60USD = 386.75 Swedish Krona

 

orderdjup på kapiton:

Pris Mängd

350 0.60121255

355 6.429715

359 2

360 30

379 2

 

och nu står bitcoin i 58 och den handlas för 399 på kaption. hade ni köpt på mitt tips hade ni gjort 49kr/btc trots att bitcoin har fallit $4 under tiden.

 

 

sg7bXWM.png

hmm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...